Ja daar kan mijn moeder ook nog leuke verhalen over vertellen idd. Toen ik tandjes kreeg beweerde de cb arts dat ze nu moest stoppen met bv. Want bv met tandjes deed pijn. En mijn moeder heeft toen gezegd "dat voel ik en niet u" En is rustig door blijven voeden.
Mijn moeder heeft het bij mij gepobeerd maar had zulke tepelkloven dat ik alleen maar bloed dronk zo ongeveer, dus is ze ermee gestopt... Kan ik me wel voorstellen dan...
Jammer genoeg wist men toen niet wat men nu wel weet (en wat men veel vroeger ook al wist): te weinig voeding in de melk bestaat niet! Wat wel bestaat, en wat nog al te vaak voorkomt is een verkeerd borstenmanagement, waardoor kinderen te vaak te veel voormelk binnenkrijgen. Dan blijven ze ontevreden, al leg je elk uur aan. Dat wordt vaak verward met 'te weinig voeding', maar is in feite 'te weinig kennis'.
Ik heb idd ook begrepen dat te weinig voeding in de bv niet bestaat, vekeerd aanleggen, verkeerd voeden, of toch te weinig cc zelf omdat de moeder gestresst is, vermoeid of medicatie gebruikt.
tis al een "wat ouder" topic ik weet het... maarre ben nou toch wel benieuwd wat je bedoelt met "verkeerd borstmanagement" ? voeder op verzoek, is voeden op verzoek hoe kun je daar dan de fout mee in gaan? ik heb (zoals je weet) lopen klooien met tenenkrommend eten geven (tepelhoedjes gebruikt en later afkolven) en uit de ene borst kwam ontzettend veel, uit de andere veel minder... afgelopen zaterdag zo ineens uit het niets zo gruwelijk last van mijn borsten en heb ik afgekolfd en later weer begonnen met aanleggen, maar had het "idee" dat ze hongerig bleef, dus ook de fv tevoorschijn gehaald om toch het idee te krijgen, dat ze "lekker kon slapen" ipv heel onrustig te blijven (nee niet die standaard regeldagen, die ben ik al voorbij) nu zijn mijn tepels helemaal niet meer gevoelig maar krijg ik totaal niets meer uit mijn borsten... heb haar vanmorgen aangelegd, maar kon niet zeggen dat ze nou echt wat "binnen" kreeg..... probeer nou al de hele dag door haar om haar het ene uur aan te leggen, en het andere uur te kolven, maar kan toch niet zo zijn, dat zij mijn borst echt kaasleeg eet, dat er een uur later niets inzit? ik weet hoe ik moet kolven maar er komt gewoon echt niets meer uit, zie ook helemaal die toeschietreflex niet tijdens kolven ... ik wil die melkproduktie weer volledig op gang brengen zodat ze weer "volledig" aan de borst kan, maar krijg het nu ff 1-2-3 niet voor elkaar hoor....
smoekie, even een paar antwoorden en nog een paar vragen: -als je kolft en de ene borst levert meer op dan de andere: dat is volkomen normaal, kan wel de helft schelen. misschien is het door de stress dat je geen melk meer zou hebben dat je nu niets kunt kolven? Je borsten zijn nooit leeg maar je krijgt dus geen toeschietreflex... Ga lekker ontspannen zitten met een kopje thee. warme compressen of een warme douche wil ook wel eens helpen. -beter nog dan kolvcen is je kind aan de borst, desnoods ieder uur. als je gaat bijvoeden met kv wordt het vraag en aanbod principe van je melk ontregelt. beter is dus helemaal geen kv meer en wel je kind veel aanleggen (ok, dat doe je al lees ik maar houd vol!). Zelf veel drinken en rust nemen zoveel je kunt. lekker met je kind in bed zo mogelijk. -je bent de regeldagen nog laaaang niet voorbij! die kunnen wel tot 4/5 (weet iemand het precies?) maanden voorkomen! en misschien kan Dirksmama het borstenmanagement nog even nader toelichten... ik weet ook niet precies wat ze bedoelt.
