Mijn bloeddruk begon met 29 weken te stijgen. Volgens mij toen 130/90. Ik dacht eerst dat het allemaal aan stress lag omdat ik van de eerste met die termijn bevallen was. Toch moest ik aan de meds. BD daalde niet echt. Uiteindelijk 3x opgenomen geweest ivm hoge bd en eiwitten. de laatse opname zou duren tot de baby er was. De BD was telkens 170/100. Baby zou met 37+3 gehaald worden, maar omdat de CTG's slechter werden en hij niet meer groeide, is hij met 36+4 gehaald met 2160 gram (wij kunnen ook geen grote kindjes krijgen) Mij bloeddruk is lang hoog gebleven na de bevalling en ik mocht eerst ook niet naar huis omdat het na de bevalling nog om kon slaan in HELLP. Uiteindelijk nog 5 maanden aan de medicatie. BD daalde flink en na stoppen met meds, steeg deze tocht weer. Ik ben waarschijnlijk iemand waarbij de BD heel snel reageert. Sterkte en succes!
Ok. Dan hoop ik dat het idd nog gaat werken. Ik klop het af maar nog steeds geen klachten. Wel slapen, de hele dag door. Maar goed dat schijnt een bijwerking te kunnen zijn van de Albetalol.
@mama: ook heftig zeg. En opname tot beeb er is. Ik word al zenuwachtig bij die gedachte. Ik ben pas 31 wkn
Hier vandaag weer controle gehad. Ze ging eerst links bloeddruk meten. Deze leek 150/110 (ze pompte eerst tot 140 dus moest nog bijpompen). Toen wilde ze de onderdruk nogmaals luisteren dus pompte ook weer bij om de onderdruk nog een keer te meten. Deze kon ze niet meer horen na meerdere pogingen. Uiteindelijk rechts gemeten en die kwam op 130/85. Omdat ik ook hoofdpijn/sterretjes aan gaf, hebben ze ook urine gelijk gecheckt. Eenmaal bij de gyn binnen alle klachten opgenoemd, maar hij wimpelde dat weg dat het er allemaal bij hoorde. Ook vond hij mijn bloeddruk netjes. Dat vind ik wel apart, want de vorige keer was het 120/70 dus mijn onderdruk is wel weer 15 punten gestegen. Uiteindelijk besloot hij dat er voor de zekerheid maar even bloed geprikt moest worden. Hij vroeg tussen neus en lippen nog even of ik de baby goed voelde bewegen. Nou nee, vandaag was ze opvallend rustig. Dus ook maar aan de ctg.. Eerste half uur ctg zag er niet goed uit. De kleine dipte erg veel en er kon geen basishartfrequentie vastgesteld worden. Daarna dus nog dik een half uur blijven liggen. Inmiddels ook best regelmatig harde buiken die geregistreerd werden. Na zo'n 5 kwartier gelegen te hebben, mocht ik er eindelijk af (gelukkig, ik moest nodig plassen ) Hij zei dat het nu goed was, maar dat ik voor mijn eigen geruststelling morgen even terug moest komen. Dat laatste trap ik dus echt niet in. Alsof ze je 'zomaar' aan de ctg leggen terwijl ze zelf geen belang hebben in inzicht over de conditie van de kleine... Dus hoop wel dat ie morgen goed is! Baal er wel van dat ik deze gyn voor alle afspraken heb die verder nog gepland staan.. Ben blij dat hij uiteindelijk wel dingen wilde controleren, maar ik voelde me eerst niet serieus genomen... @ cryptonism, ben je al zwaar onder zeil van de verhoging van je dosis of valt het nog mee? Hoe was jouw controle vandaag?
