Hallo, Zijn er misschien moeders uit de omgeving Gronau (Duitsland)? Wij zijn verhuisd van Nederland naar Gronau en hebben een zoontje van 7 maanden.
Jahoor hier een .ligt redelijk in de buurt volgens mij. wij zitten in een dorpje dichtbij nordhorn en hebben een dochter van 3,5 en er komt een zoontje bij binnenkort. we wonen hier nu z0n 3,5 jaar onze dochter is heir dus ook geboren.
Hoi Suus en Chebu, Spannend Suus, binnenkort bevallen. Ga je in Nederland bevallen of in Duitsland? Ik ben namelijk in Nederland bevallen omdat ik dat zelf wilde. Waar woon je Chebu in Duitsland? groetjes
ik beval gewoon hieri n dld hoor. heb ik met de eerste ook gedaan en is goed bevallen. toen was de taal nog een beetje een struikelblokje want woonde hier toen nog niet zo lang was 6 mnd zwanger toen we hier kwamen. nu is het geen punt meer, toevallig heb ik een ned frauenarts das soms wel prettig. krijg wel weer kraamhulp das hier jah nog een proef in de euregio is tot dec dus daar kan ik nog mooi van profiteren. vind dat wel prettig. bij de eerste was ik nog bij een ned verz en had ik dus ook hulp. maar achteraf kreeg ik me toch een rek door een fout van de verz hahaha heel gedoe geweest maar gelukkig is alles uiteindelijk goed gekomen hahah. en bij jou dan? en waarom toch in ned? werk je dan ook nog in ned dat je daar verz bent ed of heb je de rest wel hier in dld zoals de u`s ed van de kleine.
Hey, Ik werk idd. in Ned. Ik had ook een verloskundige in Enschede en dus voornamelijk vanwege de taal heb ik besloten om in Nederland te bevallen.
Hier ook een mama van 3 kids die woonachtig is in Duitsland. Woon in omgeving Emmerich. Ook net over de grens. Ben zelf alle drie keer in nederland bevallen en wel op mijn eigen afdeling Kwebbel
ben wel nieuwsgierig waarom jullie dan in ned bevallen? en de kids doen jullie die dan ook in ned naar school? bij ons dus niet, beval in dld en madam gaat straks hier naar de kindergarten. en erna ook hier naar school. we weten nog niet welke of de gewone of naar een duits nederlandse want die is nu sinds een jaar geopend in een stad hieri n de buurt. daar krijgen ze de helft van de lessen in het ned en de andere helft in het duits. zodat ze straks zelf kan kiezen wat ze wil.
hoi hoi, we zijn bezig met een huis te kopen in schuttorf *andere keer meer tekst meot nu naar school toe. Nou eerst de kids wegbrengen naar kdv en dan naar school (zucht) geen zin in * doei doei
Mama Suus....ik ben werkzaam op een verlosafdeling in een Nederlands ziekenhuis en wilde op mijn eigen afdeling bevallen. Daarbij wilde ik graag gebruik maken van kraamzorg en zou ik in Duitsland bevallen kreeg ik dat niet. (toen nog niet tenminste) Mijn beide meiden hebben beide op de kindergarten gezeten, maar gaan nu in nederland naar de kleuterschool. voor ons wederom een bewuste keuze. Er zit een kans in dat wij over een aantal jaren ons ouderhuis overnemen en dus terug keren naar de andere kant van de grens. Ik wil dan niet dat de kinderen gaan switchen van schoolsysteem. Nederlands-Duits is toch wel anders. Van hieruit is het een kwartier fietsen naar de nederlands school dus zeer goed te doen. Kwebbel
