Moedermelk wel voedend?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door , 1 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Oke, de titel is even heel onduidelijk, maar wist t niet anders te verwoorden, ik zal t even uitleggen.

Mijn moeder vertelde laatst dat ze vroeger controleerden of de moedermelk wel genoeg voeding bevatte (iets met testen met een vlammetje ofzo?). Ook mijn schoonmoeder had het hierover, zij had namelijk wel genoeg melk, maar er zat niet genoeg voeding in.

Ik heb hier dus tegenwoordig nog nooit van gehoord, ik ga er dus altijd gewoon vanuit dat als er genoeg melk is, er ook genoeg voeding is. Maar dit schijnt dus niet vanzelfsprekend te zijn?

Weet iemand hier misschien iets meer vanaf? Ben nu wel heel benieuwd hoe dit zit en kan er op internet verder niks over vinden.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Fabel ! Er zit altijd genoeg voeding in je melk.
    Idd vroeger werd er wel eens wat anders gezegd. Ik ken vrouwen die hum (moeder)melk naar het melkfabriek brachten alwaar werd vastgesteld dat er te weinig voeding in de melk zat. :( Ook noemde men het wel "blauwsel" als je te weinig voeding zou hebben.

Als je teveel melk hebt kan het wel zijn dat je kindje niet genoeg groeit maar dat heeft niet met het voedingsgehalte van je melk te maken.

Paar linkjes voor je:
    http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... rmelk.html

http://www.ouders.nl/lacta/bv0341.htm

http://www.voedingswaardetabel.nl/nieuws/?id=19

3. Niet meer actief

Hey kijk, dat zocht ik dus. Dankje, nu heb ik de volgende keer tenminste een antwoord klaar! :)

4. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Arggghhh, weer dat hardnekkige fabeltje! Nemo heeft je al duidelijke info gegeven zie ik.

5. Niet meer actief

Hahaha is t zo erg? :) Tja, dit is wel een fabeltje van ruim 30 jaar geleden hoor, dus dan is t ietsje minder erg, ze wisten gewoon niet beter ;)

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Joldeg: jij zegt "ze wisten niet beter". Maar onlangs kreeg ik ook de vraag (van een collega) of mijn melk nogwel voedzaam genoeg was omdat mijn kindje nog niet doorslaapt. Zij beweerde zelf dat bij iedereen op een gegeven moment de voeding eruit ging. Dus helaas er zijn nog steeds mensen die er in geloven. Maar ik help graag dit misverstand de wereld uit.

7. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Het "misverstand" bestaat nog steeds, ook hier. Ik kreeg te horen dat ik rijstebloem door m'n melk moest doen, want het was te waterig :rolleyes:

8. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    En zeiden ze ook hoe je dat moest doen Jopie?

Bedankt voor de link's.

9. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Ja, in de tijd van onze ouders (dus toen wij geboren werden), werd je voor gek verklaard als je borstvoeding gaf... Toen werd flessenvoeding naar voren geschoven als de allerbeste voeding...

10. Niet meer actief

Bij mijn ouders niet hoor, zowel mijn moeder als mijn tantes hebben al bv gegeven en voor zover ik weet mijn nichten ook, bij ons in de familie is het dus vanzelfsprekend dat ik ook bv ging geven. En bij de familie van mijn man is het net zo. Ik weet wel dat er een periode is geweest dat de fles heel erg gepusht werd, maar dat was toen in elk geval niet (ik ben uit '75, mn man uit '70)

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan boffen je man en jij echt met jullie moeders!
    Want de jaren '70 was echt een anti-bv tijdperk. In 1974 begon maar 11% van de moeders met bv, en de meesten waren er binnen 3 maanden mee gestopt!

Maar dat fabeltje van de voedingsstoffen is erg hardnekkig, regelmatig kom ik moeders tegen die om die reden gestopt zijn. Soms zelfs met een arts er achter die de melk 'getest' zou hebben. Nou zegt zo'n test bijzonder weinig, want als ze al naar melk kijken dan is het naar een paar drupjes voormelk - zou je het goed willen testen dan zou je minstens 24 uur ALLE melk moeten kolven en daar monsters van nemen.

12. Niet meer actief

Jee ik zit echt met mn mond vol tanden hoor, onbegrijpelijk toch dat er zoveel misverstanden bestaan over bv.

Ik had t gisterenavond nog even met mijn moeder erover. Zij vertelde dat toen in het zh juist bv gepusht werd en dat iedereen in haar omgeving (familie/vrienden) juist ook bv gaf. Flesvoeding was iets gezien werd als 'falen'.

