Heb net een vriezertje in huis gehaald om mm te kunnen bewaren. Maar ik kom er cht niet uit waarin ik dat het beste kan doen! Ijsblokjeszakjes zou een geknoei en verspilling zijn, maar bewaarbekers zouden weer te veel plek innemen (heb maar een klein vriezertje). Bewaarzakjes lijken idealer, maar dan is weer mijn vraag: kun je die hergebruiken? Anders is dat nog best duur. Ik moet ook op de centjes letten helaas. Ik weet ook nog niet echt hoeveel de kleine precies drinkt.. Wat vinden jullie DE manier?
toch de ijsblokzakjes.... Ik vries het in, en doe de blokjes los in een bak in de vriezer. losse blokjes in een flesje om te ontdooien, en je kunt altijd een precieze hoeveelheid ontdooien.... Ook doe ik soms porties van 100 ml invriezen en dat aanvullen met de blokjes als het ontdooit moet worden... Die porties vries ik in zakjes in. ik heb begrepen dat er ook milkbars zijn. dan vries je de melk in staafjes in. en die doe je dan vervolgens ook los in een bak in de vriezer. Misschien iets makkelijker ontdooien in een flesje?
Bedankt voor de reacties! Ok, dus toch ijsblokzakjes! Had begrepen dat die van de Hema het beste zijn, omdat die blauw zijn voor het geval ze afgeven.. Maar je mag in principe geen verse melk bij ontdooide melk doen. Hoe zit dat dan bij die zakjes? Het zou wel heel toevallig zijn als je elke keer precíes een x aantal blokjes vult, en geen halve blokjes overhoudt die de keer erop aangevuld zouden worden met niet-ontdooide melk. Of gebruik je bij elke kolfsessie een nieuw zakje?
Ik heb bewaarbekertjes (50 ml) gekocht van Beldico, kan daar totaal een liter in kwijt. Zijn klein en handzaam, geen probleem plekje vinden in mijn volle diepvries. Ik vind het makkelijker dan ijsblokzakjes (waar 300 ml in gaat!).
Ik heb het bewaard in ijsblokjeszakjes, gewoon die van de AH. Ik heb steeds deze ontdooid in een bewaarbakje in de koelkast. Als het dan ontdooid was en op de temperatuur van de andere melk die in de koelkast stond, dan voegde ik dit samen als ik te weinig ontdooide melk had. Dus wel pas als ze op dezelfde temperatuur waren.
Ik heb mijn moedermelkzakjes bij babywalz vandaan. Zij de goedkoopste die ik kon vinden, mocht je geen ijsblokzakjes willen gebruiken.
Ik heb voor elke kolfsessie een nieuw zakje gebruikt... Dan maar wat meer plastic gebruiken. Ja die moedermelkzakjes enzo zijn inderdaad duur, maar als je je bedenkt hoeveel je bespaart door geen kv te geven, daar kun je best wat zakjes van kopen! Ik vond overigens de ijsblokjeszakjes niet fijn werken en ben overgestapt op het gebruik van milk trays. Maar anderen vinden ijsblokjeszakjes prima en je kunt het natuurlijk gewoon proberen.
Ik heb het in heel kleine potjes (zijn porties van 100 ml) Bij Xenos of zeeman kan je zo een kleine potjes kopen. Die ijsblokbakjes of zakjes vond ik echt niet handig! Als je het in bakjes doet, dan ligt het open en bloot in de vriezer. Je moet dan veeeel bakjes hebben, ofwel moet je de blokjes eruit halen als ze bevrozen zijn, en in zakjes doen. Ik kreeg de blokjes nooit goed uit het bakje, het ontdooide dan al een stuk doordat ik warm water moest gebruiken om de blokjes eruit te krijgen. Ijsblokzakjes vond ik onhandig om te vullen. Je zou dan eigenlijk al een klein trechtertje moeten hebben...
Je mag best ontdooide melk met verse melk mengen hoor! Je moet alleen zorgen dat ze op dezelfde temperatuur zijn als je ze mengt. Ik vroor in in 125cc flessen. Meestal 50-80cc per portie. Vries niet te veel in, gebruik je vriesmelk alleen noodgevallen en om aan te vullen als je te weinig gekolfd hebt. Verse melk bevat levende cellen, dat heeft altijd de voorkeur over vriesmelk. En als je hygienisch te werk gaat bij het kolven blijft je melk 5 dagen goed in de koelkast, dus heel vaak is vriezen en ontdooien niet nodig.
Dank voor alle reacties! Ik heb laatst maar even Avent bewaarbekers gekocht. De kleinste bekers, maar die waren nog vrij groot. Ik kolf tot nu toe nog maar erg weinig, dus erg efficient is het niet. Wel kan ik de bodempjes uit de bakjes kloppen en bij elkaar in één bakje doen. Maar ja, het zijn maar 10 bakjes, dus wellicht probeer ik de andere opties later ook nog! Ik vries ook alleen in voor noodgevallen. Sowieso werk ik straks niet veel, maar ik wil geen spijt krijgen dat ik geen voorraadje heb aangelegd, voor het geval dát.