beetje onzeker... (baby 3 weken), wie weet raad?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Momfulness, 30 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hoi,

even in het kort het verhaal van onze dochter. Ze is nu 3 weken oud en heeft vanaf de kraamweek last van verboren reflux en erge darmkrampen. Haar buik ziet eruit als een ballon en het wordt er niet echt minder op.

Enfin, ze is hierdoor erg onrustig, er is totaal geen slaapritme en ze wordt in bed sowieso altijd wakker. Echt slapen wil ze niet. Af en toe laat ik haar even huilen omdat ik me anders niet eens kan aankleden of mijn zoon kan verzorgen.

Wel wordt ze rustig als ik weg ga met de auto of met de kinderwagen ga wandelen. Ik ben juist meer van de rust en regelmaat dus het gaat er tegen mijn gevoel in om haar steeds op sleeptouw te nemen, maar ja. Het helpt wel... Ergens is het ook wel fijn om even weg te zijn uit een huis waar aldoor gehuild en geschreeuwd wordt, voor mijn zoon is het ook wel prettig om er soms even uit te zijn want voor hem is het ook geen pretje. Hij luisterd er ook bijna 24 uur per dag naar.

Maar wat is nu wijsheid? Toch thuis blijven en haar in een ritme proberen te " dwingen", of dagelijks maar even weg gaan, waardoor ze tenminste even rustig is...

Iemand ervaring?

Voor de reflux hebben we alles al geprobeerd trouwens:
    medicatie ( zantac ), inbakeren, infacol tegen de krampen, allerhande flessen en spenen om te kijken welke het langzaamst gaat, nutriton bij de voeding, dokter, huisartsenpost, kinderarts. Dus het gaat me meer om de vraag of we toch meer weg kunnen of dat we thuis moeten blijven.

2. leo1984

leo1984 Actief lid

9 okt 2010
    163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig.... aan de ene kant zou ik ook zeggen ga lekker wandelen zodat ze in ieder geval slaapt, want als zij oververmoeid raakt zal het haar andere klachten ook versterken denk ik. Ik zou het wel beperken tot wandelen en niet door een drukke stad gaan lopen of op visite gaan. (natuurlijk kan dat ook wel, maar met mate) En als je haar in de wandel wagen te slapen legt? Dan kan je haar eventueel in slaap wiegen. Heb ik ook wel met mijn zoon gedaan. En jou dochter is nog zo klein dat het voor haar misschien juist geborgen voelt in de kleine wandelwagenbak. Sommige kinderen slapen met geluid juist beter dus voor je gevoel moet ze boven in bed slapen, maar misschien slaapt ze wel veel beter beneden waar ze geluiden hoort. Ik liet de deur van mijn zoon zijn kamer in het begin open zodat hij mijn geluiden hoorde. Ik zou haar wel echt te slapen leggen dus niet in de box laten slapen, daar zijn naar mijn idee teveel prikkels.

Het is altijd moeilijk (of makkelijk) praten als het niet om je eigen kind gaat, maar dit werkte bij mijn zoon prima en toen ik merkte dat hij rustiger en makkelijker ging slapen toen ben ik hem steeds meer in zijn bedje gaan leggen dus hij was ook weer zo over naar zijn eigen bedje...

In ieder geval heel veel sterkte!

3. Momfulness

bedankt.

eigenlijk heb ik het precies zo ook met mijn eerste zoon gedaan, die heb ik ook langzaam aan zijn bedje laten wennen. Hij sliep ook meer in de wandelwagen en kon beter slapen met geluiden om zich heen. Ik heb zelf last van bekkeninstabiliteit dus steeds de trap op is ook niet bevorderlijk. Maar zelfs toen ik dat zei, werd er op het cb en door de verloskundige gezegd dat ik haar absoluut niet in de kinderwagen te slapen moest leggen... pffff, ik weet het soms gewoon even niet meer.

Ik wil nu denk ik juist teveel vasthouden aan rust en regelmaat omdat ze daar zo op hameren overal...

Misschien moet ik het toch wat meer los laten en haar wat vaker beneden leggen. Nu moet ik zeggen dat onze zoon wel erg veel lawaai kan maken ( hij is bijna 2 ;) ), daar wordt ze ook wel weer snel wakker van. Het is niet de meest makkelijke combi, maar goed.