@Geke.. dat van die borsten had ik al vanaf het begin gemerkt (dmv kolven) de 1 gaf zo binnen 5 min. 120 ml, terwijl er bij de linker met veel moeite 40 ml uit kwam.. Dus ja dat scheelde idd wel meer als de helft heb niet echt veel stress moet ik zeggen en ga er best wel op mijn gemak voor zitten . Het lijkt in ieder geval wel of ze leeg zijn, en als ik haar heb aangelegd en haar aan beide kanten laat gaan tot ze klaar is, is ze er nog geen uur later weer, vandaar dat ik toch weer probeerde te kolven en in tegenstelling tot afgelopen week, kreeg ik er de 1e keer met heel veel moeite (totaal beide) krap 60 ml uit . Dacht nou dan leg ik haar het ene uur aan (aangevuld met fv) en het andere uur kolven om op die manier de melkproduktie weer op gang te helpen, maarre krijg er wat ik ook probeer nog geen 20 uit .die toeschietreflex komt er gewoon niet Ik snap wel dat de boel ontregelt is doordat ik fv heb gegeven maar zoals dit, nee dit had ik niet verwacht, maar goed kan zo de ha terugbellen kijken wat zij zegt ze is nu visite rijden kan haar vanaf 3 uur weer bellen Wbt die regeldagen weet ik dat je die geloof ik tot een maand of 6 kunt hebben en dat dat zo ongeveer elke 6-8 wkn kan zijn dus dat geeft niet, dat houd ik in mijn achterhoofd, maar ik bedoelde meer die regeldagen die je in het begin hebt rond een dag of 10-12 dat de borstvoeding veranderd . Nou ja, ik laat het wel weten wat de ha te vertellen heeft, en ben idd nog steeds benieuwd wat dm bedoeld met borstenmanagement . Ben een goede manager, en wil dat ook graag van mijn borsten zijn .
Moet nu even kinders halen, straks langer antwoord, maar: vraag je huisarts om Syntocinon, dat laat de melk toeschieten.
Pf net een heel verhaal getypt, op verkeerde knop gedrukt en weg. Maar hier komt ie weer. Smoekie mag ik jouw ook vertellen over borstvoedingsmanagment ? Ik had ook een verkeerd bvmanagment. Ons zoontje groeide niet goed. Wij hadden dit snel in de gaten omdat wij een weegschaal thuis hadden. Ik dus gelijk mijn lk gebeld. Zij heeft mij het hemd van het lijf gevraagd en kwam er zodoende achter dat ik te veel melk had. Mijn bvmanagment was toen dat ik borst 1 gaf, boertje en dan borst 2. Dit was verkeerd zei mijn lk (voor mij dus verkeerd). Ik moest over op: borst 1, boertje, en dan weer borst 1. Borst 2 moest ik de druk vanaf kolven. Dit zodat mijn productie zich zou aanpassen Na een tijdje, toen mijn productie zich weer genormaliseerd had moest ik wel weer borst 1, boertje, borst 2 geven. En zie daar ons kereltje groeide weer als kool toen ik mijn bvmanagment had aangepast. Nu even op jouw verhaal ingaande. Als je geen tsr krijgt met kolven dan kolf je idd weinig tot niets. Je huisarts kan je Syntocinon voorschrijven zodat je wel een tsr krijgt en de opbrengst zal dan wrs ook meer worden. Mijn ene borst produceert ook aanzienelijk meer dan de andere. Dit scheelt soms wel de helft of meer. En als ik je nog een tip mag geven: neem bij bvproblemen contact op met een lk of een vrijwilliger van de VBN of LLL. Die hebben veel meer verstand van bv dan een ha. Ik heb doktersassistente en heb bij verschillende huisartsen gewerkt en ik merk toch dat ze weinig kaas hebben gegeten van bv. Mijn ha vertelde me van de week nog dat er geen antistoffen meer in mijn bv zaten Ps mijn zoontje had ook nooit regeldagen volgens het boekje. Hij had nooit geen regeldagen op de beruchte dagen, wel regelmatig op andere dagen. Ik weet niet je hele verhaal maar ik begrijp dat je productie (ernstig) verminder is ? Dan wil ik je graag nog wat vragen: ben je onlangs weer begonnen met hormonale anticonceptie ? En rook je (weer) ?
Borstenmanagement...... ja, dat is een term die mij ook ter oren kwam toen ik laatst mijn lactatiekundige aan de lijn had (zij was er overigens van overtuigd dat ik mijn borsten goed 'manage'). Een voorbeeld van verkeerd management is je kindje te kort laten drinken aan een borst en dan aanleggen aan de tweede borst. Dan krijgt je kindje voornamelijk voormelk binnen en dat is wel dorstlessend, maar niet verzadigend. Je kan dan last krijgen van overproductie, je kindje kan last krijgen van krampjes en wil heel vaak drinken omdat ze niet verzadigd is. Klopt dat een beetje dirksmama? Heb je al een lactatiekundige ingeschakeld? Probeer je kindje goed aan 1 kant te laten doordrinken. Eventueel pas je borstcompressie toe. En ja, die Syntocinon werkt als een tierelier als je tsr moeilijk op gang komt. Er zijn tal van manieren om je productie op te krikken, maar voordat je er aan begint zou ik eerst er zeker van zijn dat dit ook het probleem is. Overigens waren regeldagen regelweken bij mij. De eerste periode heb ik vaker gehad dat ik elke 2 uur voedde.... en hij groeide flink hard. Nu komt hij nog steeds elke 3 uur en alleen 's nachts laat hij er af en toe wat langer tussen zitten. Ik eerst uitsluiten door een deskundige dat er iets aan de hand is met je productie, aanlegtechniek of 'borstenmanagement'. En toegeven aan het ritme van je kind, want ze is nog veel te jong voor een vast ritme! Sterkte!
