Hallo allemaal. Ik wil me graag aansluiten bij jullie. Ik heb 2 zoontjes en woon bijna 2 jaar nu in Duitsland. @Lolamaria: In welk dorpje woon je precies? Wij wonen namelijk ook in een dorpje vlakbij Ahaus; Ottenstein Ik heb hier meerdere malen gelezen over Elterngeld. Krijg je dit ook als je helemaal niet werkt? Ik heb tot de geboorte van ons 2e zoontje in NL gewerkt, maar heb na mijn zwangerschapsverlof mijn baan opgezegd. Ik dacht dat we alleen maar recht zouden hebben op Kindergeld... groetjes Susy
Ja, als mijn partner dus alleen zijn WAO uit NL ontvangt en verder thuis zit en niet werkt. Dan zou er een mogelijkheid zijn. Ik begrijp ook wel dat als hij wel werkt dat we dan geen Elterngeld krijgen, maar dan krijgen we ook geen aanvulling op de KB. Maar dan moeten we wel zeker weten of de WAO dan wordt gezien als "loon naar werken". Van Bureau Duitse Zaken begreep ik dus dat alleen een WAO uitkering het recht op aanvullende KB niet tegenhoudt, dus dat er evt wel recht bestaat om dit te krijgen. Vanuit die redenatie kwam ook eigenlijk mijn vraag over het Elterngeld.
susy, welkom hier, en meteen elterngeld aanvragen hoor. want je werkt niet dus heb je recht op die 300 in de mnd. dus hup achter de pc een formulier uitdrukken en opsturen. want das echt zonde anders. jij hebt er gewoon recht op maar is allen het eerste jaar van je kleintje dus je hebt al aardig wat misgelopen nu. miss dat je nog 3 mnd trug werkend krijgt maar dan nog heb je 600 gemist en das zonde naturlijk. zou er dus zo snel mogelijk achteraan gaan. is je kleintje hier ook geboren dan? dat maakt het namelijk makkelijker want dan heb je die papieren die je bij moet voegen nam,elijk al in huis die zaten bij de geboorte akte. nou hier heb ik nu dus eindelijk de kaartjes van de DAK (of had ik dat al gezet uuuh weet ik neit meer hahaha) hebben jullie ook zon ruzie met de belasting of hebben wij daar alleen last van me. ze lopen te klooien moeten ineens van alles trug betalen van 2006 mijn man zou toen geen inkomen hebben gehad ed echt word er neitgoed van mijn ouders hebben hetzelfde probleem. en nu hebben ze mijn zorgtoeslag berkent op het inkomen van manlief maar die is millitair en heeft uds helemaal geen recht op toeslag. dus krijg nu veelste veel. echt word zo moe van die lui.
@Susy, ja in dat geval zou je Elterngeld krijgen, het minimum van 300 euro @Hopmarjanneke, ah op die manier. Nee dan weet ik het niet. Maar aangezien je een inkomen hebt uit NL zou dat wegvallen @Mamasuus, leve het Finanzamt. Ik moest 8 weken wachten op een brief die uiteindelijk maar bestond uit 5 zinnen en met informatie die ik al lang wist. Rare lui.
bedankt voor jullie reactie. Maakt het niet uit dat ik toen de jongste geboren werd officieel nog wel werkte?? We gaan sowieso als mijn man volgende week vrij is achter alles aan
neehoor als het goed is maakt dit niks uit je zou dan miss zelfs nog meer kunnen krijgen als je je salaris opgeeft maar dat zou je na moeten vragen. maar aangezien je nu niet werkt is het gewoon de 300 waar je in ider geval recht op hebt. cici68, gezellig das heel dicht bij ons hihi meit er binnenkort nog heen met madam naar de oogarts.
ooh moet het ff kwijt hoor, yasmine is vandaag voor het eerst naar de kindergarten geweest. en ze is dus bekaf nu. ze vodn het super en begon ook eerst nog in duits tegen mij pas na een tijdje was het weer nederlands hihi tutje. morgen gaan we weer.
