Stoppen omdat ik ongezond eet

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ALeV84, 25 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ik geef al twee maanden borstvoeding en het gaat best goed. Mijn kindje groeit er goed op. Ze komt soms wel te snel, weinig ritme dus, maar ik vind het fijn om te geven. Toch denk ik er serieus over na om te stoppen omdat ik de laatste weken niet zo gezond bezig ben. Ik rook af en toe een sigaretje door stress enzo. Na de bevalling vind ik het opeens heel moeilijk om ervan af te blijven. Ik rook maar 1 sigaretje om de dag, maar ik voel me zo vreselijk schuldig daarna. En ik eet ook best ongezond vind ik. Veel chocola, chips en 1 x per week snacken. Ik eet ook veel fruit en groente, maar savonds krijg ik last van vreetbuien wat mij dus ook het gevoel geeft dat ik slechte kwaliteit borstvoeding heb. Al die ongezonde stoffen, bijv. E nummers, zijn toch niet goed. Ik heb dus net een pak nutrilon gehaald omdat ik me zo schuldig voel telkens. Vooral dat roken vind ik erg, maar ervan afblijven lukt niet :(

Mijn kindje slaapt nu en ik zit te twijfelen, straks een flesje geven of toch blijven doorgaan met bv. Jullie zeggen vast doorgaan, maar is het echt zo dat bv een slechte kwaliteit heeft door ongezond eten plus roken, af en toe dan?

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Nee joh bv heeft nooit een slechte kwaliteit! Als je rookt is het juist beter om bv te geven. Dan is je kindje beter beschermd.
    Het is echt niet zo dat als jij een big mac eet, je baby ook een big Mac eet. Je moet alleen oppassen met alcohol.

3. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Een gezond eetpatroon is inderdaad beter voor de kwaliteit borstvoeding. Maar dat maakt niet dat een wat ongezonder voedingspatroon meteen funest is! Je borstvoeding bevat nog zo veel stoffen die de weerstand van je kindje verhogen, dat zit allemaal niet in de nutrilon hoor.

Ik at ook wat ongezonder vlak na de bevalling, inderdaad wel fruit en groente, maar ook van die snackbuien, vooral als ik moe was en de kleine veel huilde. En hij was toch 10kg met 6mnd en zo gezond als wat :).

4. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    ALeV84 dat is 1 van de reden dat ik twijfel aan de kwaliteit van mijn borstvoeding. Ik rook niet, maar kan wel aardig snoepen, en ik eet een stuk minder fruit van dat ik zou moeten :(

Ik lees dus even mee wat de rest van de dames zeggen...

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Je kunt jezelf ook even een schop onder je kont geven en wat gezonder gaan leven. Niet alleen voor je kindje, maar ook voor jezelf. Borstvoeding geven vraagt veel van je lichaam, gezond eten is dan wel verstandig. Ook als je je zorgen maakt over de kwaliteit van de voeding lijkt me dat reden genoeg om gezonder te gaan eten.
    Als het je zelf niet lukt, zoek dan hulp bij een dietiste ofzo. Jet betekent niet meteen dat je nooit geen koekje of chips meer mag eten, maar kan je wel leren maat te houden.
    Je voelt je nu misschien schuldig omdat je niet altijd gezond eet, straks voel je je misschien nog schuldiger dat je gestopt bent met bv omdat je het niet voor je kind op kon brengen om wat discipline aan te brengen in je leven.
    Over dat roken zeg ik even niks, gelukkig vind je zelf ook eigenlijk dat het heel slecht is..

6. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik zou eens bekijken waarom je "zo ongezond" eet en leeft?
    Wil je graag stoppen met roken? (los van 't feit dat je bv geeft?)
    Dan zou je bijvoorbeeld lasertherapie o.i.d. kunnen overwegen?
    Mijn ML was een zeer verstokte roker en is daar echt zeer succesvol mee gestopt.

Enfin, dat gezegd hebbende....
    Volgens mij is jouw mamamelk, ondanks de wat minder gezonde levensstijl evenzogoed nog best de moeite waard voor je kindje hoor.
    Mamamelk is tenslotte speciaal door de natuur voor kindjes gemaakt, waar flesvoeding door de natuur voor koeien bedoeld is, en door mensen bewerkt is, om voor baby's geschikt te maken.

