Moedermelk wordt mensenmelk.....

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 30 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Goede nieuwe benaming voor moedermelk? ( geen idee of dit al eerder is geplaatst :oops:)



    Hester Zitvast schrijft over dat wat haar opvalt in het nieuws. Dit keer over een bericht over een Brits ziekenhuis dat genderinclusieve taal in de geboortezorg gaat gebruiken. En dus wordt moedermelk daar vanaf nu ook wel mensenmelk genoemd om tegemoet te komen aan een betere zorg voor trans- en nonbinaire mensen. „Het zal niemand verbazen dat we daar weer eens en masse van op de achterste benen gaan staan

    https://www.telegraaf.nl/vrouw/567002031/moedermelk-wordt-mensenmelk-is-dit-niet-gewoon-een-schreeuw-om-aandacht
     
  2. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Heb het artikel verder niet gelezen maar ik noem het eigenlijk nooit moedermelk maar borstvoeding. Of is dat ook verkeerd? Ik ga het nu maar lezen :rolleyes:
     
    Zuul, Huismuisie, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Dat klinkt vind ik veel beter eigenlijk. Borstvoeding.... melk komt daar immers vandaan.
     
    GossipGirlxoxo en Syane vinden dit leuk.
  4. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Ja toch. Heb het inmiddels gelezen, niet echt een sterk stuk vind ik het eerlijk gezegd. En ik snap nog steeds het ding niet echt, het gaat om de kraamafdeling van een Brits ziekenhuis. Wat zeggen ze daar dan? Mothermilk? Daar zeggen ze toch ook gewoon breast milk? Of is dat dan niet goed? Haha ik heb alleen maar meer vragen na het lezen ervan.
     
    Fennec, bosi333 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  5. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Ik noem het nooit moedermelk, maar echt ze slaan hier zo in door. Mannen kunnen geen melk geven, het komt bij een moeder vandaan. Dus echt, deze snap ik echt niet.
     
    Typicalme, Snoepjes, Gewooniemand en 11 anderen vinden dit leuk.
  6. Loufoque

    Loufoque Fanatiek lid

    17 mrt 2021
    1.564
    4.384
    113
    Dit was hier al eens ergens geplaatst. Ik vond het toe achterlijk gezeik om het zeiken en ben nog niet van gedachten veranderd.
     
  7. Loufoque

    Loufoque Fanatiek lid

    17 mrt 2021
    1.564
    4.384
    113
    Mother's milk, maar breast milk is gangbaarder. Maar dat zullen ze dan waarschijnlijk omdopen tot chest milk :roflmao:
     
  8. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.938
    1.667
    113
    Vrouw
    Ik volg je helemaal

    maar als iemand zich als gender neutraal registreert is ze geen moeder …. maar ja hoe noemen ze een moeder/mama dan??? Kindverzorger??
     
  9. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Ik vind dat gender neutraal sowieso doorslaan.. maar dat is weer een andere discussie ;)
     
    Novi, Snoepjes, NiVa0230 en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.938
    1.667
    113
    Vrouw
    Me too hoor
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  11. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Wat ik heb begrepen is dat onder de jeugd al best wel normaal en geaccepteerd. Gender neutraal.. non binair
     
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.021
    113
    :roflmao:

    Ik vind het echt overtrokken. Net zoals dat maandverband is voor 'mensen die menstrueren' etc :| Er zal maar 1 persoon beledigd worden vanwege een woord...
     
    Snoepjes en Loufoque vinden dit leuk.
  13. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Hm had er nog helemaal niet zo over nagedacht. Maar ik snap de gedachtengang. Mensenmelk zal vanzelf wel wennen.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  14. Loufoque

    Loufoque Fanatiek lid

    17 mrt 2021
    1.564
    4.384
    113
    Ik ben bekeerd. Ik ga om te beginnen en aan het idee te wennen alleen nog refereren naar 'rundermelk' teneinde de transgender en non-binary stieren niet buiten te sluiten. Ze zullen me vast enórm dankbaar zijn.
     
  15. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zat toevallig gisteravond over iets in dezelfde categorie na te denken: dat het gebruik van de woorden hij en zij voor sommigen ook mensen uitsluit. Want niet iedereen identificeert zich als een hij of een zij.

    En toen realiseerde ik me dat de mannelijke vorm eigenlijk altijd gebruikt wordt als zowel mannen en vrouwen in één woord aangeduid moeten worden. Je hebt bijvoorbeeld leraren en leraressen, maar het is wel leraren staking.

    Hoe lang proberen feministen dat al niet ongedaan te maken? Of ter discussie te stellen?

    Ik vind het overigens helemaal prima als er rekening gehouden wordt met gender diversiteit (zeg ik dat zo?). Gender neutrale toiletten? Helemaal prima!

    Maar mensen melk? Maak er dan gewoon melk van. Klinkt een stuk minder geforceerd.
     
  16. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ik noem het altijd gewoon borstvoeding. En als je gender neutraal bent/niet als vrouw geregistreerd geeft je nog steeds met je borst toch voeding? Dus dat blijft dan. Ik vind moedermelk vreemd om te gebruiken.
    Deze vind ik overigens wel een beetje ver gezocht want je bent toch de moeder die melk geeft? Vader kan dat niet. Of moeten we de term vader (mannelijk) en moeder (vrouwelijk) dan ook niet gaan aanpassen? Want dat zou ik dan denken want iemand die dan non binair is en ouder is dan wellicht ook geen vader of moeder? Dan is mensenmelk misschien wel logischer?
     
    Maslov vindt dit leuk.
  17. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Ik gebruik ook altijd het woord borstvoeding. Lijkt me indd ook prima genderneutraal.

    Wat dat vader/moeder betreft; ik zag laatst de documentaire Seahorse. Gaat over een stel Britse transmannen die graag een kind willen. Dus 1 van hen wordt zwanger, want die heeft zijn baarmoeder nog. Dat was gewoon echt een zwangere man en later dus ook een vader. Bood wel een ander perspectief.
     
    femkes, SAARC, rocketscience en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Of we moeten gewoon lekker normaal blijven doen :cool:
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  19. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja dat is inderdaad interessant. Daar had ik nog niet aan gedacht. Dus in dit geval zou deze vader ook wel borstvoeding kunnen geven. Vandaar ook dat nu ik nadenk over moedermelk / mensenmelk (waarbij ik dus nog steeds denk dat je het gewoon beter borstvoeding kan noemen) of vader/moeder ook wel helemaal “juist” is dan want eigenlijk geef je daarmee ook een geslacht weer. Of gebruik je dan dus term “een ouder” zijn…
     
    Maslov vindt dit leuk.
  20. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ik ben gewoon even hardop aan het nadenken zonder een oordeel eigenlijk. Soms kan het best goed zijn dieper na te denken over andere denk of zienswijzen dan wat je zelf als normaal beschouwd. Kan je soms ook best weer interessante inzichten van krijgen. Tenminste, dat vind ik :)
     
    Sado, Ysabella, GossipGirlxoxo en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina