Ha ladies, Mijn dochter is vandaag precies 3 weken oud en slaapt sinds 2 nachten door . Ze slaapt echt van 12 tot 06.30 de afgelopen twee nachten... Dat betekent dat er tussen de laatste en de eerste voeding wel 8 uur zit! Tegelijkertijd is haar poep een beetje groenig..... Niet spinazie groen, maar zo mooi mosterdgeel als de eerste twee weken is het helaas niet meer... Ik heb naar mijn idee veel melk en twijfel soms of ze wel aan de vettere achtermelk toekomt. Zeker na zo'n hele nacht slaap als mijn borsten zo vol zitten... Ik geef in principe maar één kant per voeding, behalve 's avonds omdat ze dan meer vraagt. Overdag laat ze overigens ook 3,5 tot 4 uur tussen een voeding, behalve 's avonds, dan laat ze er 2 uur of soms nog minder tussen.... Oftewel: ik voed op verzoek... Mijn oudste dochter heeft 13 mnd borstvoeding gehad, maar ook bij haar ging het de eerste maanden niet helemaal vlekkeloos. Tenminste: de borstvoeding ging prima, maar ook zij heeft altijd groenige poep gehad en daalde in vier maanden van een bovengemiddeld gewicht naar flink ondergemiddeld... Ook zij sliep heel vroeg door. Bij haar hadden we zelfs moeite om in de kraamweek aan 8 voedingen te komen... Nu mijn tweede dochter hetzelfde lijkt te gaan doen, merk ik dat ik er erg gestresst onder ben. Geef ik niet te weinig, moet ik haar wakker maken? Krijgt ze teveel voormelk en te weinig achtermelk? Moet ik gaan blokvoeden, moet ik 's morgens eerst afkolven en dan pas geven... Kortom, niet relaxed. Herkent iemand dit patroon en zo ja, wat heb jij gedaan? Alvast erg bedankt voor de reacties!
Ik zou vaker aanleggen! Overdag om de 2 à 3 uur, en s nachts na 4-5 uur wakker maken en daarna weer na een uur of 3. Juist nachtvoedingen zijn belangrijk voor je productie. Mogelijk heb je nu iets overproductie maar je loopt zo t risico dat het straks erg terug gast lopen. Door iig de eerste 6 weken, liefst nog wat langer, vaak te voeden (8-12) voedingen, zorg je voor een stabielere productie. Dat komt omdat je prolactine gehalte nu nog hoog is maar straks gaat dalen. Als je nu vaak voedt, reageren je borsten straks ook op dat hele kleine beetje prolactine. Dat breng je in gevaar als je nu maar minimaal aantal keren voedt. Ik zou eerst even kijken hoe het gaat met vaker aanleggen (borsten die vaker geleegd worden, geven vettere melk en dus gelere poep). 1 borst per keer. Als het niet verbeterd, dan misschien blokvoeden maar wees daar voorzichtig mee.
Van borstvoeding heb ik geen verstand maar ik herken wel het spontane doorslapen. Onze zoon ging een paar weken terug bij 4 weken ook ineens doorslapen. Heerlijk dacht ik, tot ik bij het consultatiebureau kwam en meneer minder als 300 gram in 4 weken aangekomen was. Hij was aangekomen ja, maar te weinig. Ik vertelde meteen dat hij 's nachts niet meer wakker werd voor een voeding en ik hem dus liet slapen. I.c.m de lage toename in gewicht dacht de verpleegkundige dat hij misschien stille honger had. Ik ben hem weer wakker gaan maken in de nacht en nu komt hij ineens bijzonder goed aan! Overdag liet hij er soms ook gerust 5 uur tussen, voeden op verzoek werkt dus niet helemaal lekker. Overdag voed ik hem nu tussen de 3 en 4 uur. 's Nachts laat hij er wat langer tussen maar komt nu gelukkig zelf na een uur of 5. Omdat hij dus zo veel tijd tussen de voedingen had was hij juist té moe om te drinken en dronk hij minder als dat hij nodig had. Ik geef nu grotere flessen, misschien kun jij vaker voeden? Ik wil hiermee niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is, en omdat ik dus niet thuis ben in borstvoeding weet ik niet of dit ook zou werken mocht stille honger het geval zijn. Maar ik wilde mijn verhaal even delen in de hoop dat je er wat aan hebt!
Mijn dochter deed dit ook, een stille hongeraar.. Ik zou de nacht max 6 uur laten duren en overdag max 3 uur ertussen. Houdt je ze de hele dag bij je zodat je geen hongersignalen mist? Bij mijn jongste was het smakken, zoeken en als er geen tepel in de buurt was weer verder slapen...
Superbedankt voor jullie snelle reacties! Na het lezen van jullie reacties haar meteen maar wakker gemaakt voor een voeding. Overdag elke 3 uur en 's nachts moet ik even kijken wat ik doe 4, 5 of 6 uur. Hangt er ook even vanaf hoeveel ze overdag gaat drinken.... Wat ik trouwens nog vergat te vertellen is dat ze ook HEEEL veel spuugt. Echt golven komen er soms terug... Ze heeft er verder geen last van... Dan is het verder toch niet erg? Het sterkt mij alleen in de gedachte dat ik wel veel voeding heb....
