Ik denk dat het per persoon verschilt. Ik heb een cursus borstvoeding gedaan, veel gelezen en gesproken met mensen. Maar ik heb dus alleen maar de voordelen gehoord. En in folders e.d. lijkt het allemaal als vanzelfsprekend dat je kleintje direct weet waar hij of zij wezen moet. Nou is mijn bevalling heel anders gegaan dan gedacht en gepland en eerlijk gezegd voelde ik me na afloop te zwak om echt volledig voor de borstvoeding te gaan. In het ziekenhuis begon men al direct met bijvoeden en ik heb daar niets van kunnen zeggen. Te overrompeld door alles, te moe na 2 uur persen en 1,2 ltr bloedverlies en een zooi hechtingen in mijn doos. Mijn kind had pijn in haar hoofdje van de pomp, schreeuwde en spartelde aan de borst. Dat is mij van tevoren door niemand verteld, dat het ook ZO kan gaan. Weg ging mijn serene idee van borstvoeden en ik vind de informatie, alles wat ik gelezen en gehoord heb, ook niet compleet. Begeleiden in het ziekenhuis was ook ver te zoeken. Ik werd afgewimpeld met een: wil je niet meer bellen, anders moet de zuster uit de andere kamer hier komen helpen en kan ze niet met haar eigen werkzaamheden verder. Lactatiedeskundige bleek een groot gebrek aan empathie te hebben, toen ik zei dat ik enorm geirriteerd raakte als ik de borst moest geven. Ze drukte dat hoofdje tegen mijn tiet aan en zei: nou wat is hier nou irritant aan?! Dit deed ze op het moment dat mijn dochter slaperig en net verzadigd was. Ik ben daar met bijna tranen in mijn ogen weggelopen en ik had op dat moment even geen vertrouwen in de deskundigen meer. Bij nummer 2 ga ik het weer proberen, ik ben nu ervaringsdeskundige en zal mij nog beter inlezen en voorbereiden. Het is jammer dat me dit 1 keer mislukte bv heeft gekost en een hoop tranen en schuldgevoel, maar ik laat me echt door niets en niemand onder de tafel lullen. Misschien is dat nog wel het belangrijkste: dat ze je eens een cursus volg je eigen intuïtie gaan geven. Dus je kunt niet alles in zwart/witte hokjes stoppen. Elke situatie is anders, elke mama heeft andere omstandigheden waarin het wel of niet lukt om bv te geven. Het is jammer dat de discussie zo voort blijft razen. Wat dat betreft ben ik het met Seth eens. Ik denk dat als ik van tevoren had geweten wat ik tegen zou kunnen komen, dat ik dan alles gemakkelijker voor lief had genomen. Nu leefde ik een poos lang met het idee dat ik ontzettend gefaald had, terwijl later bleek dat heel veel moeders dezelfde gevoelens als ik ervaren als de bv niet lukt. Ik ken een verhaal van iemand waarbij het kindje met 35 weken ter wereld kwam. Zij wilde bv geven maar het ziekenhuis raadde het af omdat hij nog geen zuigreflex had. Zij heeft echt haar zin door moeten drammen en moeten kolven. Uiteindelijk heeft ze 9 maanden bv gegeven! Heel knap, dat je zo voor jezelf en je kind kunt opkomen ookal weet je totaal niet wat je te wachten staat. Ik vind dat ook best erg, dat het zkh zo snel zei van neejoh doe maar lekker kunstvoeding.
Dat het keihard ploeteren en proberen is in het begin. Dat kindjes het soms als niet prettig ervaren als er op hun hoofdje wordt gedrukt na een zware bevalling. Ingetrokken tepels, tepelkloven. In combinatie met gierende hormonen zo net na de bevalling. Dat zijn voor mij de persoonlijke nadelen.
