Dag allemaal! Het zat er een keertje aan te komen, wij hebben voor de eerste keer op onze kop gekregen van het consultatiebureau Onze dochter is nu net 6 maanden. We zijn vanaf 4 maanden al begonnen met langzaam aan groente te geven (gekookt en gemalen). Dat was in het begin nog niet zo'n succes (wortel, brocolli e.d.). We wilden niks forceren, dus gaandeweg ook eens wat fruit gegeven (appel, banaan) in hele stukjes. Rapley dus. Inmiddels wil ze een beetje sabbelen aan een banaan of appel, maar alles wat er 'perongeluk' afkomt, wordt direct weer naar buiten gewerkt. Papfles met rijstebloem wil ze wel drinken, maar dikkere pap van een lepeltje is hetzelfde verhaal. We hadden nog steeds het idee dat alles wel op zijn tijd kwam, maar het CB heeft nu aangegeven dat ze echt teveel melk krijgt. Ergens ben ik het daar ook mee eens, want we zitten helaas nog steeds aan een nachtvoeding fles, dan drinkt ze zo 150 weg om 03:uur 's nachts. In totaal geven we meestal nog 6 flessen. Blijkbaar moeten we zsm naar 3 flessen, waarvan 1 papfles, en tussendoor fruit en groente hap. Als ze 's nachts begint te huilen, mogen we alleen nog water geven, geen melk meer. Momenteel krijg ik haar met niks anders dan melk stil (speentjes, knuffel mag allemaal niet baten). Water heb ik nog nooit geprobeerd. Hebben meer mensen ervaring met dit strikte regime, en een baby die daar nog niet in mee wil? En ervaring met flesjes met water geven 's nachts? Alle tips zijn welkom!
Och jee, gewoon loslaten! Hier wel een BV mama, maar tot bijna een jaar toch nog 1-2 keer per nacht lekker gevoed. En het is BIJVOEDING! Het hoeft nog niet! Gewoon doorgaan zoals jullie al doen dat is prima! En hier ook eentje die geen pap wil in welke manier aangeboden dan ook. Helaas! Dus hier enkel brood bij het ontbijt en lunch. Komt vanzelf goed. Gewoon blijven aanbieden. Geen zin? Dan morgen weer. Moet zeker geen afkeer opbouwen door te forceren.
Help paniek, je kindje volgt de oh zo belangrijke lijn niet! Nu gaat er vast iets vreselijk mis! Kijk maar uit want anders is ze straks 1 en is ze nog niet aan de vaste hap......pfffff Als ze meer groente en fruit gaat eten, zal de melkbehoefte minder worden. Dus dan kan je een flesje kleiner maken of vervangen. Dat gaat in de meeste gevallen gewoon vanzelf. Ik zou nog niet overstappen op opvolgmelk. En de pap skippen. Melk, groente en fruit. En wat betreft de nachtvoeding, tja....dochters sliepen al door met 16 weken, zoon had nog een nachtvoeding (borstvoeding) tot zijn 1e verjaardag. Elk kind is anders. Blijkbaar heeft je dochter het nu nog even nodig.
Tsjia, ik had zelf ook het gevoel dat we nog geen verschrikkelijke haast hadden. Volgens mij was niet heel lang geleden nog het advies om pas met 6 maanden te BEGINNEN met groente en fruit, maar nu moet ze blijkbaar van de een op de andere dag al helemaal over zijn....
Nou inderdaad.... Wij zijn hier bij alledrie met 6 maanden begonnen. Bij de een ging het eten sneller dan bij de ander. Je kan het er moeilijk in proppen he
Ik vind 6 flessen ook erg veel nog. Het is idd wel de bedoeling dat ze andere dingen gaat eten en dan niet meer zoveel melk drinkt. Melk blijft eerst nog het belangrijkste maar de voedingsstoffen uit de voeding daarnaast hebben ze ook nodig. Het CB is alleen meestal nogal slecht in het uitwerken van een advies en vooral je het gevoel geven dat je kind iets moet omdat het zo in de boekjes staat. Ik zou wat vaker proberen groente en fruit aan te bieden, gepureerd om wat binnen te krijgen en stukjes om te leren oefenen en dan zul je vanzelf zien dat de behoefte aan de fles minder word succes en vooral relax!
O en hier waren het toen ook nog wat hapjes (met 5,5 maand begonnen met bijvoeden) en daarna ging het heel snel en hoefde ze een stuk minder melk. Dus kan straks ook ineens snel gaan!
