Gisteren pas is onze kleine gecremeerd, in eerste instantie wilden we het via het ziekenhuis laten doen. Hij zou dan uitgestrooid worden over het sterretjesveld. Hier zijn we op teruggekomen. Chris is zelfs in zijn reiskoffer ( gekocht bij de xenos om hem in te laten cremeren, hoe bizar eigenlijk) nog even thuis geweest. Natuurlijk konden we hem na al die weken in het ziekenhuis niet meer zien. Maar het voelde zo goed! Nu komt zijn As volgende week ook gewoon fijn naar huis.. Dan kijken we later wel wat we er mee doen.. In de tuin hangt een mooie vlinder, daarnaast zijn naamslinger van houten boomstamrondjes met een stoffen autootje ( villa Luna.nl) Ook hebben we een herinneringsmand gemaakt met daarin alle spulletjes, nog wat kleertjes etc. Ik ben benieuwd wat jullie thuis hebben ter herinnering en wat jullie met het as hebben gedaan...
Wij hebben wel gekozen voor de gemeenschappelijke dienst van het ziekenhuis. Ik ben hier achteraf erg blij mee, alleen had ik er wel moeite mee dat de dienst en asverstrooing pas een kleine 2 maanden later waren. Mijn vriend en ik zijn hier bij geweest. Ze is verstrooid bij een vlindermonumentje, gelegen onder een paar mooie bomen, op een asverstrooiingsweide. Wij vinden het beiden fijn dat de as nu ergens is waar ze rust heeft, maar dat is heel persoonlijk. Thuis heb ik een fotoboek gemaakt, hier kijk ik toch vaak in en heb ik een foto in kristallen hartje laten zetten (via tnt fotoservice). Deze staat in de woonkamer, samen met het kaarsje wat we van de dienst meegekregen hebben. Oorspronkelijk had ik ook de afdrukjes van haar handjes en voetjes erbij staan, maar die heb ik weer opgeborgen. Zoiets waait toch wel snel weg en ik durfde op een gegeven moment mijn meestal loslopende konijn niet meer uit het oog te verliezen. Zo'n kartonnetje is echt ideaal knaagmateriaal, ben ik bang. Ik ben van plan een lettertreintje met haar naam straks op de kinderkamer te zetten, als ik het geluk heb dat we een bengeltje mogen krijgen.
Wij hebben onze dochter ook zelf laten cremeren en de as thuis. We hebben een paar maanden gewacht tot we de juiste urn hadden gevonden(ik kan niet zo goed tegen echte urn vormen) en die staat nu met een naamtreintje en het geboorte/rouw kaartje in de kast. Als je nog iets moois zoekt kan ik je deze site aanraden, ze heeft speciaal voor ons een grotere miniurn gemaakt omdat de as te veel was voor de standaard urn. Pottenbakkerij De Kneedbare Steen
Wij hebben ons kindje ook zelf laten cremeren. Ik heb een heel mooi theelichthoudertje besteld waar de naam, datum en voetafdrukje in gegraveerd worden. We hebben het nog niet in huis maar op de site ziet het er heel mooi uit. Bij zonnevogel.nu. Rvs onderkant en glas er boven waar je waxinelichtje in kan doen. De as komt onderin....