Wij gaan zeg maar 1 of 2 x per week even ergens een broodje eten of op visite. Verder is ze gewoon thuis. Ik doelde inderdaad meer op wandelen/stukje rijden/beneden in de wandelwagen slapen.

Of alleen maar in bed..

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als eerste van harte gefeliciteerd met je dochter!

Elke keer alles uitproberen kan juist voor extra krampen zorgen, helaas. Alles wat je probeert 'moet' je 2 weken de tijd geven om te kijken hoe je kindje er op reageert.

Toch een paar tips. Mijn zoontje heeft ook verborgen reflux en heeft veel baat bij de Dr browns flessen. Deze zorgen ervoor dat de flessen niet vacuum gezogen kunnen worden, maar ook dat ze rustiger drinken. Hierdoor waren alle krampjes vrijwel direct weg en ook voor de reflux helpt dit enorm. Ik geef er nog wel nutriton doorheen, anders komt er veel meer uit dan zoals nu een mondje.
    Is er door een kinderarts goed en rustig naar gekeken? Koemelkallergie kan symptomen van reflux geven.

Met betreft het ritme en regelmaat. Je kan goed naar je dochtertje luisteren en daaraan een ritme geven.
    Wakker worden - voeding - spelen/buiten wandelen etc - wakker maar moe naar bed. En dan weer van voren af aan. Zo weet zij wat ze kan verwachten en kan je toch naar buiten met je zoon.
    Of je neemt een ritme op de klok, maar probeert wel bovenstaande in acht te nemen. Door altijd hetzelfde te doen zal je kindje meer rust vinden doordat ze weet wat je gaat doen. Hierin is het vooral wat je eigen gevoel zegt, wat voor jou en je dochter goed werkt.

Heel veel sterkte.

5. siep81

siep81 Bekend lid

9 jun 2010
    866
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dagelijks even weggaan (misschien elke dag op het zelfde moment) en verder proberen een regelmaat aan te houden.

24 uur per dag met een kindje dat overstuur is hou je niet vol, dus een uurtje rust zal wel welkom zijn, maar een beetje regelmaat zal ook wel fijn zijn.

Heel veel sterkte!

6. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb je al een draagdoek geprobeerd? daar werd mijn kindje altijd rustig in, en hij sliep er heerlijk in. kun je ook binnenshuis gebruiken. zo heb je je handen ook 'vrij' om wat met oudste te doen.

7. Momfulness

Lieve dames, bedankt voor de snelle reacties en de felicitaties.

Soms is het al fijn om even alles op een rijtje te zetten en wat reacties van ervaringsdeskundigen te krijgen.

Momenteel is het zo dat ze wel steeds minimaal 3 uur tussen haar voedingen heeft, ik geef haar niet eerder te drinken, omdat ik gemerkt heb dat dat de klachten verergerde. ze is ook nog eens een heel hongerig meisje en zit al op de maximale hoeveelheid voeding en zelfs eroverheen.

Er is rustig door een kinderarts naar haar gekeken, ze vond haar een gestresste indruk maken, ze mag nu het maximale aan Zantac.

Dr. brown fles heb ik gelukkig in huis, inderdaad is dat de fijnste van de inmiddels 'collectie' aan flessen. avent was te snel, difrax ook nog, maar ook wel fijn. Enige nadeel is dat de dr. brown speen niet gepakt wordt hier... dus de difrax speen zit nu op de dr. brown fles waardoor ze nog steeds wel binnen 6 a 7 minuten 120 cc heeft weg gedronken. Inc. 2 scheppen nutriton erdoor. @Averlhach, heb jij speen 1 op de dr brown fles en krijgt je kindje er dan inclusief nutriton de voeding doorheen ?:$ of speen 2?

@dragen, dat doe ik inderdaad ook. Ook dat werd alleen afgeraden door cb, verlos, kraam... ze vonden het ook weer teveel prikkels geven en te gevaarlijk om de hele dag te doen. Zucht... Ik doe het wel hoor, maar ook dat is ze vrij snel weer zat en begint ze te krijsen. Ze heeft het ook heel snel warm. Ik heb de bykay, de rose and rebellion en een ringsling dus draagdoeken genoeg. ;).

Bedankt voor de tips.

8. Momfulness

ik ga de symptomen van kma eens doorlezen.

ze spuugt niet, drinkt goed, heeft geen uitslag of traanogen.

