Moeder Rauwer houdt zoon nog steeds thuis

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Bastet, 16 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zanetti

    Zanetti Niet meer actief

    #21 Zanetti, 16 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2012
    ! Vanvond even terug kijken.
     
  2. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Dat leek mij idd ook zeer goed mogelijk.
    Ben het met die moeder niet eens wat betreft eten, maar als zij haar kind thuis onderwijs wil geven, waarom zouden we dat dan tegen willen houden? Ze leek me een intelligente vrouw die zeer wel in staat is haar zoon te onderwijzen, los van haar extreme focus op rauw voedsel.
     
  3. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dit vind ik nou het leuke van ZP, zulke uiteenlopende meningen :)
     
  4. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ja, ik merk dat ik steeds meer toe beweeg naar minder betutteling van overheidswege en meer beslissingsvrijheid voor de burger.
    Mooie verworvenheid, ons recht op onderwijs, maar tegenwoordig is het geen recht meer, maar een plicht. Toch bijzonder.... ;)
     
  5. adi

    adi Niet meer actief

    Het probleem is dat een school van haar kind niet vraagt om zijn eetpatroon aan te passen. Zover ik het weet neemt elk kind in Nederland gewoon zijn eigen eten mee naar school, en mag gewoon een tractatie weigeren. Er zijn genoeg kinderen die bepaalde dingen niet mogen eten en daar wordt ook geen probleem van gemaakt.

    Wat ik uit de eerste docu en dit artikel opmaak is dat deze moeder vooral bang is dat haar zoon beinvloed zal zijn door andere kinderen en in verleiding zal komen om ander eten te eten ipv alleen rauw.
    DAT vind ik gewoon een verkeerde reden om je kind dan maar thuis te houden. Ik vind dat echt niet kunnen naar het kind toe.

    Het zou ook niet geaccepteerd worden in NL als kinderen van macrobiologische, vegetarische of Islamitische/Joodse ouders ook maar thuisonderwijs moeten krijgen omdat ze misschien op basisschool beinvloed zouden zijn door de 'verderfelijke' eetgewoontes van de overige kinderen.
    Deze kinderen eten ook niet 'alles' als de rest, maar worden ook niet opgelosten thuis om maar niet in verleiding te mogen komen.
     
  6. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Mijn zorg om deze jongen is niet dat hij alleen wortels en groenvoer krijgt, en ook niet of hij al dan niet naar school gaat maar dat deze moeder haar kind aan het indoctrineren is!! Dit is geen opvoeden meer maar angstig en wereldvreemd maken.
    Ze geeft zelf toe dat hij niet naar school mag omdat hij dan mogelijkerwijs in aanraking komt met ongezonde voeding. Dus als 14 of 15 jarig jongen wordt je door je moeder elke kans ontnomen om zelf een weloverwogen keuze te maken.

    Deze jongen krijgt van zijn eigen moeder geen enkele kans op zelfontplooing! Dat is echt heel erg: dat noem ik kindermishandeling, vergelijkbaar met bv een sekte.

    Dit komt helaas veel meer voor, maar dit is wel een echt extreem voorbeeld omdat zelfs onderwijs uitgebannen wordt. Ik neem dan aan dat hij totaal geisoleerd leeft, niet naar vriendjes ed. DAT IS TOCH VRESELIJK??
     
  7. adi

    adi Niet meer actief

    In een eerdere docu mocht hij bij 1 vriendje gaan spelen, omdat zij daar een restaurant hadden en die moeder altijd voor hem uitgebreide keuze aan rauwe dingen klaar had liggen.
    Maar als hij dan thuis kwam met vragen over andere voeding, snoerde zijn moeder hem de mond met 'de waarheid'.