Goedenmorgen, Jeetje Nen, hij lijkt er wel makkelijk over te denken. Ik hoop dat je wel op je strepen staat. Vooral VEEL vragen. Hoe anders is het hier. Gister controle bij de gyn. Bloeddruk 160/110. Te hoog. Moest van het weekend al urine sparen en daar zaten eiwitten in. Conclusie: opname met zwangerschapsvergiftiging. Ik typ dit dus uit het ziekenhuis. Heb een extra tablet gekregen voor de bloeddrukverlaging. Die leek gister te helpen. Hopelijk is het vanochtend weer laag. VAndaag gaan ze bespreken of ik aan de longrijpingspuiten ga. En dan zijn er zo'n 3 mijlpalen: 1 Ik ben nu 31 weken en 3 dagen. Als het goed blijft gaan tot 32 weken mag ze in ieder geval in dit ziekenhuis blijven mocht ze ter wereld komen. 2 als dat lukt, dan hopen we te gaan voor 34 weken 3 als dat lukt dan hopen we er nog een paar weken aan vast te knopen. In principe gaan ze voor natuurlijlke bevalling maar hoe eerder ze komt hoe meer de kans op een KS. Mocht ze deze week moeten komen omdat het met mij niet goed gaat dan moet ik naar een academisch ziekenhuis. Dan mag met 32 weken ze weer terug hiernaartoe. Tja, dat is het zo'n beetje. Afwachten en hopen dus. Het schijnt dat de kansen prima zijn als ze nu ter wereld komt maar ik ben toch bang.
@ cryptonism, zo dat is even schrikken! Hoe gaat het nu met je bloeddruk na die extra tablet? En hebben ze je zo'n spuit gegeven? Ik hoop dat het goed gaat met jou en de kleine en dat ze zo lang mogelijk (veilig!) in je buik kan blijven zitten. Ik heb gisterochtend weer aan het ctg gelegen en die was gelukkig goed. Ze heeft ook nog even de doorbloeding van de navelstreng gemeten, maar die was gelukkig ook in orde. Nu volgende week vrijdag weer op standaard controle.
Fijn dat alles in orde was Nen!! Sinds ik sinds maandag die tabletten heb gaat het goed met de druk. Onderdru netjes onder de 90. Vanmiddag was ie even hoger maar toen moest ik verschrikkelijk nodig plassen. Na de tijd nog eens gemeten en toen was ie goed . Morgen weer bloedprikken en de 24 uur opgespaarde urine checken en dan hoor ik meer. Vooralsnog geen spuiten gehad nog. Maar we horen het morgen weer. Verder voel ik me nog steeds ok. Baal dat ik niet even van de afdeling afmag want zou graag even een luchtje scheppen. Maar goed, alles voor beebs. Grappig is. Jij zegt 'dat ze nog even veilig in mijn buik kan zitten'. Iedereen wijst me erop dat zij superveilig zit. Als het misgaat dan ben ikzelf in gevaar en moet ze er uit omdat anders het verkeerd met mij kan aflopen. Het is toch wat he. En wij denken alleen maar aan ons beebje.
Ja in die zin bedoel ik ook veilig: voor zowel jou als haar. Wat fijn dat je bloeddruk nu netjes is! Balen zeg dat je niet van de afdeling af mag..
Ik was 25 toen ik zwanger werd, vooraf was ik niet bekend met een hoge bloeddruk. Wellicht in deze overbodig om te melden, maar ik ben zwanger geworden d.m.v. een ICSI behandeling. Met 25w5d werd ik niet lekker, duizelig/sterretjes zien/tintelingen in mijn vingers. Ik ben naar de vk gegaan en zij constateerde een vreemde bloeddruk en stuurde me door naar de gyn. Eenmaal in het zkh bleek ik zoveel HELLP gerelateerde klachten te hebben dat ze me hebben opgenomen en aan een magnesium infuus hebben gelegd om de symptomen van HELLP te onderdrukken. Het scheelde niet veel of ik was overgebracht naar een academisch ziekenhuis voor een spoedkeizersnede. Na 4 dagen werd ik uiteindelijk ontslagen, maar met 100% bedrust en wekelijkse controle bij de gyn. Wekelijks werd mijn bloeddruk hoger en bij minder leven raakte ik in paniek. Met 34 weken ben ik aan de bloeddruk verlagende medicijnen gegaan om het te rekken tot 37 weken. Mijn bloeddruk was op z'n laagst 145/95 en op z'n top 170/110. Mijn lichaam had het zwaar. Toen ik 36w5d was werd ik weer opgenomen wegens mijn bloeddruk. Ze wilde m'n medicijnen qua dosering verhogen, maar dat heb ik geweigerd. Ik was het zwanger zijn zo onwijs zat, daarbij zijn die meds niet goed voor mij en de baby, dat ik om inleiden heb gevraagd. Hier werd eerst moeilijk over gedaan, maar uiteindelijk hebben ze met 37 weken een ballonkatheter geplaatst die dezelfde dag er weer uitviel en waardoor ik 2 cm ontsluiting had. Met 37w1d zijn mijn vliezen (door de gyn) gebroken en 4 uurtjes later is mijn zoontje geboren met een gewicht van 2760 gram.
hey iedereen, ik ben sinds vandaag overgedragen aan de gyneacoloog i.v.m. hoge bloeddruk. Ben nu 39.1wk Vorige week ook al verwezen voor onderzoeken (urine, ctg, 30min. bloeddruk meting, bloedprikken) naar zwangerschapsvergiftiging, bloeddruk was toen hoog 135/95, spoortje eiwit in urine, maar gyn. vond het allemaal nog wel meevallen en zei dat mn klachten erbij hoorde. Dus terug naar mn verloskundige. Vandaag op controle, bloeddruk nog hoger 145/105 en nogsteeds dezelfde klachten en weer spoortje eiwit. Weer naar ziekenhuis, dezelfde onderzoeken, hetzelfde tehoren gekregen. Wel neemt de gyn. het nu over van de verloskundige en moet ik nu iedere 2/3 dagen weer naar het ziekenhuis om het hele proces opnieuw te doorlopen...zucht* Ben nu 39.1 en moet met 39.3 (a.s. zondag) dus weer terug, het liefst heb ik dat ze me daarhouden en me gaan inleiden ofzo, dat gedoe met die onderzoeken steeds, snap het nut niet zo aangezien ik toch al op het end loop en toch klinisch moet gaan bevallen, maargoed we zullen het a.s. zondag wel zien..
Sterkte meiden. Ik wou dat ik al zoveel weken was. Maar over 2,5 uur ben ik 32 weken en daar ben ik al heel gelukkig mee. Verder weinig te melden. Het ziekenhuis kom ik voorlopig niet uit dus het is per dag bekijken wat er gaat gebeuren. Jullie heel veel sterkte en ben benieuwd als de kleintjes er zijn!
Ik heb van mezelf altijd een redelijk lage bloeddruk 110/60, de 1e zwangerschap bleef hij ook zo. De 2e zwangerschap na 30 weken begon hij langzaam te stijgen, was toen 28. Met 36 weken werd ik er zo beroerd van misselijk, veel hoofdpijn dat ik bijna elke dag naar het zh moest voor een ctg, plasje en bloedonderzoek. Met 38 weken ben ik ingeleid, mijn bloeddruk was toen 155/99. Ik vond het super in het zh dat ze je zo goed in de gaten houden met hoge bloeddruk en het was zeker niet altijd fijn om zo vaak naar het zh te moeten, maar het was voor een goed doel. Ik wens je heel veel sterkte en hopelijk kun je wel genieten van je zwangerschap.
@mama roos: Daar heb je ook wel gelijk in hoor. Ik ben ook dankbaar dat ze me hier zo goed in de gaten houden en ik word goed verzorgd. Het zijn lieve mensen die, tot zover ik heb mogen ervaren, begrip hebben voor het hele brede aspect. Niet alleen het feit dat de zwangerschap zo eindigt maar ook bv dat het vervelend is dat je niet even een klein wandelingetje mag maken etc. Feit is wel dat juist door al die bedrust mijn bloeddruk mooi laag blijft. In ieder geval vandaag 32 weken gehaald. Dankbaar voor. Nu eens kijken wat mijn bloed vandaag vertelt . Voor mezelf heb ik wel geaccepteerd dat de zwangerschap over is. Voor mij is maar 1 ding van belang. Dat mijn meisje gezond ter wereld komt.
Dat had ik ook, ik ben opgenomen met 31 weken, en ze zeiden dat ze het zo lang mogelijk gingen rekken, ik dacht menn, lig ik hier straks nog 6 weken! Ik had toen al hellp maar dat hebben ze op dat moment niet verteld, ze waren bang dat ik zou flippen. Mijn dochter is met 33 weken geboren, was ook dysmatuur, maar ze is nu kerngezond!
