Moeder longkanker met een hersenmeta

Discussie in 'De lounge' gestart door klarinet, 2 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    2 weken geleden hebben is bij mijn moeder longkanker met een uitzaaing in de hersenen geconstateerd, nadat ze een epileptisch insult in de auto kreeg.
    Van het een op andere moment staat je hele leven op z'n kop.
    Mijn vader is na een cva cognitief beperkter (functioneert als een puber) en dat maakt t nog lastiger.

Maandag krijgt ze een longpunctie en na 2 weken horen we de exacte diagnose en behandelplan.
    Maar de kans dat ze nog beter zal worden is bijzonder klein.

Ondanks dat ieder verhaal uniek is ben ik toch op zoek naar ervaringen van anderen. En misschien ook wel naar tips.

Ik probeer een beetje houvast te krijgen in deze onzekere tijd.

Dank je wel!

2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.627
    8.365
    113
    Vrouw
    Mijn vader had longkanker. Maar ik denk niet dat je veel aan zijn verhaal hebt. Hij woonde inmiddels beschermd. Daardoor weet ik ook niet welke onderzoeken hij heeft gehad. Hij heeft gekozen om niet behandeld te worden.

Wat een bom is er nu gedropt. Hou oog voor eigen behoeftes. Als je goed voor jezelf zorgt kan je er ook beter voor je ouders zijn. Sterkte :(

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.355
    10.313
    113
    Geen ervaring met deze soort (vader had slokdarmkanker)

Wou je niet zo maar weg klikken. Geniet van alle kleine momenten. Succes in deze spannende tijd!

Vero0504 en klarinet vinden dit leuk.
  4. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.665
    113
    Vrouw
    Geen ervaring, maar wilde je veel sterkte wensen! Zal een heftige periode zijn voor jullie.

5. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Wilde hier niet aan voorbij gaan zonder je heel veel sterkte en kracht te wensen ♥

6. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.369
    8.875
    113
    Vrouw
    Jeetje wat enorm heftig. Heel veel sterkte ❤️

7. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Wat heftig! Ik wil je heel veel sterkte wensen in dit alles.

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.176
    4.488
    113
    Wat ontzettend heftig! Sterkte!

9. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik kan je niet helpen met advies, maar wil je wel heel veel sterkte wensen! Wat verdrietig en ontzettend onzeker voor jullie

10. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.392
    113
    Mijn moeder kreeg dik 4 jaar geleden diagnose longkanker met uitzaaiingen door het hele lijf heen, ook hoofd. Ze kreeg nog een jaar en met heel veel geluk 2 jaar.. Ze heeft chemo en immuun gehad. Dat heeft goed aangeslagen en ze is er nog steeds. Ze is wel ziek (t is niet helemaal weggegaan), dus daar komen ook wel klachten en kwalen bij. Maar haar kwaliteit van leven is goed. Doet bijna elke dag wat leuks met vrienden, gaat op vakantie, reist regelmatig naar is mij voor een weekendje. Elke drie maanden een scan en ze zien dat het heel langzaam weer groeit maar so far so good. Artsen staan versteld en hadden dit niet verwacht.
    Sterkte

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Bij een vriend van me was t nog operabel, helaas kwam t weer terug in zn hersenen en datmaal agressiever.

Vader had naast zn eerder CVA met zware restschades (taalcentrum, energie etc) prostaatkanker en botmetastasen o.a. in bovenbeen en ruggenwervels die koos niet voor behandeling meer.

Kijk of je de zorg voor je vader kan bewerkstelligen. Het is erg druk op die lijn en met het potentieel wegvallen van je moeder (in elk geval qua zorgcapaciteit) en ook de zorg die je moeder nodig gaat hebben in een traject ga je dat niet meer bijbenen.

12. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Poeh wat heftig voor jullie...

Mijn vader had ruim 25 jaar geleden dezelfde diagnose. Ook een epileptisch insult uit het niets, dat veroorzaakt bleek door een hersenmetastase van longkanker. Hij was toen 40 jaar, heeft héél veel behandelingen (chemo, bestraling, operaties) gehad en is uiteindelijk na 4 jaar overleden. Geen opbeurend verhaal helaas, maar wel de realiteit. Achteraf gezien had mijn vader misschien andere keuzes kunnen maken als het gaat om kwaliteit versus kwantiteit van leven, hij is 4 jaar doodziek geweest. Nu is de situatie misschien anders als je 40 bent en drie jonge kinderen hebt, maar dat is iets waar ik in jouw moeders geval over na zou denken.

Heel veel sterkte, het is iets verschrikkelijks om mee te maken..

13. NiVa0230

NiVa0230 Fanatiek lid

14 dec 2018
    1.719
    3.929
    113
    Heel veel sterkte in deze verdrietige tijd :(

14. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Geen ervaring, maar wilde je wel enorm veel sterkte wensen in deze onzekere tijden!

15. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    Op instagram heb je Longeneeslijk.
    Zij heeft Longkanker met inmiddels uitzaaien in der hersenen.
    Zij deelt veel over de chemo’s enz.
    Misschien heb je er wat aan.

sterkte!

16. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.914
    8.087
    113
    Wat vreselijk. Heel veel sterkte gewenst!

17. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.270
    1.099
    113
    Mijn moeder kreeg twee jaar geleden de diagnose longkanker met diverse uitzaaiingen. Wij waren in shock. Maar na een maand bleek dat ze een vorm heeft die goed te behandelen is. Met 1 pil per dag zijn alle uitzaaiingen nu weg en heeft ze nergens meer last van. De kanker is niet genezen, het zal weer terugkomen maar ze heeft wel heel veel extra tijd gekregen en ondertussen zijn ze flink bezig met nieuwe medicatie uitvinden.
    Wat ik zeggen wil, is hoe eng het ook is, probeer echt te wachten totdat je de uitslagen van het weefsel hebt. Er zijn echt heel veel oplossingen en behandelingen mogelijk en pas na de uitslagen weet je waar je aan toe bent. Heel veel sterkte!!

18. KleineMama15

KleineMama15 Bekend lid

27 feb 2019
    521
    219
    43
    Vrouw
    Gouda
    Mijn moeder kreeg 2 jaar geleden net voor kerst te horen dat longkanker met uitzaaiingen heeft.
    Ze krijgt immunotherapie en is tot nu toe stabiel. Kanker is niet meer te genezen.

Heel veel sterkte.

19. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heel veel sterkte.

Voor je vader, ga in gesprek met de gemeente voor hulp. De wachtlijsten zijn lang als je pech hebt.

En door het ontlasten van je moeder als primaire mantelzorger van je vader, kan zij zich focussen op het gevecht met deze hele nare ziekte.

20. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.104
    1.593
    113
    Bij mijn moeder is niet duidelijk meer geworden of de longtumor een nieuwe kanker was of alsnog uitzaaiing n.a.v. de borstkanker zo’n 10 jaar ervoor, maar buiten de long, had mijn moeder ook nog tumoren in het hoofd, lever en een heel aantal plekken in de botten (totaal waren het 15 plekken geloof ik die ze gevonden hebben)

Helaas (of misschien ook wel gelukkig), heeft ze nog zo’n 2,5 maand geleefd. Bestralingen in de rug en op het hoofd gehad, maar dat mocht niet baten.

Deel Deze Pagina