Goedemorgen meiden, Ik heb wel eens eerder een dergelijke post geplaatst maar kan hem zo niet vinden en er was ook niet heel veel op gereageerd maar ben toch eigenlijk wel heel erg benieuwd. Zijn er mama's met kindjes die ongeveer 20 maanden schelen? ijn vriend en ik denken erover om voor een tweede te gaan. In het meest positieve geval (als het in een keer goed gaat) zou er 20 maanden tussen zitten. Hier gaan we niet vanuit maar je moet er wel rekening mee houden denk ik dan.... Is dat dan voldoende? doe je de oudste dan niks te kort? Eigenlijk gewoon heel erg benieuwd naar hoe jullie het (hebben) ervaren. Ik ben door de weeks eigenlijk altijd alleen en dat speelt eerlijk gezegd wel een beetje mee in de overwegingen. Nou weet ik wel dat er genoeg mama's zijn die het altijd alleen doen hoor...maar toch. Ik wacht in spanning af... Groeten Joyce
Ik heb nog geen kindjes maar weet wel dat het voor je lijf en voor je kind beter is om minimaal anderhalf jaar te wachten met je volgende kindje. Dat verkleint de kans op vroeggeboorte en bepaalde ziektes bij je kindje.
Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is. De een wil 2 kindjes binnen 1 jaar/ 2 jaar en de ander wil er 5 of 6 jaar tussen laten. De keus is geheel aan jou en anders zou ik eens informeren bij de ha, dat is enige die advies kan geven of het 'gezond' is voor je lichaam.
ik heb zoiets van, als jullie ervoor willen gaan, moet je dat gewoon gaan doen. Je weet natuurlijk ook nooit hoelang je er daadwerkelijk nog over doet om een tweede te krijgen. Ik heb er zelf 3 kinderen, en tussen hun zit allemaal 2,5 jaar.
ik heb altijd begrepen dat als een kindje een broertje/zusje krijgt voor het 2 jaar is, dat ze het het beste kunnen verwerken, en dat ze na een tijdje denken altijd een brusje gehad te hebben. ik was ook zwanger toen onze oudste 11 maanden was, uiteindelijk door een mk heeft hij zijn broertje gekregen toen hij 23 maanden was. het gaat (nu een jaar later) nog steeds supergoed! we zijn inmiddels bezig voor nummer 3... dus mijn gevoel is altijd geweest voor de 2 jaar als dat lukt... maar dit is geheel persoonlijk, en ieder moet doen wat goed voelt!
Ik heb ook 2 kids vrij kort na elkaar. Ze schelen net geen 18 mnd. Je zult je draai even moeten vinden in het begin. Bij mij kwam het vaak zo uit dat rond bedtijd van de oudste ook etenstijd was voor de jongste. Als manlief dan ah werk is en je BV geeft, dan moet je keuzes maken. Ik koos dan om eerst de oudste in bed te leggen. de jongste lag dan te krijsen in de box. als ik andersom koos, dan kon ik niet rustig voeden, want de oudste werd str**t vervelend als ze moe was. Dus dan zul je keuzes moeten maken. Dat was eigenlijk mijn enigste "moeilijke" moment. Verder regelt alles zich vanzelf wel een beetje. De oudste vroeg wel aandacht als ze die nodig had, zo ook de jongste. Wij hebben helemaal geen spijt van het kleine leeftijdsverschil. Nu, 1,5 en 3 jaar spelen ze leuk met elkaar en kunnen elkaar echt niet missen. We hebben zelfs besloten om voor een derde te gaan. Dus ik zou zeggen, Go for it Girl
Dank jullie.... lijkt me ook gewoon leuk voor de kleine man om lekker samen te kunnen spelen. ben heel benieuwd hoe het is om bewust zwanger te worden. aangezien het vorrige keer niet gepland was. Ergens vindt ik het ook super eng. Ik schrok wel even over dat bericht over dat het vroeggeboorte kan veroorzaken binnen 1,5 jaar. Maar kan er niks over op internet vinden... De eerste was ruim 2 weken te vroeg.
volgens mij beginnen heel veel stelletjes weer rond de 12 maanden en wachten dus niet de 18 maanden af. ik denk dat het mssn wel een grotere kans is, maar dat het verschil te verwaarlozen is. (ik weet niet de precieze percentages, maar dat het bijvoorbeeld van 2 naar 2,5% gaat ofzo) Laat je daar niet door afschrikken hoor, ik denk dat het allemaal wel meevalt! (onze tweede man bleef trouwens 2 dagen langer zitten haha)
Hier zal er 22 maanden tussen zitten en we hebben er bewust voor gekozen. Ik denk trouwens dat het met vroeggeboorte e.d. wel mee valt hoor.. heb er nog nooit iets over gehoord i.i.g. Op wat klachten na voel ik me ook gewoon goed en onze kleine man heeft niks te 'lijden' Tuurlijk zal de aandacht straks verdeeld moeten worden maar ja, of er nu 22 maanden of 3 jaar tussen zit, dat zal toch moeten. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn zoontje al behoorlijk zelfstandig is hoor, dat scheelt ook enorm. Er zullen straks ook geheid moeilijke momenten komen maar goed, ook dat overleven we wel weer
Ow, ik wist niet dat binnen 18mnd vroeggeboorte kan veroorzaken. waar staat dat? Want onze jongste is idd 5 wkn te vroeg geboren!
Ik ben nu hier aan het lezen: Wat is het ideale interval tussen twee zwangerschappen? met e-gezondheid.be
Heb het even gelezen want werd er toch wel door getrokken.. ik had er dus nog nooit iets over gehoord maar begrijp ook wel uit het artikel dat er wel heel veel factoren mee spelen.
Nou dat hoor ik dus voor het eerst. Weer iets geleerd. Dan zou dat ook meegespeeld kunnen hebben bij de vroeggeboorte van de jongste, want daar is geen oorzaak voor gevonden. Dan zijn we nu met de derde precies op de grens. want de jongste is nu precies 18 mnd.
Ik heb zelf nog geen kinderen, maar ik kan hier wel iets over zeggen. Ik heb namelijk nog een jong broertje en zusje, nu inmiddels 9 en 10, maar heb alles bewust meegemaakt. Toen mijn broertje 3 maanden oud was, was mijn moeder al zwanger van mijn zusje. Ze schelen, om precies te zijn, 11 maanden en 3 dagen. Ik heb m'n moeder vaak geholpen met de baby's, omdat m'n vader doordeweeks aan 't werk was op het schip, waardoor hij alleen weekends thuis was. Het is wel zwaar, maar vandaag de dag heb je er wel profeit van. Mijn broertje en zusje kunnen niet met elkaar, maar zeker ook niet zonder elkaar. Je moet je gevoel volgen. Succes!
Ik heb het ook net even gelezen maar denk dat het ook erg afhankelijk is van je eigen lichaam en situatie idd. Maar medisch gezien twijfelde ik ook niet echt eigenlijk.
Hoi! Mijn broertje is 15 maanden jonger dan ik ben, en ik heb dat altijd wel heel gezellig gevonden! Ook omdat we dan eigenlijk altijd wel in dezelfde leeftijdsfase zitten. Ons hele leven veel met elkaar opgetrokken en nog steeds een goede band. Vanuit het kind-perspectief dus alleen maar goede ervaringen hier
Gewoon doen wat je gevoel aangeeft. Het zal misschien in het begin even druk zijn, maar als ze ouder zijn hebben ze nog wat aan elkaar. is geen garantie natuurlijk want misschien slaan ze elkaar de koppen wel in. Maar ja, dat weet je maar nooit hihi. Als nu thuis alles lekker zijn gangetje gaat, dan zou een tweede er volgens mij wel bijpassen
Thuis loopt eigenlijk alles prima op rolletjes inderdaad. Hebben net een andere auto gekocht zodat uitbreiding ook mogelijk is en bel straks nog even de aannemer zodat er concrete plannen gemaakt worden ove rhet bouwen van een extra slaapkamer. Maar dat zijn materiele zaken. Vriendlief heeft een vast contract, ik tijdelijk maar ben niet bang dat ik (lang) zonder werk zou komen te zitten. De komende 1,5 jaar ben ik zeker nog onder de pannen.Sander is een voorbeeldige baby en de relatie heeft eigenlijk nog nooit zo soepeltjes gelopen (niet dat het slecht was hoor!)
Tja dé ideale situatie krijg je toch nooit. Wij waren net begonnen toen ik te horen kreeg dat ik ontslagen werd (baas is met pensioen gegaan dus het bedrijfje stopte gewoon) Wij hebben 1 sec. getwijfeld en zijn er toch voor gegaan. Gelukkig waren we snel zwanger maar voor hetzelfde geldt had het nog een poos geduurd. Nu heb ik 6 maanden ww, daarna 16 weken zw-schapsverlof en daarna heb ik nog eens 6 maanden ww. Hopelijk hoef ik die tijd natuurlijk niet thuis te zitten maar het kan dus wel. En ik denk dat iedere relatie wel iets heeft
Hier zwanger van nr 2 en die gaat geboren worden als onze oudste 19 maanden is. maar of de 2de net als de eerste te vroeg zal komen, ja volgens onze gyno hoeft dit zeker niet het geval te zijn. moet zeggen dat ik het wel leuk vind 2 kindjes relatief kort op elkaar. Dus gewoon een keuze maken die voor jou het beste voelt, je gevoel volgen dus