Moedermelk meenemen

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door NikkiF, 2 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja !

    Als ik nou melk afkolf en in een flesje doe en dit flesje wil meenemen om later op de dag te geven. Hoe kan ik die melk dan het beste verzorgen ? In een koeltas of is dat niet nodig ?

    Bedankt !

    Groetjes,
    Nikki F
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Als je afgekolfde melk wilt meenemen dan kun je die het beste koel vervoeren. Bijv. d.m.v een koeltas. Als je ergens bent waar een koelkast is gelieve het flesje dan in de koelkast te zetten.

    Ilja
     
  3. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja !

    Bedankt voor je antwoord ! Thijs krijgt namelijk nu nog steeds 100% borstvoeding en dat wil ik graag zo lang mogelijk volhouden, maar ik ben niet het type die zomaar overal de borst gaat geven. Dan is het handig om melk in een flesje mee te nemen als je langer weg bent.

    In mijn verzorgingstas zit iets waar een flesje in past en het is zilverkleurig van binnen. Kun je daar ook het flesje in bewaren of is dat niet voldoende ?

    Bedankt !

    Groetjes,
    Nicole
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

    Buiten de koelkast blijft moedermelk zo'n 6 uur goed. Dat vakje wat je omschrijft is inderdaad voor de fles. Wat je dan ook nog zou kunnen doen is zorgen dat de moedermelk in een koude thermoskan komt (je hebt kannen waar ongeveer 200cc in kan) en dan nog extra wat zilverfolie omheen wikkelen. Blijft de melk ook langer koel.

    Ilja
     
  5. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja !

    Dat is inderdaad ook een erg handig idee ! Bedankt !

    Ik heb de kolf nu nog niet gebruikt. Voor gebruik moet ik hem uitkoken, toch ? En daarna een keer per week uitkoken of vaker ? En na het uitkoken de onderdelen in de koelkast bewaren ?

    Bedankt alweer ! ;)

    Groetjes,
    Nikki F
     
  6. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Een kolf voor gebruik altijd uitkoken en persoonlijk vind ik daarna 1 keer per dag uitkoken.
    Er blijven in de kleine onderdeeltjes erg snel melk resten zitten wat de kans op bacterien verhoogt.

    Het beste is om de onderdelen na gebruik eerst met koud water af te spoelen, eventueel nog met warm water en vervolgens afdrogen en in de koelkast in een afgesloten bak bewaren tot gebruik.

    Ilja
     
  7. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja !

    Hartstikke bedankt ! Dat gaan we doen, iedere dag uitkoken en afspoelen en in een goede bak in de koelkast bewaren !

    Ik ben benieuwd hoe dat gaat, dat kolven. Heb ik nog nooit gedaan. We hebben zelf een gekocht. De Medela Swing ... ik denk dat ik het deze week maar eens ga proberen !

    Groetjes,
    Nikki F
     
  8. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

    Probeer het maar eens. En niet het bijltje erbij neerleggen als het niet direct lukt. Soms heeft het wat tijd nodig. Probeer je goed te ontspannen en misschien is het een idee als je de eerste keer gaat kolven om dat in het bijzijn van Thijs te doen.

    Succes.

    Ilja
     
  9. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja !

    Ik ga het deze week zeker proberen. Ik zal je tips goed onthouden. Het lijkt me wel vreemd om hem dan de voeding in de fles te geven en niet meer knus in bed aan de borst. Maar het schijnt belangrijk te zijn dat in week 4 t/m 6 toch te doen, anders zouden ze de fles later kunnen weigeren, toch ? En ach, voor pappa is het natuurlijk ook leuk om de fles te kunnen geven !

    Ik zal je op de hoogte houden !

    Groetjes,
    Nikki F
     
  10. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Als je wilt dat Thijs straks ook uit de fles kan drinken is het verstandig om in ieder geval vanaf week 6 te gaan oefenen.

    Ilja
     
  11. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja,

    Het zal wel moeten op het moment dat ik weer aan het werk ga. Mijn ouders en die van mij man passen dan op en moeten hem dan een flesje geven.

    Ik ga de kolf eens uitkoken en eens een poging wagen. Ik denk donderdag of vrijdag. Ik ben heel benieuwd !