Je kindje niet uit handen kunnen geven.... Ja ze schrijven dat je kunt kolven, maar de eerste weken wordt dit afgeraden ivm de productie... en de eerste 5/6 weken is uit een fles drinken eigenlijk ook niet goed ivm speen/tepel verwarring..... ik had enorme stuwing... ook later... dus als vriendlief de fles snachts gaf... werd ik wakker van de pijn en moest ik alsnog gaan zitten kolven..... Ja het is fijn om je melk altijd bij de hand te hebben, maar om in een voetbalkantine met zatte mannen bv -te geven zag ik niet zitten...en was een heel gedoe om op sommige plaatsen een aparte ruimte te vinden.....dan kon ik wel flesje melk meegeven... maar dan had ik weer last van stuwing...... Je hebt geen flesjes om uit te koken, MAAR als je werkt moet je kolven... en heb je en flesjes waar ze uitdrinken EN de flesjes waarin je je melk meeneemt en de kolf om uit te koken.... (dus meer werk..) ik werkte 37,5 uur... en was net campina hier..... Kolven op mijn werk was drama....!! Het werd slecht geaccepteerd, en werd als een vorm van "pauzehouden" gezien... Dochter had reflux en heb het idee dat dit juist erger was met de bv... sinds ze hapjes kreeg is ze er vanaf.... Afbouwen was erg lastig door de vele aanmaak... heb bij dochter ook borstontsteking gehad.... Borstvoeding op verzoek is leuk.... maar ik werd hier gebruikt... als moment van honger, troost, vermaak... en als inslapertje.. kon dus net zo goed topless blijven lopen.... mede omdat ik ook nog eens langzame drinkers had.... halfuurtje aan borst hangen... was minimum..... 's-avonds gingen ze bufferen voor de nacht... en had ik ze zowat onafgebroken van 20.00- tot 22.00 uur (!) aan de borst..... Voordat ze doorslapen duurt vaak langer.... uhhhhhh zo ff snel een paar dingen waarIK (en geldt niet voor iedereen) tegenaan gelopen ben... nu moet ik er wel bijzeggen dat zoonlief allergisch was voor flesvoeding en dat ik sowieso genoodzaakt was om echt volledig bv te geven...!! Hij is WEL mede daardoor over die allergie heengekomen... en dat was dus ook mijn grote motivatie.....
Hier ook bv 4 weken maar toen ik mijn normale leventje weer op ging pakken liep het enorm terug en schreeuwde mijn dochtertje heel de dag van de honger gek werd ik ervan zat op een gegeven moment elke half uur geloof toen nog 3 weken gecombineerd met fv en mevrouw had 5 voedingsmomenten per dag en sliep door een hemel ging open en eindelijk kon ik genieten maar ja toen was mijn kraamtijd voorbij en moest ik gaan werken............. Ik weet niet of ik nog eens voor bv zou kiezen natuurlijk voor je kindje het beste maar voor mij..............
@OemHudaifa: sluiKreclame voor flesvoeding is er echt niet voor voeding onder de 6 maanden hoor, echt niet. Producenten krijgen namelijk ECHT een hele dikke vette boete als ze dat doen. Er zijn nul komma nul uitingen van reclame in welke vorm dan ook voor kv onder de 6 maanden. Het mag zelfs niet in de aanbieding verkocht worden en tegenwoordig zit in de Nutrilon een folder over hun Immunofortis dat ze dat niet meer zo mogen noemen bij voeding onder de 6 mnd omdat het zou suggereren (suggereren, kun je nagaan) dat het immuunsystemen bevat wat ook in moedermelk zit, pffff.... En wat voorlichting betreft en begeleiding... Tsja.... Ik ben naar een voorlichtingsavond geweest waar ze heel eerlijk was over bv. Dat het keihard aanpoten is, dat het soms echt niet lukt, dat je in het begin 24/7 bezig bent met voeden, enz. Zonder het af te kraken, gewoon objectieve informatie. Dus ik dacht goed voorbereid te zijn. Nou, forget it. Net als Melloncollie liep hier alles even helemaal anders met ziekenhuisopname voor de kleine, sondevoeding, bijvoeding, te zwak om aan de borst te kunnen drinken, enz. Twee keer per dag mocht ze aan de borst en kreeg ik begeleiding van de lactatiekundigen van het zk. Dat ging allemaal prima en toen mochten we naar huis. Nou, dat was zo'n drama met onzekerheid, eindeloos voeden, bijvoeden, kolven, hormonen, oef.... Dus na drie weken op kv over gegaan, de moeilijkste beslissing van mijn leven. Ondanks mijn nuchterheid van tevoren: als het lukt, lukt het; zo niet: dan niet. Want dat krijg je op geen enkele voorlichting te horen. Hoe je je voelt na een bevalling, wat hormonen met je (kunnen) doen, die onzekerheid in elke vezel van je lijf. Dat moet je ervaren. En als je je daar doorheen kan slaan en bv kan geven: hulde! Mij is het niet gelukt. En om eerlijk te zijn, als ik dit soort artikelen lees, bekruipt me dat schuldgevoel weer en de onzekerheden dat IK heb gefaald en niet genoeg mijn best heb gedaan.
