moeders in Duitsland

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Nana79, 9 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nana79

Nana79 Actief lid

26 nov 2008
    148
    0
    0
    NL
    Hey mama Suus,
    Ik lees je reactie over het kindergeld.... Ik heb gelezen en nagevraagd wie daar recht op heeft... mijn man en ik niet omdat wij allebei werken in NL (nou ik op dit moment helaas niet maar heb wel nog 1 maand ww uitkering uit NL)
    Heb jij helemaal geen inkomen uit NL, dat je daarom kindergeld krijgt? heb ik straks recht op kindergeld als ik helemaal geen inkomen meer heb uit NL? Weet je toevallig hoe dat zit... of iemand anders misschine?

Bedankt!

@kindergeld, ik krijg dus gewoon uit dld omdat ik neit werk en ben dr helemaal blij mee hihi. krijg straks ook nog elterngeld als het goed en nog wat eigneheimtoelage voor hem dus hier helemaal happy met het duitse systeem hahaha.

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik heb even een stukje gekopierd van verhuis.de

Let wel dat de nieuwe verordening vanaf 1 maart 2010 in gaat.

Wonen en werken over de grens wordt eenvoudiger
    30 jul 2009 Doorsturen Afdrukken
    Per 1 maart 2010 kunnen EU-burgers zich vrijer door de verschillende EU-landen bewegen met behoud van hun socialezekerheidsrechten, zoals opgebouwde pensioenrechten.

De nieuwe regels zorgen ervoor dat wonen of werken over de grens eenvoudiger wordt. Ze leiden er onder meer toe dat u voor de sociale zekerheid geen nadeel ondervindt wanneer u in het buitenland gaat werken, of over de grens gaat wonen. De afspraken gelden ook als u vanuit een ander land in Nederland bent komen werken of wonen.

Sociale zekerheid
    Vanaf 1 maart 2010 worden werknemers, zelfstandigen, ambtenaren, gepensioneerden, studenten en ook niet-actieven (mensen die geen beroepsactiviteit uitoefenen of hebben uitgeoefend) beschermd door de Europese regels. De nieuwe verordeningen van de EU zijn van toepassing op alle wettelijke sociale verzekeringen (de sociale bijstand valt buiten het bereik van de verordeningen) en bevatten regels die het onder meer mogelijk maken om tijdvakken van verzekering samen te tellen en uitkeringen mee te nemen naar een ander land binnen de Europese Unie. De nieuwe regels zorgen er ook voor dat de samenwerking tussen de verschillende nationale uitvoeringsorganen wordt versneld en versterkt en dat de informatievoorziening aan de burger wordt verbeterd. De elektronische verwerking van gegevens moet daarbij leiden tot een snellere afwikkelingen van aanvragen.

De uitbreiding van de sociale bescherming in de EU is mogelijk geworden doordat de Europese Raad op 27 juli 2009 twee verordeningen heeft aangenomen die de coördinatie van nationale socialezekerheidsstelsels moderniseert en vereenvoudigt. De eerste verordening bevat uitvoeringsvoorschriften voor Verordening 883/2004 (die in 2004 is aangenomen) en de tweede brengt wijzigingen aan in Verordening 883/2004 en haar bijlagen. De wijzigingen waren nodig om rekening te houden met de wetgevingen van de tien nieuwe lidstaten van de EU.

Zie ook :Europa

Dit bericht van Reninca op het prikbord betekent dat vanaf 01-03-2010 ouders die beiden werken in NL recht hebben op DE Kindergeld.

Zie pagina 83 e.v. van het volgende PDF (helaas nog uitsluitend in het engels): 1e TVO

En pagina 75 e.v. van het volgende PDF : 883/2004

In beide - zowel de verordening als de toepassingsverordening - staat dat de woonplaats van het kind/de kinderen leidend is, althans zo interpreteer ik de teksten. Eens zien of de Familienkasse tegen die tijd op de hoogte is van de nieuwe regels.....

Wij gaan het in elk geval goed uitzoeken.

Kwebbel

3. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hai hai, ik heb idd helemaal geen inkomen uit ned jah me heffingskorting maar dan houd het op. heb dus net ff de antrag voor een tweede kind ingevuld hihi het loont zich in ieder geval wel heel erg. hier krijg je dus per kind 164 in de mnd en vanaf nummer 4 geloof ik word het meer die krigjt dan 179. maargoed moet je dus wel veel kids maken hihihi. tis dus ong wat je in ned per 3 mnd krijgt.

wat ik trouwens wel grappig vind is dat toch veel die dus over de grens wonen dan in ned bevallen ed.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mooi dat dus die EU regelgeving is gewijzigd. Dan zou voor ons toch ook een leuk extra zakcentje zijn! Da's toch even 100 euro meer pm ten opzichte van wat je van de NLe SVB krijgt.
    Maar dat kunnen we dan natuurlijk pas rond maart gaan aanvragen.

5. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Haha, wereld is klein. Ik heb altijd in Bochelt (D) gewoont. Kent u dat ook?
    Emmerich ken ik ook erg goed! Leuk zeg!
    Groetjes,

6. Marieke74

Marieke74 Actief lid

6 jul 2006
    242
    0
    0
    Duitsland
    Hee, dat is goed nieuws. Mijn man en ik hebben ook allebei een inkomen uit Nederland. We hebben in het verleden ook al geprobeerd Kindergeld in Dld aan te vragen, maar hadden hier toen geen recht op. Het zou wel heel leuk zijn als dat vanaf maart 2010 wel het geval zou zijn. Ik hou het in de gaten...

Emmerich en Bocholt ken ik wel. Wij wonen in Kranenburg.

Groetjes, Marieke

7. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Nog een weekje en dan zit het Elterngeld erop.
    *zucht*
    Ik ga nu als freelancer aan de slag. Moet nog wel eerst even 100 Duitse formulieren invullen.
    En ik heb nog steeds geen 'Krippenplatz':x

8. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    he das balen zeg. en dan nog geen plekje pff is daar niet beter dan in ned dus.

hier gaat ie lekker bijna alle papieren ingevuld en gestuurd nu maar afwachten wanneer eerste geld komt hihih hoop op dec maar zou wel weer niet dat puntje zit ons laatste tijd niet mee.

typt lastig zo en heb slaapbeen heb duncan op schoot liggen met zijn melk snoet want hij spuugt zo dus alles is opgedroogd. en moet nog kolfen maar vind dit zo lief hihih.

9. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Bocholt gaan we wel eens zwemmen...Bahia bad.
    Emmerich kom ik eigenlijk ook alleen voor de nodige regeldingen en natuurlijk Embricana :)

Kranenburg...ken ik niet zo heel goed. Ik reed er "vroeger" altijd doorheen als ik naar school in n'gen ging.

Kwebbel

10. Natasja1985

Natasja1985 Nieuw lid

3 nov 2009
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik woon in Duitsland (in Bunde, net over de grens bij Nieuweschans) en ga poliklinisch in NL bevallen. Kan je direct na de geboorte (en na de gemeentelijke aangifte) de baby gewoon meenemen naar huis de grens over, of moet er dan eerst een paspoort aangevraagd worden? Het schiet mij ineens te binnen dat ik hier geen idee van heb. :( Al dat gepieker is niet goed zo kort voor de bevalling, maar ja dat krijg je als je daar tijd voor hebt ;). Wat is jullie ervaring hiermee?

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Als je moet wachten op het paspoort/IDkaart... ga dan maar een hotel boeken oid :) Nee wij hebben onze dochter gewoon meegenomen (viel ook precies rond Pasen, dus was al erg lastig) Zolang we nog geen IDKaart hadden, hebben we gewoon het aangifteformulier meegenomen voor het geval er controle zou zijn. Gelukkig niet nodig gehad.

Als je de IDkaart voor je kindje in Enschede wilt gaan aanvragen, dan is het misschien wel handig om nu alvast een afspraak te plannen... het duurt nl erg lang voor je daar terecht kunt.

12. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    gewoon meenemen hoor tis idd een wachtrij van niks. minstens 2 mnd staat ern u voor een paspoort aanvraag als je het in enschede moet doen tenminste.
    zwelf had ik die van mij morgen maar heb hem verzet heb geenvervoer dus doe hetn u in jan. ons manneke is dan wat ouder en makkelijker op de foto te zetten hihi. die van mij si ook afgelopen morgen maar tjah ik kan niks doen aan die wachtrijen natuurlijk dus als ze me aanhouden zullen ze dat ook te horen krijgen.

moet met twee kids erheen en dat is een beetje lastig op de fiets naar enschede hahaha.

zo moeilijk zouden ze echt niet doen hoor bij onze dochter hebben we het ook pas met 3 mnd gedaan toe nkonden we nog in osnabruck terecht en waren de wachttijden niet zo lang. ze moeten jah ook met ogen los op de pasfoto want die meot erbij. en tjah zie ene pasgeboren baby maar eens rechtop met de ogen open op de foto te krijgen hahaha. dan ben je wel tijdje verder denk ik.

dus idd of een hotelletje boeken in enschede of gewoon meenemen hihi.

