Ik sluit me hier even aan. Ik woon in de NRW op 40 km van Venlo. Ik ben nog geen mama, maar hoop het snel te worden. Ik woon nu een dik jaar nu in Duitsland.
Clapat...welkom. Kinderkleding vind ik in Duitsland ook erg tegenvallen. Ik haal dus eigenlijk alle kinderkleding in Nederland. Chebu...lang leve internet Kwebbel
Hoi Clapat, Ik lees dat je 40km van Venlo woont. Ik woon op dit moment in Gronau (Bij Enschede) Mijn man en ik denken erover om richting Venlo, maar dan DE, te verhuizen. Aangezien jij daar woont, kun je me wat tips/advies geven wat de leuke plaatsen daar zijn die dicht bij de NL grens zitten.
Ik woon zelf in Duisburg. Dit was voor mij het praktische. Voor mijn job is het hier the place to be. Erg mooi is het hier niet bepaald vanwege de industrie. maar hier een beetje verderop (nog een beetje dichter naar NL) ligt Moers. Daar heb je voor ieder wat wils. Het platteland, toch een leuke stad en dicht bij Venlo. Zijn jullie aan de job verbonden?
bertram die werkt in nederland. en ik ga naar school in nederland. als ik straks ga werken wil ik proberen om in duitsland te gaan werken al ik me duits niet echt goed maar ben het hard aan het leren!
Ik koop niet bij KIK uit principe. Maar goed, de enige broeken die mijn zoon echt goed past en super zitten bij hem zijn die van Name It en die koopt mijn moeder in Nederland Ben nog steeds bezig met het krijgen van opvang. Had niet gedacht dat dat zo moeilijk zou zijn hier in Duitsland (in dit gedeelte dan)
hai hai meiden denk laat ff weten dat ik bevallen ben van een mooie zoon duncan. gaat nu lekker beetje lastige start met zijn tweeen hij wilde neit drinken en ik had veel bloed verloren ed ,aar nu zijn we redelijk gewent. dankzij onze geweldige hebamme slaan we ons er doorheen hihi. ooh hij krijgt honger. kom gauw weer voorbij hoor.
Gefeliciteerd met de geboorte van je mooie zoon!!!! Hoop dat alles nu goed gaat en dat je zelf vlot mag herstellen. Zo.... ik sluit me ook graag aan. Woon net over de grens bij Nieuweschans, sinds een 7tal maanden. Hebben een boerderijtje gekocht met ongeveer 3,5 hectare grond. Hebben een erg leuk buurtje met nog 2 Nederlands stellen vlakbij.... hoewel er wonen hier natuurlijk errug veel NLers in het grensgebied Ben bewust in NL in het ziekenhuis bevallen, mede vanwege de taal en omdat het onze eerste is. Daarbij kwam dat ik ook nog ns een NLe VK had... dus verplicht in het ziekenhuis bevallen omdat zij geen bevallingen in D mogen doen. Daardoor dus wel mooi NLe kraamzorg gehad, heerlijk!!! Voor een evt volgend kindje weet ik nog niet wat ik ga doen. Hebben een hypotheek in Duitsland (DSL Bank), ondanks dat we beide in NL werken. Maar ja die is begin dit jaar afgesloten dus het is mogelijk dat dit kort geleden is gewijzigd. Voor onze dochter hebben we direct een ID-kaart aangevraagd, kon nog net in Emden. Omdat ze meegaat naar KDV in het gebouw waar ik werk, hebben we hiervoor gekozen. OP deze manier kunnen we haar allebeide meenemen en zit je niet met de bijschrijving in mijn paspoort. Vriend heeft een ID-kaart. Ja op deze manier hebben we de voordelen van beide: goedkoop wonen , tanken in NL, koffie kopen in NL, kinderopvang is wel veeel goedkoper in D, maar meestal niet al vanaf 3 maanden.
