moeder ongeneselijk ziek

Discussie in 'De lounge' gestart door Sweetlakecity, 4 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.216
    113
    Brabant
    Ik zou kijken wat je wilt en dan gaan informeren bij de instantie.
    Dus als je thuiszorg zou willen, dan met dit verhaal naar de organisatie gaan.

Ik merk dat je zelf erg goed op de hoogte bent, dus ik denk dat je het regelgedeelte wel gaat lukken. Maar dat wil je eigenlijk niet, want het is je moeder..:(

Ik ben nu vrij, dus je hebt even niks aan mij. Ik ga zsm eea nakijken voor je.

Je zou ciz ook zelf kunnen bellen met dit verhaal. Vaak krijg je de juiste wel aan de telefoon en kunnen ze je wel eea uitleggen.

Indicatie is vaak zwart wit, maar in zulke gevallen toch ook grijs.

Ik ga broeden;)

2. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Ik weet dat mijn moeder in het begin elke dag 2,5 zorg kreeg en dan was het bij de persoonlijke verzorging en bij het inname van medicijnen. Toen het achteruitging heb ik zelf geinformeerd bij de thuiszorg en die zeiden dat mijn moeder wel de indicatie had om terminale zorg (24 uurs zorg) te krijgen. Dan kwam de zorg van 10.00 uur 's ochtends, bleef heel de dag, bleef slapen en ging 22.00 uur weg. Dat is ook maar afhankelijk van hun rooster uiteraard. Sommigen bleven 2-3 dagen achter en dan kwam de volgende. Je zou eventueel contact kunnen opnemen met de thuiszorg en/of CIZ.

3. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

Ik zal even mijn moeder uitleggen: Soort van lichte autist. Houd van gepamerd te worden en het liefst moet het over haar gaan. Kon zich vroeger al moeilijk inleven in mij en leeft veelal in dr eigen wereld. Heeft een moeilijke jeugd gehad. Slecht huwelijk met mijn vader. En loopt rond met een vocht buik van iemand die dik 8 mnd zwanger is. Omdat ik dr niet wil wegstoppen....maar denk het is beter...zit ik met zo zwaar dilemma met mijn zusje.

4. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Begrijp het heel goed, en als je zusje de zorg op zich zou nemen dan zou het wel behoorlijk zwaar worden. Ik weet niet hoe mobiel je moeder nu is, maar toen mijn moeder niet meer kon lopen, zitten etc. toen moest ze wel op bed gewassen en verschoond worden en dan heb je wel meer hulp nodig. En als jullie besluiten dat ze toch thuis verzorgd wordt dan hebben jullie sowieso de palliatieve zorg en die verzorgen je moeder dan maar bieden ook ondersteuning aan in het gezin (bijv. huishouding, eten koken etc)

Mocht je vragen hebben of je verhaal kwijt willen dan mag je gerust pb-en.

5. Sweetlakecity

ze is mobiel maar wankel. Ze kan nu wel bv dr eigen billen afvegen maar dat ging in het begin niet. Ze kan zichzelf niet draaien in dr bed als het nacht is. Kan nu wel uitstappen in bed. Aankleden zelf en uitkleden gaat niet net als wassen. Dit gaat op een stoel.
    Weetje, ik ben ook zo bang dat het opeens mis kan gaan. Is ze straks thuis en dan zul je net zien.

Ze heeft trouwens eierstokkanker. Die zijn eruit gehaald net als haar baarmoeder. Chemo's gehad. half jaar goed, weer half jaar chemo's waar ze allergies op reageerde. Maar ze zagen dat er tumoren in dr buik zaten. die werden bestreden. Maar daarna weer een half jaar goed en toen weer zo een dikke buik en meerdere dikkere tumoren. De chemo waar ze allergies op reageert moet ze hebben omdat die zou werken. Ze heeft er 1 gehad met een lichte dosis maar opeens vielen dr been en arm uit en wederom een allergische reactie. Dus besloten is niet verder te gaan want ze zou dood gaan aan de chemo's. Ze was verschrikkelijk uitgeput en de kans bestond dat ze snel zou te komen overlijden.
    Nu dus na dik 1 1/2 maand hospice gaat het stabiel...niet voor en niet achteruit. Ze is geestelijk goed met het besef dat iedereen komt te overlijden wat haar nog eens extra deprimeert.
    Komen er moeilijke dingen in dr leven reageert ze gelijk lichamelijk, door letterlijk ziek te zijn (na ons eerste gesprek met de uitvaart heeft ze gespuugd) en het zweet gaat in stralen van dr lichaam af.

