Moeders hoogbegaafde dreumes 1 tot 2 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nitty, 23 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Tjonge, wat lijkt me jouw situatie lastig! Ik kan alleen iets vertellen vanuit mijn werk. Ik merk aan ouders dat het vaak geweldig líjkt dat hun kind hoogbegaafd is, terwijl dat heel moeilijk kan zijn. Ook staan anderen vaak met een oordeel klaar. Heel vervelend!

Persoonlijk denk ik dat wat je doet goed is. Als het vanuit een kind komt, is het kind er aan toe. Dit wordt vaak ook bedoeld met 'het kind vraagt om...' Het gebeurt ook wel eens dat een kind op zeer jonge leeftijd ver voor loopt (bijvoorbeeld spraak en getallen) en 'ineens' op drie of vierjarige leeftijd deze dingen niet meer kan. Mijn neefje was anderhalf toen hij getallen kon aanwijzen ik heb het dan niet over 1, 2 of 3, maar over 48, 25 etc. Toen hij twee was kon hij korte woordjes lezen. Hij is op de basisschool getest en bleek niet hoogbegaafd, maar meerbegaafd. Hoogbegaafd is een iq van 140 of hoger. Vanaf 120 is het meerbegaafd. Hier kun je nu natuurlijk geen bal mee haha!

Wil je veel succes en plezier wensen meid!

2. Nitty

Nitty Actief lid

21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    De ipad speelt ze idd hier ook al vanaf babytijd mee. Sinds ze in de eetstoel kan zon beetje. Is heel fijn en handig en idd op haar niveau en wensen makkelijk aan te passen. Ze speelt er meermaals per dag mee momenteel is myplayhome de favoriet.

Maar ik wil ook weer niet dat ze teveel met de ipad bexig is het is niet goed voor de ogen en er is zoveel meer in de wereld.

Loco heb ik vandaag bekeken maar haar kennende denk ik niet dat het iets voor haar is. Ik zou daarbij ook liever andere dingen kopen dan letters want daar heeft ze al best veel speelgoed mee.

3. Nitty

Nitty Actief lid

21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    Ze is idd vrolijk en speelt de hele dag.
    Maar ze speelt ergens even mee en dan heeft ze het wel weer gezien. Vanaf een maand of negen a tien is ze een aantal maanden lang intensief geintetesseerd geweest in een beeldwoordenboek voor volwassenen, (cb adviseerde om wat uitdagenders te kopen dan de boom roos vis babyboeken) toen ze zowat alles in het hele boek kon aanwijzen verminderde de intetesse hiervoor.

Ze heeft zich daarna rond haar eerste verjaardag echt een wat langere tijd dagelijks geintetesseerd voor het bouwen met de houten blokken. Maar dat is nu weer even minder en dat is ook logisch.

Met ipad speelt ze meestal graag maar ik wil dat niet te lang achter elkaar. Max 30 min en dan speelt ze er ong drie keer per dag mee

Momenteel speelt ze met dingen zoals playmobile, poppenhuis, blokken, magnetisch schrijfbord, letterpuzzel en andere houten of kartonnen of blokpuzzels, knuffels en poppen, loopauto en tiptoi en de bijbehorende boeken van de wereldatlas, muziek en boerderij

Verder helpt ze natuurlijk in huis met vaatwasser uitruimen pannen in de kast doen, samen de stofzuiger vasthouden enz.

Maar qua speelgoed niet zo intensief als eerder. Ze is sneller uitgekeken en verveeld en wil wat anders

Ik zoek nu dus naar ideetjes voor speelgoed of bezigheden waar ze zich weer lekker in vast kan bijten.
    Vandaag gingen we met duplo naar huis, ze heeft al grote lego maar de duplo is weer anders en ik ben benieuwd of ze zich er goed mee gaat kunnen vermaken

4. Nitty

Nitty Actief lid

21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    Sorry ik weet het niet meer. Als het de link hbkind was dan wel maar was het een andere stuur het dan nog eens alsjeblieft?

Vandaag wat duplo gekocht, we gaan het zien...

5. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Nouja als het op een abc speelmat ligt zou ik het ook benoemen

6. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Waarom koop je tiptoi voor haar? Ik heb echt het idee dat je het mega stimukeert door zulke dingen aan te bieden. Natuurlijk vind ze het interessant, het geeft geluid, het praat, enz... Maar waarom dat stimuleren? Stimulerr haar om met speelgoed bezig te zijn van haar eigen leeftijd, of iets erboven, maar geen educatie vanaf 5! jaar.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Heeft ze ook zwakkere punten? Misschien kun je juist daarop mikken? Mijn oudste was wel pienter, maar hij was zwakker sociaal en motorisch, we hebben hem daarom zoveel mogelijk op die gebieden uitgedaagd en hij is nu niet super slim, maar scoort wel bovenin de cito's, daarnaast is hij motorisch en sociaal ook bijna bij..
    Dat waren veel uitjes naar speeltuinen, ballenbak, zwemmen, knutselclubjes, koffiedrinkgroepjes met kleine kinderen etc

Zijn vriendje was ook pienter, maar de ouders bleven ook focussen op dat. Hij is sociaal ook onhandig, emotioneel ook. motorisch is hij ook wat beholpen. Maar hij zit niet op sport, pas sinds kort op een clubje. Maar thuis werd hij wel aan alle kanten geholpen met schooldingen. Dat jochie is echt HB, maar hij heeft er echt last van, omdat hij qua rest van de ontwikkeling niet kan versnellen..

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Je stimuleert met speelgoed op niveau, lijkt me...leeftijdsindicatie (wat ook maar een mening is, gebaseerd op gemiddelden) is bij kinderen die voor of achter lopen lang niet altijd leidend.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Stimuleren van de 'zwakkere' gebieden zou ik wel doen, maar ook weer niet te veel. Hoe frustrerend is het als je de hele dag moet doen waar je niet goed in bent (ik bedoel niet dat jullie dat deden/doen, deepfreeze!) en misschien ook helemaal niet leuk vindt? Het is een kwestie van een goede balans zoeken.

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113

Tiptoi? Waarvoor zou je dat al met haar doen?

Ik krijg een beetje het idee dat je continu bezig bent om haar dingen te leren. Dat daar de focus heel erg op ligt.
    Ik geloof echt wel dat kinderen op die leeftijd al ver voor kunnen lopen, maar ik zou toch wel proberen het enigszins te "beperken" door de focus ergens anders op te leggen.

Hoe is ze idd sociaal?

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die balans was er zeker ook wel. Wij hebben hem alleen wat meer aangemoedigd op die kanten, vooral complimenten op die gebieden, minder voor cognitief. Zwak hoeft ook niet perse te betekenen dat het niet leuk hoeft te zijn. Alleen je moet het op hun niveau doen. Verwacht niet teveel..
    Mijn zoon heeft nu echt lol in motorisch bezig zijn. En destijds ook wel, omdat ik van hem niet verwachte dat hij net zo bewoog als de doorsnee klasgenoot. Maar elk dingetje dat hij extra kon kreeg hij een dik compliment voor..

Maar ook zwakker gebieden dat kun je prima leuk doen.. In de speeltuin van de laagste naar de hoogste nummer springen (soort hinkelspel in de speeltuin bij ons), of al wandelend huisnummer lezen of lantaarnpalen tellen. Vormen zoeken, beetje creatief dan kan dat ook leuk zijn..

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    @deepfreeze: Daarom ook dat jullie dat vast niet deden/doen. :) Er zijn alleen gewoon kinderen die bepaalde dingen echt niet leuk vinden en die zou ik dan niet te vaak dwingen om het toch te doen. Bv. een teamsport laten beoefenen als een kind dat gewoon echt vreselijk vindt, dat zou ik dus nooit doen. Dan zou ik op zoek gaan naar een sport die het kind wel leuk vindt (bv. iets individueels) of anders iets anders zoeken (muziekles, schaakles, ...).

Mbt complimenten is het sowieso goed om te richten op proces ipv op product/resultaat. Dus bv. op het proberen om iets te doen ipv op dat iets gelukt is. Wat dat betreft maakt het dus ook niet uit wat het resultaat is. Dit mbt fixed en growth mindset. :)

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De mijne houdt ook echt niet van teamsport en nog minder van wedstrijden, maar er zijn dingen die je motorisch kunt doen zonder team/wedstrijd element. Hier (en in onze oude stad) hebben ze een gymclub met extra lessen voor dit soort kinderen. Als ze net beginnen gaat het in eerste instantie om de lol, en na verloop van tijd gaan ze meer uitdagen, maar wel zo leuk mogelijk en op individueel niveau. Als je niet wil, dan hoeft het niet perse, . En je ziet ze echt groeien in het vertrouwen in hun lichaam&bewegingen. Als je dat hebt, dan ben je al zoveel verder..

Ik kies dus bewust voor iets waar ze wel andere kinderen tegenkomen, En niet weer iets 1-op-1 met een volwassenen..
    Schaken zou ook nog wel een optie kunnen zijn, alleen daar zit het wedstrijdelement hier in de weg..

14. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Loco Bambino is niet met cijfers en letters. Misschien dat een optie?

15. Nitty

Nitty Actief lid

21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    Ja idd zo zie je wat ze leuk vindt. Ze hadden daar eerder bijvoorbeeld ook al een test tiptoi en daar was ze erg zoet mee. Ik heb het meteen meegenomen zeker gezien het veilig is ze er lange tijd wat aan zou kunnen hebben want het kent allerlei opties.

Qua boeken.lees ik haar voor uit dikkie dik (daarbij ben ik niet bezig met de letters maar met de plaatjes)
    Haar fijne motoriek is prima dat kun je vooral op de ipad ook.goed zien my playhome is echt een priegelspel. En zoals Nemo2 op film heeft kunnen zien speelt ze dat razendsnel met twee handen.

Maar dat ministeck dat heeft heel kleine onderdelen en daar wil.ik toch altijd voor waken. Ze steekt bijna nooit iets in haar mond haar hele leven niet, maar als ze tandjes krijgt dan gaat er af en toe toch wat in en ook soms eens om uit te proberen. Nu heb ik gister ook een set met grove kralen meegemomen om kettingen te rijgen, ze vindt het erg leuk (ook.steeds maar voor even) maar het is dus wel iets waar ik zelf bovenop moet zitten voor de zekerheid

Dat ministeck voorbeeld wat jij geeft dat gaat veel te ver ik denk echt niet dat ze dat zou kunnen.ze zou die kleine dingen.ook.steeds van tafel.gooien het zou een zooitje worden.. En dan eindigt het waarsch in de stofzuiger .. Lol

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat hoeft niet perse.. Mijn jongste kan prima op de ipad prutsen en gamen.. Maar eenmaal aan de slag met een prikpen, en het is een slachtveld.. Fijne motoriek met gereedschap (pen/prikpen) geeft soms nog wat extra moeilijkheden ;)

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Zijn jij en TS dezelfde...?

Op het begin zeik je haar af, en nu ineens zijn jullie dikke vriendinnen en appen jullie....

Ik vind dat nogal vreemd:)

18. Nitty

Nitty Actief lid

21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    Als duidelijk.is we werkelijk.gaan verhuizen zal.ik.idd direct beginnen met voorbereiden op taal.

We leven zeker in het nu en leggen nergens een lat. Ze mag zelf.kiezen waar ze mee speelt en wij kijken wat ze leuk.vindt en daar krijgt ze dan meer van aangeboden.
    Gezien wat ze voor.de leeftijd van.16 maanden allemaal al kan.en begrijpt denken wij ook.na over de toekomst, dat is iets wat veel.ouders ook.wel.doen denk ik en wij hebben gewoon iets extras om rekening mee te houden.

Als je een kindje krijgt met een beperking dan ga je dat ook menemen in je gedachten over de toekomst. Als je kindje heel ver voorloopt dan doe je dat ook. Ik denk dat de meeste ouders er wel bij stil zouden staan.

Sociaal doet ze het heel goed. Ze is altijd vrolijk en loopt op iedereen af. Ze is niet hebberig of vijandig en erg geinteresseerd in andere mensen. Op dat vlak zijn er vooralsnog totaal geen problemen

Speelgoed om mee samen te spelen is trouwens sowieso wel een heel goed idee waar ik nog niet echt mee bezig ben geweest! Natuurlijk doet ze de blokken bouwen en playmobile ook samen met anderen. Maar misschien zijn er nog wel wat dingen.

Ik heb gister bijv ook een memory spel meegenomen en ze begrijpt inmiddels al hoe dat werkt. Alleen denk ik niet dat de meeste leeftijdsgenootjes dat al begrijpen of vlgs de regels kunnen spelen? Dus dat is dan wel weer jammer

19. Nitty

Nitty Actief lid

21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    Ze heeft al een mini piano daar kijkt ze niet veel naar om.

Maar een keyboard is wel wat anders met veel knopjes en misschien ook dierengeluiden ofzo. Ik denk eerlijk gezegd dat ze dat wel heel leuk zou vinden ja. Dat zal ik zeker onthouden.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit idee heb ik ook. Toen onze kinderen baby waren hadden we helemaal geen speelgoed met letters, misschien toen ze bijna 1 waren een boek met plaatjes en heel misschien dat er woordje bij stonden.
    En dan weer memory kopen en zeggen dat leeftijdsgenootjes het waarschijnlijk nog niet snappen en dat dat jammer is... er is toch zoveel meer?
    Snap best dat TS een pienter kind heeft, maar het wordt zo uitgemolken lijkt wel.

Deel Deze Pagina