Ja, zeker weten.... Ik word ook erg moe van die superfood-rage. Heel veel van die zogenaamde superfoods zijn niet eens zoveel gezonder als de dingen die we altijd al eten. Gewoon slimme marketing!!
Ik ben geen fan van koemelk. Ik vind het inderdaad raar dat wij dat drinken. Maar van een koe weet je in ieder geval zeker dat die geen drugs iod heeft gebruikt.
Aaaah, nasty Gisteren was er een docu op TLC, 'Shocking Breastfeeding'. Daar was dit dus inderdaad aan de orde. Een vent die flesjes melk ging halen en ervan overtuigd was (net als z'n vrouw) dat het invloed had op hun kanker. Hij had operaties geweigerd, chemo geweigerd, maar was lekker (nouja, ze gaven wel toe dat het ranzig was) moedermelk gaan drinken. Tja..
Het is onzin dat lijnzaad ( dat bedoel je toch? ) geen meerwaarde heeft , het bevordert namelijk de stoelgang en is ook lekker om lijnzaadcrackers van te maken. Waar ik het wel mee eens ben is dat het veel te duur is en dat men er te ver in gaat met het aanprijzen alszijde een ' super food ' . Ik geloof nml niet zo in de ' super food ' hype. We zuipen we ook melk dat eigenlijk bedoelt is voor kalfjes, maar daar kijkt ook geen kip raar van op.
Dat is helemaal waar! En vandaag de dag, waarin gezond leven op zich al een 'hype' is, wordt daar prima op ingespeeld. Iedereen zoekt nog altijd naar het wondermiddel voor een eeuwig (of in ieder geval zo lang mogelijk) leven. Maar dan knabbel je 24/7 op een grassprietje (omdat dit zoooo gezond zou moeten zijn) en dan vliegt er een helikopter je woonkamer in. You never know .
hier al jaren hennepzaad thuis hoor! gaan kilo's doorheen per jaar.. maar ja ml gebruikt het bij het vissen.. vond de uitzending van de keuringsdienst van waarde over superfoods ook echt goed!! en hun eigen negerzaad op de markt brengen.. lag helemaal dubbel!! sommige mensen zijn helaas vatbaar voor wat uit amerika komt overwaaien waarvan een of andere vage dokter heeft gezegd dat het zooooo goed voor je is
Vooral dat oid is grappig; koeien uit de bio-industrie krijgen namelijk nog steeds teveel antibiotica en groeihormonen toegediend. En pesticiden op je groente. Ook gif. Maar ongecontroleerde moedermelk voor volwassen is natuurlijk waanzin.
Veel van die gezondheidsclaims, tsja. Maar nu het vastentijd is en ik in een paar onmogelijke uurtjes op de dag mezelf moet voorzien van energie voor een 40 uur/4 dagen baan en een jong gezin, en een niet al te groot hongergevoel, tsja dan grijp ik toch naar de zaadjes enzo. Ik eet een avondmaaltijd waar naast veel groente toch ook de proteïne, carbs en vetjes inzitten, en voor ik ga slapen, no way dat ik dan alweer honger heb, een smoothie van fruit en eventueel zuivel met toch wel de nodige "superfoods" als avocado en rauwe noten(sowieso de lekkerste soort) voor vetjes en eiwit, dadels, weipoeder, en ja, ook vezeltjes in de vorm van havermout, lijn- of chiazaad of soms Bambix van zoonlief En dan kan ik er eigenlijk wel weer tegen tot de volgende avond! Hype of niet, het gaat opvallend goed in vergelijking met vorige jaren.
Van de dingen die je noemt zou ik geen van allen omschrijven als de gehypte superfoods. Deze voedingsmiddelen is al veel langer van bekend dat ze gezond en goed voor je zijn. Het zijn meer die nieuwe dingen die je nu opeens bij de groentenboer ziet liggen Ok, chiazaad valt daar wel onder, maar de rest is niet echt gehypt.
Al die zaadjes hebben hun werking hoor, de meeste worden ook al eeuwen gewoon gegeten in veel landen. In Nederland is het misschien nog van nieuwswaarde omdat het traditioneel dieet hier bestaat uit een aardappel, beetje groente en lapje vlees. Dan is een hele wereld aan voedingsmiddelen nog te ontdekken. Maar is iets wat je darmen aan het werk zet 'superfood' ? Ik vind die benamingen en heisa wat eromheen wordt gemaakt haast lachwekkend. Mijn oom heeft heel veel maag- en darmproblemen en eet al jaren witte kool dat op een aparte manier is verzuurd, en daarnaast drinkt hij het water waarin die kool lag te zuren. Dat spul is echt supergezond blijkbaar, maar zal niet snel een hype worden want je gaat over je nek als je alleen hun huis binnenstapt van de stank dat er hangt.
Gefermenteerde witte kool, zuurkool dus. Mensen zouden inderdaad wat meer gefermenteerd spul moeten eten, zoals zuurdesembrood en kefir. Wij westerlingen eten echt ontzettend eenzijdig en de manier hoe ons voedsel wordt gemaakt is echt verre van puur te noemen. Ik begrijp heel goed dat mensen terug willen naar de basis, naar echt puur eten. Niet zo gek met al die welvaartsziekten hier.
Jawel, maar niet de zuurkool wat je als consument kunt kopen. Zuringsproces is anders, hij voegt bijv geen zout toe, maar wel andere mineralen aan het water, en kool wordt van te voren eerst even gekookt geloof ik. Hij maakt het ook zelf. Het is dus inderdaad gezuurde kool, maar geen 'gewone' zuurkool. Kookwater vriest ie in, en drinkt dagelijks 1 glas tegen maagklachten.
Ja zo haalden mijn ouders het volgens mij ook altijd op, kennissen van mijn ouders hadden het in een vat zitten *rilt*
Dan is het geen gefermenteerde kool ofwel zuurkool, want fermenteren doe je met zout. Ik ben dan wel benieuwd welke mineralen hij erbij doet en hoe dat dan werkt.