13. Natasja1985

Natasja1985 Nieuw lid

3 nov 2009
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    #93 Natasja1985, 3 nov 2009
    Laatst bewerkt: 3 nov 2009
    Bedankt voor jullie reacties! :) Het leek mij ook al sterk dat ze moeilijk daarover gaan doen. Met de pasgeboren baby naar de fotograaf en het gemeentehuis enzo zag ik al helemaal niet zitten. Als de kleine wat ouder is moeten we dat maar eens gaan regelen.
    We gaan eind januari weer terug verhuizen naar Nederland en dan kunnen we dat misschien net zo makkelijk bij de gemeente aanvragen dan.
    Het bevalt me trouwens goed dit forum! Erg leuk om berichten van moeders in dezelfde situatie te lezen! :)

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Wij hebben het "zitprobleem" opgelost door onze Meiske op een wit lakentje in de maxicosi te zetten en de fotograaf er op een stoel "boven"...... foto's zijn goed gelukt!!!!
    De eerste foto's werden nl. afgekeurd, waren wel zittend genomen, maar het tongetje van dochterlief was zichtbaar op de foto... en dat mocht dus niet!

15. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hihi nou idd dan komt er een tongetje tussen hihi vast wel een schattige foto dan of niet?

hier deden ze bij onze dochterdat me man onder een wit laken zat en dat zij dan bij hem op schoot zat en hij haar een beetje recht hield hih hij had behoiorlijk kramp erna hahaha. maar jah ze was wel al 3 mnd toen. al lijtk ze er echt niet meer op nu 3,5 jaar later ooh hebamme komt tjuussie

16. Marieke74

Marieke74 Actief lid

6 jul 2006
    242
    0
    0
    Duitsland
    Wij hebben toen ons meisje ongeveer 6 weken was een paspoort laten maken voor d'r bij het consulaat in Kleve. Ook bij ons is er nooit moeilijk gedaan aan de grens. We hadden wel altijd het uittreksel van het geboorteregister en de aangifte hier in onze gemeente bij ons (ze was in Ned. in ziekenhuis geboren).
    We moesten ook nog eerst een sofinr. voor d'r aanvragen, zeiden ze. Wij dat gedaan (duurt overigens ook even voor je die krijgt), staat het toch niet in haar paspoort!
    Goede tip trouwens met dat witte laken. Gaan we bij onze tweede ook maar proberen.

Groetjes, Marieke

17. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    jee ze kunnen toch snel hier hihi.
    voor we alle papieren hadden dus geburtsurkunde ed gingen er ruim twee wk voorbij. dus had i kdie eindelijk heb ik vorige wk vrijdag de aanvraag voor kindergeld weggedaan en jahoor krijg die van afgelopen mnd morgen al en de 15e komt meteen de eerste echte normale al hihi ze kunnen het wel. tis toch een lekkr bedragje want krijg ook nogde kinderbonus die ze dit jaar gaven van 100 euro. echt heerlijk duitse kindergeld hihihi.

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Hoezo sofinummer/BSN? Die hoefden wij niet aan te vragen, heeft ze trouwens ook niet gekregen bij de aangifte.
    Alleen een beetje lastig bij het aanvragen van Kinderopvangtoeslag .... daar vragen ze om BSN... nou ja Belastingdienst gebeld. "Als u het niet heeft, hoeft u t niet in te vullen mevrouw. Bij de afhandeling zien we dat vanzelf en sturen we u een vragenformulier "waarom".... nou dan zegt u gewoon dat uw kindje in het buitenland woont...." zoooooo simpel.
    Nou ja, we zien t wel. Heb wel al een vragenformulier gehad omdat ik mijn rekeningnummer had vergeten en de handtekening van toeslagpartner.

Trouwens...... als jullie je kindje in Duitsland naar de opvang doen en de opvang voldoet aan de NLe eisen, dan kun je evt ook in aanmerking komen voor NLe kinderopvangtoeslag (mits één van 2en in NL werkt/belastingaangifte doet natuurlijk) Desnoods even de BD in Heerlen bellen.

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Krijg je die alleen als je je kindje in Duitsland krijgt???? Of als je recht hebt op Duits Kindergeld?

20. Marieke74

Marieke74 Actief lid

6 jul 2006
    242
    0
    0
    Duitsland
    Valt me op dat de mensen die werken bij verschillende instanties (belastingdienst, SVB etc.) soms zelf niet weten hoe alles werkt. Ik heb ook een hoop moeten uitzoeken voor ik wist hoe het zat met de zorgverzekeringen. Nergens wisten ze precies hoe het zat...

Deel Deze Pagina