Hoe kwaad wil je iemand hebben ( wat een werkgever)

Discussie in 'De lounge' gestart door sinada, 26 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sinada

sinada Niet meer actief

Ongelovelijk hoe een werkgever het bloed onder je nagels vandaan kan halen.
    Al een tijd heb ik problemen op mijn werk omdat ze mij eruit willen hebben. Ik ga niet accoord met een beiindigings contract omdat ik dan niks heb. ( heb een jaar contract) Een nieuwe baan vinden is nu gewoon even heel moeilijk. Zit nu wel al vanaf 25 november ziekgemeld thuis

Na dat mijn leidinggevende/werkgevende niet meer tegen me sprak en de grote baas het over heeft genomen wil ook die niet meer met me praten. Het werd terug geschoven naar mijn leidinggevende en die is sinds vorige week uit dienst dus weer een ander neemt het over.

Ondertussen is het bedrijf verhuist zonder dat ik daar iets van weet.

Het verhaal is veel langer maar hou het hierbij. Maar het grote punt komt nog. al mijn collega's hebben hun salaris ontvangen maar ik niet.

Oh en dit maakt me zo boos ze zijn nu gewoon aan het pesten.

Sorry voor mijn lange verhaal

2. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Wat een ongelooflijke bende bij dat bedrijf zeg. Een verhuising horen ze je volgens mij altijd schriftelijk te melden, ook als je gewoon aan t werk bent.

Heb je misschien een rechtsbijstandverzekering? Want dan zou ik die er achteraan sturen. Anders kan je ook info inwinnen bij het juridisch loket.

3. Pris

Pris Fanatiek lid

Wat een rommeltje daar!
    Je hebt iig t/m einde van t contract gewoon recht op jouw salaris.
    Ik zal ze bellen en als je geen (duidelijk) antwoord krijgt je rechtsbijstand inschakelen.

Succes!

4. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ben je lid van een vakbond?
    Of heb je een rechtsbijstandverzekering?
    Want anders wordt het erg kostbaar om daar iets tegen te beginnen, tenzij je de zaak wint en erin eist dat je de gemaakte advocaatkosten op hun kan verhalen.
    Je hele verhaal is hier natuurlijk niet uit op te maken (hoeft ook niet) maar ik denk dat je best wel een eindje zal komen in een rechtszaak. Want ze kunnen niet zomaar weigeren je loon je storten en steeds een ander die de gesprekken voert is ook niet zo netjes.
    Wordt wel van elk gesprek een verslag gemaakt? Anders heb jij of het bedrijf geen poot om op te staan.

5. Marleen2109

Marleen2109 Niet meer actief

Ze zijn verplicht tot aan de laatste dag van je contract je uit te betalen, dus laat je niet op je kop zitten meis! Bellen, bellen en nog eens bellen en als je een rechtsbijstandsverzekering of iets hebt moet je er zeker werk van maken.
    Mijn contract liep 6 jan af maar ik heb alles netjes gekregen gelukkig!

6. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    tijdens je zwangerschap mag je ook niet ontslagen worden. dat zijn je rechten volgens de wet.

7. sinada

sinada Niet meer actief

dank jullie wel voor de antwoorden.
    Ik heb rechtsbijstand al aan de lijn gehad. Juridisch loket heb ik al een uur gezetten en UWV heb ik ook al uitgebreid gesproken. Ze kunnen me niks maken dus dat is echt een voordeel.

Volgens hun is geen duidelijke reden van mijn ziekte en heb ik hun daar nooit over verteld. Het is puur stress en daardoor is een onwerkbare situatie gecreerd.

Ze hebben gheen arbo dat kost te veel want het bedrijf is zo goed al falliet alleen zitten ze nog aan mij vast tot 14 april.

8. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hey skat,

Pff jammer dat het zo moest lopen he?
    Ik reageer hier maar beter niet ;) Wil je wel veel succes wensen en een dikke knuf geven!

9. sinada

sinada Niet meer actief

Je bent een schat. Zal voor jou lastig zijn om hierop te reageren dat begrijp ik.

10. Miss Dior

Miss Dior Fanatiek lid

13 jan 2009
    1.230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland
    @sinada

Hey meid,

Wat een vervelende situatie zeg! Ik heb vorige maand ongeveer het zelfde mee gemaakt als jij, maar daar ga ik je ook verder niet mee lastig vallen...

Wat ik begrepen heb uit je verhaal loopt je contract rechtswege af. Je kan hier verder niet veel tegen beginnen ( helaas ) ook al heb je rechtsbijstand of lid van de bond, hiermee krijg je helaas je baan niet meer terug, ze mogen zonder enkele geldige rede je contract niet verlengen.... het is ongelofelijk hard en gemeen, maar ze mogen het.

Je hebt zeer zeker recht op je salaris tot datum uit dienst, b.v. je contract loopt per 1 maart af, dan moeten ze je ook betalen tot 1 maart, je hebt nog recht op je opgebouwde verlofuren en je vakantie geld, eventuele premie en bonus over die periode. Hiervoor kun je natuurlijk wel beroep doen op je rechtsbijstand verzekering of bond. Zorg ervoor dat je de laatste week voordat je contract afloopt een brief stuurt naar je werkgever met het verzoek je " ziek uit dienst " te melden bij het UWV.

heel veel sterkte en succes ;)

11. sinada

sinada Niet meer actief

Dank je wel Miss Dior.
    Vreselijk om in zo een situatie te zitten he.