    Ik vraag me wel af, ze zeggen dat je het beste kunt kolven een uur nadat je de kleine hebt gevoed. Krijg je dan niet enorme stuwing daarvan ?

    Ik moet er toch aan geloven, we komen er niet onderuit. Het zal ook wel allemaal meevallen, en mijn man kijkt er ook wel naar uit om hem het flesje te geven !

    Groetjes,
    Nikki F
     
  12. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Probeer maar eens tussen twee voedingen te kolven. Meestal heb je 's-ochtends het meeste voeding, dus ik zou tussen voeding 1 en 2 eens proberen.

    Ilja
     
  13. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja !

    Ik ga het morgen proberen. Ik kook hem vanavond uit en dan kan het feest beginnen ... ben heel benieuwd ! Ik zal je op de hoogte houden !

    Groetjes,
    Nikki F
     
  14. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ben ook benieuwd, succes morgen.

    Ilja
     
  15. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja !

    Het is gelukt ! Ik heb het uitgesteld naar vandaag ... weet niet waarom maar ik zag er een beetje tegenop. Misschien het gevoel om iets wat zo vertrouwd is van Thijs en mij te delen met anderen, of er een beetje afstand van doen, dat dat even het punt was.

    Nou, mijn kolf is dus echt een geweldig ding ! Mijn man en Thijs waren in de buurt. Ik begon met rechts en mijn kolf heeft twee standen. Toen Thijs een beetje huilde begon het vanzelf en het kolven ging prima ! Rechts ging heel goed. Ik weet niet precies hoe lang ik heb gekolfd maar ik had ongeveer 45 ml. Toen heb ik ook links gekolfd (ik voed ook steeds beide kanten) en daar kreeg ik 30 ml. Hij had dus een mooi flesje van 75 ml.

    Hoe lang mag je eigenlijk per kant kolven ? Ik durfde de eerste keer niet zo lang, maar weet zeker dat ik nog meer had kunen kolven.

    Vanmiddag hadden we kraamvisite en Thijs melde zich tijdens de visite. Toen heeft mijn man hem het flesje gegeven en het ging meteen perfect ! Ik had de melk in de koelkast bewaard en om te warmen deed ik wat kokend water in een glas met daar het flesje in. Dat ging heel goed !

    Ik was heel trots op mijn kleine manneke ! 75 ml was wel een beetje weinig, volgens de formule heeft hij 90 ml per keer nodig, dus om 18.00 melde hij zich weer en toen heb ik hem nog aan iedere borst 15 minuten laten drinken. Toen was zijn buikje helemaal rond !

    Ik ben blij dat het gelukt is. Misschien heb je nog tips voor mij aan de hand van dit verhaal !

    Alvast bedankt !

    Groetjes,
    Nikki F
     
  16. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

    Fijn zeg dat het gelukt is. Weer een zorg minder. Dat je de eerste keer 75cc gekolft hebt is hardstikke goed. Als jezelf het idee hebt dat je meer kunt kolven dan moet je dat doen. Alleen ga niet veel meer kolven dan Thijs normaal zou drinken, maar met bv weet je nooit hoeveel hij binnen krijgt. Ik neem aan dat je een keer tussendoor gekolft hebt, want je moet proberen om dan geen voeding over te slaan want dan heb je kans dat de melkproduktie terug gaat lopen.
    Mocht je nu een keer gaan kolven terwijl Thijs niet in de buurt is dan wil naar een foto van hem kijken nog wel eens helpen met het toeschietreflex.

    Ilja
     
  17. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja !

    Woensdag ga ik het weer proberen. Een collega van mij komt dan 's middags op bezoek en dan vind ik het fijn om een flesje achter de hand te hebben als hij zich zal melden. Volgens een formule zou hij aan 90 ml genoeg hebben (zijn gewicht x 150 : het aantal voedingen) Ik ga dat zeker proberen af te kolven, het moet lukken ! :D

    Ik heb inderdaad geen voeding minder gegeven. Ik merkte wel dat ik vandaag wat meer stuwing had, dat komt natuurlijk daardoor ...

    Een foto van Thijs, daar hebben we een flinke voorraad van, dus dat is een prima idee !

    Groetjes,
    Nikki F
     
  18. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Geweldig dat het allemaal goed gaat. En de stuwing komt er inderdaad van.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina