Moeder van peuter en twee wensen (kind & opleiding)

Discussie in 'De lounge' gestart door Annedore, 11 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    En de doula opleiding lijkt me ook heel leuk, maar ik ben bang dat het niet echt zorgt voor een leefbaar inkomen :(

2. sandra

sandra Fanatiek lid

Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen met de BBL opleiding verpleegkunde (niveau 4) Ik werk gemiddeld drie dagen in het ziekenhuis en ga 1 dag per week naar school. Voordeel is dat je meteen een (leerling) salaris krijgt.
    Bij HBO V moet je volgens mij (dat is ons ziekenhuis) eerst twee jaar naar school en in het 3e jaar mag je solliciteren naar een interne plek.
    Daarom heb ik toen gekozen voor MBO.
    Ook omdat de combi studie + een gezin met drie kleine kinderen best zwaar is vond ik het beter om voor een iets minder pittige studie te kiezen.

Achteraf moet ik zeggen dat het pittig is, ik moet nu nog ruim een jaar en ga het wel halen. Maar makkelijk is het niet altijd ;)

3. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Ik ben 32 en bezig met opleiding mmz/v-ig

Ik heb nooit een kinderwens gehad, tot afgelopen oktober. Na gesprekken met mijn man bleek hij een sterke kinderwens te hebben wat hij nooit verteld had. Ik ben goed gaan nadenken waarom ik ze zelf niet wil. Voornamelijk omdat ik bang was geen goede moeder te zijn (en nog maar dat komt vast vanzelf wel goed) Gezien mijn leeftijd hebben we besloten wel meteen te beginnen.

Nu zit ik dus in het tweede jaar van mijn opleiding en 5 weken zwanger. 1 lerares op school is ook zwanger en kent mijn verhaal. Die heeft aangegeven dat een half jaar verlening geen probleem is en het wat school betreft geen probleem zou moeten zijn.
    Op mijn werk staat mijn begeleidster er ook volledig voor open en zou het ook geen probleem moeten zijn. Nu alleen mijn teamleidster nog ;)

Handig is anders, maar het zou geen probleem moeten opleveren.
    Voor hetzelfde geld ben je over 3 jaar nog niet zwanger. Had je mooi je opleiding af kunnen hebben.

Overigens, zolang je nog niet duidelijk zwanger bent, hoef je niets te vertellen over een zwangerschap of kinderwens op je sollicitatie. Daar mogen ze je dus niet op afwijzen.

Succes met je (jullie) keuze(n)!

4. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Ik werd zelf tijdens mijn vervolgopl. Na de hbo-v zwanger. Dus dat is niet helemaal vergelijkbaar. Maar ik heb wel de begeleiding gedaan van een stagiaire die tijdens haar opleiding zwanger raakte. Het is pittig qua werk, maar vilgens mij was iedereen heel begripvol. Ze heeft tijdelijk voor de duur van haar verlof de stage stopgezet en is daarna verder gegaan. Heeft het ook gewoon afgemaakt en is inmiddels bevallen van de tweede.

Je hebt alleen wel steun van je man nodig...alleen ga je die kar niet trekken

5. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Ik ben mijn studie aan het afronden. Ik doe een avondopleiding naast mijn werk van 3 dagen in de week.
    's Avonds naar school vond ik prima (inmiddels de laatste avonden gehad), maar wat ik moeilijk vind is thuis studeren. Overdag met dochterlief erbij lukt echt niet, dus het komt op de avonden aan en dan is het voor mij toch lastig de discipline op te brengen. Ik ben moe (dochterlief slaapt niet goed door 's nachts, nooit gedaan) en er ligt altijd wel huishouden...
    Ik vind het super dat je jezelf wilt ontwikkelen, als het kan financieel ed, zou ik zeker zeggen: doen! Maar ik zal niet zeggen dat het makkelijk is...

6. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen, daar heb ik veel aan!

Hbo-v bij hva en stage bij AMC of olvg wordt vanaf het eerste jaar direct betaald. Ook de studiekosten en grotendeels de boeken. Dus financieel probleem heb ik vandaag gelukkig kunnen elimineren :)

Mijn ouders ook gesproken en die staan helemaal achter me en willen bijspringen met oppassen.
    Man moet nog wat meer besef krijgen over wat dit voor ons gezin zou betekenen. Maar dat komt wel, hij is welwillend, dat scheelt.

Denk dat ik ga solliciteren bij olvg voor werken-leren opleiding. Colleges via hva. Hopen dat ik word aangenomen. Dan heb ik grote kans dat ik in ieder geval mijn 'p' kan halen vóór tweede kindje.

Een uitdaging zal het zijn, maar over 5 jaar wil ik gewoon een ander leven hebben dan nu, dus zal ik moeten investeren. Uiteindelijk zal ons gezin er beter van worden. Dat begint mijn man ook langzaam in te zien.

