Moederfiets

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Achterkantvandemaan, 28 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.644
    7.429
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen hebben tm 2 jaar voorop gezeten. Daarna naar achteren verhuisd. Ik heb oudste eerst op mn gewone fiets gehad. Dat fietste niet zo heel lekker. Ik had een soort lichtgewicht fiets en die kunnen het gewicht eigenlijk niet goed houden. Fiets ging zwabberen en zeker met nog 1 achterop.

    Ik heb toen een Sparta amazone 4 life gekocht. Die was rond de €800 euro. 7 versnellingen, verende voorvork, dubbele standaard en stuurslot zodat stuur niet omklapt wanneer je je kind in stoeltje zet. Verder nog een blok waarmee je je stuur verder van je af kan zetten zodat voorzitje iets verder van je af zit en je meer ruimte hebt. Achterop een verlengde bagagedrager zodat je makkelijker fietstassen achterop kan doen icm een achterzitje. Vaak past het niet helemaal lekker omdat fietstassen ongeveer op dezelfde hoogte zit als het stoeltje. Met verlengde bagagedrager zitten de fietstassen achter het stoeltje. Bij stuur en op bagagedrager zit een blok waar je een bobike zitje in kan klikken.
    Heb echt superveel plezier van deze fiets gehad. En voordeel, als je geen kinderen meer te vervoeren hebt of kindje niet meer voorop hebt dan kan de fiets heel makkelijk omgebouwd worden tot een gewone stadsfiets. Verlengblok er tussenuit zodat stuur weer op zn normale plek zit en verlengde bagagedrager kan er vanaf.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Met een kindje kan een gewone fiets prima. Met twee vond ik het niet prettig, te weinig ruimte en te zwaar, waardoor het ruimtegebrek extra lastig was. De moederfiets loste dat op, maar de fietshouding vond ik echt niet fijn. Zodra het weer kon (toen de oudste zelf kon fietsen en ik dus weer een kind op de fiets had) direct weer terug gegaan naar een gewone fiets. Als je wil kan daar inderdaad zo’n dubbele standaard onder en ik geloof dat er zelfs aparte ‘moederfietssturen’ zijn voor gewone fietsen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik had fietstassen van bobike, die pasten met stoeltje. Ze waren niet heel groot, maar voor mij was het prima, zeker in combinatie met een mandje voorop.
     
  3. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Goh ik twijfel wel echt hoor! Ik ga volgende week even een moederfiets proberen, kijken of het zonder zitje een beetje fietst, als ik er toch nog jaren mee moet gaan doen.... als dat niet comfortabel is, ga ik gewoon voor een normale stadsfiets met aanpassingen!
     
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Dat lijkt mij logisch, mijn reactie was er nou ook niet eentje die heel serieus bedoelt was.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  5. Prjbt

    Prjbt Bekend lid

    28 jun 2022
    879
    953
    93
    Vrouw
    Ik en de oudste 3 kids hebben allemaal naar volle tevredenheid een Cortina u4 transportfiets met mand voorop.

    Ik vind het een echte aanrader.

    Maar ik zou vooral gaan proef fietsen en kijken wat je zelf fijn vindt
     
  6. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.527
    7.033
    113
    Wat ik een nadeel vond aan de moederfiets was dat hij zwaarder was dan een gewone fiets. Geen idee of dat altijd zo is, maar mijn moederfiets was heerlijk stevig, maar trapte echt zwaarder dan mijn gewone fiets. Natuurlijk kan een kind ook achterop op een moederfiets, maar ik was qua zwaarte toch wel blij dat ik de moederfiets niet meer nodig had.
    Wel vond ik het rechtop fietsen fijn bij de moederfiets. Ik heb echt de halve zolder bij de fietsenmaker geprobeerd (daar staan zijn tweedehandsjes ;)) voor ik er 1 had die ook aardig rechtop fietste. Het heeft dus beide voor- en nadelen.
     
  7. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Bedankt voor jullie tips dames! Ik ga ook de halve zolder proberen bij een fietswinkel denk ik :p
     
    riean vindt dit leuk.
  8. Madeliefje1234

    Madeliefje1234 Actief lid

    6 dec 2018
    186
    167
    43
    Vrouw
    Ik heb geen moederfiets. Was heel erg duur, en we hadden net een nieuwe fiets.

