Eerst maar weer de cijfertjes: Leo is nu 3 maand oud en weegt 7260 gram bij 67 cm, jaja, ik ben er zeer trots op dat hij dat allemaal bij mij heeft gedronken. Vanochtend was ik bij het consultatie bureau en ik heb de vraag maar weer neergelegd: hebben jullie tips of truucs om Leo te flessen? Antwoord 1: Waarom? BV is super, hij doet het er goed op, heb je last dan? Als je gaat voeden met de fles loopt jou voeding terug, zonde als je wilt stoppen.... enz, ik kreeg een hele preek over het hoe en waarom ik toch echt bv moet blijven geven. Zucht, dat weet ik allemaal wel, ik wil ook helemaal niet stoppen (al zou ik willen, dat gaat niet ) maar ik moet ook een keer weer aan het werk! (ondertussen ben ik al zwaar geirriteerd vanwege de -goedbedoelde- preek en strijk ik mijn nekharen weer neer) Ik heb het maar even langzaam uitgesproken: Leo drinkt NIET UIT EEN FLES, en ja, ik heb alleen gekolfde melk aangeboden en inmiddels ook een aantal liters(!) weg moeten gooien. Ik doe echt mijn best om zo vaak mogelijk wel een fles aan te bieden, met bijna alle mogelijke flessen/spenen. Zegt ze: "oh, een weigeraar, even met collega x overleggen hoor, ze komt zo bij je" En inderdaad, collega x begint ook maar met een preek... aaahh niet weer he. Ik weer geirriteerd, als er nog iemand gaat promo-en, ga ik gillen en hele nare dingen zeggen... Uiteindelijk komt ze met een cursusdag over borstvoeding aanzetten, waar ze me vast ook hiermee kunnen helpen. Dus ik bedank haar vriendelijk voor het telefoonnummer wat ik kreeg en ben blij dat ik naar huis kan gaan. (heet, Leo huilen, ik overhit, enz...) Ik bel naar het cursusbureau en geef me op voor de cursusdag, ik vraag voor de zekerheid of ik daar ook terecht kan met vragen hoe ik een kindje aan de fles krijg.... stilte aan de andere kant van de lijn... Nee mevrouw, het is juist voor mensen die bv willen geven en hulp nodig hebben, en niet voor vrouwen die zo snel mogelijk een kind een flesje willen geven... en nu kwam de stilte van mijn kant. Nekharen weer overeind, rood gezicht, stoomwolkjes uit mijn oren en inmiddels in tranen (die stomme hormonen ook) En toen heb ik wel lelijke dingen gezegd die niet herhaald hoeven worden. En die meid aan de telefoon kan er nog niets aan doen ook Nog 6,5 weken te gaan... Groet van Kiki PS de aluminiumfolie-tip van annemarie heb ik geprobeerd, en ik moet zeggen, hij vind het stukken leuker dan de speeltjes in de box, maar drinken? Ho maar. Next tip please?
Ik kan me voorstellen dat je sjago wordt als ze gaan preken. Maar ik denk dat het te maken heeft met jouw woordkeuze (sorry). Door dat je flessen gebruikt, wek je de indruk dat je wilt stoppen met het geven van BV. Beter kun je het woord weigeraar gebruiken. Tip 1 (om te voorkomen dat je liters weg moet gooien): ontdooi steeds hele kleine beetjes. Okay eens even mijn register van mogelijke oplossingen optrekken. - Als hij honger heeft, als hij 1 borst gedronken heeft - dus tussendoor, als hij geen honger heeft.... het juiste moment is iets dat je moet uitproberen. Half slapend? - Afgekolfde borstvoeding koud geven of juist iets warmer? - Andere fles en/of speen proberen. Bijvoorbeeld een dodie speen die wat langer en stugger is. Of juist een platte dental. Of een (zachte) tuit. Of bruine, rubberen speen. - Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa, oma, buurvrouw of die onbekende leidster op het kinderdagverblijf. En dan mag mama ook niet in de buurt zijn. - Andere houding: in borstvoedingshouding of juist niet? In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de televisie, in een draagzak of -doek. - Aluminiumfolie om de fles wikkelen. Dat leidt de aandacht af en is leuk om mee te spelen. Of speeltjes of ballonnen. - Niet dwingen: laat hem lekker een beetje op de speen kauwen. Als hij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en hij wil meer, dan moet hij de tijd krijgen om iets te proberen. - de speen in de borstvoeding dopen en/of voorverwarmen; liefst in mama's beha. - het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren. - beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen. - eerst even op je pink laten zuigen, de fles ernaast steken en dan je pink weghalen. - kinnetje ondersteunen met je hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken. - de zuigreflex opwekken door rondom het mondje te strelen en masseren. Geef elke methode even een paar dagen, voordat je een ander probeert. Succes ermee!
