Hoi, Zijn er toevallig dames onder ons die agente zijn, of willen worden? Ik heb gesolliciteerd bij de politie, en nu vraag ik me af hoe hun tests en en sollicitatie procedures gaan verlopen? Ik hoor steeds dat alles heel zwaar is, of zijn dit gewoon overdreven reacties? Groetjes Marieke
Stoer! Maar ik ben typmiep! Mijn neefje is wel agent...hij vond het allemaal niet zo heel moeilijk of zwaar. Maar iedereen is anders he. Ben benieuwd of hier nog meer stoere meiden zitten!
http://mediatheek.thinkquest.nl/~jrd240/opleiding.htm Op deze site staat precies vermeld, welke testen je moet ondergaan. Reken erop dat het pittig is, was niet best als zo maar iedereen agent kon worden Nicht van ons heeft ook opleiding gedaan, alles was goed, ze kon alleen niet snel genoeg na het schieten haar pistool weer in de halter terug stoppen.Ze heeft flink geoefend, en het gehaald, anders was ze gezakt. Dus als je je daar al op laten zakken, weet ik wel zeker dat die opleiding geen kattepis is succes. De politie is je beste vriend.
Ah bedankt, heb even gekeken en volgens mij moet het wel lukken dan, alleen even conditietraining gaan doen, die mag wel wat beter. Zeg ze heel arrogant, want ik ben bang dat het makkelijker lijkt/beschreven staat dan dat het daadwerkelijk is. Maar ik hoor graag meer tips enz... bedankt, Groetjes Marieke
Beste Marieke, Enige jaren geleden heb ik ook gesolliciteerd bij de politie. Je doorloopt dan een hele ronde tests. Steeds vallen er mensen af en de besten gaan steeds door. De laatste test is de conditietest. Uiteindelijk ben ik daar op afgevallen. Ik moet zeggen dat die test erg zwaar was. Van de 31 overgebleven mensen heeft uiteindelijk maar eentje het gered. En helemaal aan het begin van de sollicitatierondes waren we met 124 mensen. Dus dat is maar een klein percentage . Om je een idee te geven: dit is wat ik allemaal heb meegemaakt. Eerst hadden we een kennismakingsgesprek en een iq-test. Daarna hebben we een in-basket oefening gedaan. Bij deze oefening zat je achter de computer en kreeg je een situatie voorgeschoteld (in mijn geval de opening van een nieuw hotel). Je moest in korte tijd veel regelen. En dat natuurlijk ook goed. Dus bijvoorbeeld een pianist regelen die tijdens de opening speelde en deze ook inplannen (en er vervolgens natuurlijk ook voor zorgen dat er tijdig een piano was zodat hij kon inspelen). Dat soort dingen zeg maar... De tweede ronde bestond er (in mijn herinnering uit) dat je een psychologisch onderzoek had. Je hebt dan een gesprek met een psycholoog en je wordt er flink binnenstebuiten gekeerd. Toen hadden we ook nog een rollenspel. Daarin moest je er bij een werknemer achterkomen waarom zij steeds te laat op haar werk was. Het is een kwestie van doelgericht vragen stellen zonder de gevoelens van de werknemer (in dit geval de acteur) uit het oog te verliezen. Trouwens wel geinig, zo'n acteur tegenover je die spontaan in huilen uitbarst. Knap hoor als je dat kan... Ik zou het zeker gaan proberen als ik jou was! Ondanks het feit dat ik uiteindelijk afgewezen ben, ben ik echt wel een ervaring rijker. En je houdt er ook een mooi rapport aan over met je psychologisch profiel. Dat profiel heeft mij bijvoorbeeld ook aan mijn huidige baan geholpen. Je kunt het bij iedere sollicitatie gebruiken. Succes! Laat je weten hoe het gegaan is?!? Groetjes, Josien