Hier spuugt T. ook veel! Vlak na of soms zelfs tijdens de voeding.. Als het vlak na een voeding is & ze heeft er geen last van kan het geen kwaad zei de vroedvrouw.. Is bij de meeste baby's zo 's Nachts mag er max. 5u tussen de voedingen zitten zei vroedvrouw mij ook..
Hier geen ervaring met doorslapen. Zelfs na 14w is t Max 5u in de nacht en 3u overdag. Het spugen icm veel/snelle melk wel! Ik liet mijn zoontje tussendoor keer boeren (vond hij niet leuk maar hielp wel) en we hielden hem tot 10wkn na iedere voeding 15-20 rechtop/omhoog op de arm in de nacht. Vermoeiend soms maar had wel effect.
Vannacht toch maar wakker gemaakt, maar wel pas na 7,5 uur.... Ik dacht om 3 uur, ik ga voeden... vervolgens dacht ik: nog heeeeel eventjes... en ben ik weer in slaap gevallen tot 5.15... oh, nachtvoedingen zijn moeilijk als ze er niet om vraagt!! Als ze erom vraagt dan doe je het gewoon, maar als ze niet vraagt... Gisterenavond had ze weer groenige poep, maar... rappapaaaa, vanmorgen was het GEEL! JEEEJJJJJJJJ!!! Weet iemand trouwens hoe lang het duurt voordat de melk wordt uitgepoept?? Oftewel: als er groene poep is, hoeveel uur daarvoor heeft ze dan teveel gekregen? Dan kan ik een beetje nagaan wat wel en wat niet werkt... @humtum rechtop houden doen we ook, maar er komen soms daarna echt nog hele golven terug..
Groenige poep kan wel wijzen op teveel voormelk binnen krijgen... en dat kan ook wel passen bij een overproductie natuurlijk. (en gezien je vorige dochter ook het weinig aankomen) Het vele spugen kan ook te maken hebben met een sterke toeschietreflex. Misschien een idee om eerst met de hand wat te kolven en al wat voormelk weg laten lopen in een doek (of opvangen in flesje oid) en daarna aanleggen.
Ik denk inderdaad dat het komt doordat ze teveel voormelk krijgt en niet aan de achtermelk toekomt. De tsr valt volgens mij wel mee, ik heb niet de indruk dat ze daar moeite mee heeft... Maar wat nu te doen? Voormelk weg laten lopen is inderdaad een optie en heb ik vannacht ook geprobeerd, maar hoeveel dan? Ik vond het moeilijk om even de tijd te nemen om het weg te laten lopen terwijl mijn dochter lag te schreeuwen om melk... (ja ja, na 3 nachten doorslapen kwam ze vannacht weer uit zichzelf na 3 uur ). Ook denk ik nu steeds: verhoog ik mijn productie dan niet door eerst al af te kolven? En vergroot ik dan op de lange termijn niet het probleem?? Sowieso produceert mijn rechterborst echt veel meer teveel dan mijn linker... Ik zit nu dus ook met één hele volle borst te wachten tot ze straks weer wakker wordt. Zal ik de kolf erbij pakken en maar alvast afkolven? Of verhoog ik dan ongewild de productie aan de rechterkant nog veel meer?? Pffff, wat een gedoe toch weer allemaal met die bv! Heb de vorige keer met liefde 13 maanden gegeven, maar nu weet ik weer hoe onzeker ik toen ook de eerste 6 maanden was (ook omdat ze niet goed groeide) en eigenlijk heb ik daar zooooo geen zin in, in die onzekerheid! Sorry hoor, moet het allemaal even kwijt....
Hoe is je dochter voor de rest? Hier zakt ze ook van +1 naar -1 maar ze is zo gigantisch actief dat ze wel genoeg binnen mòèt krijgen En mijn ervaring is dat de poepkleur ook erg reageerd op wat ik eet/at. Waren dat kroten dan was het heel anders dan wanneer ik boerenkool op had.
Erg late reactie maar mijn kraam vertelde dat door het tsr aan de borst die je niet voedt de voor en achter melk al een beetje mengt. Dus je zou wanneer je net als ik maar één kant voedt kunnen proberen om een keer van borst te wisselen als de melk begint te stromen. Voorbeeld. Aanleggen aan rechts, melk stroomt, wisselen naar links, dan laat je in een doekje of bekertje rechts de voormelk weg lopen en dan leg je haar vervolgens terug aan op rechts. Klinkt ingewikkeld maar is goed te doen en geeft ook wat rust bij het drinken als je melk flink stroomt. Op deze manier heeft ze achtermelk uit beide borsten. En tussendoor tijd om op adem te komen of boeren. Hulp met het bekertjeis wel fijn, bij ons plakt alles altijd al van de melk :-D