2 weken geleden hebben is bij mijn moeder longkanker met een uitzaaing in de hersenen geconstateerd, nadat ze een epileptisch insult in de auto kreeg. Van het een op andere moment staat je hele leven op z'n kop. Mijn vader is na een cva cognitief beperkter (functioneert als een puber) en dat maakt t nog lastiger. Maandag krijgt ze een longpunctie en na 2 weken horen we de exacte diagnose en behandelplan. Maar de kans dat ze nog beter zal worden is bijzonder klein. Ondanks dat ieder verhaal uniek is ben ik toch op zoek naar ervaringen van anderen. En misschien ook wel naar tips. Ik probeer een beetje houvast te krijgen in deze onzekere tijd. Dank je wel!
Mijn vader had longkanker. Maar ik denk niet dat je veel aan zijn verhaal hebt. Hij woonde inmiddels beschermd. Daardoor weet ik ook niet welke onderzoeken hij heeft gehad. Hij heeft gekozen om niet behandeld te worden. Wat een bom is er nu gedropt. Hou oog voor eigen behoeftes. Als je goed voor jezelf zorgt kan je er ook beter voor je ouders zijn. Sterkte
Geen ervaring met deze soort (vader had slokdarmkanker) Wou je niet zo maar weg klikken. Geniet van alle kleine momenten. Succes in deze spannende tijd!
Ik kan je niet helpen met advies, maar wil je wel heel veel sterkte wensen! Wat verdrietig en ontzettend onzeker voor jullie
Mijn moeder kreeg dik 4 jaar geleden diagnose longkanker met uitzaaiingen door het hele lijf heen, ook hoofd. Ze kreeg nog een jaar en met heel veel geluk 2 jaar.. Ze heeft chemo en immuun gehad. Dat heeft goed aangeslagen en ze is er nog steeds. Ze is wel ziek (t is niet helemaal weggegaan), dus daar komen ook wel klachten en kwalen bij. Maar haar kwaliteit van leven is goed. Doet bijna elke dag wat leuks met vrienden, gaat op vakantie, reist regelmatig naar is mij voor een weekendje. Elke drie maanden een scan en ze zien dat het heel langzaam weer groeit maar so far so good. Artsen staan versteld en hadden dit niet verwacht. Sterkte
Bij een vriend van me was t nog operabel, helaas kwam t weer terug in zn hersenen en datmaal agressiever. Vader had naast zn eerder CVA met zware restschades (taalcentrum, energie etc) prostaatkanker en botmetastasen o.a. in bovenbeen en ruggenwervels die koos niet voor behandeling meer. Kijk of je de zorg voor je vader kan bewerkstelligen. Het is erg druk op die lijn en met het potentieel wegvallen van je moeder (in elk geval qua zorgcapaciteit) en ook de zorg die je moeder nodig gaat hebben in een traject ga je dat niet meer bijbenen.
Poeh wat heftig voor jullie... Mijn vader had ruim 25 jaar geleden dezelfde diagnose. Ook een epileptisch insult uit het niets, dat veroorzaakt bleek door een hersenmetastase van longkanker. Hij was toen 40 jaar, heeft héél veel behandelingen (chemo, bestraling, operaties) gehad en is uiteindelijk na 4 jaar overleden. Geen opbeurend verhaal helaas, maar wel de realiteit. Achteraf gezien had mijn vader misschien andere keuzes kunnen maken als het gaat om kwaliteit versus kwantiteit van leven, hij is 4 jaar doodziek geweest. Nu is de situatie misschien anders als je 40 bent en drie jonge kinderen hebt, maar dat is iets waar ik in jouw moeders geval over na zou denken. Heel veel sterkte, het is iets verschrikkelijks om mee te maken..
Op instagram heb je Longeneeslijk. Zij heeft Longkanker met inmiddels uitzaaien in der hersenen. Zij deelt veel over de chemo’s enz. Misschien heb je er wat aan. sterkte!
Mijn moeder kreeg twee jaar geleden de diagnose longkanker met diverse uitzaaiingen. Wij waren in shock. Maar na een maand bleek dat ze een vorm heeft die goed te behandelen is. Met 1 pil per dag zijn alle uitzaaiingen nu weg en heeft ze nergens meer last van. De kanker is niet genezen, het zal weer terugkomen maar ze heeft wel heel veel extra tijd gekregen en ondertussen zijn ze flink bezig met nieuwe medicatie uitvinden. Wat ik zeggen wil, is hoe eng het ook is, probeer echt te wachten totdat je de uitslagen van het weefsel hebt. Er zijn echt heel veel oplossingen en behandelingen mogelijk en pas na de uitslagen weet je waar je aan toe bent. Heel veel sterkte!!
Mijn moeder kreeg 2 jaar geleden net voor kerst te horen dat longkanker met uitzaaiingen heeft. Ze krijgt immunotherapie en is tot nu toe stabiel. Kanker is niet meer te genezen. Heel veel sterkte.
Heel veel sterkte. Voor je vader, ga in gesprek met de gemeente voor hulp. De wachtlijsten zijn lang als je pech hebt. En door het ontlasten van je moeder als primaire mantelzorger van je vader, kan zij zich focussen op het gevecht met deze hele nare ziekte.
Bij mijn moeder is niet duidelijk meer geworden of de longtumor een nieuwe kanker was of alsnog uitzaaiing n.a.v. de borstkanker zo’n 10 jaar ervoor, maar buiten de long, had mijn moeder ook nog tumoren in het hoofd, lever en een heel aantal plekken in de botten (totaal waren het 15 plekken geloof ik die ze gevonden hebben) Helaas (of misschien ook wel gelukkig), heeft ze nog zo’n 2,5 maand geleefd. Bestralingen in de rug en op het hoofd gehad, maar dat mocht niet baten.