hahaha! Sorry, ik zag je al lopen de hele dag... Wel echt heel knap dat je het hebt volgehouden! (en goed dat je er zo eerlijk over bent)
Ik wilde graag al bij de eerste bv geven.. het lukte niet.. veel pijn.. enorme kloven vanaf dag 1.. ik ben direct overgestapt op de fles... Bij de tweede weer vol goede moed begonnen..maar toen ze spruw kreeg en ik alleen nog maar bezig was met kolven en voeden de hele dag en nacht ben ik na 2 wkn oververmoeid gestopt.. dit ging niet goed... Bij de derde ook weer geprobeerd.. hij viel de eerste dag al 10% van zijn geboorte gewicht af en ik zou flink moeten gaan kolven om de bv op gang te brengen en ook gaan bijvoeden.. en natuurlijk gewoon aanleggen.. dit zag ik echt niet zitten.. door de ervaring bij de 2e en ook omdat ik er al 2 had rondlopen...dus ben ik bv gaan geven en na elke voeding een fles.. zo heb ik toch nog 3 wk bv gegeven tot de natuur aangaf dat t op was.. t liep natuurlijk wel snel terug..maar zoonlief was tevreden en ik kon t zo mooi een plekje geven.. Nu bij Anna weer begonnen met bv.. en zowaar.. HET LUKT!!!.. geen kloofjes meer.. die waren snel weer weg..en zij groeit als kool.. heb 1 dag bij elke voeding 10 cc met een lepeltje bijgevoed met kv omdat ze al heel klein is en ook nog veel afviel, maar dat was na 1 dag weer voldoende.. BV of FV.. kinderen wordener allebei groot van... mijn kids zijn allemaal kerngezond..geen allergien, bijna nooit ziek op een verkoudheid af en toe na.. en toch echt met de fles grootgebracht.. Anna krijgt nu bv zolang ik het prettig vind en haalbaar met nog 3 kids.. ik bekijk t met de dag.. voor nu gaat t goed.. zo ligt er geen druk en ben ik trots op mijn meisje en mijn boobs.. ik heb t bij de anderen nooit ervaren als falen van de natuur.. tis niet zo dat t bij iedereen in ieders eigen situatie maar kan en lukt.. sommigen gaan na borstontsteking, spruw, eindeloos kolven, enorme kloven door met bv.. ik zou dat echt niet kunnen..Respect voor degene die dat wel kunnen, maar das voor mij niet weggelegd.. wil er best wat voor doen en ook nu vind ik het soms best afzien, maar ik vertrouw erop dat het steeds makkelijker wordt en beter gaat.... Ik heb bij alle kids dezelfde begeleiding gehad.. zelfde vk praktijk en ook zelfde kraamzorgbureau.. dus aan de begeleiding lag het hier zeker niet.. Elk kindje is anders.. dat is me nu wel duidelijk... Kies dus wat voor jou in jouw situatie het beste is..wat je geestelijk en lichamelijk aankunt kan een ander niet beslissen voor je..
hahahaha was echt zo hoor.... had ook geregeld niet eens meer door of ik de flappen van mn voedingsbeha nu open of dicht had.... had ze er net zo goed af kunnen knippen....
