Moedermelk invriezen of vers

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mave, 15 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mave

Mave Actief lid

23 mrt 2014
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik geef volledige borstvoeding en vries gekolfde melk in (bijv. van de dagen dat ik werk). Nu geven we steeds de 'oudste' melk uit de vriezer mee en de nieuwe vries ik in. Dat doe ik omdat ingevroren melk maar beperkt houdbaar is. Maar hoe staat dat dan in verhouding tot het gegeven dat moedermelk de stoffen bevat die je kindje op dát moment nodig heeft? Dan loopt het toch continue achter de feiten aan met de ingevroren melk?
    Weet iemand hoe dit zit? Ik kan wel steeds de meest verse melk geven, maar als ik dan een keer meer nodig heb dan die melk, kan ik alleen 'hele oude' melk meegeven. Nu lopen we steeds een halve maand achter met de melk, vandaag geven we van begin maart zo ongeveer.

Ik hoop dat jullie tips hebben. Alvast bedankt!

Groetjes, Mave

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Vers gekolfde moedermelk verdient de voorkeur boven ingevroren moedermelk. Ik geef na het weekend op maandag ingevroren melk mee. Dinsdag tot en met vrijdag vers gekolfde melk van de vorige dag. De melk van vrijdag gaat de diepvries in.

Zo ververs ik toch de diepvries melk beetje bij beetje. Omdat het diepgevroren melk is, kan deze melk 6 maanden goed blijven in de diepvries.

Als ik live kan voeden doe ik dat overigens. Dan geen gekolfde melk. Dat is ook het rijtje, wat vaak gehanteerd wordt. Het meest gunstig is live aan de borst, dan vers afgekolfde melk, dan diepvries melk.

3. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Hier zoals bovenstaand! Voorkeur is live voeden, vind dat ook meest gezellig haha. Ik geef 7 voedingen, 3 per dag zijn uit fles.

Op maandag melk uit vriezer mee
    Op dinsdag de gekolfde melk van maandag
    Op woensdag vrij dus live voeden
    Op donderdag de kolfmelk van dinsdag
    Op vrijdag de kolfmelk van donderdag
    De melk van vrijdag vries ik in.
    In t weekend live voeden

Ik heb ongeveer 1.5l voorraad in de vriezer en geef steeds oudste melk op maandag mee. Die is ongeveer maand oud. Zal iets anders zijn qua samenstelling voeding maar 6 v/d 7 dagen is hij wel afgestemd dus prima in mijn ogen.

4. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Dat is nu iets waar ik nooit over na heb gedacht! Ik gaf hier ook altijd de oudste melk mee uit de vriezer naar de oppas omdat het anders voor mijn idee te oud werd.
    Hier wel een echte diepvriezer overigens dus min 25 graden.
    Ik had drie grote vriezerlades vol melk dus probeerde altijd het oudste mee te geven.
    Na 9 maanden gestopt met voeden. Heb mijn jongste dochter nog tot 15 maanden melk uit de vriezer kunnen geven.
    Vond achterin nog potjes van 5 tot 10 dagen na de bevalling (waren dus meer dan een jaar oud) Vond het zonde om het weg te gooien dus heb het haar gewoon gegeven na enig ruik en proefwerk. Smaakt zowiezo smerig borstvoeding uit de vriezer. Maar het zag er verder prima uit, niet geschift oid.
    Nooit enig nadelig effect van gemerkt.
    Er zijn ook tandemvoedsters. De peuters die dan meedrinken met hun jongste broertje of zusje krijgen dus eigenlijk ook melk die voor een pas geboren baby is bedoeld. Volgens mij steekt het niet zo nauw.

Deel Deze Pagina