Hoi, Ik heb pas een paar keer gesolliciteerd bij de politie in mijn leven. En tja zwaar? Door de psychische tests ben ik goed heen gekomen (ook voor de academie), deze kan je ook gewoon beetje oefenen, je krijgt hiervoor een boekje thuisgestuurd en op Internet staan er altijd wel voorbeelden van IQ testen. Persoonlijkheidstest moet je gewoon naar eerlijkheid invullen. Deze testen gaan via de PC. En dan de sporttest, mijn ramp. Je gaat eerst fietsen met een hartslag meter om, deze test duurt 10min. Dan ga je naar de sportzaal en krijg je een aantal behendigheidstesten (met pionnen en een knuppel oa), je krijgt krachtstesten (Opdrukken, hangen aan een klimrek, omhoogspringen uit stilstand, sit ups), dan moet je nog sprinten en het enige wat je niet kan compenseren (het enige wat ik dus nooit heb gehaald) de shuttle run, je moet geloof ik tot trap 6 lopen. Dit is het laatste van de sporttest, en je krijgt meteen te horen of je door de sporttest heen bent. Je moet deze halen om door te gaan in de selectie procedure! Je krijgt dan ook nog een rollenspel en een gesprek met psycholoog. En je moet gewoon jezelf blijven en eerlijk zijn. Er is geen goed of fout antwoord, het zijn jouw antwoorden. Inmiddels de wens laten varen van de politie, want financieel is het niet altijd even interessant, maar het blijft super! Succes Groetjes Daphne
Je verdient maar 1250 bruto per maand, daarom werk ik er niet en de testen zijn echt niet zwaar. Alleen de opleiding duurt 4 jaar, dat is wel zwaar.
Josien en Daphne, heel erg bedankt voor het commentaar van wat mij te wachten staat als ik uberhaupt word uitgekozen, zo kan ik zien wat mij te wachten staat. En kan ik me een voorbereiden, en als ik dat hoor dan is het idd zwaar, en zal ik echt moeten gaan trainen. pfff, ik ben al zo'n sporter. Maar ga zeker goed sporten. Heel erg bedankt, echt. En jolie, heb jij ook daadwerkelijk een sollicitatie gericht aan de politie en de tests doorlopen? Want voor het doe ik het ook niet direct, het lijkt mij gewoon heel leuk werk. Anders had ik in de eerste instantie niet eens een sollicitatie heen gestuurd. Als ik meer hoor, laat ik het weten. bedankt meiden... Veel liefs Marieke
Ik heb met me baan elke dag te maken met de politie, en info gevraagd maar je verdient gewoon heel weinig. Als ik jou was en het lijkt je leuk dan zou ik me BOA halen en dat is Buitengewoon opsporings ambtenaar. Als je die diploma heb dan kan je bij de douane, en in al die brance werken. Ik volg zelf ook die opleiding. Belangrijkste is dat je wel minimaal een mbo opleiding moet hebben gedaan en voor andere gemeentes zelfs een havo diploma moet hebben als je bij de politie wil. Groetjes Jolie
hey! ja ik werk inderdaad bij de politie. maar niet in uniform....zit bij de recherche en ik verdien goed! het basis salaris is laag omdat een hoop mensen afhaken tijdens de opleiding. ik wil even kwijt dat een heleboel mensen een heel verkeerd beeld hebben van wat je doet bij de politie. het is niet alleen maar sensatie en wild west taferelen.. en je houdt je ook niet de hele dag bezig met boeven pakken.. ik denk dat daarom het start salaris lager is gehouden omdat de opleiding op zich al heel veel geld kost. je kunt je indenken wat het kost als de startsalarissen hoger zijn..en iemand uiteindelijk toch afhaakt.. de tests zijn niet moeilijk maar wel afhankelijk van het instapniveau. de duur van de opleiding is ook afhankelijk van het instapniveau. ik moet wel zeggen dat je over een bepaalde mentaliteit moet beschikken om het te redden bij de politie. het is voornamelijk een door mannen gedomineerde cultuur die er niet zo maar even uit te halen is. er komen wel steeds meer vrouwen maar het proces is langzaam en traag. al wordt er van hogerhand steeds meer nadruk gelegd op de omgangsvormen binnen de organisatie zelf. ik geloof wel dat dit per