Ik zou wat aan je taal/schrijven gaan doen. Daarmee kun je jouw dochter beter helpen/leren. Ik ben echt geen wonder in de Nederlandse taal. Maar hoe jij typt.. Zinnen kloppen niet. En dan hunne... Tja
Even off-topic, ts wist niet eens wat ts betekende, dus ze zal ook niet weten wat met trol bedoeld wordt.... On-topic. Beste ts, zoek een lotgenotengroep, daar ga je veel meer aan hebben dan de reacties hier. Waarschijnlijk zul je daar veel dezelfde reacties horen. Zoals volg je kind, ze is nog te jong om het hb-label te plakken, niet alleen thuisonderwijs geven enz. Ik hoop dat je van lotgenoten beter deze antwoorden kunt hebben en niet alleen luisterde naar wat je wilt horen. Daar ga je je bijzondere meisje miet mee helpen. Sommige dingen die jij beschrijft van je kind zijn echt uniek op zo'n jonge leeftijd. En ik kan het weten, want ik kom in mijn omgeving veel hb-kinderen tegen. En geloof me, het is echt niet altijd leuk.
Dat jullie nog de moeite nemen hier serieus op in te gaan. Dit is hartstikke nep en verzonnen, klopt helemaal niks van. Ook ik heb een serieuze reactie geplaatst en niks op teruggehoort. De ts lacht zich kapot. Wel fijn dat het geen echte casus is, zou echt vreselijk zijn voor een dergelijk kindje.
Ik ben niet het type persoon die alles meteen in twijfel trekt, want ik ken in mijn omgeving ook alle uitersten. Maar gezien de reacties van ts, of het ontbreken ervan, kan je er wel van uit gaan ja. Het is eigenlijk alleen een hoop gesnauw.
Ze heeft hier ook reacties gehad van 'lotgenoten', de meeste moeders die reageerden op eerste 3-4 pagina's hebben zelf (geteste) hoogbegaafde kinderen of zijn het zelf. Maar daar zat ts niet op te wachten, dus dan houdt het vrij snel op.
Ik heb nitty op whatsapp gesproken, en ze heeft mijn echt filmpjes laten zien van haar kindje! Het kindje van ts benoemt en herkent echt het alfabet (willekeurig) Ze speelt echt spelletjes op de iPad en doet dit hoe het moet! (Spelletjes voor peuters vanaf 2/3 jaar) Ook legt ze een puzzel van a tot z. Ze verteld ook dat ze op de aarde woont en in Nederland ect.. Ik vond dit toch heel bijzonder, en het is dus echt waar dat het kindje van ts dit kan!
Dat is zeker knap! Maar die dingen hoeven nog niks te maken te hebben met hoogbegaafdheid. Kan wel, maar hoeft niet. Veel peuters kunnen een grote fascinatie hebben voor 1 bepaald onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan kleine jongetjes die alle logo's van auto's herkennen. In het geval van de dochter van ts is dit letters en loopt ze voorop in spraak. Absoluut knap van dit meisje. Maar nogmaals, dit hoeft echt nog niet te betekenden dat ze hoogbegaafd is. En het gaat er niet om of de dochter van ts iets wel/niet echt kan. Het gaat erom hoe zij reageert op sommige goedbedoelde adviezen. Volgens mij wordt zij hier daarom niet serieus genomen. Ik hoop dat ts haar attitude kan veranderden. Want als ze met zo'n houding bij instanties aankomt over haar dochter, vraag ik me af hoe serieus ze wordt genomen. Kans dat gedacht wordt "heb je weer zo'n moeder". En dat zou jammer zijn voor haar dochter. Want ik geloof best dat ze veel kan.
Ts voelde zich aangevallen, vandaar haar felle reactie's terug! En ze dacht dat niemand het geloofde.
Kindje van ts zegt wel meer dan alleen auto, misschien even mijn verhaaltje lezen wat ik net heb gepost
Ik zit ook maar wat te dollen. Ik geloof het ook allemaal wel, echt. Maar ik lees alles zojuist terug.. bizar hoe ze reageert op alles dus had even zin in een dolletje tussendoor.
Nou inderdaad dat dus!! Ik vind dit lastig te geloven als iemand zo ontzettend fel en aangevallen reageert terwijl er echt wel serieuze reacties gegeven worden waar ze dan ook erg fel op reageert terwijl er met de beste bedoelingen door mede forumleden gereageert wordt!
