Over twee weekjes is het zover: een eerste (ultrakorte) zakenreis zonder kindje. Ik laat uiteraard genoeg melk achter, en de kolf gaat mee om de druk eraf te halen en de productie op gang te houden. (a 4 uur kolven lijkt me goed/nodig). Nou zat ik met het volgende: melk in het koeltasje zou de reistijd mogelijk wel doorstaan, zodat ik niet alles van die ongeveer 30 uur dat ik weg ben weg hoef te gooien (of opdrinken ), of anders kan ik in elk geval tijdens de wachttijd van de overstap kolven en dat meenemen. Maar.... dan heb je dus wel rauwe verse melk bij je, meer dan 100 milli... probleem of niet? Babyvoeding is uitgezonderd, maar de baby is er dus niet bij. iemand ervaring? Ik wil graag reizen met alleen handbagage.
Informeer even bij je vliegmaatschappij en bij het vliegveld waar je instapt voor de terugreis. Ik weet dat in de VS er speciale regelingn zijn voor pumping mums, maar ik weet niet hoe het in Europa geregeld is.
In ieder geval zou ik ziplock zakjes meebrengen, en eventueel een paar extra flesjes zodat je het kunt verdelen. Misschien is er wel een koelkast aan boord waar het in kan!
Volgens mij mag je een liter verdeeld in porties van 100 ml meenemen als handbagage. Er is wel kans dat je een beetje moet drinken uit een flesje om te "bewijzen" dat het moedermelk is. En je kan geen koelelement in je koeltasje doen.. ik weet niet of je dat nog als probleem ziet? Want zelf vind ik het niet zo prettig om melk eerst heel lang buiten de koeling te hebben en daarna nog weer in de koeling/vriezer te zetten. Binnen Europa kan je als je eenmaal door de douane bent gewoon kolven en dit mag je meenemen zonder extra controle. Die controles direct voor het vliegtuig zijn alleen bij vluchten naar bijvoorbeeld Amerika het geval. Succes!
Ok ik ben onderweg... Schiphol: koelelement mag inderdaad niet mee, dus dat maar ingecheckt, samen met een thermosfles die ik goed koud ga maken (vullen met ijsblokjes) en waarin ik op de terugweg melk uit de koelkast wil meenemen. Voor de douane is er dus geen kolfruimte ("je kan terecht op t invalidentoilet" - nee dank je) en na de douane dus geen mogelijkheid t koud mee te nemen, en de reis is te lang om t zo rond te sjouwen. Uiteindelijk maar zonder kolven opgestapt. Nu in de transit: babycare ruimtes genoeg, maar niet afsluitbaar! Ik hing al met mijn tiet boven de wasbak om even wat druk kwijt te raken, ik hoop over twee uurtjes op mijn hotelkamer te zijn, toen ik dacht "what the heck, wat een kindje of een kolf kan kan ik ook!" oftewel ik heb uit mijn eigen borsten gedronken. Weird om melk in je mond gespoten te krijgen! Lauwe zoete melk is toch echt niks voor mij geloof ik, voel me licht misselijk - maar t voelt beter dan t door de gootsteen spoelen... Zeker als er duizend kilometer verderop een klein meisje vertelt dat twee dagen oude melk niet lekker genoeg is... Morgen kijken of ik met hulp van thermos en koeltasje wat melk veilig thuis kan krijgen.
Jee nou Woensdagavond tegen middernacht weer thuis, met in mijn koffer een volle thermos van 500 cc en drie flesjes van 200 cc in het koeltasje. En het koelelement was nog koud, en de melk in de thermos rook en smaakte ook nog goed. Dus die heeft ze vrijdag en gisteren op, en ik heb de melk uit het koeltasje en nog zo'n 500 cc extra in de vriezer kunnen schuiven, yay! Ik heb het koelelement en de melk die ik in t hotel kolfde in de koelkast en vriezer van de keuken van t hotel kunnen leggen, en bij de meeting was het eerst "geen koelkast" maar in t naastgelegen galerietje waar ik ging kolven was wel een koelkastje voor t personeel, en zo kon ik alles lekker koud inpakken toen ik weg moest, en buiten was t ook koelkast-temperatuur. Of dit ook gelukt was als ik naar een warme bestemming had gemoeten weet ik niet... Anyway, de Europese luchtvaart is niet ingesteld op kolvende mama's, maar met enige creativiteit en brutaliteit kom je een heel eind
Oh en onbetaalbaar: de blik en het geslurp van de kleine toen ze goed wakker was en merkte dat ze weer bij mama mocht drinken