Moeder zijn en studie combineren

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door noa91, 31 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noa91

noa91 Niet meer actief

Heeey dames,
    Ik begin in september aan een voltijd HBO studie.
    Mijn vriend werkt en ons zoontje van 7 maanden gaat dan naar opa en oma, creche, en afhankelijk van mijn rooster en de werktijden van mijn vriend is hij gewoon lekker bij ons!
    Nu vroeg ik me af of er nog meer meiden zijn die in de zelfde situatie zitten of hier ervaring mee hebben en misschien nog tips hebben??
    Hoe je bepaalde dingen goed kan combineren of hoe jullie het ervaren hebben enz?
    Ik weet dat het in t begin echt puzzelen zal worden en ook wel zwaar maar heb er super veel zin in!!
    Liefs

2. gerdia

gerdia Bekend lid

1 sep 2011
    795
    351
    63
    Vrouw
    Hee meid!!

Ik ben moeder van een meid van 17maanden en ga straks naar het laatste jaar vqn mijn HBO studie..Je mag mij altijd mailen..is misschien makkelijker ook met.vragen..

gerdialkema@hotmail.com

3. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Nou het wordt wel zwaar... ik werd zwanger in mijn derde jaar (bewust overigens ;)) en heb die afgerond daarna bevallen en na een jaar begonnen aan mijn vierde jaar. Het kan wel hoor en is ook erg leuk ;) maar wel vermoeiend... Ik heb overigens afgelopen juli mijn diploma gehaald zonder uitlopen :)... Je geniet wel extra van de momentjes dat je wel thuis bent... Mijn dochter was ook 7 maanden toen ik begon vond het lastig om haar achter te laten maar merkte ook dat het fijn is iets voor jezelf te doen. Probeer zoveel mogelijk 's avonds dingen voor school te doen en tijdens de dutjes. Je partner moet er ook helemaal achterstaan, hij deed bijvoorbeeld bijna al het huishouden omdat ik de hele dag op school zat en 's avonds ook nog bezig moest...

4. MamaLootje

MamaLootje Actief lid

9 jun 2011
    151
    0
    0
    Hee meid! Ik denk ook dat het wel zwaar word, maar niet onmogelyk. Ik ben afgelopen februari aan een studie begonnen (toen was mn dochter anderhalf) en ik ben dr vry snel mee gestopt. Ik bracht me meissie 's ochtends naar gastouders, dan had ik les tot 6, en daarna meteen door. Ik trok het persoonlyk niet, zo'n voltydstudie. Ik heb wel een avondopleiding gedaan (daarvoor), en dat was voor my een stuk beter te doen. Maargoed, de 1 is de ander niet he! Wie weet is het voor jou gewoon prima te doen

5. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.715
    3.151
    113
    Vrouw
    Ik ben vorig jaar februari begonnen aan een 1-jarig voltijd mbo opleiding, mijn zoontje van toen bijna 2 en heb maart dit jaar mijn diploma gehaald, in september ga ik weer terug voor nog een 1-jarig mbo opleiding en mijn zoontje is dan 3.5 jaar. Hij gaat 3 volle dagen en 2 halve dagen naar het kdv en dan 2 middagen naar mijn moeder. Ben een alleenstaande moeder maar moet zeggen dat ik het helemaal niet moeilijk vond te combineren. Het scheelt natuurlijk dat ik nooit eerder dan 9 uur hoef te beginnen en nooit langer dan 4 uur naar school.
    Je vindt vanzelf je eigen ritme tussen school, kinderen, huishouden en natuurlijk je vriend :)
    Succes!

6. sam26

sam26 Nieuw lid

5 aug 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    He,

Ik ga in september ook weer studeren. Tijdens de zwangerschap heb ik mijn studie onderbroken. Nu nog 2/2,5 jaar HBO te gaan. Enerzijds heb ik er veel zin in en het is inderdaad fijn en goed om iets echt voor mezelf te hebben. Anderzijds zal ik mijn kleine meid (nu 4 maanden, dan net 5 maanden) denk ik wel veel missen. Maar ik zie het zo: ik ga verder studeren in de veronderstelling mijn meisje nog betere toekomstperspectieven te kunnen bieden.

Ik weet nog niet of ik alle lessen ga volgen of voornamelijk thuis zelfstandig ga studeren. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Groetjes

7. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    In september ga ik beginnen aan mijn WO opleiding (economie en bedrijfseconomie). Ik weet dat het erg zwaar gaat worden, maar ik heb ook ontzettend veel zin in en ben erg gemotiveerd. Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en hoeft niet elke dag naar kantoor, maar kan ook heel goed thuiswerken. Hij gaat grootendeels de opvang doen en wanneer mijn vriend een afspraak heeft gaat hij naar opa en oma. In eerste instantie wil ik liever niet dat mijn zoontje naar het kdv gaat omdat hij nog zo jong is en er nog niet zoveel aan heeft.

