Ik heb zojuist nog eens een paar dames uit het "oude" draadje uitgenodigd om hier mee te komen kletsen... ben benieuwd.
Mama suus.....haha de kermis duurt hier nog tot en met morgen dus wij feesten nog even door en het zonnetje schijnt nu hier (na tig buien) Klink als een erg gezellige weekend bij jullie....je kan zeker geen rossje meer zien Hopmarjanneke...balen van de hoofdpijn. En lekker hoor even paardrijden. Gezellig samen met je dochter. Kwebbel
In het oude topic werd gesproken over kraamzorg via een project van Euregio.... was dat niet mamasuus die daarvan gebruikt heeft gemaakt??? Mn vriend ziet het toch ineens niet zo zitten dat we in het Duitse circuit zullen gaan zitten, oa ivm het niet krijgen van kraamzorg gedurende de eerste dagen.
hopmarjanneke, idd dat was ik met de kraamzorg maar dit was een proef die duurde tot vorig jaar december. maar kraamzorg en zwangerschapsbegeleiding staan los van elkaar hoor. als je wil weten of je er recht op hebt en dat denk ik wel omdat je toch in ned werkt en ned zorgverz hebt. dan zou ik die ff bellen hoe het zit. zo moest ik het bij de eerste ineens gaan betalen omdat ik toen met terugwerkende kracht duits verz werd via woonlandpakket. en als je woonlandpaket hebt dan zit hety ern iet in. maar mocht je dus een echte ned verz hebben zoiets als unive en ook nog andere dingen in ned doen dan moet je er wel recht op[ heben. de vraag is dan ook alleen of er iemand is die naar je toe wilt rijden. want niet iedereen wil over de grens heen om daar te werken. dus zou als ik jou was je nederlandse verz ff bellen en die vragen hoe het precies zit en of je dus eens wel recht hebt op kraamzorg. en anders zou je in dld net als alle andere vrouwen nog 3 dagen kunnen blijven he maar jah dan is je man alleen met de kleine meid en dat vinden ze vaak ook neit alles hihi. maar de zorg rond om zwangerschap en de kraamzorg dat staat echt los van elkaar. en de hebamme die komt net zo vaak zelfs vaker volgens mij als een vk uit ned. en die doet dan ook de zorg voor de mama die normaal de kraamhulp doet dus alles checken met temp ed. kwebbel, zo nog steeds kremis lekker hoor. en idd die roosjes pff haha krijg je zulke zere vingers van haha. en dan was ons meiske ook nog kwijt die tut was een tijdej ant spelen met burjongetje zie ik alleen hem nog dus ik he heeft iemand yasmine gezien maar niemand. dus ik roepen niks dus werd al wat angstig want ze wonen precies aan de rotonde niet echt fijne plek dus en de burwen hebben een grote vijver. nou iedereen mee zoeken me man al uit bed gebeld want die lag ziek. komt ze ineens om het hoekje met bal onder de arm. zei ze jah ik was verstoppertje aan het doen maar hij kon me niet vinden. grr dus wij vragen aan buurjongen maar die wist van niks dus tut had dus vast gezegd kom wir spielen verstek en jochie wilde hetn iet maar zij toch doen. pff wat had ik me hart hoog zitten op dat moment zeg. nou ik zou nog ff wat hout sjouwen oid hihi hebben eikenbomen gekregen van gemeente maar daar heb je dus wel weer ff werk mee hihi.