Ik 'neem' desnoods een huishoudelijke hulp om mezelf wat stress te ontnemen, indien financieel mogelijk.
    ik denk graag in oplossingen ;)

Nogmaals bedankt voor jullie verhalen, goed om te lezen dat het écht niet onmogelijk is!

7. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Lijkt me echt te pittig!!
    Zeker als je man er niet achter staat...
    Je leven, huishouden ed gaat ook door!

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als je wel je ouders achter je hebt en je raakt ergens binnen, zou ik het wel op zijn minst een kans geven.

Voor 't zelfde geld duurt het immers nog 3 jaar eer je zwanger bent. Liever niet waarschijnlijk, maar het valt heel slecht te plannen ...

En lukt het echt niet kan je nog altijd na een jaar stoppen en terug "gewoon" werk gaan zoeken.

Misschien ook ineens es horen of je na je HBO-V niet makkelijker (lees sneller) een opleiding als vroedvrouw kan bijdoen ;)? Uiteindelijk blijven de kinderen / je kindje niet eeuwig klein.

9. Diaantje78

Diaantje78 Niet meer actief

Op dit moment volg ik een studie verzorgend IG. Ik zit in mijn laatste jaar en zit nu thuis met een burn-out. Ook ik wilde graag weer wat voor mezelf hebben. Mijn zoon ging naar de kleuterschool en zat anders alleen thuis. Ondanks dat ik in de mmm zat ben ik de studie gaan doen. Het viel me enorm zwaar. Doordat je veel hormonen moet gaan gebruiken was ik mezelf niet meer en je moet regelmatig naar het ziekenhuis. Daarnaast heb je nog een studie, werk en je gezin. Dat is een maand geleden mis gegaan. Ik zat er volledig doorheen. Ik zei al tegen mijn man, als ik dit van tevoren had geweten dat het zo zwaar zou zijn dan had ik gewacht. Wat ik hiermee wil vertellen is dat je het niet moet onderschatten als je een studie wilt gaan doen in combinatie met mmm. Waarschijnlijk ga ik nu een half jaar vertragen om eerst alles in mijn hoofd op een rijtje te krijgen. Ik wil wel heel graag mijn papiertje gaan halen.

10. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ik wil je niet afschrikken maar eerlijk zijn. Ik was zwanger van de tweede toen ik in mijn laatste studiejaar zat. Mijn tweede kwam dus precies op het moment dat ik volop bezig was met het afstuderen. Ik heb in mijn leven nooit zo'n zware periode in mijn leven gehad. Het is enorm pittig. Ten eerste heeft je eerste kind genoeg aandacht nodig. Het eerste jaar van de baby is sowieso erg pittig. Je bent de hele dag door bezig met de voedingen, 's nachts regelmatig je bed uit etc. Daarnaast moet je ook nog eens colleges volgen, huiswerk, verslagen, tentamens etc. En je huishouden, koken moeten ook nog gebeuren. Je moet heel wat uithoudingsvermogen en geduld hebben om dit vol te houden. Ik zeg eerlijk dat het mij niet is gelukt. Ik was wel geslaagd maar raakte wel zwaar depressief na zo'n heftige periode. Heb ongeveer een jaar nodig gehad om weer te herstellen.

Nogmaals ik wil je niet afschrikken maar duidelijk maken dat je veel hulp van buitenaf nodig heb en sterk in je schoenen moet staan om dit aan te kunnen.

11. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Herkenbaar. Ik volg een voltijd studie aan de universiteit. Ik vind het pittig. Het is veel zelfstudie wat regelmatig neer komt op dat ik in de avonden moet studeren. Studeren met een kindje thuis is echt niet te doen. Gelukkig gaat mijn zoon nu naar school en naar de bso als dat nodig is. Maar goed, als je het echt wil en de mogelijkheid is er moet je het doen. Ik heb ondanks mijn studievertraging (waar ik overigens rekening mee had gehouden) geen spijt van mijn keuze. Maar ik besef me wel dat het stukken lastiger is om te studeren als je tegelijkertijd verantwoordelijkheid voor een kind en huishouden hebt.

12. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    'gelukkig' heb ik met sommige dingen wel al ervaring. Ik wéét hoe het is om hormonen te spuiten en de vorige keer had ik gelukkig geen bijwerkingen.

Ik ben destijds tijdens mijn afstuderen van HBO maatschappelijk werk met de mmm gestart, dus ook die combi ken ik.

