Onze dochter is 1,5 en we willen eigenlijk deze zomer starten voor een tweede. Ik ben alleen een enorme twijfelkont. Ik wil ontzettend graag een tweede, maar is 2,5 jaar niet te vlot op elkaar? Ik vind het wel fijn als onze dochter zelfstandiger is. Zit er een wezenlijk verschil tussen 2,5 en 3 jaar? Wat zijn jullie ervaringen? Alle tips, tops, ervaringen etc zijn welkom!
Ik denk dat dit echt per kind heel verschillend kan zijn. Ik zie regelmatig kindjes, die allemaal ongeveer even "oud" zijn als mijn dreumes, maar de één is veel meer zelfstandig dan de ander. Bovendien zijn ze vaak zelfstandig op een bepaald vlak. Dus heel taalvaardig en daar weinig hulp bij nodig, of juist motorisch heel vaardig en daar weer weinig hulp bij nodig. Mijn dreumes is bijna peuter, is motorisch gezien ontzettend vaardig (eet met mes en vork), gaat goeddeels zelfstandig naar toilet om te poepen, kan grotendeels zichzelf aan- en uitkleden, schoenen aan, kan zichzelf heel goed vermaken met spelen etc. en is in dat opzicht echt wel een redelijk zelfstandige dreumes, die weinig hulp nodig heeft. Daarentegen heeft mijn dreumes dus ontzettend veel nood aan "mama" en wil dus nog heel graag erg dicht bij mij in de buurt zijn (als in dezelfde ruimte). In dat opzicht is mijn dreumes dus juist nog heel aanhankelijk en afhankelijk. Dus tsja.. ik weet niet wat jij onder zelfstandig verstaat? Dat je kindje weinig fysieke zorg meer nodig heeft? Of dat ze emotioneel wat sterker in hun schoenen staan?
Ah ja, dat emotionele vlak had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan. Ik had het zelf vooral over het lichamelijke. Onze dochter is een echte knuffelkont en erg aanhankelijk dus ga er vanuit dat dit over een jaar nog zo is. Wat kan jouw peuter al veel zelf zeg!
Dat hangt inderdaad sterk af van kind tot kind. Dochter is net 2,5 jaar en gaat nu naar school. Ik zie grote verschillen tussen die kindjes, hoewel ze allen even oud zijn. Globaal denk ik wel dat je kan zeggen dat een 2,5 jarige veel dingen zelf wíl. Maar ik denk dat een 3-jarige veel meer zelf kán.
Tussen 2.5 en 3 jaar zit een enorm verschil. Hier precies 2 jaar na geboorte van de eerste, onze tweede gekregen. Ze spelen heerlijk met elkaar, zijn allebei nog jong. Wij vinden dit geweldig. Maar....ik vond het eerste jaar best pittig. Ik begrijp de keuze van mensen die langer wachten.
Bedankt! Wat jullie aan kunnen opnoemen, sta ik al verbaasd van! Nooit verwacht dat een 2,5 jarige al zoveel zou kunnen. Vind ik nu ook al met onze dochter van 1,5. Ze zijn al zo snel wijs!
Hier is een week geleden onze tweede geboren. M'n dochter is bijna 2,5 jaar oud. Ze is goed zelfstandig. Praat de oren van m'n hoofd. Erg handig omdat ze alles duidelijk kan maken en ook heel veel snapt. Moet alleen haar luier nog doen; we zijn nog niet met zinnelijkheid begonnen. Zelfs aankleden probeer ze zelf. Vind het zelf een mooie leeftijd. Ze heeft nu nog niet zo het besef dat alles anders is geworden en ze nu toch minder aandacht krijgt. Ze wil zelf graag een grote meid zijn, dus wil graag dingen zelf doen. Denk zelf hoe ouder ze zijn hoe moeilijker het is te accepteren dat hun positie veranderd is. Vind het gevoelsmatig zelf een beetje moeilijk. Moet even nieuwe balans vinden in het aandacht schenken. Maar dat is denk ik altijd; ongeacht de leeftijd!
Gefeliciteerd! Herkenbaar wat je schrijft. Denk dat ik ook wel even moeite heb met een nieuwe samenstelling van het gezin. Maar dat is nu en over een jaar ook inderdaad.