@MamaSuus, mooi dat ze er zoveel plezier in heeft gehad!!!! Ons meisje is nog lang niet zo ver (al gaat het wel snel ) maar als ik haar 's middags ophaal van KDV en haar glunderende koppie zie, dan verwacht ik dat ze Kindergarten ook heel erg leuk zal vinden. Zojuist ook weer mail gehad van BDZ mbt Elterngeld.... het schijnt dus dat we daar mogelijk toch wel recht op hebben. Toch maar eens kijken dus. Het enige wat nu ergens in mijn achterhoofd knaagt: toen ik ons afgelopen zomer moest melden bij de "Fremdenzimmer" kreeg ik nog een opmerking te horen over dat we de komende vijf jaren geen beroep mochten doen op sociale voorzieningen, muv oa Kindergeld. Dus nu vraag ik mij dan af of we wel aanspraak mogen maken op het Elterngeld
hopmarjanneke, en waarom zou dit dan zijn? hier heb ik nog nooit zoietste horen gekregen we hebben ook gewoon eigenheizulage en das toch ook een sociaal iets. miss bedoelen ze er wao oid mee. want heb deze dingen altijd allemaal gewoon gekregen en ze vragen echt altijd naar nationaliteit en vanaf wanneer je hier woont. ook weer bij elterngeld vragen ze vanaf wanneer je woonachtig bent in dld. nou en wij wonen er nu net4 jaar en hebben vanaf het bein alles gekregen. ja zo leuk he hoe die kleintjes dat leuk vinden allemaal hihi, ons meiske wilde er net om half 7 al uit hahaha en ze heoft pas om 8 te beginnen. maar daar ga ik ook wat soepeler mee zijn want er waren zo weinig kids nog gister om 8 uur de meesten komen pas om kwart voor negen oid want om negen uur beginnen ze echt met kringgesprek ed.
Ik zou het niet weten, Suus. Dat kreeg ik direct te horen bij de aanmelding. Heb toen wel gevraagd hoe er mee om wordt gegaan als je bijvoorbeeld al 4 jaar hier woont en werkt en vervolgens wordt ontslagen buiten jouw schuld om.... nou dan werd er wel naar gekeken. Maar anders dan moest je Duitsland verlaten ofzo. Nu ben ik meestal niet zo "bang aangelegd" hoor, maar ja, ik wil dat dan wel zeker weten. Maar als jij zegt dat je van meet af aan alles gewoon hebt ontvangen, dan moet ik het geloof ik maar gewoon aanvragen.
jah zou het gewoon aanvragen hoor. tis ook altijd wel lastig met die instanties net als in nederland. de een verteld je dit de ander dat. en hier werken ze nog meer langs elkaar dan in nderland. tis wel zo dat je eerst een tijdelijke verblijfsvergunning hebt en dan na 5 jaar een vaste. mijn ouders hebben al een vaste die ziitten hier straks 7 jaar. wij moeten dus nog ene jraatje maarm oet volgens mij wel een nieuwe tijdelijke aanvragen want mijn nieuwe paspoort ligt klaar in enschede en geloof dat die dingen bij het paspoort horen. moet ook ff vragen voor manleif want die is hem kwijt (oepsie) denk toen ie naar uruzgan ging. want sindsdien zit ie ern iet meer in. werk je dan nu in dld, of heb je er gewerkt? das toch alleen maar beter zou je denken.
Hey meiden, Even een vraag. Zijn jullie al eens door de duitse politie staande gehouden bij de grens om te bewijzen dat je dochter/zoon van jullie is? Mijn man heeft dat vorige week gehad en kon dit niet aantonen. Politie mee naar huis, paspoort van mij laten zien en alles was prima. Maar de agent vertelde dat je altijd, ook eventueel opa's/oma's, buurvrouw etc etc diegeen wie een ander kind in de auto heeft moet kunnen bewijzen dat het om "jouw" kind gaat. Heb gister al met euregio, buro duitse zaken etc gebeld, maar niemand kan het antwoord geven. De politie heeft het over een ID-kaart, maar daar staan toch alleen de gegevens van het kind op? En wat als mijn ouders mijn kinderen meeneemt...wie zegt dat zij de opa en oma zijn? Hoe lossen jullie dit op? Kwebbel
Ja dat is mij ook verteld, dat die verklaring gekoppeld is aan je Identiteitsbewijs. Zodra je een andere krijgt moet je langskomen en een nieuwe verklaring aanvragen. Nee ik woon in Duitsland en werk in NL, mijn vriend zit deels in Ziektewet via UWV en deels WAO-er en woont dus ook in NL. Bij BDZ hebben ze aangegeven dat wanneer de ZW vervalt en hij nog geen nieuwe werkgever heeft we dus recht kunnen hebben op de aanvulling van Duitse Kinderbijslag en evt Elterngeld. Elterngeld zouden we misschien nu al kunnen aanvragen aangezien mijn vriend minder dan 30 uur werkt.
