Moeder met (vermoedelijk) autisme

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem2310, 15 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Hoi allemaal,

Ik weet niet of dit in de lounge op de goede plek staat...

Zoals sommigen al weten heb ik een zeer moeilijke relatie met mij moeder. Een deel hiervan is mijn schuld (pnd gehad dus niet altijd de gezelligste thuis geweest) maar mijn moeder kan soms erg erg moeilijk zijn.

Nu heeft een huisarts onlangs het vermoeden uitgesproken dat mijn moeder autisme zou kunnen hebben. Zij is nu aangemeld voor een diagnose /behandeling, ze wil dit ook zelf.

Ik ben me er over in gaan lezen en herken zoveel dingen van autisme in mijn moeder. Mijn moeder is een fantastische moeder maar soms heb ik bepaalde dingen van haar echt niet kunnen begrijpen. Zoals bijv het niet tegen prikkels en veranderingen kunnen, humeur dat van de ene op de andere seconde om kan slaan en dan zeer drastisch, zich niet staande kunnen houden in sociale situaties (werkt daardoor al jaren niet meer) erg afhankelijk van mij, niet tegen het leven kunnen, etc.

Nu vraag ik mij af of er hier lotgenoten zijn, mensen die een vrouwelijke 'autist' (vrouwen schijnen heel anders op autisme te reageren dan mannen) in hun omgeving hebben. Aan de ene kant geeft het me wat opluchting om te weten waar bepaald gedrag van mijn moeder vandaan komt maar ik merk ook dat ik erg veel behoefte heb om hierover te praten.
    Een PB kan natuurlijk ook!

2. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Bij mijn moeder is 3 jaar terug ook autisme geconstateerd. Als je wil praten mag je me pb sturen.

3. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb er geen ervaring mee maar het is wel fijn voor jou/jullie dat je weet waar het gedrag vandaan komt!Kunnen jullie de band tussen jullie op de juiste manier gaan herstellen.
    Ik heb zelf via een ggz instelling psycho educatie gehad omdat mijn zoon autisme heeft,misschien is zoiets ook voor jou mogelijk?Heeft je huisarts misschien een idee waar je heen kan?De autisme vereniging heeft ook veel informatie op de website,ook voor volwassenen,misschien zit daar iets bij?

4. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf autisme. Je mag me pb sturen als je wil

5. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Bedankt voor je berichtje!
    Het is voor mij ontzettend fijn dat dit het hoogstwaarschijnlijk is. Ik loop tegen zoveel dingen aan in het gedrag van mijn moeder, terwijl zij ook zo'n geweldige moeder kan zijn en in essentie onze band erg sterk is. Daarnaast is het voor mijn moeder ook een opluchting, de laatste tijd spelen er steeds meer dingen waardoor zij niet meer goed kan functioneren, nu heeft ze misschien een punt vanaf waar ze verder kan gaan.
    Psycho educatie spreekt me ook zeker aan. Toevallig heb ik een studie richting hulpverlening gedaan en weet ik hoe goed psycho educatie kan helpen. Het centrum waar mijn moeder de behandeling gaat volgen biedt ook psycho educatie en systeemtherapie aan, hier wil ik echt gebruik van gaan maken.

sannever vindt dit leuk.
  6. maliro

maliro Niet meer actief

Ik heb zelf autisme. Je mag me een pb sturen

7. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ik werk op een expertise centrum voor autisme voor volwassenen. Wij geven idd ook PE en systeemtherapie. Het kan veel antwoorden geven en zorgen voor acceptatie bij jou en je moeder. Veel succes!

8. bubblybaby

bubblybaby Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.069
    1.037
    113
    Vrouw
    Ik heb een zoon met autisme en heb zelf adhd :) ben daardoor o.a. ook heel gevoelig voor prikkels. Je mag mij ook een pb sturen als je wilt ^^.

Deel Deze Pagina