Moeders die tijdens zwangerschap hoge bloeddruk hebben gehad.. Deel jullie ervaringen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mommy2012A, 15 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lov23

Lov23 Niet meer actief

@Moederk bel je vk gewoon op die is hiervoor toch?

2. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Gisteravond is de vk nog gekomen en heeft me voor de zekerheid doorgestuurd naar het ziekenhuis.
    Gelukkig bleken alle uitslagen goed te zijn. Bloeddruk wel verhoogd maar niet alarmerend.
    Moet morgen wel even terug komen om nog een keer te checken

3. Snowy09

Snowy09 Actief lid

13 aug 2011
    466
    0
    0
    Onder Rotterdam
    Bij mijn oudste nu 7 jaar terug. Ik was toen 17 . vanaf de 25ste zwangerschapsweek ging mijn bloeddruk omhoog. Hij was normaal onderdruk 70 geloof ik. Liep op naar 80/90 onderdruk.

Werd steeds door gestuurd voor een CTG en bloed en urine werd gecontroleerd.

Met 38 weken ben ik doorgestuurd onderdruk was toen 95/100 en zelfs 110 geweest geloof ik. Toen vond de VK het welletjes. Werd weer direct naar het ziekenhuis gestuurd. En moest rekenen op een opname als het niet goed was. Om half 6 kwamen we in het ziekenhuis aan en om 5 uur stond mijn opname al gepland.EN de dag erna is mijn zoontje gehaald met 38 weken en 5 dagen.

Bij mijn dochtertje nergens last van gehad. EN nu was mijn bloeddruk vorige week weer te hoog was 126/95 . Weer door naar de verlosafdeling. Waar hij gelukkig weer daalde maar wel weer een uur CTG gehad. Vandaag weer naar de Gyn ben benieuwd ben nu al zenuwachtig voor me bloeddruk .

4. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

4 nov 2011
    489
    0
    16
    Vrouw
    Dmv van keizersnede of normale bevalling?
    Bedankt voor het delen van je ervaring meid.
    En natuurlijk alle andere dames. Ik stel het zeer op prijs.

5. poetje84

poetje84 Actief lid

24 okt 2011
    141
    0
    0
    Hier ook iemand bij wie aan het begin van de zwangerschap een hoge bloeddruk werd geconstateerd. Ongeveer anderhalf jaar geleden wastie voor 't laatst gemeten (ja, wanneer doe je dat nou?) voor ik geopereerd ben; en toen was er niets aan de hand, is me in ieder geval niets verteld.

Maar omdat het aan het begin van de zwangerschap was, kreeg ik toen Methyldopa; 3x 250mg. Toen zakte ie keurig en had ik wekenlang een bloeddruk volgens het boekje.
    Met de 20 weken echo wastie hoog; maar ze dachten misschien door spanning, dus moest 2 weken later terugkomen. Toen wastie weer keurig!
    Nog eens twee weken later, was ie weer verhoogd. Toen is de Methyldopa opgehoogd naar 3x500mg. Ook adviseerden ze me toen om te proberen 's middags een uurtje te gaan rusten. Dat doe ik nu trouw - en met resultaat (tot nu toe).
    Een week later moest ik terugkomen voor een automatische meting van een halfuur (elke drie minuten meting) en ik was toen zó suf van de Methyldopa... laagste was toen 100/68, bijna aan de lage kant dus.
    De meting door een assistent daar was weer een stukje hoger (die jongen moest voor het eerst met een doppler het hartje gaan zoeken; en kreeg het maar niet te pakken... Ik had 't even daarvoor voelen schoppen; maar was toch niet helemaal rustig!). Maar goed; toen waren ze tevreden.

Gisteren ben ik - met maar liefst 4 weken tussenpauze - weer geweest voor controle. Echo gehad; kindje gezien... alles prima (wel kleiner dan gemiddeld) en daarna bloeddruk meten... toen wastie 130/70. Vooral met die 70 was ik erg blij!
    Moet nu over 3.5 week weer terug. Zodra ik tussentijds klachten krijg, moet ik natuurlijk gelijk bellen; maar wie moet het niet... Ik heb een collega die af en toe mijn bloeddruk meet. Zij heeft zelf een apparaat en ook altijd al 'n hoge bloeddruk - dus die is de expert ;) Als ik 'm bij haar hoog heb, bel ik natuurlijk ook gelijk.

