hoe/waarmee maken jullie de frietpan schoon

Discussie in 'De lounge' gestart door Pandora, 21 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    klusje moest al weken gebeuren, maar heb er zo'n hekel aan...dat ik het steeds uit heb gesteld en friet heb gehaald wanneer we frietjes aten maar heb vanavond echt zin in zelf gebakken frietjes, dus ik moet nu echt eerst even de frietpan schoonmaken :x
    ik krijg alleen de binnenbak en deksel niet goed vetvrij er blijft zo'n smerige vette rand inzitten
    waarmee maken jullie de frietpan schoon/vetvrij

2. kimv

kimv Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.055
    0
    0
    Met brillo sponsjes en dreft.

succes ik heb er ook echt een hekel aan.

groetjes kim

3. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    vaatwastabletten :)
    pan vullen met heet water dan de pan aanzetten op 150 graden en even laten weken , pan leegkiepen en schoonvegen

4. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    met sponsjes en een sopje... Wij gebruiken hem denk ik 3 keer per jaar een aantal dagen dus dan gooi ik gelijk de olie weer in de flessen terug sopje erdoor en klaar. Olie is veel makkelijker schoon te maken dan vet (en gezonder ook nog es maar goed als het je daar om zou gaan..)
    Als hij echt heel goor zou zijn zou ik een nieuwe kopen bij Hema en kruitvat heb je voor minder dan 20 e al een nieuwe. Dat klinkt verwens maar goed dat zou met ons gebruik eens in de 5 jaar zijn das dan weer nauwelijks de moeite...

5. gyino

gyino Fanatiek lid

3 jul 2008
    1.775
    0
    0
    almere
    ik gooi hem vol met water en doe er dan een vaatwasblokje in en zet hem aan.
    na een half uur kun je het grootste gedeelte van het vet zo afnemen met een doekje.
    soms herhaal ik het proces als het erg grondig moet gebeuren.
    wat ook kan helpen is was citroensap er bij doen dit ontvet heel goed.
    cirtoensap doe ik ook altijd bij het schoonmaken van de magnatron of oven. een schaaltje met water en citroensap even erin (2 tot 5 minuten hoogste stand) en dan met een keukerol afnemen.

maar het blijven geen leuke klussen.

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Niet :D Toen ik ben gaan lijnen is de pan de deur uit gegaan.Eten nu alleen nog oven frites

Voorheen spoot ik hem helemaal vol met een ontvetter ( van de Wibra, werkt super ) liet dat intrekken en dan schuren met een brilo.

7. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    gebruik altijd vloeibaar vet...en een nieuwe kopen? ;) hij is pas nieuw, maar het vet moest vervangen worden en had er steeds geen zin in :D het is echt de bovenste rand van de bak waar een vetrand blijft zitten ( zo ook binnenkant deksel ) heb me er al suf op geschuurd met een schuursponsje, maar het blijft vet :x

8. Sweetangel28

Sweetangel28 Fanatiek lid

3 nov 2009
    2.007
    0
    0
    Fulltime mama
    nijmegen
    dreft inweekspray uurtje in laten trekken en dan schoonvegen :D Succes !!

9. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    hmmmm...inweekspray
    Moet toch nog even naar de supermarkt, moet nog het een en ander aan schoonmaakspul hebben
    zullen daar vast denken dat ik enorme nesteldrang heb als ik daar met een mand vol schoonmaakspullen en een dikke toeter aan de kassa sta :D:D:D
    ( wat kan kloppen, want heb het hele huis al van onder tot boven gehad, incl. kelder...en heel de tuin schoongespoten :$:$:$ )

10. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    wij frituren weinig. en als we m gebruiken dan gebruiken we m in 1 week opeens heel veel en daarna een half jaar niet meer :p Ook wij doen er een vaatwasblokje in. alleen de deksel krijgen we vaak niet schoon (of de rand van de frituurbak zelf) en op een gegeven moment is mn man het zat en dan gooit ie de frituurpan gewoon weg :p en zo frituren we een jaar niet en dan als ie weer keer wil frituren haalt ie een nieuwe :p

11. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    eerst even aanzetten het vet warm laten worden dan leeggooien en gelijk heet water erin ff soppen en weer schoon..

12. marleen76

marleen76 Actief lid

27 mei 2010
    118
    0
    0
    Werk op de uitkeringsadministratie van sociale zak
    Hoogeveen
    Ik gebruik altijd Dasty (van de Wibra) om vettigheid schoon te maken.
    Ook voor de frituurpan.
    Gewoon met een flinke scheut Dasty een sopje maken en daar mee afwassen, eventueel eerst nog de pan insprayen met Dasty.
    Ik ben samen met 2 collega's inmiddels een wandelende reclame voor dasty, kun je echt overal voor gebruiken.

13. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    na 6 tot 8 keer frituren gooi ik het vet er uit en knal ik er een nieuwe vetje in. elk jaar (januari) kopen we een nieuwe van 20 euro.

14. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Is ook niet mijn lievelingswerk...moet daarom bekennen dat we tegenwoordig voor een paar euro friet bij de frituur halen..frietpan staat sindsdien ongebruikt in het keukenkastje.scheelt een hoop schoonmaakwerk.;)

15. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    hier ook met een vaatwastablet en daarna met dreft en een sponsje.

Je kunt ook soda gebruiken als er geen aluminium aan je pan/deksel zit.

wij zijn ook fan van cillit bang/dasty

16. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    ammoniak is ook een goede ontvetter. je kunt bijv. 1 deel ammoniak op 5 delen water in een spuitfles doen, het geheel inspuiten en in een vuilniszak steken en zo een dag laten staan.

17. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    muscle keukenreiniger. daarna in de vaatwasser en daarna nog eens met de hand afwassen. muscle is super tegen het vet, maar natuurlijk superongezond, dus vandaar dubbel afwassen

18. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Van die oven schoonmaakschuim. Erg agressief goedje maar werkt wel. Tegenwoordig kan ik ook echt niet meer heel veel moeite erin steken. Als hij in de vaatwasser op de intensieve stand niet meer schoon wordt koop ik een nieuwe. Blij dat ik niet de enige ben, want ik schaam me er wel een beetje voor...

19. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    nee geen nieuwe kopen hoor! gewoon een vaatwastablet erin doen en wat kokend water, lekker laten trekken en uitstomen, afnemen met doekje of spons en hij is weer als nieuw!
    heb hem van de week gedaan en geloof me die was smeeerig...nu kraakhelder dus er is hoop hoor haha

20. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    Partime werkende moeder en echtgenote
    twente
    Hier ook vaatwastablet met water erin op 150 graden en daarna gewoon goed naspoelen alles schoon en vetvrij, maar moet wel zeggen dat het eraan ligt of je vast of vloeibaar frituurvet gebruikt ;)
    bij vloeibaar vet kreeg ik mn pan nooit goed schoon en vetvrij. nu heb ik er vast vet in en dat werkt super!!!!

Deel Deze Pagina