We willen dat ook niet extra triggeren. We moeten iets :(

6. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Dat weet je ook nooit he. Goed dat ze geestelijk nog stabiel is, want zodra ze aan de morfine gaat dan zijn ze gewoon niet meer helder. Mijn moeder bijv. heeft het nooit over de dood gehad en we wisten dat ze erg bang was. Wij hebben met haar dus nooit over de uitvaart gehad, we wisten dat ze graag in het buitenland (geboorteland) begraven wilde worden en dat hebben wij een week of 2 voor haar overlijden geregeld. Mijn moeder heeft vanaf het begin hoop gehad dat het goed zou komen omdat wij ook allemaal de moed niet opgaven. En toen het verslechterde zat ze al onder de morfine waardoor ze als het ware niet bij bewustzijn was.

Haar reactie is begrijpelijk want het komt toch allemaal dichterbij. Ik weet niet of jullie al haar wensen kennen om het allemaal buiten haar om allemaal te regelen.

Hoe vind zij de zorg overigens in het hospice?

7. Sweetlakecity

Hospice zorg is fijn maar ze wordt gek van al die verschillende mensen om dr heen. Tja en dat is in een verpleeghuis al niet anders.

Ik heb t uitgezocht met de uren en een PTZ indicatie kan WEL verlengd worden. Omdat iemand niet kan beslissen wanneer ze komen te overlijden he ;) Ga t hospice even navragen waarom ze bepaalde dingen tegen mij zeiden dan......

Wij weten wat me moeder wil in kleine lijnen. We zouden vanmiddag opnieuw een gesprek hebben maar stellen die uit. Dat geen meer over drukwerk en kisten. dat doen mijn zusje en ik samen wel vonden we.

8. Sweetlakecity

ze krijgt prednison en iets tegen de onrust.

9. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Oke, waarschijnlijk krijgt ze Haldol, (wel oppassen met dit middel omdat ze juist wanen kan krijgen)

Is idd beter als jij en je zusje het allemaal verder regelen, zodat jullie moeder even rust heeft wat dat betreft.

10. Sweetlakecity

jaaa die! ik maak bachbloesems die krijgt ze erbij.

11. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Moeilijke beslissing zeg. Verschrikkelijk.

Ik heb het niet meegemaakt, maar heb wel al mijn moeder diverse malen geholpen na operaties. Mocht het bij ons ooit gebeuren dan denk ik dat ik de verzorging van zowel mijn ouders als schoonouders op me zal nemen. Het is het laatste wat ik voor ze kan doen, en waarschijnlijk ook de enigste die het zou doen.

Heel veel sterkte met het nemen van een beslissing en de tijd die komen gaat.

12. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Hier een meelezer die je ongelofelijk veel sterkte en kracht wil toewensen. Weet verder niet zo goed wat te zeggen...:)

Wou je wel wat vragen als je het niet erg vindt. Mijn moeder heeft voor de 2e keer longkanker. Waarschijnlijk inmiddels uitgezaaid. Volgende week horen we of en wat ze nog kunnen doen... Eerlijk gezegd zijn we er bang voor dat ze niks meer voor haar kunnen doen en ben ik me aan het inlezen hoe het zit met hulp en zorg. Zou ik je t.z.t. een pbtje mogen sturen als ik vragen heb? Weet op dit moment niet zo goed wat te doen en waar te beginnen als inderdaad blijkt dat ze niet zo lang meer heeft...

13. Sweetlakecity

monike> tuurlijk. Het ziekenhuis die de diagnose stelt helpt je ook. Zo deden ze dat ook bij ons. Maar alle extra hulp en advies is ook fijn. Jij ook sterkte :( Klote ziekte.

Deel Deze Pagina