Ik herken dat onzekere wel. Soms vliegt het me ook even aan; vooral toen het zo schommelde. Dan wil ik ook echt graag het kamertje helemaal afhebben enzo.. en zie ik mezelf soms al liggen; weken in 't ziekenhuis met zwangerschapsvergiftiging of HELLP... Of met een hééél erg prematuurtje...
    Ik heb een zusje dat ook prematuur geboren is; en sowieso beviel mijn moeder elke keer (ruim) voor de datum; tussen de 37-39 weken. En mijn zus evenzo... Ergens verwacht ik ook zeker niet dat ik de 40 weken ga halen, maar té ver ervoor hoop ik toch echt niet.

Nu 't gister zo goed was, ben ik wel weer even gerustgesteld. Morgen ben ik 'al' 28 weken, en als alles goed gaat ben ik met de volgende controle bijna 32 weken... ik hoop gewoon dat ik dat rustig ga halen; en dat er dan nog niet echt wat verandert is... Geen idee of dat ijdele hoop is; maar ik ga het 'per week afstrepen' voor mezelf. Merkte wel dat ik het een heel 'fijn idee' vond dat ik de 26 weken gepasseerd ben. Mocht het nu niet goed gaan, dan is er iig kans op leven, dat gevoel. En nu ben ik er alweer 28; daarbij is er al weer hogere kans.. En zo ga ik de weken wel wegstrepen tot ik de volgende keer weer heen moet (met tussendoor paar x meten door collega). En ondertussen trouw elke middag ff liggen. Ik werk nu halve dagen (sta voor de klas en dat uurtje 'ertussenuit' werkt daar echt niet), en dat scheelt ook een hoop stress/drukte. 'k Hoop het echt nog een paar weken zo te mogen doen!

6. girl13

girl13 Actief lid

12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn bloeddruk was tijdens mijn zwangerschap ook erg hoog. De anesthesist heeft me zelfs tijdens de afspraak moet spoed naar de gynaecoloog gestuurd omdatde bloeddruk op dat moment zelfs 200/105 was.
    Ik slikte vanaf 35 weken Labetalol. Mijn zoon is met 39+1 weken geboren (keizersnede)

oh en ik hield aan het einde ook hele zwembaden aan vocht vast :D

7. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

4 nov 2011
    489
    0
    16
    Vrouw
    Hey meid. Toch wel fijn dat de kleine niet vroeg geboren is.
    Hoe gaat het nu met je tweede zwangerschap, last van bloeddruk of gaat het goed?

Gr

8. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

4 nov 2011
    489
    0
    16
    Vrouw
    Bedankt voor het delen van je verhaal meid.

9. TJ82

TJ82 Bekend lid

27 nov 2010
    929
    20
    18
    Europa
    Ik had in de eerste helft van mijn zwangerschap een prima bloeddruk (120/70). Tijdens mijn controle bij de vk met 26 weken bleek mijn bloeddruk ineens gestegen te zijn, 170/90. Ben meteen doorgestuurd naar zh voor onderzoeken etc. Moest 2 dagen later opnieuw op controle in het zh en toen bleek ik een onderdruk van 105 te hebben. Ben meteen doorgestuurd naar het WKZ in Utrecht waar ik 5 dagen heb gelegen. Toen hebben ze m'n bloeddruk met medicijnen iets omlaag gekregen. Moest wel wekelijks (en later zelfs vaker) op controle bij de gyn en mocht ook niet meer werken. Met 33 weken werd ik opnieuw opgenomen in het zh. Ook toen weer 5 dagen gelegen en mocht met kerst naar huis. Kreeg wel thuiscontrole en 2e kerstdag belden ze van het zh dat ik meteen terug moest komen omdat mijn bloedwaardes slechter waren en ik eiwitten in m'n urine had. Ik voelde me die dagen ervoor ook erg slecht, hield ook heel veel vocht vast. Die nacht bleek dat ik HELLP had en werd besloten dat ons kindje de volgende ochtend gehaald werd. Dit werd een keizersnede, ook omdat hij in een stuit lag. Ons mannetje is met 34+3 geboren. Gelukkig had hij een mooi gewicht en heeft hij maar 2,5 week in het zh gelegen. Hij heeft er gelukkig ook niks aan overgehouden, doet het super goed! Mijn bloeddruk blijt wel hoog, maar de huisarts wilde hier niets aan doen. Moet bij een volgende zwangerschap wel direct naar de gyn, want dan zal ik waarschijnlijk eerder medicijnen krijgen.
    Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal! Succes!

10. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

4 nov 2011
    489
    0
    16
    Vrouw
    Heel erg bedankt meid voor het delen van je verhaal! Ik heb aan al jullie verhalen veel gehad en ik lees ze graag. Ik kan niet overal op reageren helaas, nog een fijne zondag dames!

11. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Met bijna 27 weken zwangerschap ging mijn bloeddruk omhoog naar 150/100 gecomineerd met eiwitten in de urine dus PE. Ik ben toen opgenomen geweest en heb medicatie gekregen toen mijn bloeddruk weer stabiel was en de eiwitten weer uit mijn urine waren mocht ik naar huis. Wel met wekelijkse controles en bed/bankrust.

Met 34 weken opnieuw opgenomen bloeddruk was weer 150/100 en eiwitten. Ze hebben nog een poging gewaagd tot ophogen naar de max dosis omdat de baby het zo goed deed. S middags versneld opgehoogd en snachts hebben ze besloten tot halen omdat de baby stress begon te vertonen.

In de ochtend schoot de bloeddruk door naar 180/130 en dus KS onder algehele narcose (mede door scoliose) Tijdens de KS ging het fout en ging mijn bloeddruk naar de 220/180. Conclusie HELLP met complicatie tijdens/na de geboorte. Ik heb kantje boord gelegen.

Uiteindelijk met een hele lading medicijnen naar huis. een paar dagen later mocht ons meisje ook naar huis.

12. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

4 nov 2011
    489
    0
    16
    Vrouw
    Jij hebt veel moeten doormaken zeg :(.
    Ik hoop dat nu alles goed gaat en je kunt genieten van je kleintje en je je weer lekker voelt.

13. pricil

pricil Actief lid

30 dec 2011
    191
    0
    0
    ik ben ook 24, ik ben deze week 18 week en 3 dagen.
    vandaag bij de vk geweest, en ze maakte zich wel een beetje zorgen mijn bloeddruk blijft alleen maar verhogen.

Eerste controle, 125/70 erg netjes
    tweede '' 130/80
    vandaag derde 130/85

Advies om rustig aan te doen en mijn werk aan te passen, ik werk in de gehandicaptenzorg en we hebben erg lange diensten doordat we de hele dag onze woning open hebben + vroeg en late diensten..

Maak me best wel zorgen heeft iemand nog tips?

14. Rosemarie86

Rosemarie86 Bekend lid

8 apr 2011
    850
    0
    0
    hai meiden,

ik zocht mensen die ongeveer hetzelfde hebben als ik en kwam bij dit topic terecht.

mijn verhaal:
    mn bloeddruk is heel de zwangerschap netjes geweest, maar ongeveer vanaf week 30 steeg mn bloeddruk en had de verloskundige me doorgestuurd naar het ziekenhuis. moest ik aan de ctg toen daalde mn bloeddruk dus mocht ik naar huis. ik moest wel rustig aan doen dus ben gestopt met werken. ik hield ook veel vocht vast.
    ik was ook erg moe, en de week daarna bleek dat ik blaasontsteking had.
    antiobiotica en ik begon me wel weer beter te voelen. ik ben toen 2 keer teruggeweest naar het ziekenhuis voor controle. mn bloeddruk was toen wel weer goed dus mocht ik terug naar de verloskundige.
    maar afgelopen woensdag was ik bij de verloskundige en was mn bloeddruk weer hoog, dus weer doorgestuurd. toen heb ik medicijnen gekregen voor mn bloeddruk. ik hield minder vocht vast maar zag wel sterretjes en 1 keer zo'n strakke band om mn buik gevoel.
    vandaag moest ik weer terug, ctg en echo. mn bloeddruk was nog steeds best hoog. de echo was goed.
    ik wil graag weten waar ik aan toe ben, maar dat is lastig te zeggen ivm mn bloeddruk. ze weten niet wat de beste behandeling is, of nu de bevalling opwekken of wachten tot 37 weken.
    als ze de bevalling nu opwekken dan is het beter voor mij, er is weinig verschil tussen week 34 en week 37. kindjes die geboren worden in week 34 moeten wel nog in de couvouse.
    dus ik vind het erg spannend allemaal.
    woensdag moet ik weer terug.