Wat goed hey! Gefeliciteerd met jullie zoon. Is het je goed bevallen (letterlijk en figuurlijk) in een duits ziekenhuis? Veel geluk. Hopmarjanneke....welkom. Zijn jullie je ook aan het informeren over het aanvullen van kindergeld per maart 2010? Als je Nederlandse kinderbijslag krijgt zou dit aangevuld gaan worden met duits kindergeld. Kwebbel
Gefeliciteerd mama suus!!! Hoi kwebbeltje, Ik lees in je laatste bericht over het aanvullen van kindergeld per maart 2010. Als je Nederlandse kinderbijslag krijgt zou dit aangevuld gaan worden met duits kindergeld. Wij krijgen nu alleen NL kinderbijslag. Wie komt in aanmerking voor dat aanvullen van kindergeld per maart 2010? iedereen of zijn er bepaalde voorwaarden? alvast bedankt
Wij komen er in ieder geval niet voor in aanmerking werken nl beide in NL. Voor zover ik weet krijg je die aanvulling als één van beide ouders in Duitsland werkt danwel helemaal niet werkt en dus thuis is voor de kids. Je krijgt dan NLe KB gestort en krijgt na aanvraag die aanvulling van de Duitse KB. Verder weet ik het even niet precies.
Nana...wij zijn het nog aan het uitzoeken, maar er worden nog steeds verschillende dingen verteld. Zoals Hopmarjanneke zegt wordt verteld, maar ook als je beiden in Ned. werkt zou je er recht op hebben. Hoe het dus exact zit is ons ook nog niet bekend. Kwebbel
dankjuliewel meiden voor de felicitaties. @kwebbeltje, het bevallen in dld bevalt super hoor. bij de eerste ook gedaan helemaal goed. had de hele tijd een hebamme in opleiding tot me beschikking hele lieve meid. heb heerlijk in een jaccuzi gezeten een hele tijd zodat de weeen meevielen en de onstluitng dus lekker zijn gang kon gaan. zit wel onder de blauwe plekken van infusen ed maar jah heb hele slechte aders dus ligt niet aan hun hahah. de volgende dag ben ik al naar huis gegaan vonde ze wel wat raar maar had dus gewoon kraamhulp gehad via een project van euregio dus heb me lekker als alle ned vrouwen laten verwennen hahaha,. @kindergeld, ik krijg dus gewoon uit dld omdat ik neit werk en ben dr helemaal blij mee hihi. krijg straks ook nog elterngeld als het goed en nog wat eigneheimtoelage voor hem dus hier helemaal happy met het duitse systeem hahaha.
Oooohhhhh, nou dan ga ik ook maar eens informeren bij de Familienzimmer geloof ik. Dat extraatje kunnen wij ook wel gebruiken! Scheelt toch een dikke 100 euro pm geloof ik.
Mijn Elterngeldtijd zit er over 3 weken op Dan moet ik weer aan de slag....En ik heb nog steeds geen opvang. Een vriendin van mij gaat straks beginnen met de opleiding voor Tagesmutter en dan kan ik bij haar terecht in maart.
Hoi meiden, Ik zit al een tijdje op zwangerschapspagina, maar had dit onderwerp nog niet eerder gezien. Maar ik woon dus ook in Duitsland en wil graag met jullie meekletsen. Wij wonen sinds 3 jaar net over de grens bij Nijmegen. Ik was toen een paar maanden zwanger van onze eerste. Heb toen wel alles in Nederland gedaan en doe bij deze zwangerschap weer alles in Nederland. Dit doe ik puur omdat ik me beter kan uiten in het Nederlands en dat vind ik in deze situatie wel erg handig. Groetjes, Marieke
Marieke..welkom. Bij Nijmegen over de grens....is ongeveer drie kwartier vanaf hier. (omgeving Emmerich) Suus...klinkt allemaal goed. En die eigenheimzulage is zeker lekker. Toen wij nummer drie kregen vorig jaar wisten wij niet dat we voor hem ook extra kregen. Hebben het met terugwerkende kracht gekregen . Kwebbel
hmmmm.... heb even gegoogled maar vooralsnog kom ik niet verder dan dat we (met twee NLe inkomens/werkgevers) geen recht zouden hebben op aanvullend Kindergeld. Maar het loont natuurlijk altijd de moeite om eens bij het Arbeitsamt langs te gaan om het daar na te vragen. Heb ook al een vraag gesteld bij de SVB over dit onderwerp.