Oh okay, da's dan jammer dat die proef al is afgelopen. Ik zal binnenkort dan eens gaan bellen met mn zorgverzekering. Na de vorige bevalling heb ik dus wel kraamzorg gehad vanuit NL, en dat was toen vanwege de bevalling in NL dus geen probleem. Jammer genoeg is onze kraamhulp nu geen KV meer, dus die kunnen we niet meer vragen. Ach en mn moeder en schoonmoeder willen ook altijd wel helpen hoor, dus da's niet zo'n groot probleem. Muooh... alleen gezien de leeftijd van SM, die is 75 tegen de tijd dat puk2 wordt geboren.
volgens mij moet het ook geen punt zijn om een kv te krijgen als je in dld bevalt hoor. als je in ned in ziekenhuis bevalt heb je ja ook nog geen hulp thuis. alleen als je thuis bevalt dan komen ze mee. dus zolang het van verz uit kan is dat het probleem niet. want dan zou je het ook niet krijgen als je in ned bevalt want zijn dezelfde kosten toch. das het mooie van grensganger zijn je hebt het beste van beide kanten. das net als met kindergeld ed hihi
haaaaaaaaaaaaaaai Ja, gevonden hoor! Ik doe ook weer mee! @Hopmarjanneke, gefeliciteerd met je zwangerschap meid!! Leuk leuk leuk!!! Hier is de keuze uiteraard makkelijk omdat ik natuurlijk ver weg van de NL grens woon. Ik ben gewoon bij een gyn, ga 1 x in de week zwangerschapszwemmen, 1 x in de week op zw. cursus en heb voor de nazorg mijn moeder en een keigoede Hebamme gevonden. Helemaal happy. Ze komt zelfs met de kerst Hier alles prima, bij jullie ook? Mijn zoontje gaat vanaf woensdag 2x in de week naar een spielkreis. Van 09.00 tot 11.30. Ben zo benieuwd hoe hij het vindt. We hebben natuurlijk eerst nog de 'Eingewöhnung' maar ik denk dat het ook goed is voor z'n Duits. Hij begint nu een beetje NL en Russisch te spreken. Alles gaat goed hier. Ook met frummel 2. Dat wordt weer een jongetje. Mannengezin dus!
haai chebu leuk dat je er ook weer bent, zo gaat hard zeg je bent al over de helft en ook weer een manneke dus gefeliciteerd hoor. en wat leu kzeg een spielkreis is dat net zoiets als peuterspeelzaal dan? hier hebben we zoiets niet is het hier te klein voor denk ik. grootste wat ze in de buurt hebben in ander dorp is een pepik gruppe. maar daar voel ik dus echt niks voor. dus ga ik een keer in de wk wurmerturnen met de kleine man. hihi en ook ruschisch joh is je man rusisch dan? ze pikken alles snel op hoor. dr zit een jochie in de klas bij haar die heeft ned papa ruschische mam en ze wonen dus hier in dld. en hij praat dus ruscisch (vooral als ie boos is) nederlands , duist met zijn mama en op school, en ok nog engels erbij. en gaat allemaal perfect en hij is 4 geloof ik. die kleintjes pikken het zo snel op. ons meisje praat nu ook beter duits dan wij hoor. en zi pas sinds feb op de kiga. hoe snel die kleintjes alles oppikken. toen yasmine 2 was wilde ze geen woord duits praten maar verstaan deed ze het prima dat merkte je wel bij artsen ed. ooh duty cals dr word er een wakker en wil madam nog ff op bed houden want die hoest zo. dus haal het kreunende mannetje maar ff op voor ie gaat schreeuwen hihi
@Suus, Pekip heb ik ook gedaan haha. Dat gaat maar tot een jaar. Nu gaan we elke maandag peutergymmen maar dat vervalt in december dan is het afgelopen. En vanaf april ga ik met de 2e kleine man naar Pekip. Volle agenda! Fijn dat je meid het zo goed doet op de Kiga zeg! Dat geeft een beetje hoop, want soms vind ik het best moeilijk hoor voor hem, zoveel talen. Maar gelukkig zijn ze nog net sponsen op deze leeftijd.