Waarmee ik echt niet zeg dat flesvoeding slecht voor je kindje is!, maar specifiek als antwoord op jouw vraag.... denk ik dat borstvoeding toch het beste is, dat je je kindje kunt bieden.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Ik snap wel waarom het nu zo gaat qua eten..
    Je bent moe, heel druk met je kindje.
    Het is dan soms zó moeilijk om goed voor jezelf te zorgen!
    Je neemt de tijd niet om iets gezonds voor jezelf te maken,en de vermoeidheid maakt dat je lijf graag suiker wil.
    Herkenbaar!

Wat je kan doen: stop je koelkast/kast vol met gezonder eten.
    Dingen die je makkelijk en snel kan maken.
    Die vullen,waardoor je minder snack-behoefte krijgt.

Qua borstvoeding, no worries!
    Je kindje krijgt prima melk hoor :)

8. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wat mijn kraamverzorgster zei: zelfs als je alleen op patat leegt, dan is de bv nog van betere kwaliteit dan kv.

Je kindje geef je echt de beste start door bv te geven!

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Hier ook herkenning... Hoe ik ook probeer, bij alledrie heeft het maanden geduurd vooraleer het me beter lukte om weer voor mezelf te zorgen (niet alleen voeding trouwens, ook douchen schoot er weleens bij in, kapper stel ik alsmaar uit...). Nu bij de derde heb ik me er vlug bij neergelegd dat het nu éénmaal wat tijd vergt bij mij. Maar het kwam nooit in me op omwille van wat minder goeie eetgewoontes de borstvoeding stop te zetten, integendeel.

Ondertussen snack (die behoefte is er nog steeds bij/na elke borstvoeding, een signaal van mijn lijf dat er extra brandstof in de tank moet denk ik) ik meestal fruit, groente, rozijntjes, nootjes en yoghurt. En ik drink wat meer water en melk, en mag max. 1 blikje frisdrank op een dag van mezelf en pas na de middag. Sinds ik ontbijt met havermout gaat het steeds beter met mijn voeding (vult beter, blijft langer in 't lijf, en dus minder behoefte aan ongezonde dingen).

Over roken zwijg ik wijselijk, ik ben zo anti dat ik hierover wellicht geen positieve bijdrage kan leveren.

10. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ondanks je ongezonde eten is bv echt nog altijd beter door alle antistoffen die je kindje binnenkrijgt dan flesvoeding.
    Laat dat toch geen reden zijn om te stoppen met bv!

Daarnaast zou ik ook voor jezelf proberen gezonder te gaan eten. maar ik snap het wel. met een kleintje is wat snacken en ongezond eten gauw gedaan. Je bent al moe genoeg.

11. Ik heb met diezelfde twijfels / schuldgevoel gezeten tijdens mijn zwangerschap, en mijn moeder zei toen iets wat mij echt heel erg heeft geholpen in meerdere situaties tijdens de zwangerschap en wat ook geldt bij bv (denk ik, tenminste).

Overal krijgen kindjes bv. Ook in arme landen waar mensen eten tussen het vuilnis vandaan moeten scharrelen om te overleven, krijgen kindjes borstvoeding en overleven het. Zelfs als die moeder haar eten dus op een vuilnisbelt bij elkaar moet scharrelen.

Kindjes in de 2e wereldoorlog tijdens de hongerwinter kregen borstvoeding en hebben het overleefd, ondanks dat hun moeders bloembollen moesten eten om in leven te blijven.

Enz, enz.

Dus geloof me: ook op jouw bv met jouw huidige levensstijl met patat eten, is bv echt nog wel voedzaam. Alleen dat roken is misschien wat minder, zowel voor jezelf als voor die kleine, want die rook blijft toch ook in je kleding hangen.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Tja, het roken is niet heel handig. Maar dat wist je al :) Als het je niet lukt om het te laten, laat het schuldgevoel dan ook. Dat geeft misschien al wat rust. Nee, het is niet handig, maar op dit moment is het niet anders. Straks misschien wel. Gun jezelf in elk geval die vrede.
    Misschien kun je dat ene sigaretje plannen? Ik las dat 1 sigaret na anderhalf uur niet meer te zien is in de voeding (de nicotine), dus als je die plant net na een voeding dan heb je de meeste tijd ertussen.

Voor wat betreft ongezond eten, ik denk dat je genoeg goeie dingen eet om gewoon gezonde bv te hebben (maar goed ik ben een leek :) ). Je zou kunnen kijken wat die vreetbuien veroorzaken en misschien kun je ook daarin wat plannen. Haal wat gezonde lekkere dingen in huis. Richt je huis wat handiger in (snoep en koek uit het zicht bijvoorbeeld en fruit en snackgroente of noten juist voor het grijpen). En spreek met jezelf af dat je tijd inbouwt tussen het willen 'vreten' en het daadwerkelijk gaan doen. In de tussentijd kun je proberen jezelf af te leiden met iets. Dat kun je opbouwen (begin met een minuutje bijvoorbeeld).