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik was 27 tijdens de zwangerschap, (2e zwangerschap) mijn bloeddruk was altijd 110 over 60.
    Na 4 maanden was de onderdruk 80 en moest ik stoppen met werken. Na 6 maanden was de onderdruk 95 en werd ik opgenomen. Ik had toen al hellp, na 2 dagen ziekenhuis lag ik te stuiptrekken maar ze hebben dit weer onder controle gekregen gelukkig. Na 2 weken ziekenhuis ging het niet meer, ondanks alle magnesium, adolat, en helaas cardene iv (dat is echt bocht) had ik een onderdruk van 120, dus het dubbele van wat het was en heb ik een spoedkeizersnede gehad.

Ik heb nu nog 1 werkende nier. Mijn dochter was veel te klein maar dat trekt nu heel goed bij :) ze is geboren met 33 weken.

Hou goed de onderdruk in de gaten en mocht je ineens veeeeel vocht vast gaan houden (ik ben in de maand na de bevalling van 106 naar 66 kg gegaan, precies zo zwaar als ik was voor de bevalling) echt aan de bel trekken, ik was daar een beetje laat mee.

16. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

4 nov 2011
    489
    0
    16
    Vrouw
    Zometeen duik ik mijn bedje in en zal ik de laatste verhaaltjes even lezen.

17. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Voor ik zwanger was had ik al een hoge bloeddruk. Ik slikte hiervoor medicijnen. Heb mijn kinderwens met de dokter besproken en ben toen overgestapt op medicijnen die wel mochten tijdens de zwangerschap. Toen ik 4 weken zwanger was mijn bloeddruk gemeten. Die was prima. Met 6 weken weer gemeten, en weer prima. Daarna gestopt met de medicijnen. Steeds om de 3 weken naar HA om te meten en elke keer perfect. Gisteren voor de laatste keer gemeten en hij was 110/85, dus ook prima.

Mijn bloeddruk is dus gezakt tijdens mijn zwangerschap. Vreemd :(

18. Rosemarie86

Rosemarie86 Bekend lid

8 apr 2011
    850
    0
    0
    jeetje jou verhaal is wel heftig zeg! gelukkig gaat het wel goed met jullie dochter.

19. Jessie

Jessie Lid

12 okt 2010
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een heftige verhalen zeg.
    Bij mijn eerste ging mijn onderduk de laatste weken van de zwangerschap steeds meer omhoog,maar bleef het stabiel rond 90. Met 40 weken bij vk en die constateerde dat ik toch wel veel vochtvasthield en dat mijn onderdruk nu 100 was. Gelijk een afspraak in zh en moest daar blijven, na twee dagen ingeleid. Het was gelukkig maar "hypertensie" bij mij. Bij de tweede werd ik met 36 weken overgedragen aan gyn.Bloeddruk verliep goed,wel elke week controle en bij 40 weken elke dag, alleen toen met 40+2 kon ik gelijk in het zh blijven,ik had pe ontwikkeld. Gelijk ook aan magnesium. Met 40+3 ingeleid.
    Nu bij deze is de kans volgens de vkzeer aanwezig dat hetzelfde gaat gebeuren aan het einde van mijn zw. Mijn lichaam heeft tegen het einde genoeg en begint met afstoten.

Belangrijk is idd om goed de symptomen in de gaten blijven houden, maar dat blijft heel erg lastig.

20. Rosemarie86

Rosemarie86 Bekend lid

8 apr 2011
    850
    0
    0
    wat me wel verbaasd bij jou jessie, is dat je toch tot de 40 wk bent gekomen. nu bij mij zeiden ze dat ze niet goed weten wat de beste behandeling is. of nu in leiden of wachten tot 37 wk.

Deel Deze Pagina