NOGMAALS Twee letters medeklinker klinker leest ze. Opa oma papa mama kijkt ze naar de eerstectwee letters de rest herkent ze . Is het nu duidelijk?
Dat snap ik wel, maar je noemt nu ook steeds de woorden die voor de meeste kinderen al snel hetkenbaar zijn, niet omdat ze leren lezen, maar omdat ze de letters herkennen, en de woorden. Maar als een kindje echt leert lezen, kunnen ze ook de letters herkennen in andere woorden, dus bijvoorbeel; koe, huis, bel
Je moet niet alles zo aanvallend oppakken. Je spreekt in de eerste topic over dat je ervaring zoekt van andere moeders met hoogbegaafde peuters. Je gaat er al vanuit dat je kind hoogbegaafd is. Nogmaals, mijn dochter had ook een flinke ontwikkelingsvoorsprong. Ze was alleen maar bezig met leren, puzzelen, rekenen enz.. ze liep ver voor op de meeste en hoe vaak ik van anderen hoorde dat ze waarschijnlijk hoog begaafd zou zijn waren niet meer te tellen. Op de kleuterschool sloeg de intresse in leren spontaan over naar intresse voor spelen, dansen, knutselen. Halverwege groep 2 hoorde we dat ze zou blijven zitten in groep 2. En ineens had iedereen het over het mogelijk lage iq van mijn dochter. Na een paar maanden maakte ze weer een switch en is ze toch overgegaan en nu een jaar later loopt ze weer een jaar voor op het gemiddelde. Zij is niet dom, maar zeker ook niet hoogbegaafd. Bij lange na niet. Mijn zoontje had een achterstand. Vooral op speel-, leer- en praatniveau. Tot hij een jaar of 3 was. Toen ging hij ineens heel hard. Hij weet ook gewoon dingen die hij ooit eens gehoord heeft enzo. Hij zou het vast leuk vinden als we veeeeel meer informatie in hem zouden stoppen maar dat doen we niet. Niet zonder dat hij er om vraagt behalve op momenten dat we denken dat hij 'vast loopt' in zijn huidige kennis. Dan helpt het hem als we hem meer aanbieden. Meestal vraagt hij zelf om meer als hij het nodig vindt. Hij heeft de 'stempel' vermoedelijk hoogbegaafd. Hij is te jong voor de officiële diagnose. HB kunnen ze pas echt testen vanaf 6 jaar als het goed is. Ook hij zou echter in eerste instantie blijven zitten in groep 1, ondanks dat hij leest, schrijft en rekent op groep 3 niveau. Hij legt grotere puzzels dan dochter, weet onmens veel van het zonnestelsel en andere dingen die hem intresseren. Hij is sociaal emotioneel alleen iets verder achter. Gelukkig heeft hij dat de laatste maanden goed ingehaald en gaat hij dus ook netjes over. Een buitenstaander zou hem niet eens herkennen als hoogbegaafd, tenzij ze zijn intresses prikkelen en hij open komt. Dat gebeurd alleen niet zo snel als je een kind van 5 bent. De meeste mensen denken dat hij alleen maar wilt spelen. In het dagelijkse leven neem ik nooit de term hoogbegaafd in de mond. Daar zie ik niet het nut van in. De school weet de vermoedelijke diagnose, wij weten het en de familie weet het. Wij willen hem vooral zonder stempel door het leven laten gaan nu hij nog zo klein is. Ik zou het verschrikkelijk vinden als hij nu op de kleuterschool te boek gaat als 'het hoogbegaafde kind' of nog erger dat ouders onderling het hebben ovet 'het kind dat volgens zijn ouders hoogbegaafd is'. Daar verwoest ik naar mijn idee alleen maar zijn kindertijd mee. Straks moet hij nog genoeg tijd met die stempel dealen als bij de test met 6 jaar echt officieel blijkt dat hij hoogbegaafd is. Ik kan het weten want ik ben zelf ook HB (en had op de leeftijd van je dochter echt geen grote voorsprong) Laat het woordje hoogbegaafd los. Kijk en handel naar de voorsprong van je dochter. Ze is pas zo jong! Je kan nu nog niet eens spreken van hoogbegaafd of niet.
Sorry dat ik de moeite heb genomen om uitgebreid te reageren. Ja, je dochter is hoogbegaafd en dient zo snel mogelijk in een reservaat gestopt re worden met soortgenoten. Stel dat ze met gewone kinderen die op hun 2de nog niet lezen in aanraking komt. Je vraag om ervaringen, vervolgens val je alles en iedereen aan die enigszins anders denk dan jij. En snelle leerling is, op dit moment, een feit. Of zij dat verder blijft, zien we dan wel. Maar ik nooit geprobeerd te bewijzen dat ze anders is dan de rest en dat ze hoogbegaafd is
Nitty dat deed mijn zoon ook op die leeftijd, wij hadden toen een schoolbord en daar tekende ik dan b.v een boom op met het woord eronder en zo begon hij ook langzaam die dingen te herkennen. Het is wel handig om de letters nu niet meer aa Bee Cee te noemen maar de klank van de letter te maken Ah be ce de etc, dit maakt het voor haar straks makkelijker om te gaan hakken en plakken wanneer ze hier aan toe is. Je schreef dat je misschien gaat verhuizen naar een ander land waar thuisscholing mogelijk is. Ik zou dan ook eens kijken of er misschien een internationale school in de buurt is, persoonlijk denk ik dat een school beter is voor de sociaal/emotionele ontwikkeling en het bied de mogelijkheid tot het laten ontstaan van vriendschappen zonder dat papa/mama er constant bij is.
Ik vind dat je niet bepaald vriendelijk reageert TS. Ook niet op de serieuze vragen die je gesteld worden over het lezen. Dan kun je nog een een iq hebben van 125, maar wellicht is er op jouw sociale vaardigheden ook nog wel wat winst te behalen. Laten we maar zeggen. Hier overigens een dochter die op peuter/kleuterleeftijd een behoorlijke voorsprong had, maar dat is allemaal weer netjes rechtgetrokken in groep drie. Gelukkig.
In Nederland is thuisonderwijs ook (nog steeds) toegestaan hoor, helemaal op basis van een "beperking".
En dan gaat ze later leven in een aparte maatschappij met alleen hoogbegaafden? Ik snap dat nooit, waarom zou je je kind zo afzonderen van de wereld en daarmee zoveel te kort doen? Waarom wil je je kind niet leren omgaan met het feit dat mensen verschillend zijn. Dat er mensen zijn die minder slim zijn dan jij, misschien mensen die even slim of slimmer zijn plus alle miljoen andere verschillen die er zijn. Het leven werkt niet in kleine geisoleerde groepjes van hetzelfde soort. Maar goed, je kind is nog geen twee en kan al een heleboel dingen. Heel knap, maar focus je op de dingen die je kind nog niet zo goed kan en help haar daarbij. Heeft ze op lange termijn veel meer aan. Dat wat haar gemakkelijk afgaat leert ze vanzelf wel. Kan je helaas (of gelukkig) niet helpen aan ervaringen. Wij hebben naar ik kan inschatten twee pientere kinderen, hoe dat zich verder ontwikkelt zien we vanzelf.
Misschien dat het goed is om extra aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van je dochter en daar hulp bij te zoeken. Als ik je reacties zo lees, dan lijk jij me niet het juiste rolmodel.
Als jullie de plannen doorzetten zou ik wel alvast externe ondersteuning zoeken in de begeleiding van je dochter. Als jullie definitief kiezen voor thuisonderwijs zou ik bijv eerst uitzoeken wie dat onderwijs moet geven aan haar, of ze later hoogbegaafd of niet blijkt te zijn. Als ik lees dat zij met 1,5jaar bijv al net zoveel woorden kent als jij, kun je hoop ik concluderen dat jij daar geen geschikt persoon voor bent.
Jij snapt waar ik heen wou met mijn vorige post Ik wou het niet zo stellen en gooide een balletje op met het woord "overdrijven" maar TS snapte niet waar ik heen wou vandaar haar nietszeggende reactie daarna.
Ik heb de pabo gestudeerd en ben afgestudeerd met een scriptie over 'hoogbegaafdheid'. Er zijn vele meningen over het hoe en wat met school bij hoogbegaafde kinderen, maar privé onderwijs werd daarin niet als een goede optie gezien. Heb je al eens gekeken naar Leonardo onderwijs? Dit is iets voor hoogbegaafde kinderen. Dan zou zij onderwijs krijgen met gelijke kinderen. Binnen het Leonardo onderwijs is het de bedoeling dat hoogbegaafde kinderen zich op hun eigen niveau en in hun eigen tempo ontwikkelen. Dit gaat dan om hun sociale en cognitieve competenties. De Leonardo stichting zorgt ervoor dat er hiervoor fulltime onderwijs aanwezig is en dat de scholen leerkrachten en ouders hier kennis over krijgen. Ik ga verder niet in op het feit of je dochter hoogbegaafd is of niet aangezien ik dit niet kan onderzoeken (en een ouder ook niet). Vroege ontwikkeling (of snel, hoe je het noemen wilt) is maar 1 van de vele punten waar dit uit bestaat. Het kan ook nog zijn dat ze alleen op het gebied van taal ontzettend uitblinkt, maar in rekenen of noem iets anders juist zwak zal zijn. De tijd zal het leren. Buiten Leonardo onderwijs zijn er ook nog voldoende mogelijkheden binnen het reguliere onderwijs overigens
De Leonardo stichting is failliet, Leonardo onderwijs in die vorm/onder die naam bestaat dus niet meer. Iemand noemde eerder al Novilo, zij begeleiden nu veel scholen (ook voormalige Leonardoscholen).
TS, ik zou eerst overal maar eens goed over na denken en wat hier in het onderwerp is gezegd meenemen hierin. Onze bedoelingen zijn goed, je vraagt om ervaringen en die heb je gekregen. Echter wanneer ze je niet aan lijken te staan reageer je behoorlijk defensief en op een niet nette manier. Ik denk niet dat veel mensen nog zin hebben om een uitgebreid en fatsoenlijk antwoord te geven op je vragen en twijfels, je legt 80% al direct naast je neer omdat dat niet is wat je wilt horen. Succes met je meisje, misschien moet je haar ipv afzonderen en isoleren vanwege een ontwikkelingsvoorsprong eerder beschermen tegen de waanideetjes van mama. Sorry hoor.
Helemaal mee eens. Je neemt niks aan van de ervaringen. Omdat ze schijnbaar niet in jouw straatje passen.
Wat zijn haar ontwikkelingen buiten de woordenschat en taal?? Hoe gaat het op motorisch vlak, is ze daar ook vlot in en op sociaal gebied?? Richt ze zich echt op 1 aspect want dat is wat ik nu vooral uit je topic begrijp?? Je kunt dan niet spreken over hb, wel over een ontwikkelingsvoorsprong op dat gebied. Neem mee wat er hier door meerdere is aangereikt. Jammer dat je zo fel en aangevallen reageert wat mijn inziens niet nodig is. Verder zou ik me vooral niet bezig houden met hb op dit moment. Je kindje moet vooral kind zijn. Ja geef haar waar ze behoefte aan heeft maar zorg ook dat ze op sociaal gebied niet afgezonderd gaat worden. Straks gewoon eerst maar eens naar een normale school doen en dan zien hoe ze zich ontwikkeld. Heel veel succes.