@seth, daar kan ik dan niet over meepraten.. ik heb me totaal niet voorbereid tijdens de zwangerschap over bv. maar vanaf de eerste keer aanleggen ging het perfect.. nooit ergens last van gehad. Aanleggen lukt altijd in 1 keer. Ik heb dus wel veel geluk daarmee denk ik.. Kindje niet uit handen geven wou ik ook niet. De eerste weken moest ik er niet aan denken dat mijn schoonmoeder ofzo hem een fles zou geven.. Mijn vriend heeft 1 keer een flesje gegeven en mijn moeder tijdens het oppasen. Voeden in het openbaar vind ik dus echt geen prbleem. Als je goede voedingsshirtjes aan hebt dan zie je er niets van! Ik vind dat dus juist echt makkelijk dat je overal je kind kunt voeden waar je wilt. Kolven op het werk lijkt mij ook vreselijk! Ik hoef nog niet te werken gelukkig maar misschien hield ik er dan ook wel eerder mee op. Lijkt me erg zwaar inderdaad. Zoontje hier had in het begin ook reflux, ik gaf gewoon nutritonpapje op een theelepeltje voor/na de voeding Mijn zoontje drinkt meestal 10 minuutjes en dan om de 3/4 uren, savonds drinkt hij ook wat vaker en snachts slaapt hij sinds 11 weken door. knap dat je het zolang hebt volgehouden op die manier zeg!
Emma Had me ook totaal niet ingelezen.... wilde fv... geven, maar bedacht me op het laatste moment..... Wilde alleen de eerste weken geven, en dan afbouwen, maar met afbouwen kwamen we dus achter de allergie.... De voeding liep opzich prima hoor....!! geen kloven gehad... (ja eentje tijdens kraamweek) en dan alleen met dochter die borstontsteking.....39 graden koorts..maar zelf door gewoon doorvoeden (auw!) weg gekregen... Hier moest ik van de kinderarts de nutriton door de bv mengen... dus gedeelte borst geven... en dan gekolfde melk met nutriton er achteraan... en dan mn andere borst kolven... (dat kostte heeeeeeeeel veel tijd.. want dan ben je 3x aan t voeden) ik zou trouwens zo weer voor de bv gaan.... waarom? ik heb t er voor over..... MAAR merk in mn omgeving dat vele niet doorhebben hoeveel tijd in bv KAN gaan zitten... Voeden in het openbaar... met dochterlief had ik er echt schijt aan... maar zoiets leer je ook.... vind dat er soms te makkelijk over "even kolven" en gewoon een flesje geven gedaan wordt... want zo werkt het dus niet altijd.... vandaar even mn verhaal....
@seth, wat vreemd dat je de nutriton zo moest geven! Staat ook op het pakje dat je het gewoon met een theelepeltje kunt geven. wat een gedoe word het dan. Er gaat inderdaad veel tijd inzitten. En niet te vergeten, het kost je lichaam veel energie. Vooral in het begin. Kolven vind ik ook een gedoe , ik doe het ook nooit eigenlijk. Het is dubbel werk..
ja weet t..... maar wij moesten het perse zo doen... wat trouwens een echt l*L van een ka.... maar ik ga off topic...
Ik snap sommige reacties eerlijk gezegd niet zo goed... Het topic stelt: Borstvoeding is nog beter dan gedacht. En dan geven sommige dames als reactie: ja maar ik kon geen bv geven! of: ik moest eerder afbouwen! Ehm, sorry hoor, maar ik zie de link niet? Het artikel zegt niet 1 woord erover dat bv altijd zou lukken ofzo?
Zie dit topic nu pas.....heb gedroomd vanacht dat ik mijn kindje aan de borst wilde leggen maar dat mijn tepels er niet meer waren....was echt heel eng....uiteindelijk heb ik er rietjes in gestoken :S hahah lang leven de droom. Ik ga wrs. geen borstvoeding geven en dat vind ik heel erg, wat ik nog erger vind zijn de moeder die het wel kunnen gegeven of het gegeven hebben....nu ik zwanger ben zegt iedereen: ''je gaat toch wel borstvoeding geven he'' als ik dan zeg wrs. niet dan begint het.....Ja maar je wilt toch het beste voor je kindje, je moet je er niet makkelijk vanaf willen maken..... HALLOO ik KAN wrs. geen borstvoeding geven omdat ik een borsverkleining heb gehad. En daar heb ik echt spijt van alleen al hiervoor....Er is een kleine kans dat het wel lukt, maar die kans is zeer klein. Dus bvmoeders jullie hebben gelijk het is een stuk gezonder om bv te geven.....maar oordeel niet te snel over mensen die fv geven...(zeg niet dat iedereen het doet maar gebeurd wel heeel vaak)
Maar goed dat ik al 8 maanden (na de nodige opstartproblemen) bv geef! Hier kreeg ik trouwens meer rare opmerkingen over het feit dat ik WEL bv wilde geven