Wij wisten ook niet zo goed wat we met Milou* haar as wilden doen. Dacht zelf aan een ketting,maar bleek toch meer as over te zijn dan we dachten. Een urn vonden we toch niet zo, en dat wilde mijn man ook niet in de huiskamer omdat het te confronterend zou zijn. Toen we bij het crematorium kwamen zagen we een folder staan van een glasblazerij. Hier hebben we uiteindelijk een glasbol besteld, met daarin een glazen bloem waar wat as van haar op gestrooid is. Deze staat op een spotje, en kan er dus altijd een lichtpuntje van maken. De rest van haar as hebben we uitgestrooid in een natuur gebied hier in het dorp. We gaan nog regelmatig met de boot naar "ons plekje" Hier een foto van haar hoekje in de huiskamer. Kaart links is inmiddels vervangen voor een waxinelichthouder in de vorm van een vlinder http://94.100.118.50/899400001-899450000/899418001-899418100/899418092_5_e7KD.jpeg Hier de asbol van dichtbij http://94.100.118.193/899400001-899450000/899417901-899418000/899417929_5_3MEI.jpeg Dit is de site van de glasblazerij ( het uitvaartcentrum heeft trouwens alles geregeld voor ons ) http://www.kroesglasblazerij.nl/pagina/producten.htm
Hoi berthe, dat wij zo lang moesten wachten en dat wij er niet bij konden zijn, deed ons beslissen het toch anders te willen. Nog steeds vinden wij het idee om het as uit te strooien over een speciaal veldje mooi omdat we daar dan steeds naar toe kunnen gaan en er ook andere kindjes zijn.. Maar de andere ideeën vind ik ook mooi. Een sieraad lijkt me ook fijn, zodat hij altijd bij me is. Alleen mijn vriend vindt dit helemaal niets... Fijn dat jullie reageren, zo kunnen we er over nadenken! Bedankt!
Neem je tijd, het heeft allemaal geen haast, het is voor jullie nog zo recent gebeurt. Ik hoop dat jullie samen op een mooi idee gaan komen. Mijn tante heeft een portretje van haar zoon gegraveerd in een gouden hangertje, zodat ze hem altijd bij zich heeft. Is dat een idee voor jou? Mijn neef is overleden op zijn achttiende (hartafwijking) en is begraven vanuit de christelijke levensovertuiging van mijn oom en tante, zij hadden dan ook geen as.
Ik heb van m'n moeder 2 vlinder hangertjes gehad voor aan een ketting, ze kon niet kiezen. Deze heb ik de eerste maanden veel om gehad. Maak geen overhaaste beslissing wat je met de as wilt. Wij hebben pas na 4 maanden actie ondernomen om iets te vinden om de as in te doen/verwerken. Haar as was al thuis en dat voelde al goed. Nu met het miniurntje is het helemaal af. kaatje: De glazen bol is ook echt heel mooi
Onze Gijs* is 5 maart gecremeerd en we hebben deze week de as opgehaald. Afgelopen dinsdag heb ik een ring laten ontwerpen bij een juwelier waar een beetje as in verwerkt gaat worden. Ik vind dit een heel fijn gevoel, ik zal Gijs altijd bij mij dragen. Waarschijnlijk gaan we de rest van de as in een bronzen beeld ofzo verwerken. De oma's willen een beetje laten verwerken in een 'pandora' kraaltje, dit is ook echt heel mooi!
Mijn gevoel gaat ook nog steeds wel uit naar een sieraad. Wat ik dan ook wel weer raar vind, is dat zijn as dan niet bij elkaar blijft. Maar dat is met uitstrooien natuurlijk ook.. We nemen er maar de tijd voor. Het belangrijkste is dat hij thuis is. Heb ook nog een andere vraag, past hier niet echt bij, maar anders moet ik weer een topic openen.... Wie weet lukt het zo ook! Wij wachten nu al bijna 8 weken op enige uitslagen van obductie... Andere uitslagen allemaal binnen ( totaal geen afwijkingen gevonden en de verwachting dat uit de obductie ook niet iets afwijkends zou komen) moesten jullie ook zo lang wachten?.
Wij hebben er voor gekozen om Loek door het ziekenhuis te laten cremeren en hij is uitgestrooid over een kinderveldje. We hebben alleen een bericht gehad achteraf met de datum waarop Loek is gecremeerd. Wel hebben mijn man en ik een sieraad met Loek zijn voetafrukjes, sinds dat ik het sieraad om mijn nek heb hangen heb ik het gevoel dat Loek bij me draag. Het voelt echt heel goed! Ik zou met cremeren ook voor een sieraad gaan, zodat je altijd een 'stukje' bij je kunt dragen. Wat betreft de uitslagen, hier het zelfde, nog niet concreet de uitslag gehad, wel bijna twee weken geleden de nacontrole. Toen werd er vaag gedaan over de uitslag, ik heb aangeven dat ik nog met een klinisch geneticus wil praten, er zou hiervoor een afspraak worden gemaakt...
Ik ben 21 maart bevallen en donderdag as zouden we de voorlopige uitslag krijgen tijdens afspraak in ac zkh. Die is toenstraks afgebeld omdat uitslag nog niet bekend is. Nu dus pas afspraak op 19 mei en pas op 10 juni bij de klinisch genetica, maar die stond al zolang na de bevalling gepland. Blijkbaar worden sommige dingen pas na een kweek van 10-12 weken zichtbaar. Wat ze bij de voorlopige uitslag zouden kunnen vertellen is me tot nu toe een raadsel. Wij hebben dus 2 uitslag - afspraken....
Ik heb ook 2 afspraken gehad nadat ik uit het ziekenhuis ontslagen was. Eén van de afspraken was gericht op het verleden en hoe het nu met me ging. Daarbij ook de uitslagen van de onderzoeken naar het overlijden van mijn dochter. De tweede afspraak was gericht op de toekomst, ik kreeg uiteraard nog de kans vragen te stellen mbt mijn dochter, maar ik kreeg ook antwoorden over hoe nu verder met onze kinderwens. Ik vond die verdeling prettig, als je de eerste keer hoort wat er medisch gebeurt is, wil je dat toch laten bezinken, en daarna had ik nog een hoop vragen.
Wij hebben ons meisje begraven in een prachtig roze kistje en een mooie afscheidsdienst gehad voor die tijd in de kerk. We hebben net 2 weken geleden een glazen plaatje geregeld die nu in de maak is, voor op haar grafje.
Ik heb ook een sterretje ( overleden na de geboorte bij 25 weken ), wat te doen met het as, ik vind het zo ontzettend moeilijk, het zit hier in een schatkistje waar alle belangrijke spulletjes inzitten.. Een gedeelte van het as aan mijn vader gegeven en deze heeft het in een tattoo laten verwerken, het voetje van zijn eerste kleinkind. Het is nu bijna 7 jaar geleden maar het blijft moeilijk.. .
Wij hebben ons zoontje ook laten cremeren en hebben de as in een knuffel steen laten doen. De steen is ter grote van je handpalm en neemt je lichaamstemperatuur over als je hem vast hebt. foto: Dit is zijn plekje op het dressior in de woonkamer.
@Peet167, wij hebben na 2 weken de eerste afspraak gehad (mijn controle) en daarna na 4 weken de uitslagen van de obductie. Dat was op 18 april. Helaas (of juist gelukkig) bij ons niets kunnen vinden.. Hopelijk ontvang ik volgende week mijn ring!
Hier in België wordt dat sowieso niet gedaan door het ziekenhuis, kindjes na 180 dagen zwangerschap moet officieel begraven worden. Ik was 38w6d. Op Tibe* hebben we geen autopsie laten doen omdat het duidelijk was wat er fout is gegaan (ik heb een volledige placentaloslating gehad). Wij hebben Tibe* laten cremerenin een wit kistje, zijn as staat hier thuis bij ons in zijn urne, das zijn eigen plekje, met foto's, spiegeltje met zijn naam op, knuffels, het neemt een gehele kast in beslag. Sommigen zien het als een altaar, voor ons is het onze zoon zijn plekje, hij hoort er voor altijd bij, is en blijft ons 4de kind. Mijn man en ik hebben ook beiden een sierraad met een beetje asse in. Bij mij is dat een zilveren hart, bij mijn man is dat een zilveren kokertje. Marijke
Ons zoontje Djordy* is gecremeerd en wij hebben de as nog steeds in de standaard zwarte urn zitten. Wel hebben we er een mooi beeld op gezet van 2 ouders die hun kindje vast houden. Ben heel lang opzoek geweest naar een mooie urn maar vind het erg moeilijk en ondertussen ben ik zo gewend aan die zwarte standaard urn.