Ok speciaal voor deze ff een ander account aangemaakt om herkenning te voorkomen. We krijgen zomaar een huis aangeboden van mijn schoonouders, nou ok het totale verhaal is wat uitgebreider. Ik zal beginnen met een situatieschets en het begin, bereid je voor dames want het is een flink verhaal! Mijn schoonouders hebben 3 zonen waarvan mijn partner de middelste is. Zijn jongste broertje woont in een leuk 1gezinswoninkje die hij helemaal zelf heeft opgeknapt, wel huur. De oudste woont samen met zijn vrouw in een riante koophoekwoning die ze van boven tot beneden hebben verbouwd. Hun verwachten deze maand (als alles goed gaat) hun eerste kleintje. Wij wonen zelf in een ruime huurhoekwoning waar nog wat verbetering aan gewenst is maarja het is huur he. We zijn al een tijdje rond aan het kijken voor een koopwoning maar het juiste huis is nog niet op ons pad gekomen en de financiering valt niet mee aangezien ik zelfstandig gastouder ben. Nu hebben mijn schoonouders hun huis al afbetaald en mijn schoonvader een heel erg goedbetaalde baan. Ook heeft hij van zijn vorige baan een gigantische en dan bedoel ik echt gigantische (tonnen!) ontslagpremie gekregen toen het bedrijf verder ging in het buitenland en de Nederlandse vestiging ging sluiten. Ze genieten van het leven en regelmatig mogen wij ook meegenieten door een vakantie (Tenerife, centerparcs), kadootjes of een "envelopje". Mijn partner kreeg gister een berichtje van zijn moeder of hij alsjeblieft z.s.m. langs wilde komen om te praten over hun financiële situatie. Hij daarheen en toen vertelde zijn moeder dat ze nog een ongeveer 120000 op de bank hebben staan. Dit bedrag staat op een rekening rente te vangen, helaas is er vanaf volgend jaar een regeling waarbij belastingtechnisch gezien ze belasting af moeten dragen over dat bedrag. Dit zou betekenen dat ze een groot gedeelte van het geld af zouden moeten geven aan de belastingdienst. Om dit te voorkomen moet het bedrag dus dit jaar nog besteed worden. Nu komt het voorstel: Ze willen van dat geld en met een kleine hypotheek a 100000/80000 een huis kopen. Dit huis word opgeknapt van hun geld of er word een huis gekocht wat kant en klaar is voor het totale bedrag. Dit huis word voor ons!! Wij mogen ook bepalen welk huis en wat er opgeknapt mag/moet worden en in welke stijl enz. De bedoeling is dat wij daar gaan wonen onder de noemer huurder en het huis blijft in hun eigendom totdat we het zelf willen/kunnen kopen. Als we het kopen word het bedrag wat we ervoor betalen weer gedeeld door 3 en krijgt iedere zoon een gedeelte. Dus stel we kopen het voor 180000, dan krijgen we daar 60000 weer van terug! We mogen het op elk gewenst tijdstip kopen, dus ook pas over 7 jaar. Ook mogen we, mochten we een ander super huis tegenkomen tegen die tijd, gewoon verhuizen. Tot die tijd huren we dus in principe het huis van mijn schoonouders. De "huur" die we tot die tijd betalen word weer door 3en gedeeld en verdeelt onder de zoons. Dus stel de huur is 750 dan betalen we dan op 30 april en 5 mei gaat er 250 naar de jongste, oudste en ook mijn partner krijgt weer 250 teruggestort. Hun betalen gewoon de hypotheek af en zo heeft iedereen toch wat aan het huis. De broers zijn hier meteen mee akkoord gegaan en gunden het ons van harte (letterlijke quote). Volgende week hebben ze gesprek bij de hypotheekverstrekker en de bank over deze constructie. Ik kan het gewoon niet geloven, volgend jaar wonen we waarschijnlijk voor een prikkie in een huis wat helemaal naar onze wensen is aangepast. Wil iemand me knijpen want ik heb nog steeds het gevoel dat ik droom .
Wauw!!! wat super nieuws zeg!!!! echt mooi dat het ook zo kan Gefeliciteerd!! en lekker op huizenjacht gaan heelveel plezier
Wat fijn dat iedereen elkaar zo kan helpen!! Genieten!!! (ik zou een blauwe arm hebben, van het knijpen!)
Voor jullie een geweldig plan maar ik denk wel dat je na verloop van tijd problemen met de zwagers krijgt en anders evt. wel met je schoonzussen als jullie in een mooi huis zitten dat door je schoonouders is gekocht en opgeknapt. Ook qua hypotheek, belasting e.d. zitten er nogal wat haken en ogen aan. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.
Wat super zeg! Ik zou alleen wel alles goed op papier (laten) zetten zodat je nooit achteraf gezeur kan krijgen. (hoeft natuurlijk niet, maar je hoort zo vaak achteraf verhalen over familie/vrienden en geld)
Stoer hoor, jullie mazzelen Maar krijgen je so's dan belastingtechnisch alsnog de rekening? Vermogen is vermogen ... of dat nou geld op de rekening is of een huis. Mijn so's hadden een huis voor mijn man's grootmoeder, en die stond gewoon in box 3 en daar werd ieder jaar belasting over betaald ... vandaar dat ik me dat afvraag ...