korps verschilt. de vrouwen die ik meemaak, zijn veelal harder in hun opstelling omdat ze zoveel hebben moeten doen om op die positie te komen. en het kan er tussen collega's onderling af en toe heel hard aan toe gaan. om nog maar niet te spreken over de contacten met de burger...ze houden van je of ze haten je... los hiervan is het erg bevredigend en afwisselend werk. zo sta je een ruzie te sussen en tien minuten later sta je bij een huilend kind die zijn moeder kwijt is...het vergt veel van je incasseringsvermogen. het spreekt vanzelf dat je jezelf in goede conditie moet houden....ook voor je eigen veilighed, dat staat voorop.. als je de opleiding hebt doorlopen, en je zit in je functionele schaal, ga je ook meer verdienen. omdat je onregelmatig werkt, verdien je nog meer. bovendien heb je recht op allerlei toeslagen, je kleding wordt betaald en je hebt heel goede secundaire arbeidsvoorwaarden....zoals kinderopvang....heel belangrijk! al met al geen slechte werkgever. en je doet echt een hele hoop kennis op waardoor je na een paar jaar en bij gunstige omstandigheden door kunt groeien naar andere functies... veel succes! Aoife
goh als ik zo lees dat die conditiettest zwaar zijn dan vraag ik me af waar die dikke agenten hier vandaan komen hahah. Nee serieus is er na die test geen herhaling meer ofzo?
Inky, na de opleiding is je conditie je eigen verantwoording. er heerst bij ons wel een cultuurtje van sportief blijven....dus iedereen sport omdat ze anderen zien sporten... en uiteraard komt je conditie ook ter sprake tijdens je beoordelingen. maar er wordt weinig gewicht aangegeven. ze gaan er vanuit dat je volwassen genoeg bent om zelf je conditie bij te houden. bovendien moet je jaarlijks een aantal testen ondergaan....integrale beroepsvaardigheids training heet dat.....jaarlijkse schietproef, judotesten....enz momenteel maakt politie er een punt van om hun dienders weer in vorm te krijgen...geldt dus landelijk en is niet korpsafhankelijk.. en niet iedereen in uniform op straat is een all round diender... mensen die verkeer regelen zijn meestal boa's..en die hoeven alleen om de vijf jaar een toets af te leggen....op papier... Aoife
Mijn vriend was sinds vorig jaar bezig met die testen bij de politie, de bedoeling was dat hij in januari zou beginnen maar doordat de klasjes volzaten word het voor hem pas augustus dat hij daadwerkelijk kan beginnen met de opleiding dus dat is wel super irritant. Hij vond zelf de testen best makkelijk terwijl hij niks aan zijn conditie had gedaan, al zei hij wel dat sommige vrouwe sneller waren dan hem Ik wil zelf al sinds klein al heel graag bij de politie maar omdat ik -6 ogen heb kan dat helaas niet Maar goed, succes
En het startloon valt reuze mee. Als je voor je testen slaagt tijdens de opleiding gaat je loon na 6 maanden al omhoog. En zo gaat het door. Wij hebben het ook kunnen redden met 3 kinderen en ik werk er zelf maar 18-24 uur erbij. Het is ook een investering in je toekomst. Zo zie ik het.
Ik werk bij de politie en ook in het uniform... (Nu effe niet maar normaal wel) Heb de 4 jarige opleiding gedaan en ben nu hoofdagent. Ik vond de sollicitatie niet moeilijk maar er vielen wel veel mensen af en ja de opleiding kan zwaar zijn maar je moet er gewoon voor gaan en je conditie op peil houden maar verder is het wel te doen... Als je nog meer wilt weten dan kun je ook altijd een pb sturen! Liefs Ivana
dat ligt natuurlijk aan de leeftijd en hoeveel uur je werkt....en of je per 4 wkn of per maand betaald krijgt dus tja tis niet zomaar je verdient dit of dat tis van veel dingen afhankelijk....