Moederfiets

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Achterkantvandemaan, 28 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.975
    7.903
    113
    Vrouw
    Ik heb vorig jaar pas een moederfiets aangeschaft. En ik ben er heel blij mee. Ook als ik alleen fiets. Mijn Gazelle Bloom is niet zwaarder dan mijn oudere gazelle. Mijn heupen zitten anders gekanteld waardoor ik minder last krijg van mijn rug. Ik zit lekker hoog in houding en toch dicht bij de grond. Als 1 van mijn jongens valt kan ik hem makkelijk op de dubbele standaard zetten en mijn dochter achterop laten zitten. Als ik even wat uit de machine wil halen kan ik de fiets ook makkelijk met haar neerzetten en hoefde ik niet bang te zijn dat ze de benen zou gaan nemen.

    Ik ben met mijn oude Gazelle naar de fietsenwinkel gegaan. Daar wilde ze er geen dubbele standaard onder zetten omdat mijn frame niet geschikt was in hun ogen. Het kan dus niet zomaar op elke fiets. En dan is mijn normale een hele degelijke die flink wat te verduren heeft gekregen.

    Ook als er geen kind meer achterop hoeft blijf ik mijn Bloom houden. Hij is makkelijk aan te schuiven in de schuur omdat het stuur heel hoog zit. Met fietsen vind ik dit ook een grote plus.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  2. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.641
    10.539
    113
    Ik zou kijken of er een goede 2e hands fietsenzaak in de buurt is waar je wat fietsen kunt proberen en advies kunt inwinnen. Persoonlijk zou ik voor je eerste optie gaan.
     
  3. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.325
    7.263
    113
    Oke ik ben voor de 100ste keer geswitched. Dat stevige frame heeft ook mijn man overgehaald. Safety first :p

    Dus... we gaan voor een moederfiets. Haha worden jullie al gek van me?

    En het budget is nav jullie tips ook opgekrikt naar 1100 euro... want we gaan nu kiezen uit 3 fietsen.

    - gazelle bloom
    - batavus mambo
    - cortina

    Ik ga naar een fietswinkel en hopelijk kan ik ergens een proefrit maken, want ze staan hier dus bijna nergens op voorraad. De meeste winkels hebben geen moederfietsen staan. Super raar voor zo'n grote stad waarin ik woon!
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Mijn kinderen zijn een stuk groter en dus zwaarder als gemiddeld. Mijn oudste zoon is nu 5 en weegt denk ik 23 kilo. Hij fiets al zonder zijwieltjes sinds hij 3 is, maar voor lange stukken of als ik snel ergens wil zijn gaat hij gewoon achterop en de jongste voorop.

    Persoonlijk vind ik een moederfiets echt een stuk veiliger.

    @M061987 Mijn eerste fiets was een Sparta Amazone 4 life. Dat was echt een hele fijne moederfiets er zit achterop zelfs een extra rekje waar je een buggy aan kan hangen of fietstassen.:D Bij deze fiets kan het stuur verplaatst worden zodat als je zoon/dochter naar het achterzitje gaat je het stuur weer goed kan zetten. Destijds heb ik voor een nieuwe fiets gekozen omdat ik zo vaak bloedarmoede had/heb dat het voor mij geen doen was met 2 kinderen.
     
  5. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    888
    1.289
    93
    Ik ben heel blij met mijn cortina transport fiets eu4. (E-bike) Officieel geen moeder fiets maar volgens mij fietsenmaker zeer geschikt ervoor. Heeft standaard een dubbele standaard en een stuurslot. Ik heb voor- en achterzitje van urban ikki erop en een krat. Heel veel gebruikt met 3 jarige voorop en 5 jarige achterop. Ga daar nu mee stoppen omdat ik klein ben en niet meer over mijn 3 jarige heen kan kijken. Als ik langer was zou ik er nog wel even mee vooruit kunnen.

    De cortina u4 is zonder ondersteuning en valt binnen je nieuwe budget. Ik zou hem dus zeker ergens uit proberen. Zit er een banierhuis in de buurt toevallig? Daar kun je een afspraak maken en van te voren aangeven welke fietsen je wilt proberen dan zorgen zij dat ze er zijn.
     
  6. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.325
    7.263
    113
    Is het ellendig sturen als je zonder zitje met zo'n breder stuur zit? Met andere woorden; moet ik kijken naar een fiets met zo'n verstelbaar stuur? Het is dus wel de bedoeling dat dit komende jaren mijn fiets is, ook als kind er niet meer op zit.

    Maar nogmaals; enkel kleine stukjes, geen hele tochten en ben er niet van afhankelijk. Is het dan te overzien als het stuur zo breed is?
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Je hebt tig jaar op je junkie fiets doorgebracht, denk dat t wel went haha
    (Glorietijd haha, tijdens t stappen weer zo'n 'fietsverkoper' tegenkomen)
     
  8. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.325
    7.263
    113
    Hahaha ja dat :roflmao:
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.
  9. Loeki82

    Loeki82 Fanatiek lid

    9 apr 2012
    1.403
    835
    113
    Vrouw
    Als je toch nog rond de 500 euro wil blijven dan zou je kunnen kijken voor een stadsfiets. Dat heb ik bij beide kinderen gebruikt met voor- en achterzitje. Dubbele standaard los erbij gekocht. Het fietst prima.