    Is een moederstuur niet wat voor je?
    Ik heb dat nu, en zo ideaal! Het is een losse stuur, die je op je eigen fiets zet. Met dat stuur heb je even veel ruimte als een moederfiets. Maar je hoef dus geen moederfiets er mee aan te schaffen.
    Heb veel modellen geprobeerd, maar mijn eigen (cortina) fiets met moederstuur is de oplossing. Zonder moederstuur had ik minder ruimte met een zitje. Met moederstuur ineens zeeën van ruimte.

    Dus mocht je een goedkope gewone fiets zien, kun je ook een moederstuur erop zetten. 60 euro en klaar :)

    https://www.bol.com/nl/nl/p/steco-ukkie-mee-50-050-11-moederstuur-mat-zwart-2021-model/9200000010132515/
     
    Vero0504 en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.515
    7.310
    113
    Ja. Met een kinderfiets die paar jaar op en neer naar school ging (niet een hele grote afstand, nog geen kilometer), man moest destijds nog aantal dingen in elkaar zetten. Kwaliteit houdt niet over, snel roestplekken.
    Volgende fiets wordt gewoon weer tweedehands van een beter merk.

    Cortina bevalt hier altijd goed, maar die heb je nieuw zeker niet onder de € 500.
    Vrees dat die eis (Mamafiets èn nieuw èn onder de € 500) voor een beetje degelijke fiets niet heel realistisch is :oops:
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Hier een gazelle bloom, houdt zich prima door de tijd heen. Zou dan gewoon bij de occasions van de fietsenhandel kijken, die hebben ook een (controle)beurtje gehad. Met een gazelle tweedehands heb ik nooit ellende gehad.

    Altec en Kapitein ben ik geen fan van, kapitein madre is mega mega lomp en loei zwaar. Altec roest onder je vandaan (had ik op school).

    Heb nu weer een urban ikki voorzitje er op met een windscherm. Die Bloom fietst prima met 7 versnellingen, hij is alleen zwaarder maar dan weer niet lomp (in tegenstelling tot die kapitein madre was die gazelle bloom een spotlight momentje met een halleluja engelenkoor)

    Je kan t alleen niet vergelijken met de fiets van mn man. (Aluminium trekking bike, verderlicht en 21 versnellingen).

    Nu G nog fatsoenlijk leren fietsen, want dat gjng vanmiddag alles behalve lekker. Zo chaotisch als ze is neig ik er bijna naar een bakfiets...Helaas lost dat t "fietsprobleem" niet op.
     
  11. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    500 euro voor een nieuwe moederfiets is niet reëel. Zelfs voor een gewone goede fiets is dat al lastig denk ik.
    Je moet je afvragen waarom je een moederfiets wilt. Omdat je denkt dat het beter is of omdat 'iedereen' met kind een moederfiets heeft en dat dat 'hoort'?
    Ik heb er nooit 1 gehad en op mijn gewone fiets ging het prima, zeker met 1 kindje er op. Vroeger waren ze er niet, en ging het ook bij veel mensen prima.
    Hoeveel wil je fietsen? Af en toe een klein stukje voor de gezelligheid of zeer regelmatig afstanden door weer en wind evt?
    Ik zou dat allemaal goed op een rijtje zetten en dan nog een keer overwegen of je echt een moederfiets wilt of een goede fiets.
    Wil je dan nog een moederfiets, dan zou ik voor een fatsoenlijke tweedehands gaan, omdat de kwaliteit dan toch beter is met dit budget.
     
  12. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.828
    3.601
    113
    Hier ook nooit een moeder fiets gehad en heb op mn gewone fiets gewoon een zitje voor en achterop. En kan zelfs hoog zwanger nog altijd prima fietsen. Heb ook geen dubbele standaard of speciale dingen. Ik haal mn kinderen altijd direct van de fiets als ik stil sta.

    Vind een moederfiets zoals zoveel baby spul, onzinnig en duur voor niks :roflmao:
     
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier een gewone fiets, met dubbele standaard. Online gekocht, is van Spirit. Fietst prima. Ik heb zelfs nog maanden op mn oude gammele omafiets gefietst met een kind voorop. Ging prima.
     
  14. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Oke nav alle reacties ben ik toch om. Ik ga voor een gewone fiets met eventuele aanpassingen :roflmao:
    Toch fijn om ervaringen te lezen!
     
  15. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.510
    10.344
    113
    @Ienemine & @cowgirl80 jullie geven aan een gazelle mambo te hebben, maar dat is toch de Batavus?

