Veel bloed verloren tijdens de bevalling, wie nog meer?

Discussion in 'Na de bevalling' started by NathalieD, Jul 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

Dec 17, 2009
    2,534
    0
    36
    Ik heb bij mijn bevalling veel bloed verloren. Ik ben thuis bevallen in de woonkamer. Ongeveer 2 uur na mijn bevalling werd ik door mijn vriend en de kraamverzorgster naar boven getild richting de slaapkamer en toen ik in de gang was ben ik flauwgevallen vanwege teveel bloedverlies. Ik was net op het randje of ik wel of niet naar het ziekenhuis moest. Als ik voor 21.00 uur naar de wc kon lopen (baby was om 17.00 uur geboren) dan hoefde ik niet naar het ziekenhuis. Met moeite en veel tijd lukte dit. Nou weet ik nog dat ik een vage reactie kreeg van de verloskundige die nog langskwam om te kijken, dat ik mss bij een eventuele volgende bevalling in het ziekenhuis moest bevallen.
    Komt dat omdat je bij een tweede dan meer kans hebt op weer veel bloedverlies?

2. Vlinder249

Vlinder249 Actief lid

Apr 15, 2011
    167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook veel bloed verloren na mijn bevalling. Doordat mijn baarmoeder niet goed samentrok.
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Gelukkig, anders had ik alsnog nhaar het ziekenhuis gemoeten.

Mij is wel verteld door zowel de kraamverzorgster, verloskundige en gyneacoloog dat wel aangeraden wordt bij een tweede weer in het ziekenhuis te bevallen omdat de kans inderdaad groter is dat het weer gebeurd.

3. Speentje

Speentje Fanatiek lid

Jan 13, 2008
    1,343
    2
    0
    Ik ben tijdens de bevalling van mijn eerste ook veel bloed verloren (1,8 liter). Ik ben toen wel bevallen in het ziekenhuis (ik heb een medische indicatie dus moet bevallen in het ziekenhuis) dus of je in het ziekenhuis moet bevallen van de tweede als je bij de eerste veel bloed hebt verloren, weet ik dus niet. Maar tijdens de bevalling van mijn tweede ben ik maar 200cc bloed veloren, zo kan het dus ook! Het is dus niet alleen gezegd dat je bij een tweede weer zo veel bloed verliest (gelukkig!).

4. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    1,797
    1
    38
    ik ben bij de eerste maar een half litertje verloren, bij de tweede kwam de placenta niet los en ben ik ruim 2 liter verloren, heb er drie maanden over gedaan voordat ik me weer een beetje de oude voelde..

5. cocko

cocko Fanatiek lid

Apr 21, 2011
    3,594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Bij mijn eerste had ik ook niet veel bloed verloren, 400 cc. Maar bij de tweede ruim 2 liter. :( En bij beide ben ik in het ziekenhuis bevallen met medische indicatie. Ik weet niet of het idd zo is dat je bij een tweede meer bloed verliest. Bij mij was het idd wel zo. Hij is nu 16 maanden en nog steeds ben ik niet helemaal de oude. (zwakte denk ik: voel m'n hartslag de hele dag door in m'n oren, bleh!)

6. sylvie120

sylvie120 Lid

Jun 27, 2009
    79
    0
    0
    Paardrij intrecreur
    Haarlem
    Ik ben bij mijn eerste 2 liter veloren ,gelukkig was ik al in het ziekenhuis.
    Daar heb ik een bloedtransfusie gehad.
    Dit kwam door dat bijn baarmoeder niet goed samentrok.

De kans op heraling is groot bij een 2e bevaling.
    Bij de tweede moest ik idd in het ziekenhuis bevallen zoo dat ik aan een waak infuus kon dan konden ze meteen bloed toedienen als dat nodig zou zijn. Gelukkig was dit niet nodig bij mij ik verloor bij de 2e maar 300cc. Ik kreeg wel een hoormoon prik toegedient na de bevaling om mijn baarmoeder te laten samentrekken.
    Als ik die niet had gekregen was het waarschijnlek weer gebeurd want mijn baarmoeder ging wel even vreemd doen.

7. 123miesje

123miesje Bekend lid

Dec 5, 2008
    872
    0
    0
    Hier bij de eerste kwam de placenta niet los en op de OK verwijderd met een bloedverlies van 2,5 liter en ook een bloedtransfusie. Was gelukkig in het ziekenhuis. Bij de tweede ook maar ondanks infusen ed. kwam de placenta weer niet los en weer hetzelfde ritueel maar nu met een bloedverlies van 4,5 liter. Het advies van de gyn. om niet meer zwanger te worden want voor 99,9 % heb ik het weer met grote kans op ernstige complicaties.

8. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

Dec 17, 2009
    2,534
    0
    36
    Bedankt voor jullie reacties;) Ik baal er gewoon van dat ik in het ziekenhuis moet bevallen bij een evt tweede kindje. Vond het zo fijn om gewoon thuis te kunnen bevallen. Maar aan de andere kant in het ziekenhuis zijn ze er meteen bij:)

9. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik kan me goed voorstellen dat je liever thuis bevalt. Hoewel ik zelf in het ziekenhuis ben bevallen en dat een volgende keer weer zou moeten en willen, zie ik zeker de voordelen. Ik ben bij mijn bevalling ruim 1,5 liter bloed verloren, ivm een grote baby en megagrote placenta, dus megagrote wond, en mij is inderdaad vertelt dat ze bij een volgende keer eerder medicatie en massage zouden toepassen.

In jouw geval zou ik bij een volgende zwangerschap aan de verloskundige een gesprek aanvragen specifiek hierover. Dan kun je je angsten, maar ook wensen kenbaar maken en kunnen zij rustig vertellen welke redenen zij hebben om je een volgende keer wel of niet meteen naar het ziekenhuis te sturen. Vaak kan je hier ook afspraken over maken, bijvoorbeeld grootte van het kind of jouw conditie voor de bevalling meenemen in de overweging.

Als je een apart gesprek hiervoor inplant heb je er rustig de tijd voor, een gewone controle moet vaak wat snel. Tevens kun je dan van tevoren voor jezelf noteren wat je wel en niet wilt (vragen).

Als laatste, vraag je man ook even wat hij wil. Hij zou niet de eerste man zijn die doodsbang is geweest en nu misschien juist graag wil dat je in het ziekenhuis bevalt. Ondanks dat jij bevalt geloof ik dat zijn wensen ook meetellen. Praat er ook met hem over. Vaak beginnen ze er zelf niet zo makkelijk over. Zijn steun is erg belangrijk ook als jullie goede argumenten willen hebben voor de verloskundige. Zij zullen bijvoorbeeld willen dat jullie beiden achter de keus staan en de risico's goed begrijpen en dat hij goed weet wat hij moet doen als er een crisissituatie ontstaat.

10. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is idd een beetje balen, dat gevoel had ik ook wilde graag thuis met eigen vk bevallen. Bij de eerste ruim 1 lier verloren, ging tegen de vlakte toen ik 's avonds na de bevalling op wilde staan (was in ziekenhuis bevallen omdat ik ruim over tijd liep). Hb was op het randje van bloedtransfusie, is 2 eenheden ijzeroplossing geworden. Heeft wel paar maanden geduurd dat ik weer bovenjan was.
    Bij de tweede daarom medische indicatie, toen maar 400 ml bloed verloren. Vk was erna niet bij, moest weer ingeleid worden met ruim 41 weken

11. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Ik ben bij de 3e en 4e veel bloed verloren.

De 3e is thuis geboren maar ik bleef maar vloeien, de oxitocineprik hielp niet (alle 4 niet) dus in de ambulance naar het ziekenhuis en daar bleek dat mijn baarmoeder niet samentrok maar er zaten ook 3 grote tennisbalgrote stolsels in mijn baarmoeder dus kon ie ook niet meer samentrekken. Dus die zijn manueel verwijderd. Toen nog geen samentrekking en kreeg ik een ander middel, misoprostol. Dat hielp wel. Resultaat 2,5L

Bij de 4e moest ik daarom in het zh bevallen. Ook daar toch weer veel bloed verloren, wel minder dan bij de eerste, 1,7L Weer probeerden ze het met oxi terwijl mijn man steeds zei dat ik die andere moest hebben.

Nu moet ik uiteraard weer in het zh bevallen, maar ik beval heel snel dus de vraag of ik dat redt... daarom krijg ik de misoprostol ook in huis.

Ik heb wat ze noemen een luie baarmoeder, deze trekt dus niet samen na de bevalling waardoor de placentawond openblijft. Na de 4e heb ik maanden buikpijn gehad (tot ik weer zwanger was) al die tijd is mijn baarmoeder dus bezig geweest om samen te trekken...

De vk zei, dat de grens voor thuis/zh bij een eerdere fluxus 1 liter bloedverlies is.

ik heb maanden last van het bloedverlies gehad. Het duurde zeker 2 weken voor ik het tuinpadje af kon lopen... en zeker een dikke maand voor ik naar de winkel kon lopen en dan nog moest ik tussendoor op een bankje rusten... Bij de 4e was ik wel sneller hersteld gelukkig...