Het zal vast allemaal wel wat ts verteld maar ik vind dat je niet van hoogbegaafd kan spreken op deze leeftijd! Ook hoe ts zelf reageert als het niet in haar straatje past vind ik nogal belachelijk. Ik zou eerst eens afwachten hoe je kindje zich verder ontwikkeld voordat je thuisschool en privéles aan de hand haalt! Snap eigenlijk niet waarom ik reageer want het interesseert je toch niks
Toen ik hier mijn post deed heb ik er totaal niet bij stilgestaan dat er getwijfeld zou worden aan mijn intenties of oprechtheid en al helemaal niet dat ik door zoveel mensen regelrecht voor leugenaar, opschepper of aandachtvrager zou worden uitgemaakt. Laat staan dat ik een slechte moeder zou worden genoemd obv een paar reacties waarvan mijn kindje toch wel heel erg zielig is omdat ze zo'n slechte moeder heeft. Ook was ik mij er niet van bewust dan men hier blijkbaar een enorme waarde hecht aan terminologie en dat het woordje hoogbegaafd niet uitgesproken, gesuggereerd of genoemd mag worden zonder dat de officiele defenitie daarvan van toepassing is en het kind officieel is getest. In mijn omgeving hebben veel mensen hb gesuggereerd en ik zal de mogelijkheid ook zeker niet uitsluiten als ik kijk naar de extrene voorsprong die mijn dochter heeft. Maar dat had ik beter niet kunnen opschrijven want het lijkt alsof het woord hoogbegaafd op zich al beter vermeden kan worden. Ik heb geen idee of mijn dochter hb is, in mijn ogen is het een mogelijke verklaring voor haar voorsprong. Of het zo is dat zal later blijken en doet er voor mij niet toe verder. Maar achteraf gezien had ik het woord hb beter niet kunnen gebruiken. Ik wilde ook geen discussie uitlokken over wel/niet hb maar in contact komen met moeders waarbij zowel later hb werd vastgesteld, als waarbij het tijdelijk een ontwikkelingsvoorsprong bleek te zijn rn hun ervaringen lezen. Ook was ik benieuwd naar moeders die momenteel in een vergelijkbare situatie verkeren. In het begin kreeg ik een wat nutteloze reactie en om wat meer van datzelfde te voorkomen maakte ik direct duidelijk dat ik niet op reacties zat te wachten dat mijn kind gewoon dreumes moet zijn. Logischerwijs is het ook een gewone dreumes die lekker de hele dag speelt en niks opgedrongen krijgt. Vervolgens krijg ik een paar serieuze reacties waar ik ook meteen, op een volgens mij normale manier, reageer. Dan ben ik druk met andere dingen en kijk ik later weer op het forum en ik reageer op zoveel mogelijk posts gewoon op alle reacties die ik dan had. Ik haalde uit naar nemo want die maakte mijn post compleet belachelijk en maakte mij uit voor leugenaar en ik reageerde dankbaar op de serieuze reacties. En dan gaat het ineens snel... Ik zie ineens veel reacties. Veel goedbedoelde en daarnaast begint ook de discussie over terminologie op te duiken en het in twijfel trekken van de waarheid van mijn verhaal. (iemand die zelf hb is vindt dat ik mijn verhaal overdrijf) Ik word van sommige reacties chaggerijnig, ben ook druk met andere dingen heb geen tijd om steeds of direct of dezelfde dag nog overal te reageren. Ik bijt hier en daar van me af waar mensen mij leugenaar noemen of iemand die haar kind in een hokje stopt en ik ga verder met mijn dagelijkse bezigheden Voordat ik het weer staan er zoveel reacties dat ik geen tijd heb om ze allemaal direct te lezen of beantwoorden. Ik heb ook een leven zal ik maar zeggen... In die negatieve reacties had ik geen zin om energie te steken dus ik gaf aan in prive te reageren op serieuze reacties Maar het wordt me niet in dank afgenomen ik word geacht direct te reageren op iedereen en liefst openlijk zodat de afzeikserenade verder kan Op een gegeven moment biedt nemo in prive excuus aan voor de lullige reactie en ik stuur haar een paar filmpjes waaruit blijkt dat ik niet lieg. En zelfs als nemo het vervolgens voor mij opneemt gaat het gewoon door want hb is een term die niet gebruikt mag worden en mijn reacties waren fel. Als je eens goed terugleest en je een beetje inleeft dan zie je dat jullie reacties (een groot aantal) er anders ook niet om liegt. Bedankt nemo voor je rectificatie, en iedereen die serieus reageerde ook hartelijk dank. Voor zover ik tijd heb en er vragen over heb kom ik erop terug
Nitty, lezen is ook een kunst. Als je alle reacties had gelezen had je gezien waar ik op doelde want dat stond nota bene toegelicht na een reactie van Amdaa. In plaats daarvan trek je nu iets uit z'n verband waardoor eigenlijk nog meer bevestigd wordt wat ik al dacht. Ik hoop van harte dat je dochter de juiste begeleiding zal krijgen.