Wat ik wel herken is dat ze astmatische geluiden maakt, als ze even slaapt maakt ze een geluid alsof ze moeilijk kan adem halen.

Verder herken ik er niet veel van, maar ik houd het wel in mijn achterhoofd.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik denk dat je hier pas mee aan de slag kunt als je de reflux helemaal onder controle hebt en je zeker weet dat je dochtertje daar geen last meer van heeft. Je kunt geen rust en regelmaat inbouwen als ze toch niet gaat slapen omdat ze pijn heeft. Het is me niet helemaal duidelijk of dat nu wel of niet het geval is, maar ga EERST daar achteraan, als Zantac niet werkt, vraag dan om andere medicijnen, bijvoorbeeld Nexium in combinatie met Motilium, nou ja als het goed is weet je kinderarts dat ook wel.

Verder ben ik erg van slapen op een rustige, prikkelarme plaats en max. 1 slaapje per dag niet in bed, maar dat is heel persoonlijk en ook afhankelijk van je kindje.

10. Momfulness

@Eylem, ze wordt echt wakker van de pijn en ze krijst ook van de pijn. Ook huilt ze natuurlijk omdat ze daar weer over vermoeid van raakt. Mijn eerste reactie als ze echt krijst is toch om haar te troosten en bij me te pakken in de draagdoek of een stukje te gaan wandelen, waarna ik haar weer thuis in bed leg, waar ze dan na 10 minuten helaas weer begint te huilen...

Ze krijgt nu Zantac. donderdag heb ik een telefonische afspraak met de kinderarts en dan wil ik toch weer een nieuwe afspraak, misschien moet ze toch wat beter onderzocht worden.
    Motilium kreeg ik niet, heb ik inderdaad naar gevraagd, omdat ze niet spuugt. Ze schrijven het hier alleen voor als kindjes ook echt spugen.

11. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Ik herken een hoop in je verhaal. Onze zoon is nu iets ouder als 2 weken en heeft ook verborgen reflux. Vandaag heb ik Zantac gekregen, daar ga ik zo mee beginnen.
    De astmatische ademgeluiden maakt hij ook, weet ook niet waar dat door komt maar als hij echt in slaap is gevallen hoor ik het niet meer.
    Ik hou me nu niet vast aan vaste voedingstijden, ik ga op mijn eigen gevoel af en overleg niks met een CB of arts. Zolang hij steeds pijn heeft en moeilijk slaapt, ga ik hem niet wakker maken voor een voeding, ben blij dat hij dan eindelijk slaapt.
    Ik hou hem veel bij me, lekker rechtop en leg hem dan in de box als hij goed vast slaapt. Als ik dat te snel doe, hoor ik hem alweer een oprisping krijgen en is het huilen... 's Nachts is het een drama, ik vind het overdag niet erg om een uur met hem te zitten, pak gewoon de laptop erbij. Maar 's nachts is het prettig als hij snel slaapt, maar dat zal er voorlopig nog iet in zitten...

In ieder geval veel succes met je kleine, hopelijk wordt het gauw minder.

12. Momfulness

Riannef, jij ook gefeliciteerd met je zoon en sterkte met alles. Hopelijk doet de zantac bij jou gewoon zijn werk, wat meestal ook het geval is. Laat je niet afschrikken door mijn verhaal.
    Ik ben zelf ook vrij onzeker van aard en bang het niet goed te doen.

Mijn dochter huilt nu al zeker 2 weken meer dan 3 uur op een dag, ik denk ook dat ze een huilbaby is. Ik hoop het echter niet.

Bij het cb zal ik donderdag inderdaad niet veel zeggen over de krampen, toevallig is dan de bel afspraak met de kinderarts en praat ik er met haar wel over. Ik maak in ieder geval zeker weer een afspraak.

Ze ligt nu vanaf 10.00 uur in de wieg en ze heeft al 3x heel hard gekrijst. 2x heb ik haar even bij me gepakt, maar het kind is gewoon doodmoe. Ze is nu weer huilend wakker geworden dus ga snel naar haar toe.

Bedankt allemaal!

13. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Als je tijd hebt, zou ik haar lekker bij me houden en troosten, reflux doet ontzettend zeer in de keel en steeds hard huilen maakt dat ook nog erger.
    Als ze moeite heeft met ontlasting, kun je een beetje olijfolie door de voeding doen, een theelepeltje is genoeg. Heeft hier al bij 2 kids prima gewerkt.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Luna, hier werd mijn dochtertje ook bestempeld als 'huilbaby' maar dat kwam echt puur door de pijn van de reflux. Toen ik daarvoor eindelijk bij een kinderarts zat en de juiste medicijnen werden voorgeschreven was het huilen voor een groot deel meteen over.

Wat Rianne ook zegt, de reflux zorgt echt voor heel erg veel pijn. Als je nu merkt dat de Zantac niet afdoende is zou ik echt bij je KA aandringen op andere medicatie. Hier werd er bij verborgen reflux wel Motilium voorgeschreven, maar goed, ik heb toch het idee dat Nexium hier 90% van de klachten verhelpt, hier was het in ieder geval binnen een paar dagen echt zoveel beter! Echt niet aarzelen om te vragen om andere medicatie, ga niet langer aanprutsen als je merkt dat het toch niet gaat. Hoe langer je dochtertje last heeft van de reflux, hoe erger de klachten ook worden omdat de slokdarm steeds geirriteerder wordt.

Veel sterkte, het is echt alsof ik mijn eigen verhaal van de kraamtijd lees maar het komt goed, echt waar!

15. leo1984

leo1984 Actief lid

9 okt 2010
    163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ik meerdere moeders hier hoor zeggen is dat kinderen in hun bedje moeten slapen en daar ben ik het ook helemaal mee eens. Ik heb mijn zoon zo erg aangeleerd in bed te slapen dat hij niet eens in de wagen gaat slapen (hij is nu 1 1/2), maar ik vind Valerie nog erg klein, 3 weken en dat samen met de pijn- en reflux klachten vind ik dat je soms even naar de behoefte van je kind moet kijken. Ik wandelde veel met mijn zoon en als hij is slaap was gevallen liet ik hem lekker in de wagen slapen, gewoon buiten ook al was het soms fris hij sliep er heerlijk op. Gewoon lekker warm inpakken. (hij is in februari geboren)

@Luna1
    Ik zou zeggen kijk eerst naar wat je meisje graag wil. Rust en regelmaat zijn belangrijk, maar dat kan je ook over een paar weken strikter gaan invoeren als de reflux en darmkrampen meer onder controle zijn. Laat haar wel op vaste plekken slapen dus of in de wagen of in haar bedje en bespreek idd de klachten met je KA en niet met het CB... Ik heb ook opmerkingen gekregen over dingen die ik niet goed zou doen, maar hou in gedachte dat niet elk kind hetzelfde is en jij als moeder voelt het beste aan wat voor jou kind het beste is. Kijk niet teveel naar de "regeltjes" maar doe ook eens dingen op gevoel...

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik gaf hypo-allergene voeding met nutriton. Volgens mij ben ik of direct begonnen met speen nr 2 of vrij snel overgestapt. Het handigst is om het toch een keer uit te proberen als het bij nr 1 niet goed gaat. Mijn ervaring is dat juist de combinatie van de orginele speen met fles het beste werkt.

Ik geeft trouwens Nexium aan mijn zoon, dit schijnt een redelijk sterk middel te zijn (is mij door 'mijn' ka uitgelegt) maar dit werkt echt super! Daarnaast was de enige symptoom van KMA die ik daadwerkelijk merkte bij mijn zoontje huilen. Hij was nl ook een 'huilbaby'. Na overstap naar speciale voeding + nexium was dit volledig over. Nu wil ik uiteraard niet suggereren dat jouw dochtertje kma heeft, maar wil ik aangeven dat het mogelijk is dat het ook een combinatie kan zijn of iets anders.

Wat, mocht je het nog niet gedaan hebben, handig kan zijn voor de ka is noteren wanneer je dochter huilt en hoelang. Ook in combinatie met de voedingen etc.
    En het allerbelangrijkste is; volg je eigen gevoel. Als jij denkt dat het voor jouw dochter werkt om een stuk te gaan lopen, of het werkt voor jou, gewoon doen!

17. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ik ben met ons dochtertje vanwege de verborgen reflux (en dus ook dat niet slapen-huilen en krijsen) bij een osteopaat geweest, en dit heeft erg geholpen! misschien een idee om eens naar een osteo te bellen en dan je verhaal voor te leggen.

sterkte, ik weet hoe slopend dit is!

Deel Deze Pagina