Ik begrijp nu in ieder geval wat jullie bedoelen met borstmanagement vroeger moest ik 1 borst geven, en dan 5 min (als toetje) de andere nu vertelde de kv me dat ik beter de kleine aan beide borsten kon aanleggen en dan max. 25 min. Aan beide kanten (tussendoor uiteraard boertje laten, en of schone luier) de volgende voeding starten, met de borst waarmee laatst geëindigd . En op zich was daar volgens mij niets mis mee, daar Zoë de 1e drie dagen van 3450 terugviel (zoals normaal kleintjes afvallen) tot 3180 en de 4e dag alweer op 3280 zat, en de 5e dag zelfs alweer op 3370 dus ze kwam wel genoeg aan gelukkig .tis gewoon de ellende tussendoor geweest denk ik (pijnlijke tepels, verkeerd aanleggen, spruw etc) waardoor het niet goed ging Afgelopen vrijdag bezoek gehad van vrouw van het cb en toen was ze zelfs 4160 gram dus kan eigenlijk niet beter jammer dat ik niet weet of het door de fv komt die ik haar tussendoor gegeven heb, of dat ze zowieso zo goed zou zijn aangekomen Hoe dan ook ik heb nu van die neusspray gehad van de ha om de toeschietreflex te laten komen, en gisteren heb ik haar steeds aangelegd (tussen de fv door) , en gisteravond weer voor het eerst 100 ml gekolfd 60 uit links, en 40 uit rechts, meer kwam er jammer genoeg niet uit was al bijna een uur bezig . Ik blijf in ieder geval doorgaan met aanleggen, en afkolven en ze krijgt tussendoor ook de fles van me zodat ik zeker weet dat ze genoeg binnenkrijgt tot ik zelf ook gerust ben op dat als ik kolf ik weet dat zij ook genoeg heeft aan mijn bv .dan wil ik weer volledig terug op de bv Ze doet het nu in ieder geval hartstikke goed, slaap goed, is lekker wakker tussendoor, wil alles zien, poept en plast meer dan genoeg, dus tja kan op dit moment eerlijk gezegd niet zeggen dat ik ongerust ben, ben er van overtuigd dat het wel weer goed komt, zo niet dan desnoods volledig over op fv En wbt anticonceptie en of roken Nee gebruik geen anticonceptie meer, ga ik ook niet doen, want gelukkig laat Ed zich helpen die heeft inmiddels wel ingezien dat mijn tijd van voorbehoedsmiddelen er op zit En roken doe ik zowaar nog minder dan tijdens de zwangerschap (zenuwen zullen wel weg zijn denk ik) .dus daar kan het niet aan liggen Ligt denk ik echt aan dat gerommel tussendoor dat het zo teruggelopen is, maar wat ik al zei, denk dat we nu weer op de goede weg zitten Gr.smoekie Dat wat jij zegt kan wel kloppen, want in het begin moest ik haar na pakweg 10 min. afkoppelen om haar de andere borst te geven en tja, daardoor legde ik haar dus ook vaker aan ondanks dat mijn tepels zo zeer deden (waarschijnlijk verkeerd aanleggen, en of dat zij haar mondje niet wijd genoeg opendeed en daardoor op mijn tepels knabbelde) en dat is natuurlijk ook niet echt je van het om dat bv te moeten geven dan zit je tenenkrommend eten te geven Ik heb geen lactatiedeskundige ingeschakeld, wel via mijn ha diverse adviezen gekregen, en ook van die vrouw van het cb die afgelopen vrijdag is geweest, en zoals je aan mijn bovenstaand antwoord kan lezen, zijn we gelukkig op de goede weg . Die regeldagen kon ik echt merken zowel aan Zoë als aan de voeding (dmv afkolven) maar die hebben we alweer achter de rug, en weet ik dat er nog tal van regeldagenzullen komen Dat ze te jong is voor een vast ritme tja dat is iets wat ik wel weet, ik gaf haar in het begin bv gewoon op verzoek en ook met de fles als nu met fles en bv maar over het algemeen liggen de tijden dat ze komt niet heel veel uit elkaar gemiddeld zo om en nabij om de 3 pakweg (soms) 4 uur .. Gr.smoekie