Moedermelk beter dan gedacht.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Nemo, 25 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    jemig kom effe aan met een neutrale site ipv de BV maffia site zeg (alsof die objectief is)

Er zijn onderzoeken die allebei "de partijen" gelijk kunnen geven

Wat ik vreemd vind als de natuur zo perfect is dan waarom vitamines bij geven? Doe dat dan ook niet als het zo perfect is...

2. 4days

4days Niet meer actief

Die vitaminen D zijn puur omdat tegenwoordig de meeste kinderen niet genoeg buiten komen om ze zelf genoeg aan te maken, heeft verder niets met de melk te maken.

3. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Eigenlijk hoeven die vitaminedruppels ook niet hoor. Dit is pas sinds de 70-er jaren (hang me er niet aan op hoor:)). Vitamine K is voor de bloedstolling terwijl het lichaam van de baby dit automatisch gaat doen bij de 7e dag na de geboorte. Het is een extra zekerheidje zeg maar, maar eigenlijk totaal niet nodig.

vitamine D wordt geadvisieerd omdat onze kinderen veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder buiten komen en dus veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder zonlicht krijgen dan vroeger. Vitamine D wordt dus minder aangemaakt door het lichaam zelf door onze nieuwe levensstijl. Vroeger was het bijvoorbeeld heel gewoon om je kind lekker in de wandelwagen buiten te laten liggen (uiteraard goed aangekleed en niet bij noodweer:D), hierdoor maakte deze kinderen zelf genoeg vitamine D aan.

Doordat wij als ouder zijnde ook minder buiten zijn (games, tv, werk etc...) maken wij ook minder vitamine D aan, gevolg is natuurlijk minder vitamine D in de borstvoeding. Daarbij is onze levensstijl een stuk ongezonder dan 40 jaar geleden.....

als een BVmamma gezond eet, genoeg frisse lucht krijgt zijn vitamines helemaal nergens voor nodig!:)

4. meidenhuis

hahaha je bent sneller dan ik........:D

5. 4days

4days Niet meer actief

Hihi jouw antwoord is ook wat uitgebreider. :D

6. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Had mijn stukje kunnen zijn. Mijn lichaam heeft ook gefaald, ondanks goede voorlichting en bij de tweede zelfs dure prenatale consulten bij de lk om maar zo goed mogelijk in te kunnen spelen op het disfunctioneren van mijn lichaam. Van kolf tot bv-hulpset en ondertussen mijn kind ondervoed onder de blauwe lamp in het ziekenhuis gehad (wat een domper als je al drie dagen thuis bent). Daar natuurlijk direct bijvoeden (op dat moment kwam er nog geen druppel bv uit en ze moést eten omdat ze bijna niet meer wakker werd). Nou ja, uit eindelijk kwam het erop neer dat mijn zoontje van anderhalf vrijwel de hele dag voor de teletubbies zat omdat ik dan in tien kolfbeurten de helft van mijn dochters voeding bij elkaar kon sprokkelen. Waarbij ze dus evengoed bijgevoed moest worden. Ik heb door alle bv folders etc steeds weer het gevoel gehad me te moeten verdedigen tegen iets waar ik niets aan kon doen. Posters met: Geef je kindje het beste, geef borstvoeding! Het eerste wat door mijn hoofd schoot: Hoe dan?

Een bevalling is ook door de natuur geregeld, en toch is er af en toe een ks nodig. Wij mensen zijn helaas niet allemaal perfect afgeleverd en gelukkig zijn er alternatieven. Ik vind het jammer dat ik er zo weinig over meegekregen heb. Dan had ik misschien eerder besloten om biologische flesvoeding te gaan geven. Nu ben ik na ruim drie maanden pas overgestapt op biologische voeding. Doordat alles gefixeerd is op bv kwam het niet eens in mij op om daar logisch over na te denken...

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Goed stuk Nikita.

Ik ben ook zeker pro-bv, maar wanneer het echt niet lukt moet je jezelf ook niet te lang kwellen. Kv is dan een mooie vervanger.

Ik heb met veel pijn en moeite tot 7 maanden bv kunnen geven, alleen toen was het gewoon op vanwege oververmoeidheid aan mijn kant.. ze kwam dag en nacht ieder uur, had ernstige kma en bijvoeden lukte niet omdat ze die voeding niet lustte. Ik kon niet genoeg kolven om te mengen met de kv, dus ben ik maar cold-turkey overgestapt op kv.

En mensen die dan blijven roepen dat je vaker moet aanleggen.. dat werkt nou eenmaal niet altijd.

8. meidenhuis

Bij mijn eerste heb ik echt de hel gezien door de BV maar ik moest en zou BV geven. (kloven tot bloedens toe en janken als de kleine enkel al naar mijn borst keek bij wijze van spreken, borstontstekingen om de haverklap, spruw, te weinig aankomen etc.... maar ik heb niet opgegeven........ een pak KV gehaald om even tot rust te komen (niet alleen ik ook mijn dochter werd gefrustreerd door dat BV-gedoe). Ze kreeg 4 dagen flesvoeding en ik heb 4 dagen gekolfd (en ook weggegooid omdat ik even helemaal geen zin had in BV zeg maar). Daarna de draad weer opgepakt en uiteindelik 24 maanden gevoed.

KV is geen schande! Het is een uitkomst!