Het is een voltijd opleiding, maar ik hoef maar 2 1/2 dag naar school en de rest thuis/zelf studie. Dit jaar heb ik al een cursus via de open universiteit gedaan en daar ben ik bijna mee klaar.

8. sam26

sam26 Nieuw lid

5 aug 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vroeg me eigenlijk af waar jullie studeren. Zelf ken ik weinig studerende moeders en zou daar graag mee in contact willen komen Zelf ben ik 26 jaar, heb een dochtertje van 4,5 maand oud en ga in september mijn studie in deventer weer vervolgen. Groetjes...

9. Rachelll

Rachelll Lid

11 mei 2012
    15
    0
    0
    Hoi,
    Ik begin over 2 weken aan het laatste jaar van mijn mbo opleiding.
    Ik ben in januari uitgerekend en ik vraag me af hoe dat met studiefinanciering zit?
    Want ik zal dan natuurlijk een paar weken niet naar school kunnen en ik vraag me af of er andere meiden zijn die hier ervaring mee hebben.
    Groetjes en alvast bedankt!

10. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    hier ook een studerende mama!
    Heel verhaal hoor!
    Van onze eerste werd ik door de pil heen zwanger in het eerste jaar van mijn HBO studie. Dat ik gewoon doorging was voor mij duidelijk. In het tweede jaar ben ik bevallen op 19 november, dat was van zondag op maandag. De donderdag ervoor zat ik nog een tentamen te maken. Na 5 weken voelde ik me weer goed genoeg om te beginnn, maar toen was het kerstvakantie. Na 7 weken ben ik weer begonnen met naar school gaan. 10 weken na de bevalling en dus na 2 volle lesweken had ik weer tentamens. Olaf is 3 weken naar mijn ouders geweest als ik naar school moest en daarna naar de gastouder. Ik had het zo geregeld voor de tweede tentamenperiode dat klasgenoten mij alles doorstuurden van de door mij gemiste colleges en thuis heb ik zitten werken en leren zo ongeveer vanaf de geboorte. Zelfs de groepsprojecten kon ik op die manier gewoon doen.
    Met mijn opleiding waren een klasgenote (ook moeder geworden in het tweede jaar) en ik overeengekomen dat we een 3 daags rooster zouden hebben en dat werkte! Mijn opleiding heb ik zonder vertraging afgemaakt en ik ben hoogzwanger van de tweede (gepland) afgestudeerd. 6 Weken na de bevalling van de tweede ben ik begonnen aan mijn baan en de daarbij behorende WO studie. Ik werk/studeer 40 uur in de week. De jongens gaan naar school, 3 dagen gastouder en een dag mijn ouders. Mijn man heeft een dag ouderschapsverlof. Wat het makkelijker maakt is dat ik er nu voor betaald krijg, dat maakt het financieel wat ruimer, al gaan alle toeslagen ook enorm omlaag;) en nu ben ik in verwachting van de derde:D

Ik vind het stoer dat je wil beginnen en als je vragen hebt mag je altijd pben!

11. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    mijn HBO deed ik in Enschede:)

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik doe nu een mbo opleiding in Leeuwarden. Op vrijdag naar school + thuisstudie en stage lopen in totaal 600 uur.

Ik zou hierna graag nog een opleiding doen, maar waarschijnlijk gaat mijn man eerst een omscholing doen die waarschijnlijk langer duurt als mijn opleiding. dus dat zien we dan wel tegen de tijd dat shannon ook naar school gaat of ik dan ook weer een extra opleiding ga volgen.

13. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Ik studeer in amsterdam.

14. gyino

gyino Fanatiek lid

3 jul 2008
    1.775
    0
    0
    almere
    hoi
    ik heb afgelopen jaar een studie gedaan en ben 2 weken na de diploma uitrijking bevallen.
    het was geen fulltime studie maar wel een heftig jaar.
    werkte naast me studie nog 3 dagen. manlief werkt 5 dagen en volgt ook een hbo studie 1x per week. we hebben een grote verbouwing gehad zodat onze kids ook ergens konde slapen.
    daarnaast ging me werk fuseren en moest ik 2 nieuwe mensen in werken.

ik heb het volgehouden door dat me familie achter me stond. ik kon ten alle tijden een beroep doen op me schoonmoeder.
    ook heeft mijn moeder veel opgepast.

wat ons op de been heeft gehouden is het in plannen van leuke dingen met elkaar.
    we hebben heel bewust elke maand iets met zijn 3tjes gedaan.
    en we zijn aan het einde van het schooljaar op vakantie geweest. zo hebben we er voor gezorgt dat we onze oudste ook voldoende aandacht gaven en we even konden ademen.

heel veel sterkte aankomend jaar.