Mijn kinderen zaten met 6 maanden nog op 5 flessen, de oudste kreeg af en toe hapjes met 4 maanden maar met de tweede en derde hebben we de rapley gedaan, vanaf 6 maanden aan tafel met fruit en avond eten en dan zelf laten voelen ruiken en proeven, wat in de mond ging ging er in en zo niet dan fijn lekker niet. Uit eindelijk aten de tweede en derde met 8 maanden goed mee en toen waren het nog 3 en af en toe 4 flessen Ik zou je kindje volgen.
Heb haar net opgehaald van de creche en geprobeerd gekookte aardappel/courgette te geven. Er zijn denk ik hooguit twee halve lepeltjes in gegaan. Ook een poging met een stukje beschuit gewaagd, vindt ze erg interessant, maar daar krijgt ze ook erg weinig van binnen, hooguit wat kruimeltjes. Ik vind het nog lastig, want ze is behoorlijk moe als ze op de creche is geweest, dat maakt eet-avonturen daarna niet makkelijker. Normaal legden we haar dan ook rond 6 in bed (bad, boekje, flesje, slapen). In een poging de hoeveelheid nutrilon te minderen, heb ik haar 150+1 ipv 150+5 gegeven. Dat had ze helaas toch door, ze heeft maar 50 gedronken ipv de 120 of 150 die ze meestal rond deze tijd dronk. Daarna maar in bed gelegd en ze is redelijk tevreden in slaap gevallen. So far so good... Ik ga nu maar proberen stap voor stap het schema af te bouwen. Flesje van 18u dus vervangen door hopelijk eten en evt water. De fles van 22u hou ik er nog even in, maar vul ik straks aan met wat pap op advies van CB.... Misschien wordt ze eerder wakker met honger, we gaan het zien... @zoe; waarom raad jij het geven van pap af?
Ik zou vooral nu focussen op groente en fruit eten. Ze drinkt dus nog behoorlijk wat flessen (no problemo), wat er overblijft qua ruimte in haar buikje zou ik dan daar voor gebruiken.
@Zoe, ja, ik snap je redenatie. Ik heb net echter (ze was klaarwakker om 20.30, dat is anders nooit zo, en ik kreeg haar niet meer makkelijk in slaap) een papflesje gegeven. Dan kan ze hopelijk 's nachts wat langer door. Het is niet dat ik haar 's nachts anders groente of fruit zou geven, dus misschien kan de ruimte in haar buikje eventjes hiermee worden gevuld...? Blijft een experimentje...
Tot 9 maanden is melk het allerbelangrijkste voor een baby. Je geeft aan 6 flessen te geven, ik neem aan dat het dan 6x 150/5 is. Genoeg fv babys krijgen op deze leeftijd nog 5 x 180/6 en sommige 4 x180/6. Wat is het verschil 6x 150/5 en 5x 180/5? Helemaal niets behalve dat het beter verdeelt wordt met 6 flessen. Wat ik deed, ik begon pas met 6 maanden, was de melkflessen gewoon melk houden. Ik bood 2 tot 3 x per dag groente of fruit aan en als het uitkwam gaf ik in de avond 1x pap. Wat je kunt doen is dus overdag je flessen zo houden en evt kijken of je die nachtfles kunt afbouwen, hoewel dat op deze leeftijd echt nog geen must is. Ik zou dan niet 150/1 geven in 1x, maar eerst 150/4 en als dat nachten goed gaat 150/3. Beschuit, brood etc zou ik nog even laten voor wat het is en je rustig focussen op groente en fruit. Elke hap die er in gaat is goed, maar elke hap die er nog niet in gaat is ook goed. En ik ben pas met 6 maanden begonnen. Denk je dat mijn jongens het toen al gelijk aten en op 3 flessen zaten? Absoluut niet. Jongste heeft heel lang er over gedaan om groente en fruit echt te eten.
Papflessen wilde die van mij destijd niet eens. Die vindt ze nu pas lekker. Ze dronk ook nog 6x150 en even na 6 maanden werd dat ineens 5. Ik zie het probleem niet. Toen ze haar fruithapjes echt lekker begon te vinden kon ik de flessen wat verschuiven. Voordat ze een complete avondmaaltijd nam...ik denk zo rond de 10 maanden? Ze vond het gewoon niet lekker. En nu soms nog niet, en dan ben ik toch weer blij met het avondflesje!