Zoals ik al zei TS: je gaat een dikke huid nodig hebben. Ik snap jouw felle reacties wel. Een paar dames zijn er duidelijk op uit om jou belachelijk te maken. Daar zou ik ook geen trek in hebben. Reageer dan gewoon niet. Volg je kindje zo goed als je kunt. Leer haar vooral dat fouten maken mag. Laat zien dat jij fouten maakt en daar rustig op reageert Benoem hoe jij van je fouten leert. Uit de ervaring die ik inmiddels met een aantal (getest of vermoedelijk) HB kinderen heb, is dit echt de grootste valkuil en dus de belangrijkste vaardigheid die je jouw kind mee kunt geven. Zorg dat ze de kans krijgt om fouten te maken. Laat door goed voorbeeld zien dat fouten eigenlijk fantastisch zijn, omdat je zo leert.
Bedankt voor je advies over fouten. Ik.had idd niet moeten reageren op de negatieve posts maar ik kom niet vaak.op.een forum.dus ja ik.liet me verleiden heel.dom..
HB is gewoon niet iets wat je wilt ambieren. Als je kind HB is, moet je daar je kind in begeleiden, zorgen voor voldoende uitdaging thuis en op school. Het is echt geen pretje, zoals ik al zei, ik ken de keerzijde van de medaille namelijk. Ik lach je niet uit, vind je niet belachelijk en ik vind je niet opscheppen. Ik vind alleen wel dat je heel erg fixeert op iets waar je de nadruk niet op moet leggen, vind ik persoonlijk dan. En al helemaal als je thuisonderwijs overweegt. Mijn man heeft, volgens eigen zeggen, nog het meeste gehad aan zijn strenge Engelse opleiding (public school) waar hij veel zwaardere vakken kreeg (algebra, math, latijn, mythology enz. enz. - en dat op basisschool leeftijd). Terug in Nederland waren de scholen totaal niet ingericht voor HB kinderen. Hij heeft met al zijn intelligentie met de hakken over de sloot een MBO diploma, zelf ik met mijn "simpele" MAVO heb een hoger diploma (en daar pest ik 'm ook wel eens mee hoor ). Domweg omdat hij zich stierlijk verveelde op school, constant de klas uit werd gestuurd omdat hij telkens leraren verbeterde. Hij heeft nooit geleerd te leren. Hij las het boek de avond voor een tentamen en haalde een voldoende. enz. enz. enz. Sociaal vertoont hij (zoals ik al zei) vaak gewenst gedrag, mensen begrijpen hem vaak niet (of zijn grapjes) waardoor hij zich anders gedraagt dan hij daadwerkelijk is. Ik heb ook soms moeite om hem bij te houden, hij denkt vaak 3 stappen vooruit. Hij is ook faalangstig. Zal niet snel iets nieuws doen, omdat hij toch denkt dat het niet lukt. Kan ook niet 1 ding afmaken. Start aan 10 dingen tegelijk en maakt geen van de 10 af. Zijn gedachten dwalen constant af. Kan met iets bezig zijn, krijg daar een ander idee over, en gaat dan direct verder met dat idee. Het initiële doel wordt dan vergeten (niet meer belangrijk) Scholeen zijn nu anders gelukkig. En ik zou je echt adviseren om je kind gewoon naar school te doen. Mijn punt is gewoon dat het niet iets is waar je "blij" mee moet zijn. Het is hard werken, en zoals ik al eerder zei hoop ik dat het mijn dochter bespaard blijft (hoewel ook zij spelletjes voor 4 en 5 jarige doet op de tablet, telt van 1-15 in NL en 1-10 in EN, kent alle kleuren inclusief subkleuren en herkent cijfers (vraag haar om een 3 aan te wijzen in een rijtje cijfers, en ze wijst 'm aan), en ziet aantallen (er liggen 5 snoepjes en als ik vraag hoeveel het er zijn, zegt ze 5) zingt in het Engels (5 little monkeys, Twinkel Twinkel, The Finger Song). Loop ze voor ... ja, wordt ook bevestigd door het kdv. HB? Ik denk (hoop) het niet.
TS, dit was jouw allereerste reactie op een persoon die als eerste op je openingspost regaarde met: "lekker dreumes laten zijn, denk ik." Volgens mij zet je hiermee al heel duidelijk de toon van het topic en heb je het voornamelijk aan jezelf te danken dat mensen je aanspreken op je manier van reageren. (Je lange voorgaande post lijkt wel compleet door een ander geschreven trouwens, hier heb je duidelijk wel de tijd genomen voor interpunctie, fijn. Leest een stuk aangenamer)