    Ik deel overigens jouw mening, ik vind deze vrouw veel extremer als een gemiddelde 'bewust-levende' medemens. Ik ken genoeg mensen die bijv heel vegetarisch eten en hun kinderen ook zo opvoeden, maar echt niet zo 'indoctrinerend' zijn naar de kinderen toe. Uiteindelijk mag elk kind zijn eigen levenspad bepalen, en ik ben bang dat dit kindje deze keuze niet gaat krijgen.
    Tot welke leeftijd wil ze hem weghouden uit de wereld om hun heen?
     
  8. glimworm

    glimworm Niet meer actief

    helemaal mee eens

    Ik ben ook benieuwd hoe het gaat als hij zich van zijn moeder los kan maken of hij dan ineens losgaat en juist alles doet wat zij hem verboden heeft.
     
  9. Brett

    Brett Bekend lid

    2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja en dat is precies wat deze moeder ook doet ;) Haar levenspad kiezen en naar haar eigen overtuigingen leven net zoals wij dat allemaal doen.
    Wat is normaal? Dat is door niemand van ons te bepalen natuurlijk want we hebben zo ieders onze eigen gewoontes, normen en waarden.

    Mijn manier zou het ook totaal niet zijn dat is weer de andere kant, maar waarom deze moeder deze keuzes maakt voor haar zoon?? Geen idee maar dat is haar keuze en haar manier van leven. Onze kinderen worden allemaal gedwongen om mee te gaan in de manier van leven van ons als ouders. Zolang je het met de juiste intentie doet is dat prima. En ook haar zoon zal ooit zijn eigen weg gaan kiezen als hij inziet dat zijn moeders manier niet overeen komt met zijn eigen idealen of misschien wel en zet hij zijn leven zo voort. Als hij volwassen is zal hij hoe dan ook zijn eigen keuzes maken net zoals wij dat allemaal hebben gedaan. Ik denk dat het beter is deze jongen een stabiel thuis te geven bij zijn moeder in een voor dit kind vertrouwde omgeving zijn thuis dus wat hem bekend is. Dan dat hij door jeugdzorg in een gezin geplaatst word waar hij zich misschien niet thuis of niet veilig voelt zonder zijn moeder.

    Zo heel verhaal geworden maar zo denk ik erover; nogmaals zelf zou ik het zo nooit doen :D
     
  10. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Weet iemand waar ik rauwer terug kan kijken?
     
  11. glimworm

    glimworm Niet meer actief

    mja oke, maar zij past haar levensovertuiging zo strak toe dat er gewoon geen ruimte is voor een andere visie die misschien net zo goed is. Ik denk dat de meesten zoniet iedereen van ons wel die ruimte voor een andere kijk/verandering hebben voor onze kids.
    Die jongen weet nu niet beter of alleen hetgene wat zijn moeder verteld is de waarheid en alles wat buiten hun omgeving gebeurd is des duivels.
    Juist omdat die jongen geen vergelijkingsmateriaal heeft met (school)vriendjes zal hij zch wel gelukkig voelen omdat dit hetgene is dat hij kent.
     
  12. Brett

    Brett Bekend lid

    2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat ben ik met je eens dat er geen ruimte is voor een andere visie en zelf zou ik dit leven niet willen voor mijn kinderen. Maar voor deze jongen is het wel zijn thuis.
     
  13. knap

    knap Niet meer actief

    Blijf het een moeilijk verhaal vinden.

    Aan de ene kant als je thuis onderwijs kan geven en je hebt goede redenen dan ja misschien maar vind eigenlijk ook dat regels regels moeten zijn mits de uitzonderingen die opgenoemd worden. Weet bijvoorbeeld wel circus lui dat deze hun kinderen over het al gemeen wel gewoon naar school doen net zo als schippers kinderen ze gaan naar een internaat omdat deze ouders vaak voor onderwijs zijn. Hoe en wat weet ik natuurlijk ook niet.
    En of het gezond is dat deze jongen zo moet leven? Vraag het me af. Ben moeder van mijn kind en zal mijn principes delen met mijn kind maar mijn kind is vooral een individu een geen afspiegeling van wat ik vind als moeder.En denk dat het daarom niet gezond kan zijn hoe dat kind moet leven! Maar ben me ook bewust deze jongen is in de pubertijd nu en er zal een moment komen dat hij zich gaat afzetten van zijn moeder in hoe verre dat is dat kan de toekomst uit wijzen maar eens ga je, Toch je eigen weg als kind dat is je natuur als mens je komt eens in opstand?

    Uit huis halen lijkt me een zware straf ze is op het oog niet slecht voor het kind. Maar ja waar trek je de grens?
    Daarom blijf het een moeilijk iets vinden. En ondanks ik redelijk reageer nu hier. Denk ik bij me zelf van het arme kind!:)
     
  14. adi

    adi Niet meer actief

    Niemand hier maakt kritiek op haar levensovertuiging.

    Maar zij neemt behoorlijk extreme stappen in het leven van haar tienerzoon om die levenswijze te kunnen blijven volhouden voor hem.

    Een kind van 13 jaar van school afhalen alleen maar omdat hij daar in verleiding zou komen om iets anders als rauw voeding te eten vind ik gewoon veeeeel te ver gaan.
    Wat zij nu doet bepaalt de toekomst van haar kind. Zij heeft geen toestemming gekregen voor thuisscholing, krijgt haar kind dan een middelbare school diploma? Denk het niet...

    Hoe gaat het dan straks als ie meerderjarig wordt en beslist dat hij dan toch gewoon in een samenleving wil leven en wil gaan studeren ? (al dan niet rauw etend, dat staat hier even los van)
    Thuisscholing wordt niet erkend als er geen toestemming van te voren is, en als het kind bepaalde examens niet aflegt op bepaalde momenten. In Nederland in ieder geval niet.

    Dan krijgt deze jongeman later behoorlijke beren op zijn weg alleen maar omdat hij op zijn 13de weleens in verleiding zou komen en een frietje of een ijsje zou eten op school.
    Is dat te relativeren?

    Ik ga als ouder mijn kinderen proberen op te voeden om tussen hun 12de en 16-17de zo standvastig te zijn dat ze niet in verleiding komen om te roken of alcohol te drinken. Daar ga ik me 100% voor inzetten. Maar ik ga ze echt niet van school afhalen om die verleiding maar buiten te deur te houden. Dat is gewoon een zwakke oplossing, en zeker geen beste oplossing voor het kind zelf.
     
  15. Brett

    Brett Bekend lid

    2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat word er wel geuit, haar levensovertuiging en ook haar opvoeding. En ik ben het met je eens dat het extreme is en veel te ver gaat. Maar dan nog mag deze vrouw haar eigen keuzes maken over haar opvoeding net zoals jij en ik dat mogen en zo denk ik erover. En nee het is niet te relativeren dat ze het op deze manier doet, hij zal hoe dan ook ooit zijn eigen keuzes gaan maken en onder het oog van moeder "uitvliegen" en al dan niet voor dezelfde levensstijl kiezen.

    Maar dat geldt dan toch ook voor thuis scholing vanuit geloofsovertuiging, die willen toch ook niet dat hun kinderen beïnvloed worden door de buitenwereld. Waarom is dit dan niet toegestaan dat vraag ik mij wel af. Ik geloof niet dat ze het met een slecht intentie toe doet naar haar zoon, maar gewoon vanuit haar levensovertuiging en levenswijze het beste wil voor haar kind. Ondanks wat de rest van de wereld daarover te zeggen heeft en of het wel maatschappelijk verantwoord is of niet.

    Nogmaals ik zou er zelf nooit voor kiezen mijn kinderen dit mee te geven of op deze manier op te voeden maar het is niet aan mij om er over te oordelen of het voor het kind goed of slecht is.
     
