Ik kreeg gisteren een brief in de bus, of ik mijn pensioen wil afkopen?? Ik heb een paar jaar gewerkt via een uitzendbureau voor een bedrijf en blijkbaar heb ik een inimini-pensioentje opgebouwd van rond de 1300 euro en nu wordt er gevraagd of ik dat bedrag in 1x uitbetaald wil hebben. Dan betaal ik wel 33% belasting. Lijkt me niet hè, dat ik dat moet doen? Heb geen verstand van pensioenen en zo maar ik vind het wel een beetje raar, zo'n brief. Een paar maanden terug kreeg ik hem ook al en toen gewoon weggedaan en nu dus weer, onder het mom van 'laatste kans'. Oh ja, momenteel ben ik werkzaam als zelfstandig gastouder, dus ik bouw nu geen pensioen op..
Ik heb het vorig jaar wel gedaan maar mijn pension was dan ook 75 euro , dus tja weinig zin om dat te bewaren, opbouwen doe ik toch niet meer ivm wia, dus ach tegen die tijd zie ik het wel weer
ze vragen of jij dat geld nu wil hebben of dat je dat later in stapjes uitbetaald wil hebben. ik heb het toen laten uitbetalen mja had maar een nog kleiner bedrag
Afkopen niet doen. Zonde van he geld een derde naar pietje belasting. En dat zie je nooit meer terug. En met je gezamenlijk inkomen zul je in 2014 een aanslag krijgen omdat je in de 42 valt. Dus nog eens 9% moet betalen Hier kreeg ik hem ook ivm uitzend werk doe en niet aan is echt heel nadelig voor ons
Hmmm... raar dat ze je dat nu aanbieden. Ik bedoel de meeste pensioenfondsen moeten alle zeilen bijzetten om hun dekkingsgraad op peil te houden... dus wanneer ze mensen laten uitkopen... dan raken ze nog meer inleg kwijt. Wel zou je evt kunnen nagaan of je dat opgebouwde pensioen elders kunt onderbrengen. Maar ik weet niet of je op andere plekken ook pensioen hebt opgebouwd. maar... de pensioenstichting hoeft hier niet persé mee akkoord te gaan. Houdt er trouwens wel rekening mee, dat wanneer je nu niets zou doen. Dat je dan straks tegen de tijd dat je echt pensioen gaat trekken, dat ze je dan alsnog eenmalig willen afkopen. En ik geloof ook dat dat zelfs mag bij tegoeden onder een bepaalde waarde.
De pensioenfondsen mogen de kleine pensioenen tot een bepaald bedrag af laten kopen. Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan, maar dat was ook nog minder dan bij jou. Je moet het inderdaad opgeven bij je inkomsten belasting. Gr MB2005.
Ja zie je dat dacht ik al wel, ook idd dat je er dan bij je aanslag nog es over moet betalen.. Doe ik het mooi niet
Ik heb dit een paar maanden geleden ook gehad en heb het toen wel uit laten betalen. Als ik dat niet deed en het zou laten staan tot mijn pensioen datum kreeg ik bijna niks op dat moment. Vooral door het verlagen van de pensioen kwam het dan uit op misschien 1 euro netto per maand. Hier heb je dus ook helemaal niks aan dus heb ik het nu maar laten uit betalen en op de spaarrekening gezet. Weet niet of je ooit een pensioenoverzicht van hun hebt gehad door kan je op zien wat je bij je pensioen van hun gaat krijgen. En dan kan je snel zien of het handig is of niet. Maar ik denk dat jij ook bijna niks krijgt per maand als je het laat staan.
Tnx! Indicatief pensioen is denk ik wat ik zou krijgen als ik in dit tempo pensioen blijf opbouwen tot mijn 67e? Ik krijg nu welgeteld 17 euro bruto pensioen hahaha!
Ach ja, ik heb het ook een keer gedaan, ook een paar euro waar ik dan na mn 65e (toen nog ) recht op zou hebben. Ik (en mijnheer de belastingdienst) hebben gecasht, ik moet het namelijk nog maar eens zien te halen en dan het ik zo'n bedragje liever nu te besteden.
Als het echt zo'n klein bedrag is zou ik het lekker afkopen en op de spaarrekening zetten. Als je 67 bent krijg je er toch niets van terug. Grote kans dat ze het dan ook in een keer afkopen. Ik heb het dan liever nu alvast op mijn eigen spaarrekening staan en de rente ervan ontvangen ...
Ik zou het ook laten afkopen. Je moet dan inderdaad nog een stukje belasting nabetalen maar daar kun je nu alvast rekening mee houden. Misschien dat dat nabetalen ook wel mee valt als je aftrekposten hebt.