Hoe het werkt met baby en nachtvoedingen weet ik gelukkig ook ;)

Natuurlijk zal het veel van mij (ons) vragen, maar van het leven dat ik nú heb word ik ook niet blij. Ik ondervind nu veel stress van het onder mijn kunnen werken en snak naar een échte uitdaging. Ik zal er veel voor moeten laten en op sommige punten moeten inleveren, maar het zal me ook veel opbrengen.

de grootste struikelblokken zullen zijn:

huishouden (maar dan huur ik gewoon iemand in die iedere week de meer tijdrovende dingen doet, heb al eerder een hulp in de huishouding gehad en dat beviel goed)

Minder tijd voor gezinsleven (maar dan moet ik blijven relativeren dat het tijdelijk is en ik dit júist wil zodat gezin er op langere termijn beter van wordt)

Studeren thuis (ik ondervind nu met thuiswerk ook dat dit lastig is met kind, dus hier moet ik écht de hulp van man bij hebben)

B.I. tijdens zwangerschap (ik moet wel rekenen op 6 maanden studievertraging schat ik zo in)

Ik heb me nog niet ingeschreven, we moeten er echt nog wel een gesprek aan wijden. Maar de wil is er nog steeds, ook na het lezen van de ervaringen hier. Het gaat om prioriteiten stellen en denken aan de langere termijn...

13. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Annedore, ik denk dat je er realistisch in staat. En dat is een voordeel. En als je het echt wilt moet je het denk ik gewoon doen. Je weet dat het pittig word en dat je lams hebt op studie vertraging. Maar als je er zelf boven op zit en goed plant is het te doen.

14. muis26

muis26 Fanatiek lid

Ik heb twee kinderen (5 en 3,5) en ben over een maand klaar met mijn HBO-V. Ik heb het deeltijd gedaan.

Ik denk dat duaal wel heel pittig is. Het is niet dat je dan 'maar' 30 uur per week van huis bent. Je werkt gewoon, en daarnaast ga je ook nog naar school. Je draait met duaal alle diensten mee, dus onregelmatig. (dag / nacht/ weekend / avond). en dat is voor je lichaam niet heel erg goed ( zeker niet als jullie een tweede willen en dit al moeite kost)

Daar komt bij dat de opleiding best pittig is. Het is echt ontzettend veel leren en schrijven thuis. Vooral het afstudeer jaar vond ik erg zwaar. scriptie, grote projecten. Als je dan ook nog eens onregelmatig en veel werkt.

ik zou als ik jou was eens gaan orienteren op deeltijd, en je thuiswerk erbij blijven doen. Ik doe de opleiding in Utrecht en hier is het een half jaar colleges en daarop aansluitend een half jaar stage.

de eerste 3 stages ( of in mijn geval 2, ik deed hem in drie jaar de opleiding) 50 dagen stage in 5 maanden.
    en nu mijn laatste stage 60 dagen stage in 5 maanden. komt neer op 3 dagen stage in de week en 1 dag school in de week. daarnaast dus nog alle opdrachten etc.

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel :)

Liefs Muis

15. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    mag ik vragen welke opleiding je doet, waar je deze volgt en hoeveel je uren nog kwijt bent aan studeren thuis?

16. Kaas

Kaas Bekend lid

6 okt 2011
    526
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik doe HBO MER aan de HvA. Ze geven gemiddeld aan dat je 20 uur per week kwijt bent aan de studie.. ik leer gelukkig heel makkelijk en denk dat ik zo'n 10 uur per week kwijt ben aan de studie.

17. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik lees net op de site van het olvg dat de opleiding bij hun ook al vol zit voor de start in september. Die info had ik gister niet gezien, het stond op een andere pagina. Dus het wordt toch een 'lange baan project' helaas.

Maar ik zal me inderdaad ook eens verdiepen in deeltijd. Voordeel is dat ik nu nog even de tijd heb om te bedenken hoe ik het allemaal vorm wil gaan geven. Maar jammer dat ik dan pas volgend jaar kan starten.
    Aan de andere kant is het AMC dan wel weer een optie :)

18. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik ga ook eens lezen wat deeltijd precies inhoudt. Ik ben nogal een 'doener' en daarom spreekt duaal mij zo aan. Maar wellicht is deeltijd wel praktischer. Wat jij omschrijft klinkt wel oke.

19. muis26

muis26 Fanatiek lid

Vaak kan je ook beginnen in deeltijd en overstappen op duaal in Eem volgens studie jaar. :) misschien dat een optie als je toch al wilt beginnen :)

20. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Helaas wordt deeltijd niet gedaan bij mij in de buurt. Waar doe jij het?
    Ik vind Groningen en andere plaatsen niet in de buurt als ik zoek op internet. Mijn voorkeur gaat uit naar Amsterdam, maar de HvA biedt hem al niet deeltijd aan.
    En Windesheim wel, blended learning, maar dan moet je al verpleegkundige niveau 4 zijn met BIG registratie, dus daar kom ik niet voor in aanmerking.

Jammer dat ik de wereld niet naar mijn hand kan zetten :D;):p:)

Deel Deze Pagina