12. Lana81

Lana81 Bekend lid

Jun 28, 2008
    518
    0
    0
    Ik ben bij de eerste ook ruim 2 liter verloren, maar wel geleidelijk. Bleef flink vloeien en flinke stolsels verliezen, maar was niet direct zorgwekkend. Wel zorgwekkend was dat ik niet rechtop kon zitten zonder flauw te vallen... Na 3 dagen HB geprikt en moest alsnog naar het ZH voor een bloedtransfusie. Bij deze moet ik nu ook inderdaad in het ziekenhuis bevallen, waarschijnlijk zelfs een nachtje blijven zodat ze het goed in de gaten kunnen houden.
    Was zelf ook liever weer thuis bevallen, maar het gevoel dat ze je goed in de gaten houden is ook erg veel waard..

13. Delight

Delight Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    2,157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Het waren geen liters.. maar wel redelijk veel en daarbij nog huge stolsels (die schijnen ook mee te tellen)..

Mijn HB zakte zodanig dat ze eigenlijk bloed bij wilde geven.. maar ik wilde dat liever voor mensen die het ECHT nodig hebben. Dus ijzerpreperaat ofzo gekregen..

14. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

Dec 17, 2009
    2,534
    0
    36
    Thnx voor alle reacties. Ik ga zeker (als het zover is) informeren bij de verloskundige hoe het allemaal zit.

15. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Bij mijn eerste bevalling 2.5 jaar terug ben ik 3 liter bloed verloren, gelukkig was dit in het ziekenhuis. Ik heb toen op de OK een ballon in mijn baarmoeder gekregen, omdat het echt niet te stoppen was.

Ik moest bij een 2de bevalling weer in het ziekenhuis bevallen, omdat de kans op herhaling erg groot is.
    En dat is maar goed ook, dinsdag is onze dochter geboren en weer heb ik een fluxus gehad. Dit keer "gelukkig" maar 2 liter, omdat ze er boven op zaten. Heb direct een heleboel medicijnen gekregen, waardoor het gelukkig uit zichzelf gestopt is. Dit keer dus geen OK.

16. Jenala

Jenala Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    1,906
    60
    48
    Ik ben tijdens mijn bevalling ruim 2,5 l bloed verloren. Gelukkig ben ik in het ziekenhuis bevallen. Bij een evt volgende zwangerschap moet ik weer in het ziekenhuis bevallen. (ik was naar het ziekenhuis gegaan omdat ik pijnbestrijding wilde, dus in eerste instantie geen medische indicatie).

17. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ik ben veel bloed verloren maar was gelukkig al in het ziekenhuis gebracht met de ambulance omdat het hartslagje wegviel elke keer met persen.
    Dus ik had alle medische hulp bij me, bleek alleen later dat mn infuus niet goed zat voor het vocht en glucose dus heb uiteindelijk nog alles zelf gedaan.
    Douchen na de bevalling was een drama, tot 3 keer toe flauw gevallen, ondanks dat ik zat te douchen.

Bij een 2e, mocht die er komen, dan moet ik direct naar het ziekenhuis toe ivm de vliegensvlugge drama bevalling van de eerste.

18. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

Dec 17, 2009
    2,534
    0
    36
    Wat grappig onze kindjes hebben dezelfde naam en hetzelfde geboortegewicht

19. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Ik ben van de eerste thuis bevallen maar kon direct daarna met de ambulance naar het ziekenhuis. Ik verloor in slecht enkele minuten al een goede liter bloed en had een subtotaalruptuur.
    De verloskundige heeft toen ook meteen 2 spuiten in m'n bovenbeen gegeven.

Ik moet nu poliklinisch bevallen en krijg vanwege die fluxus sowieso een infuusje geprikt. Krijg ook nog preventief een knip kado om het litteken van de ruptuur te beschermen.

Omdat mijn eerste bevalling best wel snel gegaan is moet nu direct gaan bellen zodra ik denk dat het wel eens kon gaan beginnen zodat we het ziekenhuis optijd kunnen halen.Mocht het niet lukken wordt de bevalling toch thuis gedaan maar de verloskundige prikt dan ook nog steeds dat infuusje en krijg sowieso een spuit voor het een of ander.

20. Bumper

Bumper Lid

Sep 20, 2008
    19
    0
    0
    Zuid Holland
    Ben in april na een snelle bevalling thuis, met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Had zo'n 3,5 liter bloed verloren, doordat er hele minuscule stukjes in mijn baarmoeder waren achtergebleven, waarschijnlijk vlies. Heb geen bloedtransfusie gekregen, omdat mijn HB-waarde hoog genoeg bleef. Moet dus op eigen kracht weer aansterken. Zal nog wel even duren... werk momenteel halve dagen en dat is net te doen.
    Ik moet bij een eventuele volgende zwangerschap zowiezo in het ziekenhuis bevallen. En mijn verloskundige vertelde met dat het voor mijn lijf niet verstandig is om het eerste jaar weer zwanger te raken.

Share This Page