Wie ontrafelt dit mysterie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Yuni, 9 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yuni

Yuni Actief lid

28 dec 2008
    170
    0
    0
    Hallo

Ik geef nu twee maand borstvoeding en in principe gaat dat goed. Alleen gebeurt het heel vaak dat mijn zoontje na een aantal minuten ineens huilend loslaat. Hij heeft dan wel nog honger want als ik mijn borst weer aanbied hapt hij meteen gulzig aan, om na een paar seconden dan weer huilend los te laten. Na een aantal pogingen hou ik er dan maar mee op. Als ik dan na een half uur terug probeer kan het zijn dat hij dan wel normaal eet, maar evengoed dat hij nog steeds zo begint te huilen. (hoewel hij tussendoor wel gewoon stil/rustig was)

Ook.. als ik - op het moment dat hij loslaat en huilt - een speen in zijn mond steek, dan begint hij er met volle overgave aan te tutteren en wordt zo rustig.

's nachts heb ik dit probleem nooit. Ik voed liggend in bed, en dan eet hij gewoon elke keer rustig en valt nadien braaf in slaap. Ik heb overdag, als hij zo onrustig eet, ook liggend proberen te voeden, maar dat helpt dan ook niet.

Spruw is het niet, heb ik al laten nakijken.

Dit maakt het ook moeilijk om buitenshuis eten te geven, want je zit er niet op te wachten dat hij je borst constant huilend loslaat.

Verder eet hij ook best vaak. Als ik zo lees bij andere kindjes van 2 maand laten ze er overdag minstens 3 uur tussen en 's nachts soms 6 à 7 uur. Hier is zowel overdag als 's nachts bijna altijd om de 2 uur. 's nachts kan het al eens gebeuren dat er 4 uur tussen zit, maar dat is echt zeldzaam.
    Als we weg gaan en hij valt lekker in slaap in de maxi cosi kan hij wel een viertal uur zonder eten.

Ik heb genoeg melk. Die spoot er soms echt uit wanneer hij losliet, maar sinds een weekje doe ik aan blokvoeden (één kant per 3 uur) en de productie lijkt nu veel beter geregeld.

Ik weet dus echt niet waar het probleem ligt. Twee weken geleden werd zijn ontlasting ineens groen en lopender, maar sinds een weekje is dat weer zoals het vroeger was.

Een vroedvrouw is ook al langs geweest en die weet het aan de krampen. Maar alle baby's hebben last van krampjes, laten die dan ook constant los tijdens het eten?

Ik hoop dat iemand me hier wat raad in kan geven. :(

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.173
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb helaas geen antwoord, maar wel dezelfde problemen:

-vooral 's avonds 'huilend drinken'
    -veel melk en als hij loslaat, spuit het eruit.
    -vaak drinken (overdag vaak 1,5 tot 2 uur ertussen, een enkele keer meer maar vaak ook minder - 's nachts meestal tussen de 2 en 3,5 uur.)

Je bent dus in ieder geval niet de enige. Maar wat de reden is of hoe je het kunt oplossen... geen idee. Ik lees graag met je mee!

3. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ik denk dat het dan zuigbehoefte is, dat ze niet die hoeveelheid melk willen maar gewoon tutteren.

4. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    lijkt mij ook.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het kan reflux zijn. Veel willen drinken, veel melk hebben, het klinkt allemaal bekend.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.173
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind dat mijn zoontje af en toe een beetje zurig ruikt uit zijn mondje. Kan dit ook een teken van (verborgen) reflux zijn?
    In het begin heeft hij veel (en ver ;)) gespuugd. Nu komt dat niet meer voor. Maar hij ruikt dus af en toe een beetje zurig. Ik heb alleen niet echt aan reflux gedacht, omdat hij verder bijna nooit huilt.

7. zogelukkig

Zurig ruiken doen wel meer baby's. (Verborgen) reflux doet echt pijn en er zal dan ook veel gehuild tot gekrijst worden.
    Als je net als ik last hebt van hyperlactatie, dan kun je echt beter even die ergste spanning met de hand afkolven.