Belangrijkste: wees lief voor jezelf! De situatie is nu wat het is, focus op wat je kunt veranderen en niet op wat niet lukt.

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik vond net een artikel dat juist zegt dat hoe vetter de bv hoe beter voor de baby, de baby heeft dan minder kans op diabetes en obesitas later. Voeding van de moeder heeft overigens een beperkte invloed, belangrijk is vooral om zelf niet te weinig te eten, want dan gaat het vetpercentage achteruit. Flesvoeding is overigens ook heel vet, babys hebben veel vet nodig om goed te groeien en om een goed vetmetabolisme te ontwikkelen om latere problemen te voorkomen. Grootste probleem in onze samenleving is dat we denken dat vetten en koolhydraten slecht zijn voor iedereen, voor jonge kinderen zijn deze bouwstoffen superbelangrijk, bv of fv het is beide vet en zoet, dat is echt niet voor niets.
    Dat roken is natuurlijk wel slecht, maar dat is het zowiezo, of je nu bv of fv geeft, beter nog wat ongezonds te eten op het moment dat je trek krijgt in een sigaret.

14. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Denk je echt dat elke borstvoedende moeder alleen maar blaadjes sla eet!
    Ik drink fris, zondig bijna dagelijks met snoep, chips of koekjes en eet eigenlijk veel te weinig groente en fruit. Toch ben ik van mening dat mijn melk nog altijd beter is dan flesvoeding.

15. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Naast de baby heb ik nog twee kids van 3 en 5 met een heftige buikgriep. Zwaar vermoeid inderdaad !!!

16. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    Precies en als het Echt te erg is, dan moet je idd jezelf een schop onder je kont geven, ook voor je eigen gezondheid. een gezonde moeder is even belangrijk als een gezond kindje toch? Probeer een compromis te vinden evt met een diëtiste als je er zelf geen raad mee weet.

het roken zal ik maar ook weinig woorden aan vuil maken...

17. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Breng dat pak Nutrilon maar meteen terug, nergens voor nodig! Gezond eten doe je vooral voor jezelf. Je lichaam geeft voorang aan je baby en daardoor is je melk altijd van super kwaliteit. Alle benodigde voedingsstoffen gaan naar je melk. Wat er overblijft is voor jou. Met een gezond dieet is dat ruim voldoende, met een ongezonde voel je je ws niet zo top. Lullig voor jou, maar je baby krijgt daar maar weinig van mee.

Er zullen maar weinig BVmoeders zijn die echt gezond eten. Iedereen heeft wel van die periodes waar het er even bij in schiet. Ik net zo, en mijn dochter ontwikkeld zich alsnog boven verwachting goed. Dus wees lief voor jezelf en voel je niet schuldig!

Wat betreft het roken is het inderdaad een goed idee om die sigaret te nemen op een moment waarop je weet dat je kindje een tijdje geen voeding zal willen. Google even hoelang het duurt voordat de schadelijke stoffen uit je bloed zijn en probeer het roken dan zo te plannen dat je kindje zeker weten in die tijd zich niet zal melden. Bijvoorbeeld 's avonds na het naar bed brengen. Je kan ook natuurlijk ook gaan kolven en je kindje een flesje rookvrije kolfmelk geven als je toch net hebt gerookt. En dan die "rook voeding" ook kolven natuurlijk, voor je productie, maar die melk dan weggooien. Maar dat maakt het allemaal natuurlijk wat omslachtiger.

18. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Wat een geruststelling weer, I <3 zp :) Vooral om te weten dat die ongezonde troep in eten niet in de melk komt of in mindere mate dan ik dacht. Roken doe ik of vlak na de voeding, maar vandaag heb ik me voorgenomen om maar nog een tijdje op mijn eten te Letten en dat roken te laten. Ik wil haar graag wel minstens 3 a 4 maanden BV geven. Moet gewoon lukken

Pakje maar snel terugbrengen zo, bedankt iedereen :)

19. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Als je er voor zorgt datje je groenten, fruit en eiwitten maar binnen krijgt dan is het niet zo'n grote ramp.

Ik herken de vreetbuien. Ik heb ook continu behoefte aan chocolade. Grap ook altijd dat mijn zoon chocolademelk krijgt ipv bv ;)

20. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Heel veel succes. Ik vind het heel moedig van je, dat je zo naar je eigen gedrag kunt kijken!

Deel Deze Pagina