- heeft net met open mond dit hele topic gelezen - los van of je dochter een ontwikkelingsvoorsprong heeft of niet, ik vind dat je een erg kort lontje hebt en dat je mensen heel hard aanvalt die dingen met de beste bedoelingen zeggen.. echt, wauw...
En wat moet ik dan lezen vanavond als ik me verveel en nog tips zoek om die stronteigenwijze-ik-ga-niet-slapen-dreumes bezig te houden?
Ts, staar je inderdaad alsjeblieft niet blind op zulke schoolse vakken. Er is zo veel meer te leren. Tuurlijk kan je wel gewoon antwoorden als ze erom vraagt maar biedt het niet zelf aan. Ga creatief met dr aan de slag, kleuren, kleien, vingerverven in scheerschuim, zulke dingen. Lekker naar buiten, grove motoriek verder ontwikkelen, kindjes ontmoeten. Qua speelgoed raadt ik ook aan om niet nu al speelgoed voor 5jaar ouder te geven (en dan zeker niet daarna gaan zeuren dat de onderdelen te klein zijn zoals bij de ministeck, er is nl ook een soort ministeck vanaf 3jaar volgens de verpakking, mijn dochter vond dat met 1,5 ook leuk). Tuurlijk snap ik wel dat je dr geen rammelaar geef maar dat is wel het andere uiterste. Er is zat uitdagend speelgoed te vinden wat beter bij haar leeftijd past dan tiptoi. Al eens aan een knikkerbaan gedacht (ja, 1 met grotere knikkers), die kan je telkens anders maken, uitbreiden etc. Heeft ze een pop? die heeft ook oneindige spelmogelijkheden, zeker met een bedje/wandelwagen/badje enzo erbij
Ja mijn meiden hebben ook al 100x met de poppen gespeeld maar toch zijn ze er weer mee bezig. Zoon speelt ook al 100 x met de lego maar blijft er ook mee bezig. Je ziet het spel veranderen, daaraan zie je groei wat in mijn ogen belangrijker is dan leren lezen. Ik snap je grapje wel hoor maar kan het niet laten serieus te reageren Ts: Bedacht me net nog wat nav het spel van de jongste (bijna 2)... Nep-eten De poppen krijgen eten, ik krijg heerlijke natte afgekloven plastic softijsjes Oke, ik was zelf echt een poppenmoedertje en heel blij dat de meiden dat ook zijn, al stimuleer ik dat wel, maar dan meer als "popje moet plassen, zet maar op het potje" "popje wil eten" etc zodat het spel opgang komt/blijft
Ik snap je Hier verzinnen ze ook elke keer nieuwe dingen met hetzelfde speelgoed. Zo zie je de ontwikkeling heel duidelijk idd.
En dat is ook iets waar school op let, niet alleen of ze genoeg letters kunnen om naar groep 3 te gaan. Ik heb er nu 3 jaar thuisonderwijs op zitten en hoe vaak ik geen vragen heb moeten invullen over hoe ze spelen, hoelang ze spelen, wat ze spelen, met wie ze spelen, wie de leiding/ideeën heeft etc etc... (gelukkig alleen nog afronden, oftewel feesten dat ze allebei over zijn naar de volgende groep. Na de vakantie wel echt school)
En veel speelgoed wisselen. Wij hebben nu alle poppenspullen beneden, maar soms de winkel incl toebehoren of de garage en auto's... En wij hebben twee meiden maar dat vinden ze echt leuk!
Dit hele draadje loopt uit de hand. Terwijl het juist fijn is/kon zijn om elkaar tips te geven voor "snelle" kinderen. Ik ga zo wel even een positief "tips voor snelle/leergierige kinderen" draadje openen bij het peuter/kleuter gedeelte. (Eerst even de dames op bed leggen)
Heb het hele topic gelezen en jeetje wat word er lekker op elkaar gereageerd whaha Het is net een soap , goede tijden slechte tijden is er niks bij. Vind dat ts inderdaad wel erg aanvallend reageert , zelfs op mensen die wel bruikbare tips geven. Ze meet met twee maten en dat wat ze niet horen wil laat ze Links liggen en dat is jammer. Hoop dat je verder nog bruikbare tips krijgt en er iets mee kan. Ook hoop ik dat je dochtertje toch betere communicatieve vaardigheden krijgt als wat jij hier laat zien. Succes !