8. fafje

fafje Niet meer actief

mij is verteld dat groene ontlasting betekent dat je veel melk hebt met name veel voormelk...dus denk ook zuigbehoefte...en loslaten en weer aanhappen veroorzaakt natuurlijk ook weer veel lucht, wat weer krampjes veroorzaakt...dus ccombinatie van een vicieuze cirkel denk ik...

spanneing eraf kolven en steeds leegste borst aanbieden?

of speentje vaker geven...als het echt honger is, moet mijn kindje geen speentje...dan wordt ie er boos om...dus ik weet het altijd wanneer het echt honger is...
    soms is het trek..maar dan slaapt ie gewoon verder..

mijn kindje heeft echt verborgen reflux en doet enorm veel pijn....het kan het zijn, maar dan moet het steeds erger worden per dag...omdat de slokdarm telkens meer "beschadigd"/irriteert"

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.394
    113
    Het kan ook zijn dat je kindje last heeft van een te heftig toeschietreflex. Dat is vrij simpel op te lossen. Op het moment dat je merkt dat de melk toeschiet, maak je je kindje even los en laat je de melk weglopen in een bakje of in een doekje. Zodra het niet meer stroomt, maar gaat druppelen bijvoorbeeld leg je je kindje weer aan.

Het kan inderdaad ook komen dat je kindje gewoon lekker wil zuigen en geen zin heeft in een veel melk. Dan kan het handig zijn om de meest lege borst te geven.

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier was dat inderdaad zuigbehoefte. Hij werd gewoon boos als er melk kwam.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.173
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Afkolven aan het begin van een voeding heb ik een tijdje gedaan omdat hij zich anders verslikte en omdat hij er dus van ging spugen. Nu doe ik dat al en tijdje niet meer, omdat hij niet meer spuugt. Maar misschien komt het huilen dan daar wel door. Ik zal het handmatig kolven wel weer een tijdje proberen. En anders een sppeentje.

12. Yuni

Yuni Actief lid

28 dec 2008
    170
    0
    0
    Ik betwijfel dat het reflux is aangezien hij niet overgeeft en er 's nachts geen probleem mee heeft.

Dan denk ik dat het mss toch zuigebehoefte kan zijn. 's Nachts heeft hij weinig behoefte aan een speentje, daardoor ook dat hij 's nachts nooit huilt bij het eten waarschijnlijk.

Suus, jouw tip ga ik alvast even uitproberen!

Bedankt iedereen :)

13. zogelukkig

Mijn zoontje had verborgen reflux, dan spugen ze niet, nog geen druppel.

14. fafje

fafje Niet meer actief

het komt omhoog en ze slikken het direct in...vaak ook met gevolg de hik...soms heel lang na de voeding pas

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geen 'zuigbehoefte', want dat kunnen ze in principe gewoon aan de borst stillen.

Als ik het zo lees dan vermoed ik dat het hyperlactatie is gecombineerd met een sterke toeschietreflex.

Op borstvoeding.com staan een aantal artikelen met tips om dat aan te pakken.

16. hannah26

hannah26 Lid

11 mei 2009
    27
    0
    0
    leerkracht
    friesland
    hallo,

ik heb dit ook gehad met mijn dochtertje. Inmiddels is ze 11 maanden en krijgt ze nog steeds BV.
    MIjn mijn dochtertje had dit te maken met krampjes. Daar had ze veel last van. Iedere keer twee minuten of soms 5 minuten drinken en ineens loslaten en huilen, daarna lukte het aanleggen wel, maar liet ze steeds wel los en mopperen/huilen.
    Naar vanalles geprobeert te hebben werkte Ze heeft de eerste 4 maanden ook veel gehuild tussen de voedingen door ong. tussen 15.00 en 21.00.

WIj deden op ten duur dit:
    Na loslaten borst, met beentjes fietsen, lucht kan dan beter weg. Hittepittenzak (warmte) op haar buikje. En Afleiden! Bij haar deed ik dat door haar te kietelen, uit reflex pakte ze dan mijn borst weer en dronk weer een minuut.

wie weet heeft iemand hier wat aan.

17. hannah26

hannah26 Lid

11 mei 2009
    27
    0
    0
    leerkracht
    friesland
    oja helemaal vergeten, bij mij schoot het ook enorm toe. Ze stikte er zo wat in. Even een beetje afkolven en laten lopen tot er geen hogedrukspuit straal meer uitkomt.

18. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    vreemd genoeg doet onze man dit ook... maar enkel 's nachts! Erg vervelend, want nét dan wil ik dat hij goed en effectief drinkt...
    *geeuw* :)

19. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    heb 'm ff in gaten gehouden en het is echt teveel melk... dus hij eet goed en effectief gedurende 5 minuten, daarna wil ie nog zuigen maar geen melk meer...
    Geef 'm nu z'n speentje zodra hij begint te huilen tijdens het eten, gaat prima!

Deel Deze Pagina