Ik weet dat mijn contract afloopt en vind dat geen probleem. Als je door collega's leidinggevende genegeerd word wil je wel weg. Maar ik wil niet eerder met ontslag. dan neem ik zelf ontslag en heb ik tot mijn verlof begint geen geld. Nu begint mijn verlof 2 dagen voor einde contract dus loopt het mooi in elkaar over.

Bedankt voor je berichtje

12. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ze mogen je op zich wel ontslaan maar ze mogen je niet ontslaan om de reden dat je zwanger bent....

@TS: Veel succes verder. en ze moeten jou gewoon uitbetalen hoor, dus laat je niet weg jagen hoor, stelletje mafkezen... En geloof me het is nu echt K*T om je baan kwijt te raken want er is niets, en ik spreek uit eigen ervaring ;)

13. sinada

sinada Niet meer actief

Ik heb een jaar contract en ze kunnen me dus niet ontslaan.

Dank je wel Chantal. Het is ook kl*&e en inderdaad iets vinden is een probleem

14. Miss Dior

Miss Dior Fanatiek lid

13 jan 2009
    1.230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland

Oh dus als ik het goed begrijp en naar je zwangerschaps banner kijk heb je dus nog even te gaan tot je contract afloopt.... is inderdaad vervelend!

Ben je nog steeds ziek?

Zwangerschaps verlof is ziektewet, en het uwv neemt het dan over. Als je bevallen bent en je verlof loopt af, dan wordt er gekeken of je nog de ziekte klachten hebt voordat je met zwangerschaps verlof ging ( stel het is bekkeninstabilisatie ) dan ben je niet weer direct uit de ziektewet, je zal dan nog een poosje ziek blijven na je verlof. Als je weer beter bent dan vervalt de ziektewet en krijg je een ww uitkering, dan heb je ook sollicitatie plicht.

Ach, bekijk het van de positieve kant meid, je bent zwanger! Iets mooiers kan je toch niet overkomen! Ook al is het vervelend wat er gebeurt.... probeer je er niet te veel door te laten pakken. Bedenk... einde is een nieuw begin, nieuwe kansen, nieuwe deuren die er voor je open gaan...

Je kunt nu op het moment de situatie niet veranderen ( je moet wel echt achter je centjes aan waar je recht op hebt!) Probeer je te concentreren op leuke dingen, je zal zien dat sommige problemen zich vanzelf oplossen als het moment aanbreekt.

15. Miss Dior

Miss Dior Fanatiek lid

13 jan 2009
    1.230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland

Ze wordt niet ontslagen, haar contract wordt niet verlengd... dat is een heel groot verschil!

Je mag iemand niet ontslaan vanwegen een zwangerschap, maar ze mogen wel zomaar je contract niet verlengen, maakt niet uit welke rede ze hebben. Het contract loopt wettelijk gezien gewoon af op een bepaalde periode en een werkgever is dan ook niet verplicht om dit te verlengen vanwege een zwangerschap.

Ontslag moet ook bij het CWI aangevraagd worden, je krijgt dan ook een ontslag brief, maar niet verlengen van contract kunnen ze gewoon doen, zonder geldige reden.

16. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Kan het niet zo zijn dat je werkgever je heeft ziekgemeld bij het UWV en je daarom geen geld krijgt van je werkgever, maar dit via het UWV gaat ontvangen?

17. Miss Dior

Miss Dior Fanatiek lid

13 jan 2009
    1.230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland

Nee, zolang je in dienst bent behoor je ook geld te krijgen.... als je langer dan 6 weken ziek bent neemt het uwv het gedeeltelijk ( of helemaal, maar daar ben ik niet honderd procent zeker van ) het van de werkgever over, je zal dan ook op controlle moeten bij een bedrijfsarts. Als het uwv het gaat overnemen van een werkgever, dan merkt de werknemer daar redelijk weinig van, behalve dat ze op controlle moet komen. De werknemer moet dan gewoon ( wettelijk gezien ) haar loon ontvangen! Ze blijft zolang ze in dienst is loon van haar werkgever ontvangen, tot haar contract afloopt, daarom moet haar werkgever haar ziek uit dienst melden als de tijd aangebroken is, op dat moment vervalt haar loon uit de dienst betrekking en neemt het uwv het over.

Ze moet dan naar het uwv een aantal stukken sturen die van belang zijn voor de berekening van haar uwv dagloon, dat zal 70% van haar laatst verdiende bruto loon zijn ( inbegrepen opbouw vakantie geld ).

groetjes ;)

18. sinada

sinada Niet meer actief

dat heb je heel mooi uitgelegd Miss Dior.
    mijn werkgever heeft het geld niet om een arbo in te schakelen. 3500 euro eenmalig bezoek geloof ik. Het kost mijn werk gever dus meer nu om mij daar straks een of twee keer heen te sturen dan om mijn nog 3 maanden te betalen..

het is een rare situatie zo. Heb niet eens de contact gegevens van degene die nu alles met mij regeld. En als ik de big bos een mail stuur krijg ik geen antwoord

19. Miss Dior

Miss Dior Fanatiek lid

13 jan 2009
    1.230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland

Hoe bedoel je dat sinada? is die contact persoon van het uwv of van je werkgever?

20. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Dat is niet waar Miss Dior. Als je zwangerschapsgerelateerd ziek bent, betaalt het UWV de werknemer. Vaak loopt dat via de werkgever en merk je er dus niets van, maar het kan ook rechtstreeks aan de werknemer uitbetaald worden.

En aangezien het UWV er over het algemeen even over doet om tot uitbetaling over te gaan, zou dit zomaar het geval kunnen zijn.

Groeten,
    Josien

Deel Deze Pagina