    Op dit moment heb ik een Sparta Regular V3. Het is van aluminium en fietst heel licht. Mensen denken dat ik een elektrische fiets heb. Tot vorig jaar nog de oudste ook weleens achterop.

    Qua zitjes had ik Bobike voor en nu de Yepp achter met zadelbuis bevestiging.

    Succes met zoeken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.975
    7.903
    113
    Vrouw
    Bij de Gazelle Bloom is het vooral belangrijk dat hij goed ingesteld staat. Hoe hij het eerst ingesteld was had ik niet het gevoel controle te hebben over de fiets. Dit heb ik aangepast en nu staat hij heerlijk. Als ik even de boodschappentassen wil gebruiken pak ik mijn oude fiets die nu erg onwennig voelt.
     
  11. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.359
    775
    113
    Vrouw
    je hebt helemaal gelijk haha ;) ik vond het echt een onding en heb hem na een klein jaar weer ingeruild
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf fan van cortina. Is vaak wat goedkoper dan de gazelle maar kwalitatief uitstekende fietsen.
     
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.164
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zo voor af en toe is een gewone fiets echt prima hoor. Zelfs met mn online gekochte Spoliritfiets glijdt echt mn band niet weg. Dochter is een kilo of 20. Ik vind een moederfiets echt overbodig en ga echt geen bakken geld uutgeven aan een merknaam. Helemaal niet als het maar voor zo af en toe is.
     
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.061
    113
    Vrouw
    Ik heb nooit een moederfiets gehad. Toen mijn oudste 23 jaar geleden geboren werd bestonden ze volgens mij niet eens.
    Ik heb dus altijd op een gewone fiets gereden. Ook met een kind voorop en een achterop en dan nog hoogzwanger. Ik moest dan wel even mijn buik intrekken om de bocht om te kunnen:eek::roflmao:
     
  15. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.325
    7.263
    113
    Hihi ja dat is wel waar, vroeger bestonden ze niet eens.

    Maar dat stevige frame vind ik wel een plusje hoor. Ik ga meedoen met fietsplan en man betaalt de helft mee (het is toch voor onze zoon dus waarom zou ik alles moeten betalen :p). Dus dan blijft het duur, maar beter te behappen.

    Nog een goed slot erbij en dan een kinderzitje. Vergeet ik dan nog iets qua accessoires?

    Ben wel als de dood dat hij gestolen wordt. Maar een verzekering afsluiten is ook zoiets, hij staat bijna altijd in de schuur. Wat zouden jullie doen? Ik woon in de 7e grootste stad van NL, hier is het echt jatten bij het leven :p
     
  16. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    Misschien nog even een budgettip. Ik heb zelf sinds een paar maanden de dolce vita van bsp. Ook een moederfiets, maar voor 750€. Super fijne fiets!

    Hou er wel rekening mee dat een moederfiets zwaarder is, als je zelf bijvoorbeeld maar 1,50 bent en 40 kilo wordt dat nog een uitdaging.
     
  17. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.325
    7.263
    113
    Dank voor de tip! Ik ben 173 en nog iets te zwaar :p maar nog steeds slank. Maar deze zomer weer op oud gewicht. Dat moet dus wel goedkomen qua zwaarte vd fiets.

    Ik ga deze week naar een fietswinkel die ze alledrie op voorraad heeft voor een proefrit: Cortina, Gazelle Bloom en Batavus Mambo.
    Ik neem jouw tip ook mee en kijk of ze die daar toevallig ook verkopen!
     
  18. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.061
    113
    Vrouw
    Als er zoveel fietsen gestolen worden in jullie omgeving zou ik zeker investeren in een goed slot. Zo'n ketting waarmee je je fiets aan een paal of hek vast maakt.
    Zelf heb ik ook fietstassen die bij een kinderzitje passen. Ik zou ze niet graag willen missen. En ik heb in mijn fietstas altijd een oude handdoek zitten voor als het regent. Dan kan ik mooi mijn zadel afdrogen als ik bij de supermarkt weer naar buiten kom:thumup:
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  19. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.641
    10.539
    113
    Ik had mijn fiets verzekerd via Allianz, dat is niet duur en toch een fijn idee. Ik zou het toch even uitzoeken.
    Helaas 3 jaar verzekerd en toen dat was verlopen werd hij alsnog gejat:(
     
  20. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.325
    7.263
    113
    Wat balen joh!
    Ik ga me er toch maar even in verdiepen.

    Ander vraagje nog, beetje stom misschien maar kan je ook nog afdingen op de prijs bij een fietsmaker? Zoals je bij een keuken of autogarage zou doen :roflmao:?
    Zo van, anders ga ik hem daar halen? Hahaha. Niet geschoten.... maar als jullie zeggen doe maar niet, dan doe ik het niet haha.
     

Deel Deze Pagina