Maar inderdaad, ze stopten volgens mij wel allemaal snel omdat het niet lukte, mijn moeder heeft geloof ik een paar weken gevoed en mn schoonmoeder ook. Maar ook nu nog, m'n nicht had dezelfde problemen bij haar bv als ik in t begin had, niet genoeg productie, dus moeten kolven en fingerfeeden etc. Zij besloot vervolgens na 5 dagen te stoppen met bv, terwijl ik gewoon vol heb gehouden en alles na een week weer op gang was. Dus t scheelt ook wel per situatie denk ik.

Toch jammer dat ze toendertijd geen internet hadden, ben zo blij met al jullie hulp en informatie :)

13. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Daarom vind ik het ook zo ergerlijk dat zulke fabeltjes nog de ronde doen Joldeg. Vroeger had je inderdaad geen internet, en moest je veel meer afgaan op wat de artsen zeiden.

Maar tegenwoordig kun je je er zelf veel meer in verdiepen en als de ouders (moeders én vaders) dat zouden doen, zou ert langer bvgegeven worden denk ik.

Waarom is het wel normaal om een zwangerschapsgym te volgen maar niet om de informatieavonden van VBN of LLL te bezoeken?

14. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0

Mijn moeder heeft ook bv gegeven, maar ze werd wel voor gek verklaard :) ) :) De meesten van mijn vrienden zijn echter wel op flessenvoeding grootgebracht en mijn moeder kan zich nog levendig herinneren hoe verpleegsters en artsen haar probeerden om te praten!

15. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    mijn moeder heeft ook bv gegeven en ook lang, aan mij 1,5 jaar (ben uit 1978). haha, maar die is biologe en weet dus wel wat over natuur en voeding. en zoals dat gaat... zij is er juist op gebrand dat ik bv blijf geven, net zoals moeders die flessen hebben gegeven weleens hun dochter proberen te overtuigen over te gaan op de fles.
    niet dat ze me hoeft te overtuigen maar ook zij maakt weleens een opmerking.

16. appeltje

appeltje Niet meer actief

Mijn moeder heeft mijn broer en zus wel borstvoeding kunnen geven (in 1968 en 1971). Tijdens mijn broer heeft ze zelfs ook een ander kindje gevoed. Die was ziek en overal allergisch voor. Ik was aangenaam verrast toen ik dat hoorde. Helaas kan ik niet naar haar ervaringen vragen, want mijn moeder leeft niet meer.

Ik ben van een tweeling en met een keizersnede geboren (1978). Na 3 dagen kreeg mijn moeder een ontsteking ten gevolge van de operatie en kreeg ze medicijnen waardoor ze moest stoppen met borstvoeding. Dat vond ze heel erg, maar ja... ze vertelden pas dat ze moest stoppen nadat ze die medicijnen al had ingenomen. Niet dat ze veel keus had trouwens....

17. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Mijn moeder vertelde gisterenavond trouwens nog dat ze bij mijn zus (geboren in 1975) voor gek verklaard werd, maar dat het bij mij (geboren 1979) al weer aan het opkomen was om wel BV te geven :)

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik ben het daar niet mee eens....

ik ben 1 van die moeders die bv heeft gegeven, maar hiermee heeft moeten stoppen omdat ik dus zeer zeker geen "voeding" had voor de kleine....

al legde ik de kleine 24-7 aan (ook tussendoor kolvend) de kleine groeide er zeer slecht op, was nooit voldaan had altijd alleen maar honger etc etc...tot ik 1x een flesje probeerde en het was gewoon een "thuiskomen"

wat een heerlijkheid om je kleine zo kwetsbaar als ie kan zijn ineens voldaan in slaap te zien vallen om vervolgens pas 3 uur later weer "te komen" ...

dus wat de 1 denkt of zelfs overtuigd is van ik ben er van overtuigd dat je wel degelijk de "pech" kunt hebben geen voeding voor de kleine te hebben...... :(

en ik heb zelf nooit gehoord van een of ander ouderwetse test waarmee je dat kon testen, ik had geen test nodig om te zien en te merken dat mijn kleine gewoon "tekort" kwam....en dat dat pas over was nadat ik overging om fv.... :D

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Klein beetje off-topic, maar wat veel van jullie hebben zelf ook bv gehad zeg! Ik (uit 1985) heb flesvoeding gekregen, net zoals eigenlijk iedereen bij ons in de familie heeft gekregen en nog altijd krijgt :( . Ik heb alleen 1 nichtje met 4kindjes die dus wel bv gegeven heeft, en daar werd ook altijd tegen gezeurt dat ze flesvoeding moest gaan geven omdat haar melk niet goed genoeg was. Kindjes kwamen wel genoeg aan maar niet overdreven veel, en vaak eerder dan 3 uur, en ja, dat kan natuurlijk echt niet he! ;)

20. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb zelf maar 6 weken bv gehad (ben van 1982) Ikhuilde veel en mijn moeder had zich laten wijsmaken dat ze niet genoeg voeding in de melk had. Ze is dus overgestapt en ik bleef huilen.

Deel Deze Pagina