  16. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nou ja... dan is het wel een randgeval (vanuit de wet gezien) als het niet op levensbeschouwelijke grond is... Ik weet ook niet of het wel helemaal eerlijk is om een kind 'anders' te maken. Kinderen, en vooral pubers, willen graag normaal zijn en met de andere kinderen mee kunnen doen. Kinderen die bijvoorbeeld hoogbegaafd zijn en apart gezet worden voor extr opdrachten, vinden dat vaak verschrikkelijk. Ik denk dat deze kinderen het ook niet leuk vinden, om niet alleen niet 'gewoon' naar school te gaan, zoals leeftijdsgenootjes, maar ook geel veel andere dingen te moeten missen die de kids op school doen. Sportdag bijvoorbeeld.

    En ik vraag me af, of kinderen die thuisonderwijs hebben genoten, wel daadwerkelijk een juiste basis hebben voor voortgezet onderwijs. En dan nog niet eens het niveau, maar op het HBO wordt bijvoorbeeld verwacht dat je goed in projecten kunt samenwerken. Ik geloof dat ze dat nu ook stimuleren in het middelbaar onderwijs, om die overstap kleiner te maken?

    Daarnaast... de meeste ouders hebben een vertekend beeld van wat hun kind kan. Ze zijn geneigd te denken dat hun kind méér kan, slimmer is, beter is... Dit kan een grote druk op het kind leggen, waar ze ook niet gelukkiger van worden.
     
  17. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat klopt ;) Maar er zijn wel mensen, die er echt verstand van hebben en wél kunnen zeggen of dit goed of slecht is voor het kind.
     
  18. Leenislief

    Leenislief Fanatiek lid

    30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ben ik het helemaal mee eens.
    Die arme jongen is gewoon helemaal gehersenspoeld!
     
  19. mamaatjevan5

    mamaatjevan5 VIP lid

    30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik vind het een heel dubbel iets dit, ene kant vind ik moeder té extreem en blijkbaar heeft ze dus geen vertrouwen in haar opvoeding anders zou ze haar zoon blindelings vertrouwen en gewoon naar school laten gaan, een echte reden geeft moeder ook niet, en dan vraag ik mij ook af stel dat die jongen straks ouder is en ineens wel een biefstukje haalt word die dan niet dood en dood ziek omdat zijn lichaam dat niet gewent is, en hoe zit het met nu krijg je van alleen rauw voedsel wel de aanbevolen dagelijkste hoeveel vitamines en mineralen binnen.
     
  20. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Idd. Enkele tijd terug is het kind onderzocht na toestemming moeder en hij kwam belangrijke dingen te kort zoals kalk en vetten die gewoon erg belangrijk zijn in de ontwikkeling. Ze ontneemt dus een goede ontwikkeling. Natuurlijk heeft ze wel een punt dat al die toevoegingen in ons voedsel juist zorgen voor exceem, allergien etc maar je kunt er ook voor kiezen naar de basis te gaan. Als ze het beste voor haar kind wil zorgt ze dat hij ook alles binnen krijgt wat nodig voor een goede ontwikkeling. Je kind alleen snoep geven of alleen junkfood is ook niet goed. Te veel is nergens goed voor. Ergens er tussen in gaat zitten zonder je principes meteen overboord te gooien moet toch lukken.

    Ooit moet hij zelfstandig worden, komt hij ook in de verleiding, zal ziek worden bij het eten van normaal voedsel en zal verbaast zijn als hij nog ubberhaubt brood of gekookt eten kan verdragen. Verder zal hij geen diploma krijgen, kans op een normale baan minimaal en de toekomst onzeker. Hij groeit niet goed door tekorte en zal ongeveer 15 cm missen als hij is uitgegroeid alleen door dit dieet. Wat doet het dan wel verder niet met het lichaam.

    Natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen leven en zijn eigen principes maar soms is ingrijpen nodig. Moeder en kind hebben een goede band dat zie je meteen maar een kind moet niet de dupe worden van de levenswijze van de ouders als deze ongezond blijkt. Een kind elke dag alleen Mac geven en pizza is ook niet goed en dan wordt wel ingegrepen. Dit is het andere uiterste
     

Deel Deze Pagina