jahoor dat gaat gelukkig ergsnel hoor met die kleintjes. en nog ff dan kan die van jou jah ook naar de kiga of doe je hem niet vanaf 3 jaar. ons meiske is met 3 jaar en 9 mnd voor het eerst heengegaan. vond het anders te lang van hetzelfde en das weer met kleine dorp dan he hihi. ze zitten allemaal bij elkaar de kleintjes van 3 en de groten van 6 soms zelf al 7 das ook lastig natuurlijk . wat doen ze nou eigenlijk bij pekip dan lees er alleen maar van hier maar heb nou niet echt het idee dat het wat extras is oid of wel? ze gaat nu wel extra naar musikschule en dat vind ze ook super is een keer in de wk 75 min net weer geweest leert ze goed luisteren naar geluiden en straks ook noten schrijfen en lezen en musik maken natuurlijk. ze vind het super heeft nu al huiswerk ervan hihi vaak is dat nog wat tekenen maar dus binnenkort ook noten ben benieuwd.
Haaiiii Chebu: welcome back enne... bedankt voor de felicitaties!!! Ach hier ook een multi-culti kindje qua talen... Wij zijn beide Friestalig en spreken dit dus ook gewoon thuis. Op KDV (sinds een maandje is ze volledig thuis trouwens) werd Nederlands tegen haar gesproken. Is ze thuis dan kan het van alles zijn: Fries (familie & buurtjes), Nederlands (vrienden & buurtjes) Hoch- & Plattdeutsch door de diverse buren en evt in de winkels enzo. En inderdaad het zijn net kleine sponsjes op die leeftijd.
gelukkig maar idd dat ze alles zo goed oppakken. tis nu bij ons alleen wel af en toe wat lastig en weet niet zo goed hoe ik datm oet oplossen. ons meiske praat dus echt heel veel duits maar nu dus ook tegen ons. en mijn vent die word er soms zelfs kwaad van. echt zo ven he je praat in huis nederlands anders verstaa ik je niet (komt ook regelmatig echt voor hahaha) vindh et best lastig want heb het idee dat ze het juist bij andere nederlanders wel goed doet. zoals mijn schoionma die verstaat echt geen woord duits en daar praat ze dus wel nederlands tegen. en tegen mijn ma overh et algemeen ook duits omdat die heir ook woont. dus denk wel dat ze het weet maar waarom zou ze het zoveel in huis doen dan? ze moet jah ook nederlands leren. en momenteel kan ze volgensm ij inens beter duits sommige dingen weet ze niet eens meer nederlands. al heb ik dat zelf ook al regelmatig hoor maar jah ga dr ook veel me om natuurlijk mijn vriendinnen zijn ook duits haha en die in nederland sprek ik haast niet meer fdus praat ook haast hele dag duits maar jah das dan toch wel lastig hoor. iemand nog enige tips ervoor dat ze thuis ook gewoon nederlands praat in ieder geval als dr papa er is.
Gewoon consequent zijn lijkt me en volhouden dat er thuis NL wordt gesproken. Uiteraard is het nog een "jong ding", maar ook dat leren ze heel snel. En als ze echt hardnekkig is, gewoon niet meer reageren op haar vragen/verhalen in het Duits???
zal idd eens kijken of mijn man dr ook kan negeren haha zal wel niet hij word gewoon kwaad haha. wat we ook proberen te doen is antwoorden in het nederlands maar ze heeft ook wel eens als ze speelt bijv. in de zandbak dan zegt ze vanalles in het duits en mijn man dan jah dat versta ik neit hoor. komt ze naar mij toe jah papa verstaat me niet maar ik ben een duitse ijssalon geen nederlandse haha dan speelt ze dus ook echt dat ze iets duits is. maar jah zal ook we lloslopen tis nu alleen af en toe wat lastig hihi en ze weet het wel goed want waren eens met een vriendinnetje op pad en die had dr muts afgepakt en wilde niet trug geven zegt tegen mij mama nu ff in het nederlands dan verstaat ze het niet haha ze weet het dus heel goed. ooh moet dr al weer ophalen zie ik.