    Mijn Batavus Mambo de luxe vond ik echt heerlijk fietsen! Helaas was hij gestolen, daarna over gegaan op een normale fiets (gewonnen), maar ik vond de moederfiets wel echt een stuk fijner fietsen (ook later zonder kind erop fiets je er niet mee voor gek).

    @M061987 waarom geen 2e hands fiets? Wij hebben hier een fietsenwinkel die veel 2e hands fietsen verkoopt en die zien er nog super uit. Als je op marktplaats een 2e hands fiets koopt is er een bestand met frame nummers bij de politie beschikbaar waar je kunt checken of hij niet gestolen is (en vraag om aankoopbewijs etc).

    Ik had mijn moederfiets via het fietsplaats van mijn werk gekocht. Ook nog een idee.

    Mijn ervaring is dat A merken wel echt degelijker zijn.
     
  16. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Ik raad dat dus echt af, en 2 fietsenmakers hier in de buurt ook. Ik had eerst een gewone fiets maar als ik de bocht om ging schoof het achterwiel telkens onder mij vandaan. Ontzettend gevaarlijk! Dit is trouwens ook wat ik om mij heen hoor dus niet alleen mijn eigen ervaring.

    Een moederfiets heeft niet voor niets een steviger frame. Daardoor is het zwaartepunt anders en glijd het wiel niet onder je vandaan. Bij een moederfiets kan je kind tot 30 kilo achterop en bij een gewone fiets is dat een stuk minder.
    Ik heb in het verleden trouwens ook een moederfiets gehad waarbij je het stuur weer op de gewone plek kon monteren zo gauw het kindje te groot werd om voorop te zitten. Super handig! Nu heb ik een Cortina e-Common family fiets, die heb je ook zonder trap ondersteuning.

    Mijn berichtje is trouwens niet als discussie bedoelt.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  17. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Nu twijfel ik wéér :roflmao:
    Het fietsen is bedoeld voor af en toe, voor de leuk. Met mooi weer naar een kinderboerderij, dat soort dingen. Ben er niet van afhankelijk qua vervoer.

    Heb sowieso een nieuwe fiets nodig, heb nu een hele oude omafiets, tien jaar geleden voor 20 euro in de stad gekocht van een man die dat geld goed kon gebruiken zullen we maar zeggen :p

    Dus een nieuwe fiets is sowieso nodig.

    Tweedehands is niet per se uitgesloten, maar omdat ik eerst een moederfiets wilde, wil ik graag zeker weten dat hij goed is. Maar als er een goede tweedehands te koop is bij fietswinkel dan is dat ook een optie.

    Marktplaats is wel uitgesloten. Ik wil zeker weten dat hij goed is.

    Maar goed..... nu weet ik het dus nog niet goed. Moet ik nu voor een moederfiets met stevig frame gaan, en daar dan nog tientallen jaren mee fietsen?
    Of ga ik voor een normale fiets die ik met een stuur en standaard aanpas?

    Help!
     
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.203
    113
    zuid-holland zuid
    Sorry ik heb t verkeerd gezegd, ik heb een gazelle bloom. Iets met een B en O:D
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  19. Madeliefje1234

    Madeliefje1234 Actief lid

    6 dec 2018
    186
    167
    43
    Vrouw
    Kun je niet naar een goede fietsenmaker gaan en daar vragen wat opties zijn, en daar tweedehandse fietsen uitproberen?
    Ik heb een gewone fiets, en bevalt echt prima.
    En vooral als het bedoeld is voor kleine stukjes lijkt me dat dat moet lukken.
    Maar ik denk dat hun je beter kunnen adviseren, en of je een fiets fijn vind hangt af van je persoonlijke voorkeur. Dat is bij iedereen anders.
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  20. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.527
    7.033
    113
    Maar de meeste kinderen van 30 kilo fietsen toch zelf?
    Mijn 11 jarige weegt 28 kilo, die fietst vanaf groep 2 zelf. Ligt natuurlijk aan de afstanden, maar de 7 km naar school kunnen ze hier vanaf groep 3 echt wel. Dus het is denk ik wel een uitzondering als je een kind van 30 kilo nog achterop hebt.
    Wat ik overigens had als ze wel wat groot werden voor achterop, maar net te jong om het stuk zelf te fietsen was een aangangfuets. Dat vond ik echt ideaal. Ook niet als discussie bedoeld hoor ;) maar dat ze tot 30 kilo achterop kunnen zou voor mij geen reden voor een moederfiets zijn :)
     

Deel Deze Pagina