hmmm... nog geen problemen mee gehad gelukkig. Maar is het niet te ondervangen met een kopie van de geboorte-akte. Hierop staat vermeld wie de ouders van het kind zijn. Ik zou dan ook een probleem hebben aangezien onze dochter de naam van haar vader draagt en aangezien we niet zijn getrouwd draag ik mijn eigen naam..... haar ID-kaart bewijst dan dus niet dat ik haar moeder ben Mbt opa en oma? Ik geloof dat ik dan een briefje zou schrijven waarin je verklaart dat dhr en mevrouw Huppeldepup uit X met geboortedata Y de grootouders zijn van Kindje Z. En dat jij als ouder blablabla de toestemming geeft het kindje mee te nemen... en dan een kopie van je IDbewijs erbij en een kopie van de geboorte-akte. Kan me voorstellen dat ze je niet zomaar op je blauwe ogen geloven, er lopen helaas genoeg gekken op de wereld rond. Maar lastig is het wel!
kwebbel, ik heb dit nog nooit gehad. is volgens mij ook zowiezo moeilijk aantonen. dan zou je dus alleen met de kids wegkunnne als diegenen erbij is waar ze in het paspoort staan. en doen ze dat dan ook met kids die in ned wonen daar vragen ze toch ook neit of ze allemaal van diegene zijn bij wie ze in de auto zitten. aan de ene kant dus een beetje raar maar aan de andere kant ook wle weer begrijpelijk want er zou idd maar een of andere gek zijn die kids ontvoerd. heb er dus nog nooit van gehoord. hier heb ik ook beide kids op mijn paspoort staan (die nog mooi in enschede ligt hihi) bij mijn man staan ze niet erbij omdat die vaak zat in uruzgan ed zit dan is het lastig zou ik niet met ze weg kunnen. maar toch is het wle een beetje vreemd. heb dus ook geen idee of het verplicht is. aan de ene kant moet je je natuurlijk altijd kunnen identificeren ook kinderne en zelfs honden die van ons moeten ook hun paspoort mee als we naar ned gaan om in het bos te wandelen. een ding scheelt vanaf 2012 hebben ze allemaal hun eigen pas en dan kan die mooi mee met diegene die ze meeneemt heb je dat gedoe oook neit meer. hopmarjanneke,
Nou ja, met paspoorten had je nog kunnen besluiten je kindje bij beide ouders te laten bijschrijven. Wij hadden juist gekozen voor een ID-kaart voor ons kleintje zodat we haar altijd allebei mee kunnen nemen, en dan kan ze worden geïdentificeerd met haar eigen ID-kaart.... wat alweer lastig is met een pasfoto van meer dan een half jaar geleden De hondenpaspoorten vergeten wij dus ALTIJD. Gelukkig nog nooit controle gehad, maar ik zal ze straks wel in de auto leggen!!! Mijn vriend traint nl met de honden in NL en rijdt dus zeker tweemaal per week met het spul de grens over.
nou idd die fotos lijken dus echt niet meer haha had er van ons meisje een in van 3 mnd oud en ze is nu inmiddels dus bijna 4 hihi lijkt er neit meer op. hondedingen zijn idd wel verstandig als ze vaak de grens overgaan net als dan de enting voor honsdolheid als die ern iet instaat mogen ze de grens ook niet over. ik moet deze mnd ook weer met de doggies voor de enting dan mogen ze weer legaal hihi.
Ja ik moet dat van die entingen en dan vooral de rabiës nog even checken. Twee van de vier honden zijn kortgeleden nog geënt, maar van de andere twee weet ik het zo net niet. Volgens mij is de jongste überhaupt niet rabiësgeënt.... heeft de eerste twee-en-een-half jaar bij mijn zwager en schoonzus gewoond en afgelopen zomer is ze bij ons gekomen. Dus ook nooit aan gedacht hoor. Stom eigenlijk... je fokt honden, je weet hoe het zit met exporten... en dan ga je zelf in het buitenland wonen en vergeet gewoon domweg één van de meest belangrijke zaken
Het is echt schandalig dat ze in het 'Fremdenzimmer' (heet dat zo? Hier heet dat gewoon Auslandsamt) zeggen dat je geen recht hebt op sociale voorzieningen want je bent EU-burger dus je hebt dezelfde rechten en plichten als Duitsers. Ik heb nog eens nagelezen en als je in NL werkt heb je geen recht op Elterngeld. Maar je kunt natuurlijk altijd de aanvraag doen. @Kwebbeltje, aangezien mijn man niet-EU-burger is en mijn zoon een Nederlands paspoort heb ik altijd een brief bij me en mijn man ook waarin staat dat hij onze zoon is. Toen ik in april naar Engeland ging met mijn ouders werd er idd gevraagd of de vader toestemming had gegeven om mijn zoon naar Engeland mee te nemen.