Fijn dat je nu al 32 weken gehaald hebt, dat heb je maar mooi gedaan... heb je nog veel last van de warmte dan of krijg je er weinig van mee? Inderdaad accepteren dat het gewoon niet anders is en wel proberen te genieten van het kleintje in je buik. Was het bloed goed vandaag of heb je nog geen uitslag? Sterkte in ieder geval
@Foxter: dan ben jij dus echt heel ziek geweest. Heb je daar nadien nog last van gehad? Hetzij lichamelijk hetzij mentaal? @mamaroos: idd. de 32 hebben we in de pocket. Het bloed was ok vandaag. Wel de bekende urinezuren maar dat past bij het plaatje. Dokter was tevreden. De bloeddruk medicijnen slaan aan en ik mag onder begeleiding af en toe even wat op pad. Evt. naar het dakterras maar dat heb ik vandaag met de hitte maar niet gedaan. Die beweging moet ook om trombose te voorkomen. En daarnaast is het fijn dat het blijkbaar zo goed gaat dat dat gewoon mag. Volgende doel is 34 weken. Het idee om hier nog 2 weken te liggen is natuurlijk niet leuk maar goed, als we het halen dan halen we het . De warmte heb ik geen last van. Goede klimaatbeheersing. Heb het zelfs een beetje aan de frisse kant
hey iedereen, vandaag 39.3wk. vanmorgen ctg gehad, 45min bloeddrukmetingen, urine getest op eiwit en vervolgens weer naar huis gestuurd. ctg was prima, bloeddruk was nog steeds hoog maar ongeveer hetzelfde (iets beter) dan 2 dagen geleden, hoogtste waarde was 140/102, laagste 133/75. Urine nog steeds met spoortje eiwit, was ook prima vonden ze. Mijn klachten zijn nog hetzelfde, maar niet toegenomen, dus al met al weer goed genoeg om naar huis te gaan. A.s. woensdag (dan 39.6wk) weer terugkomen, dan weer hetzelfde met ook weer bloedprikken en gesprek met gyn. op de poli. Heb het gevoel dat het zo nog best een tijd kan gaan duren.. Oja, ik vraag me trouwens af of de metingen wel zo realistisch zijn. Ze meten mn bloeddruk als ik 45 min stil op bed lig in de airco. Vervolgens ben ik thuis in de hitte (voeten en vingen zwelllen meteen weer op!) en beweeg ik me ook gewoon door het huis of buiten (af en toe even vaatwasser leegmaken, was vouwen of tuin sproeien etc.). Vraag me af of ze daar ook rekening mee houden
Ja, ik heb een tia gehad door de hoge bloeddruk, 1 nier is ermee opgehouden en gaat het ook niet meer doen en ik had een leverruptuur. Ik zit nu dus ook nog in de ziektewet. Maar mijn dochter is helemaal gezond! Mijn tip, als je bloeddruk boven de 110 komt, trek aan de bel. Ik had dat met een nachtzuster, die zei jeetje, hij is nu wel erg hoog, maar morgen ochtend komt de arts om te overleggen. En 'sochtends hing mijn gezicht helemaal scheef. Ik had daar al een raar gevoel bij, maar je gelooft toch dat ze het wel weten.
Hallo!! Ik ben 26jaar.. en had ook vanaf week 29 hoge bloeddruk..! In week 27 kreeg in trombose en daardoor aan de antistollingsmiddelen, geen idee of dit invloed heeft gehad op mijn BD.. Maar al met al... week 29dus veel te hoge bloeddruk.. 150/105 .. Hele traject doorgelopen maar alle uitslagen waren verder goed dus na 1 nachtje in ziekenhuis naar huis gestuurd met rust! Dat ging redelijk.. tot week 33 toen weer torenhoge BD! Aan de medicatie gegaan en om de 3 dagen bloedprikken/urine/CTG... alles goed en bloeddruk zakte goed! Ben er flink beroerd van geweest in ene zo'n dikke daling in de BD! Elke week (minimaal) naar de gyn op controle en BD liep weer langzaam op... tot 29mei.. onderdruk weer boven de 100 ondanks medicatie! Ik was toen 39w2d zwanger en de gyn zei dat het protocol gewoon was bij een termijn voorbij de 37weken en hoge BD dan moet het kindje er gewoon uit! Dus 30mei ingeleid en een prachtig manneke gekregen! Gyn heeft me de placenta ook laten zien en je zag duidelijk verkalkingen in de aders..! Was dus inderdaad hoooog tijd dat ons mannetje ter wereld kwam! Heb na de bevalling geen 1 pilletje meer gehad voor de BD.. want Jesse was er uit en BD was weer 'normaal' ...!