Maar wat ik wel kwijt wil:

Ik vind het allerbelangrijkste dat een pasgeboren baby de eerste collustrum binnen krijgt. Met andere woorden wil ik gewoon zeggen dat ik vind dat je het op zijn minst geprobeerd moet hebben. Zo kun je met recht en trots zeggen dat je het geprobeerd hebt en dat je baby die allereerste belangrijkste anti-stoffen binnen heeft gekregen. En ook al stap je binnen 4 uur na de bevalling al over op KV maakt dat toch niet uit!!!!!!! Je hebt het geprobeerd en je baby heeft daarvan geprofiteerd!!!!!

en zo hoeft men zich ook niet aangevallen te voelen door al die BV-maffia-mamma's :D

9. 4days

4days Niet meer actief

Jullie hebben helemaal gelijk hoor, bv is het beste, maar niet ten koste van alles. En als het niet lukt, is kv een goed alternatief. :) En dan hoeft de vrouw in kwestie zich daar ook helemaal niet schuldig over te voelen.

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    En wat ik nou zo jammer vind aan de laatste twee reacties, is dat het overkomt alsof jullie degenen zijn die mogen bepalen wie wanneer en onder welke omstandigheden al dan niet een schuldgevoel mag hebben, of zich met recht trots mag voelen.

Ik heb daar moeite mee. Ik snap dat jullie het goed bedoelen, maar zo komt het op mij over. Iedereen mag toch helemaal zelf weten waarvoor ze kiest en hoe ze zich daarover voelt? Ik zou het niet willen bepalen voor een ander hoor... Vond het al moeilijk genoeg om voor mezelf mijn keuzes te rechtvaardigen en ik stel het op prijs dat dat mijn strijd blijft en niet die van mensen die mij helemaal niet kennen.

11. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!

Waar slaat dat maffia-gedoe op? Als je iets in die trant over fv-moeders zeg, dan heb je de poppen aan het dansen hoor.

En ik weet niet in hoeverre je alles hebt doorgelezen, maar je laatste opmerking....Die is al gemaakt en daar ging ook de discussie om.

12. meidenhuis

een ieder maakt voor zich weloverwogen keuzes. Het is inderdaad absoluut niet aanvallend bedoelt!

KVmamma's worden moe van de BVmaffia en de BVmamma's worden moe om altijd die eindeloze discussie te voeren waarom zij WEL voor BV gekozen hebben (meestal komt daar dus als antwoord: BV is het beste en dan krijg je weer die eindeloze discussie etc....... het is en blijft maar in een cirkeltje hangen).

Ik dwing niemand om BV te geven maar..... als iemand in mijn omgeving een baby verwacht informeer ik haar wel over de voor- en nadelen van BV!

Wat ik zelf heel erg storend vind is KV-mamma's die nooit BV geprobeerd hebben (dus nooit 1x aangelegt hebben) en dan hun mening over BV geven. Die mamma's kunnen geen mening geven over BV in mijn ogen. Daarintegen kan ik wel mijn mening in KV geven omdat mijn beide dames vanaf week 1 al af en toe KV kregen.

Je zult mij nooit horen zeggen dat KV slecht is oid, ik heb het mijn kids zelf ook gegeven.Ik zal ook nooit naar de motivatie vragen waarom men meteen KV geeft ipv BV proberen... maar ik vind dus wel dat iemand die meteen voor KV kiest geen mening kan geven over BV. Hetzelfde geldt voor vrouwen die naast de BV nooit KV hebben gegeven!!!!!!

Zo dat is eruit:D

13. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik vind het knap dat dit toch altijd weer op dezelfde discussie uit komt. Compleet offtopic inmiddels en een welles nietes verhaal. En wetenschappers die heen en weer worden gesmeten. Wat zullen ze blij zijn met fora zoals deze! Het gaat volgens mij over stamcellen uit bv, niet wat beter is,.. kv of bv.

14. 4days

4days Niet meer actief

Ja daar ben ik het wel mee eens inderdaad... Het artikel rept geen woord over kv....

15. 4days

4days Niet meer actief

Ik bedoel puur en alleen dat moeders bij wie de bv niet is gelukt zich niet schuldig hoeven te voelen, dat wil toch nog lang niet zeggen dat ik vind dat alle moeders die meteen voor kv hebben gekozen zich wel schuldig moeten voelen? Daarnaast zou ik er nooit zo algemeen iets over zeggen, want elke moeder heeft haar eigen specifieke situatie waar ze in zit, en die ken ik niet. Dus wie ben ik om er dan zomaar iets over te zeggen...

Ik denk trouwens dat dit soort 'redenatie-fouten' van omgekeerde logica voor een hoop onnodige discussies zorgt. Iemand zegt: bv is beter. Dan menen een hele hoop vrouwen daar weer uit af te kunnen leiden dat diegene ook bedoelt 'kv is slecht', en schieten dan dus meteen in de verdediging... ;)

16. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

KV/BV
    Leuke naam voor een AC/DC coverband, met allemaal mama's natuurlijk.

17. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hahaha!

18. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

hahahaha!! I´m in!! :D

19. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

nog iemand? we hebben nog 2 mensen nodig. :D

20. Seth

Seth Niet meer actief

hahahahaha....
    toch doet deze discussie (en al die andere) me altijd denken aan mn "oude" en vorige vk.....
    ik zat erg te twijfelen tussen een t ander..... en haar woorden:

"meid, zolang je de baby geen boerenkool met worst geeft, vind ik het best......:D

Deel Deze Pagina