15. Yunami

Yunami Bekend lid

25 aug 2012
    971
    0
    0
    Nederland
    Veel respect voor alle mama's hier!
    Ik zit zelf met een hoop vragen omtrent het inplannen van mijn tijd.
    Ik ga dit jaar net beginnen aan een HBO voltijd studie en ben er eergisteren achter gekomen dat ik zwanger ben, niet gepland maar super gewenst.
    Ik wil ook gewoon mijn studie beginnen en afmaken ook met het oog op de toekomst voor mijn gezin straks. De vraag is alleen, hoe ga ik dit combineren?

Ik heb nog geen flauw idee hoe mijn rooster eruit gaat zien (zal ik komende week ofzo wel krijgen neem ik aan) maar het gaat dus om een voltijd studie.
    Mijn partner werkt 36 uur in de week (in de zorg en dus wisselende diensten) en mijn moeder is altijd vrij dus zou indien nodig kunnen oppassen met de kanttekening dat dit niet dagelijks kan zijn ivm haar eigen planning.
    Als mijn partner avond dienst heeft kan hij het overdag opvangen etc.

Hebben jullie tips voor mij qua combineren? Zijn er dingen met school te regelen dat jullie weten?
    Hoeveel dagen per week naar de kinderopvang is aan te raden?
    Ik wil natuurlijk zo veel mogelijk van ons wondertje genieten straks dus waar mogelijk ben ik zelf thuis uiteraard :)

16. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    #16 Ruby1987, 29 aug 2012
    Laatst bewerkt: 29 aug 2012
    Ik ga ook in september beginnen met een opleiding. Ik ga in almere studeren. Je hebt hier best veel jonge moeders wonen dus ook veel studerende moeders. Op school mag je dan ook later beginnen, ziekmelden doordat je kind ziek is is geen probleem als het maar niet met regelmaat is en een bezoekje naar het consultatie bureau ook geen probleem om daar even vrij voor te krijgen. Mijn zoontjes zijn 2 jaar en van 10 juli dit jaar. Mijn kids gaan di t/m vrij naar de opvang en maandag doet mijn moeder. Mijn vriend werkt 40 uur heeft zijn eigen bedrijf(eigen kledinglijn). Hij is dus erg flexibel. Verder nemen we een schoonmaakhulp en doet mijn moeder op maandag wat dingen als de was enzo en ik kook voor 2 dagen.

Ik heb al diploma's gehaald toen ik zwanger was van de eerste liep ik tot 7 maanden nog 40 urige stageweken. Ff doorbikkelen maar je weet waar je het voor doet:)

Leuk topic trouwens!

17. Yasminn

Yasminn Fanatiek lid

27 jun 2012
    1.121
    0
    36
    Dames, Ik wil me hier ook graag aansluiten. Ik ben 23 jaar en getrouwd. Ik volg een mbo opleiding. 2 dagen school 3 dagen stage. Ik zit in feb in mijn 4 de jaar. Ben in feb leerling. Heb nog precies 1,5 jaar school. Van die 1,5 jaar 9 maanden zwanger. Dus hoef niet zolang naar school als de baby er is. MaAr de vraag is natuurlijk wanneer het raak is, dit word onze tweede ronde. Vind het toch erg spannend. En heb er lang over nagedacht of ik er wel voor ging ivm met mijn studie. De wil was voor ons te groot :) en gaan er met alle geluk voor. Hopelijk ben ik snel zwanger, en iedereen die zwanger wil raken ook!

18. Shan

Shan Lid

2 sep 2010
    12
    0
    0
    Hallo,

Ik was aan het googlen naar wat informatie en toen kwam ik hier ineens terecht.
    Ook ik zou een opleiding willen doen (hbo) maar ik vraag me af hoe dit met studiefinanciering en opvang zit.
    Weten jullie hier misschien iets meer vanaf?

19. JongeMama2013

JongeMama2013 Actief lid

14 sep 2012
    271
    0
    0
    Zuid-Holland!
    Leuk om te horen dat er veel studerende moeders zijn!
    Ik ben pas zwanger en zit in mijn laatste jaar HBO! Dus ben benieuwd hoe dat gaat lopen met mijn eindscriptie!

20. Yvieskiwi

Yvieskiwi Nieuw lid

4 okt 2012
    3
    0
    0
    * Studie ICT * Werk Helpdesk *
    * Utrecht *
    Ik volg ook een MBO studie, niv 4.
    Moet zeggen dat ik het zelf best wel zwaar vind, vooral als je kind ziek is wil je toch graag een extra knuffel kunnen geven..
    Maar heb aan de andere kant ook wel zoiets van, het is ook voor me kindje dat ik me studie afmaak! :)

Zit alleen nog te dubben of ik hierna door zal gaan met HBO, of dat ik zal stoppen

Deel Deze Pagina