@Kiki: kan best wel begrijpen dat je haren overeind komen te staan als je telkens weer zo'n preek te horen krijgt. Nu maar hopen dat 1 van de tips van annemarie je nog kunnen helpen en dat leo dan uiteindelijk toch wel eens van het flesje wil gaan drinken.
Ik zag in een of ander foldertje een "neptiet" om je kindje uit te laten drinken. Er stond bij dat je kindje het verschil niet zou merken.
Vandaag maar weer het gebruikelijke flutsje ochtendkolfsel aanbieden... en ... en ... en ... HET LUKTE! 100 cc schoon op!!! Elke ochtend heb ik een ruime hoeveelheid melk dus maak ik een oefenflesje voor Leo. Meestal zit daar tussen de 50 en 80 cc in. En tot nu toe kon ik het elke keer na een kwartier brullen en weigeren, wegspoelen door de gootsteen. Nu had ik vanochtend in een paar minuutjes al 100 cc gekolfd dus met gemengde gevoelens de koelkast in, aan de ene kant: super dat het kolven zo goed gaat en aan de andere kant: jammer dat het weer in de riolering van het Steenwijkerland komt. Ik heb de tip van Annemarie gevolgd (kijk eens op het borstvoedingsvorum) en daar werd een methode genoemd die me wel aansprak: Kindje in de houdgreep, en dan de speen van de fles in de mond doen en dan met een vrije hand het mondje/kaakje voorzichtig aanduwen zodat het speentje goed blijft zitten. Even proberen dan maar. Ik had Leo op mijn arm en zodra de speen zijn lipjes raakte: BRUL KRIJS SCHREEUW! En binnen de kortste keren helemaal rood aangelopen en heftig bezweet; en ik ook. En toch wil ik nog even doorzetten al weet ik zo snel niet waar de vrije hand vandaan moet komen Dus een andere houding: Leo tegen een kussen aan in het hoekje van de leuning van de bank en nog maar eens proberen. Allereerst kreeg ik een dikke glimlach en ge-urgugugu, sja en dan stopt die memmie toch een speen in z'n mondje... En toen gebeurde het: Ik duwde voorzichtig het mondje om de speen dicht en hij ging zuigen en slikken en zuigen en slikken! In nog geen 5 minuten tijd de fles leeg!!! Yeah! Toen de fles leeg was, had meneer nog meer honger (huil huil) dus toen de rest nog gevoed met de echte fles en nu ligt hij weer heerlijk te slapen. Enige twijfel die ik nu even heb is dat het misschien te snel is gegaan, maar hij heeft keurig een vette boer gelaten en niets uitgespuugd. En nu maar hopen dat hij morgen net zo lekker te flessen is. Duim duim duim. Groet van Kiki PS de fles waarmee het lukte is zo'n kromme van Difrax met een speentje van Nutricia erin.
Goedzo kiki!! Je kan hem moeilijk mee aan je tiet meenemen voor de klas hahahah leuke wiskunde lessen!
JAAAA!!!!! Wat fijn dat het gelukt is. Pak van je hart of niet? Goed nieuws hoor. En nu regelmatig een flesje geven hoor. Anders begint het circus straks van voren af aan.
Nou precies, ik ga het dagelijks aanbieden en dan tegen september de voeding afbouwen tot alleen nog de ochtend en avondvoeding, en de rest poedermelk. Daar moet-ie dan straks ook maar voorzichtig aan wennen. Want zo thuis in de vertrouwde omgeving kan ik nog wel kolven, maar dat zie ik op het werk echt niet zitten. Groet van Kiki
Aaaah.... te vroeg gejuicht net tussen de middag weer de fles aangeboden, maar helaas, ik ben denk ik overmoedig geworden. Het enige wat hij binnen heeft gekregen zijn de paar drupjes die in zijn mond zijn gevallen. Na 20 minuten brullen en krijsen en protesteren was het geluid van een ontevreden mannetje door het eelt van mijn trommelvliezen heen gekomen. Toen heb ik hem maar weer zelf aangelegd. Resultaat: binnen 5 minuten in slaap en maar weinig drinken. Die zal dus straks wel wat eerder komen. Morgen maar weer verder martelen. @ annemarie Ik kom nog wel een heel eind met mijn ingevroren voorraad, en ja, thuis kan de knop wel om, maar op het werk... Ik heb een agrarische achtergrond en pompen en machines vind ik toch meer bij zwart-wit gevlekte dieren horen. Bovendien kan hij nog een aardige tijd elke ochtend en elke avond een slok krijgen... Euh? Nou zit ik te verdedigen dat ik niet ga kolven en ook nutrilon ga geven? Ik bedoel, ik vind nutrilon een heel goed alternatief en het feit dat-ie nog niet meer fles krijgt is dat het zo lastig gaat, anders had ik nu denk ik al op half-om-half gezeten. Aan de ene kant ben ik trots dat het goed loopt met de borst, maar heel eerlijk? Ik geef het meer omdat het zo makkelijk gaat (juiste temp, altijd bij je, precies goed voor je kindje etc...) dan vanwege alle andere voordelen die er zijn. Maar als het zo super is, waarom moet er dan nog vitamine D en K gegeven worden? Groet van Kiki
Je hoeft je inderdaad niet te verdedigen hoor. Ik vind het toch altijd wel jammer dat vrouwen het nit eens even een gedegen kans willen geven. En ik snap de assoiciatie met koeien toch nooit helemaal zo. Ik denk dat menig moederkoe jaloers is op het feit dat de melk die jij kolft ook daadwerkelijk bij jouw kinderen terecht komt Over vit D en K zijn de meningen verdeeld. Er zijn een hoop medici (Dr. Jack Newman bijvoorbeeld) die dat onzin vinden. Het zit trouwens ook niet magisch in flesvoeding hoor Eigenlijk is het een voorzorgs maatregel. IN het verleden zijn er een paar kinderen geweest dat problemen hebben gehad als gevolg van een vit K te kort. Daarom wordt het advies gegeven om vit K bij te geven. Vit D heeft o.a. te maken met het feit dat er tegenwoordig veel donkere kindjes in NL wonen. Die hebben meer Vit D nodig dan ze hier via de zon kunnen krijgen.
Hoi Kiki, Ik kan me een beetje voorstellen hoe jij je voelt. Ik was bij Mandy ook "te laat" begonnen met de fles en heb ook het probleem gehad dat ze niet de fles pakte heel frustrerend. In het begin op het kdv hebben ze haar ook met een theelepeltje gevoed maar toen ze eenmaal doorhad dat een ander haar voede en moeders niet in de buurt was heeft ze zich maar overgegeven en toen is ze wel uit de fles gaan drinken. Heb je het al geprobeert om de fles door iemand anders te laten geven. Ik ben bij Jessica een paar minuten voor dat ze eigenlijk moest eten gaan kolven zodat ik op die tijd een warm afgekolfd flesje had en wat ze daar niet van opdronk kon ik dan invriezen, hoef je het niet weg te gooien. Heel veel succes en probeer je te ontspannen als je een flesje geeft (makkelijker gezegd dan gedaan). Groetjes van Susan
$%^$%^&%^%$**&^&^%%$)()()#%$@@! Ons allerliefste zoontje vertikt het gewoon weer Vorige week ging het ineens wel en daarna ook echt niet meer, ook niet als mijn man het probeert. Zo giga frustrerend. En door het kolven krijg ik ook nog eens extra last van stuwing. Auw auw auw. Ik kijk al uit naar 20 augustus want dan is meneer 4 maand en kan hij pap krijgen uit een bordje. En nu gewoon: "The Battle Of The Bottle" Groet van Kiki
KIki: je weet dat ht beter is om tot 6 maanden te wachten daarmee? Lastig hoor. Toen papa de fles gaf, was jij toen helemaal weg? Dat wil nog wel eens de truuk zijn.
Yep, ik was foetsie. Maar dat was ik ook al op de dagen dat ik aan het werk ben geweest. Groet van Kiki
Hmm, jammer, want soms is dat het gewoon. Jeetje meid, het is ook wel wat met dat jonchie van jou. Die is gewoon borstverslaafd. Heb je hem zelf al eens laten drinken? Dus zelfs de fles in handen geven (met een beetje sturing natuurlijk) of uit een beker geprobeerd? Of had ik die tips al gegeven?
Haha, borstverslaafd. Ik ben geen vent, maar ik kan me er iets bij voorstellen dat-ie liever het echte wil. Net zijn vader Groet van Kiki PS Leo kan z'n koppie net wel en net niet tillen, dus zelf een fles vasthouden begin ik nog niet aan.
Mijn vent roept altijd dat mannen met een fasinatie voor borsten gewoon niet lang genoeg borstvoeding hebben gehad Enne mijn manneke is ook nog steeds borstverslaafd hoor. Heb hem laatst al bij iemadn moeten wegplukken die topless lag te zonnen, omdat hij "tiet" zag. Heb je al wel eens een gewone beker geprobeerd? Sommige kinderen accepteren dat wel, omdat het heel anders is als de borst.