Ik volg nu sinds gisteren een schokkend verhaal op de BBC. Een pasgeboren meisje is op het nippertje gered nadat ze gedumpt is. Dit soort verhalen raken mij extra omdat wij onze eerste hebben moeten laten gaan nadat ze met 21 weken geboren was jaren geleden. En ergens op deze aardkloot zijn er mensen die een pasgeboren meisje dumpen, alleen maar omdat ze een meisje is. Verschrikkelijk dat zulke mensen niet beseffen wat een voorrecht het is om een dochter/kind te krijgen en dan zo omgaan met hun eigen vlees en bloed. Let even op, het artikel is schokkend. BBC News - India newborn girl found 'fighting for life' https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-india-50054875 Het enige wat me een beetje hoopvol stemt is dat ze nu de best mogelijke zorg krijgt en de politie er werk van maakt. Ook zijn er al verschillende lokale echtparen die haar willen adopteren. Vandaag was ook nog eens in het nieuws dat India een zeer slecht land is voor vrouwen om te leven. Goed dat de koning hier tijdens zijn staatsbezoek aandacht voor heeft.
Helaas is dit voor India niet zo'n schokkend voorval. Er worden jaarlijks bizar veel pasgeboren meisjes gedumpt of vermoord, en worden veel abortusen gepleegd als ze weten dat het een meisje is. Zoveel dat in sommige dorpen 2 mannen één vrouw delen vanwege 'tekort' aan vrouwen. Dit is in arme werelddelen (waar toch de meeste mensen op aarde wonen) helaas een redelijk bekend verschijnsel, omdat een zoon meer financiele zekerheid betekent, een vorm van pensioenvoorziening. En het is onmogelijk om onze welvaartse kijk op de wereld over te brengen. In landen waar men weinig monden kan voeden en een zoon betere toekomst betekent, wordt anders gekeken naar de voorplanting.
Ja, de sexe ratio is daar echt dramatisch. Maar toch kan dit veranderen. Zuid-Korea schijnt hetzelfde probleem gehad te hebben, maar de laatste decennia is de ratio daar bijna westers. Wat dit meisje overkomen is, is schokkend. Of het nog meerdere meisjes overkomt maakt het niet minder erg voor dit arme kind.
Een aanpassing kan alleen komen met een drastische verbetering van de economische situatie, of een verandering in ouderenzorg. En daar is Westen vanuit het verleden ook niet onschuldig in geweest mbt India. En natuurlijk is het verschrikkelijk, en het geval van levend begraven gelukkig voor daar ook schokkend. Maar arme volkeren zullen vrouwenratio niet veranderen omdat 5% rijksten op aarde soms moeilijk kinderen krijgen. Daar zijn hele andere ingrepen voor nodig dan 'praatacties' van onze kant.
Maar het kan wel veranderen: https://www.bbc.com/news/world-asia-38362474 zie dit artikel over Zuid-Korea. Daarom schreef ik ook dat het mij een beetje hoopvol stemt dat de politie de zaak heeft opgepakt. Dat doen ze echt niet omdat dat hen door buitenlanders gevraagd is.
Ik weet niet maar ik vraag me af of dit verhaal echt is.. zou wel zeer toevallig zijn Een stel wat hun doodgeboren meisje willen begraven Graven een gat van een meter diep op een afgelegen plek en vinden precies daar een aardewerken pot waar een meisje in zit dat te vroeg geboren is en een week oud wordt geschat Geen idee hoe het zorgstelsel daar in elkaar zit maar zou het niet kunnen dat hulp van het ziekenhuis te duur is en ze met zon verhaal zorg voor hun dochter hopen te krijgen?