aah ok dan is het duidelijk idd en je zit nu dan wel erg dicht op de grens zeg. dat lukt ons niet. wij rijden er 20 min over naar het dichtsbijzijnde ned dorp hihi.. maar wat raar dat je dan anders geen kraamhulp kreeg dan. ik heb het bij de eerste ook gewoon gehad. nu was ik toen dus wel anders verz maar ze kwamen wel vanuit coevorden. en nu dus met een proef vanuit de euregio dus geen idee wie of wat ik krijg hihi kan ook best een duitse zijn. ben dr wel blij mee in ieder geval dat er toch nog iemand komt. want je word hier dan anders soms zo in het diepe gegooit. ken via via iemand en dat was dan een alleenstaand jong meisje die had echt geen idee en werd zo naar huis gestuurd. toen heeft haar buurvrouw (dus kennis van ons ook hollanders) haar overal mee geholpen. dat is het enige slechte wat ik hier kan vinden de hulp na de tijd. elke dag komt dan ff de hebamme en thats it. en idd ned-duits is heel anders qua schoolsysteem. maar goed wij zijn wel van plan te blijven. ook idd wel uitzicht op eventueel huis van me ouders maar jah die wonen hier ook haha. praten je meiden dan ook duits? vind het hier wel komisch ze verstaat het prima en vertaald het dus ook. maar het praten hoo maar hahah. wel thuis dat ze het erdoor gooit. maar als ze dan bij dr vriendin speelt vertikt ze het gewoon. gelukkig hebben haar ouders een bedrijf die ook veel ned helpt en kunnen ze dus redelijk ned maar geod wel lastig als ze elkaar niet verstaan. vanaf jan gaat ze straks ook op de kindergarten dus dan gaat het vast wel beter. is dat bij jullie trouwens ook zo duur. vind het echt belachelijk dat je zoveel moet betalen voor een school.
Zitten wij inderdaad iets dichter aan de grens Hier kunnen de meiden een aardig woordje duits wat ze op de kindergarten hebben geleerd, maar ze praten nu bijna alleen nog nederlands. Soms met buiten spelen valt er weer een duits zinnetje tussendoor. Maar ik weet wel dat kleine kinderen de duitse taal snel leren. Stond er van te kijken. Hier betaalden we inkomen-afhankelijk per maand een bedrag. Maar omdat de kindergarten ook was aangemeld bij een Nederlandse.......(weet ik niet meer) konden we een gedeelte van dat bedrag weer terug vragen via de Nederlandse belasting. En voor dat bedrag konden ze 5 dagen in de week er naar toe. Als ik met Nederland de peuterspeelzaal bij ons in de buurt vergelijk was het niet eens zoveel duurder. Kwebbel
das wel beter zeg dat je idd wat trug kunt krijgen dan. dat zou er hier wel neit inzitten. tis hier dan tch wat duitser ingesteld zeg maar. omdat we wat verder weg zitten. het gaat hier idd ook naar inkomen. maar goed we zitten dantoch wel over de 100 euro en vind dat nogal wat voor die 5 morgens in de wk. daarom gaat ze ook niet nu al heen. maar pas in jan. dat kon ook dus dat scheelt. ze wl wel graag hoor maar drie jaar lang hetzelfde dat lijkt me ook niks tis toch een klein dorpje hier en ze hebben dus maar een groep alleen de laatste jaars zeg maar die krijgen wat extra bijscholing maar voor de rest doe nze allemaal hetzelfde. haar vriendin gaat nog lang neit heen die zou er anders 4 jaar zitten omdat ze van nov is. ze is een half jaar jonger dus dan zit ze helemaal lang erop. hoor idd wel meer dat die kids het zo oppakken. van andere moeders hier hoor ik het ook die zeiden al dr zitten hier namelijk nog een stel ned op schol en die zijn hier gekomen toen ze 4 en 5 waren geloof ik en die praten wel zo vloeiend duits. dus ach dat komt ook wel hihi ze meoten toch wat he. ze kijkt heir ook veel duitse tv altijd kika of tocolino hii en daar haalt ze ook veel weg af en toe slingert ze me dingen naar het hoofd dat ik echt ff goed moet nadenken wat ze nou zegt hahaha. wat ik me nou ook afvraag is he over de zwemles, doe je dat ook in ned want daar schijnt het beter te zijn of neit? was al een beetje ant surfen ed. en kom dan in denekamp uit. das dan ong een ruim half uur tot 3 kwartier rijden.
