Hallo allemaal, ik zit met een vraagje misschien zijn er hier mensen die het zelf hebbben meegemaakt? Tussen onze tuin en die van de buren staan coniveren(krengen zijn al meer dan 35 jr oud)Nu wonen wij hier bijna 5 jr en hebben al die tijd al aangegeven dat wij die bomen er graag uit willen maar de buren werken niet mee!Nu is mijn vraage bomen staan op de erfafscheiding,maar doordat ze zo oud zijn groeien ze bijna allemaal op mijn grond!Mag ik dat allemaal afsnoeien of krijg ik daar dan gezeik mee? Liefs,Claudia
beste, hetgeen wat op jou erf staat mag je gewoon afsnoeien het is tenslotte jouw grond je kunt voor de zekerheid ook eens informeren bij de gemeente wij hebben dit met de klimop van de buren en die snoeien we ook gewoon weg groetjes mammie
Misschien eens vragen aan de gemeente? Suc6! Maar wat an jow kant staat kun je dacht ik zowieso snoeien. Liefs Marjo
Ik dacht ook dat dat idd mocht maar als we zo naar de bomen kijken en ik ga aan het snoeien dan houden de buren dus geen coniveren meer over bijna 80% is onze kant opgegroeid!Maar ga idd maar eens informeren bij de gemeente.Thanx
Hoi! Heb even voor je gegoogled. Ik vond deze PDF-brochure met info: www.mercatus.nl/.../%5BWooninfo%5D/08%2 ... dingen.pdf (hoop dat de link werkt)
Het is een erf afscheiding begrijp ik... Dan ben je verantwoordelijk voor het deel aan jouw kant... In princiepe is de helft van een boom van jou.... Wij hebben een koophuis en ook ditzelfde probleem...uitgevraagd en kreeg dit antwoord.... Ook een advies van de man iets in de grond te laten lopen zodat de bomen dood gingen zodat er dan wel iets anders gezet moest worden!
Wat doen de buren verder met de coniferen? Snoeien ze wel eens hun kant? Tja, volgens mij mag je wat op jullie erf hangt snoeien, maar je kunt het beter voor de zekerheid even uitzoeken bij de gemeente of zo. Ik weet dat er ook folders in omloop zijn over burenrecht, die liggen volgens mij bij de politie en vast ook wel bij de gemeente. Ik weet niet hoe jullie relatie met de buren verder is, maar wellicht kun je bij ze aangeven dat je graag de coniferen wilt snoeien, dan kunne ze daar achteraf ook niet over gaan zeuren.
@Moontjenl die tip heb ik ook al vaak gekregen,Wij heben ook een koophuis en we zijn hierover al meerdere keren met de buren gaan praten maar die willen niks(zijn oud)maar wie weet wonen ze er nog wel 10 jr en ik heb geen zin om nog 10jr tegen die bomen aan te kijken dan toch maar die tip uitvoeren!
Wij zitten met het zelfde probleem alleen het betreft bomen die volledig op de grond van de achterburen staan (ook Coniferen). Ik geloof dat bomen minimaal 2 meter van de erfgrens moeten staan, staan ze er dichterbij en de buren maken bezwaar dan moeten ze rechtsgeldig om. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, zou je het aan kunnen vechten, je wint het in princiepe altijd. Als je de bomen 'wat' aandoet, kun je daar een boete voor krijgen als die mensen daar aangifte over doen, kijk dus daarmee dus uit! (zoutsteen voor koeien schijnt overigens wel een goede oplossing te zijn.In de grond stoppen en ze zijn binnen een aantal maanden dood ) Denk ook aan de verstandhouding met de buren want als die hierdoor helemaal scheef loopt is dat absoluut niet prettig. Succes!
@Milla,Thanx,daar zit ook een beetje het probleem de mensen zijn oud 83 en 84,gezien hun leeftijd haddenw e zoiets van laat maar ze vertelde ons ook 5 jr geleden dat ze binnen nu en 2 jaar waarschijnlijk het huis zouden verkopen.Dus dachten wij nou 2 jr valt mee te leven maar dat is nu inmiddels dus bijna 5 en daar kan nog wel 5 of 10 bij komen Wij heben vanalles geprobeerd zelfs aangeboden om alles eruit te halen en naar de stort te brengen mijn man zou er dan iets nieuws voor in de plaats zetten maar dit was ook niet goed ben het nu zo zat!Ze nemen zoveel licht in beslag en over de ruimte nog maar te zwijgen ze zijn1.10mtr breed!das toch te gek!
Dit moet je wel even navragen bij de gemeente.. want je mag met bomen niet zomaar doen wat je wilt! Boven een bepaalde lengte moet je namelijk eerst toestemming/vergunning voor vragen! Ook al staan ze op je eigen erf! Dus zou het eerst wel even aanvragen!
Je boort een klein gaatje in de stam, daar spuit je wat diesel in. Je wacht een tijdje een boompje gaat dood. Niemand laat toch een dooie boom in z'n tuin staan? PS: je hebt het niet van mij
dit probleem hebben we ook eens gehad, dat we van die lelijke bomen afwilden, wij woonden er eerder en de nieuwe buren wilden ze juist laten staan. Het was ook onduidelijk van wie die bomen nou waren. mijn man heeft eens zoutzuur van zn werk meegenomen en dat is toen "per ongeluk" tegen die bomen aangevallen.. best wel jammer want toen moesten we van die mooie nieuwe schuttingen gaan plaatsen