Hoi meiden, Ik ben dan nog wel geen mama en ook nog geen aanstaande mama, en ik woon nog niet in DLD maar mag ik mij toch bij jullie aansluiten? Mijn vriend en ik hebben namelijk een huisje gekocht in Lage vlakbij Nordhorn en Gronau is ook prima te doen. Ik zou het erg leuk vinden om mee te mogen babbelen over allerlij zaken. Groetjes LieseLeentje
hai hai altijd leuk toch nieuwe mensen. wanneer kunnen jullie erin dan? wij wonen er nu dus al een tijdje en bevalt ons prima wij gaan niet meer trug in ieder geval. we hebben het hier veel beter naar de zin dan in ned. wonen dus ook in ene klein dorpje ken lage idd ook wel. zet alleen ons dorpje er nog niet bij ivm eventuele meelezers hihi.
Hoi hoi, Ons huisje is als een renovatie projeckt wat we zelf doen gekocht. Nu kunnen we er in principe in (is nog lang niet af) maar aangezien ik daar nog geen baan kan vinden hebben we besloten om nog niet te verhuizen want nu heb ik wel werk en daarmee kunnen we allerlij extra dingetjes in het huis bekostigen. Groot gelijk dat je het niet wilt melden hierzo meelzers kunnen lastig zijn. Ik weet eigenlijk helemaal niet of ik mogelijke meelezeres heb hierzo. En ach als bij mij die posi test eindelijk komt dan schreeuwen we het toch gelijk van de daken zodra beiden ouders ingelicht zijn. Hebben jullie allemaal een kant en klaar zo in trekbaar huis gekocht of ook een renovatieprojeckt?
ons huis was wel zo goed als leefbaar maar we zijn heb nu doorlopend aan het renoveren. zodat het ook van ons word en het is er een van 1952 en die stroomkables zitten er dus oo nog in en laat me man dat nou niet echt fijn vinden. we hebben nu de bovenverdieping klaar zijn vorig jaar begonnen. dus alle slaapkamers de zolder een nieuwe meterkast en de badkamer is net af. en dan gaan we nu de trap doen dan de kelder en dan nog beneden verder hahah is wle ene langlopend project zeg maar. maar vinden datn iet erg we doen alles zo tussendoor moet ook wle want me man is millitair en dus niet veel thuis hihi. dus plannen en voorbereiden en je komt een heel eind. maar echt bouwval idee hebben we dus niet. zaten al wel kunstof kozijnen ed in.
Welkom Lieseleentje. Hier een nieuwbouwhuis gekocht. Casco gekocht en van binnen het meeste zelf gedaan. @Suus...over het zwemles gebeuren hebben wij ons begin dit jaar verdiept. Want onze oudste is in april 5 geworden dus zou ze op zwemles mogen. Onze eerste keus was zwemles hier in het dorp. geinformeerd naar de mogelijkheden etc. Echter hoorde ik van veschillende ned moeders (ook woonachtig in Duitsland en de kids in ned op school) dat ik dat niet moest doen. De reden....als de kinderen in groep 3 naar schoolzwemmen gaan dan mochten de kindjes met een A-dilpma in het diepe, maar de kindjes die in Duitsland zwemles hadden gehad (is toch een wat andere vorm) die moesten op de rand wachten. Mochten dus ondanks het behalen van een vergelijkbare A-diploma niet het diepe in. Nou dat wil ik mijn kinderen niet aan doen. Dus voor ons een reden om ook zwemles in nederland te volgen. En ik moet zeggen dat ik het ABC-zwemmen wel een heel goed systeem vind. Wat overigens niet wil zeggen dat duitse zwemles niet goed is. Kwebbel