moeders in Duitsland

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Nana79, 9 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natasja1985

Natasja1985 Nieuw lid

3 nov 2009
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nu weet ik zeker dat we niet direct een paspoort gaan aanvragen voor de kleine. Wat een gedoe zeg! Het witte laken zal ik onthouden. Als we in februari weer in NL wonen dan regelen we dat daar bij de gemeente wel. We zorgen gewoon dat we altijd een geboorteakte of uitreksel meenemen als we de grens over gaan. :)

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Vandaag is er officieel een einde gekomen aan mijn jaar thuis zitten op kosten van de Duitse staat (of te wel: Elterngeld).
    Ga nu per 23 november weer aan de slag. Wel als freelancer dus moet me weer door de Duitse bureaucratie worstelen.

3. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    @hopmarjanneke, die 100 euro krijg je dus als je duits kindergeld krijgt. das een extra bonus die ze dit jaar kregen. heb hem voor de ander in april gehad geloof ik. en vanaf toen is ook het kindergeld verhoogd naar 164 in de mnd dus 10 euro erbovenop.

@marieke74, idd wat een gekleir hier he met al die dingen. zo hadden wij idd ook ruzie met zorgverz. ik heb een jaar lang een veelste dure gehad namelijk voor mij en dochter wel 450 in de mnd naar veel gedoe en uitgezoek heb ikwel me recht gekregen en is alles trug betaald en zit ik nu dus bij cvz en dan de duitse DAK maar goed was wel een gedoe. we verhuisden ook in 2006 net toen het hele systeem in ned om ging dus was nog lastiger. hed dus ook geen recht toen op kraamhulp ed maar gelukig hebbeb ze uiteindelijk hun fout ingezien en hebben ze alle extra kosten kwijtgescholden want zelfs de kraamhulp was al 1000 europlus alle extra odnerzoeken die ze hier in het ziekenhuis deden omdat i kdus privat verz was hahah en jah dan word alles betaald.

@natasja, je kunt idd net zo goed wachten hoor, onze odchter was ook 3 mnd voor de eerste keer op paspoort en de 2e straks ook. loop nu gewoon emt ongeldig ding rond want jah de wachtrijen zijn zo lang dat ik nu pas in jan kan tjah niet mijn fout.

@sofinr, die kun je dus gewoon aanvragen via belasting tel. ze maken dan een afspraak in het dichtsbijzinde kantor daarm oet je dan heem et je paspoort en kind en geboorte akte en ze krijgen er een. tis nog niet nodig hoor dus dat kan nog wel pas als ze later in ned willen studeren of werken is het echt vna belang geloof ik. al weet ik neit hoe het is met kinderbijslag ed of het daar op meot worden vermeld.

@chebu, he balen zeg het teren is dus afgelopen en het echte werk begitn weer dat word dus ff omschakelen.

hier verder lekker eerste kindergeld is dus binnen hihi.
    alleen zijn we allemaal verkouden zelfs de kleine met zijn 4 weekejs oud erg zielg dus. hij heeft nu al zijn eerste hoestdrankje te pakken. spugen gaat wel minder dus hoop dat ie goed is aangekomen donderdag dan komt de hebamme weer voorbij. en dan volgende wk naar de U3 ff weer checkup en de heupecho en dan kunnen we weer ff vooruit.
    nou ga weer verder tjuusie.

4. Nana79

Nana79 Actief lid

26 nov 2008
    148
    0
    0
    NL
    Hoi dames,

een vraagje over de vaccinatie tegen de mexicaanse griep. ben vandaag met mijn zoontje naar de kinderarts geweest voor de vaccinatie tegen de gewone griep en kreeg te horen dat hij ook een vacc. kan krijgen tegen de mexicaanse griep (was vandaag ook op het journaal in Nederland) Ik kon al voor de volgende week een afspraak maken, maar ik hoor verhalen dat als je je laat vaccineren tegen de gewone gripe dat je minimaal drie weken moet wachten voordat je je laat vacc. tegen de mexicaanse gripe. Klopt dit? en laten jullie jullie kindjes vaccineren tegen de mex. griep? ik twijfel nog omdat het een nieuwe vacc. is en je weet niet wat de gevolgen kunnen zijn.
    groetjes

5. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hoor idd ook dat je minstens 3 wk moet wachten zodat hetlichaam het kan verwerken dus zou dat zowiezo wel doen.

verder tjah wij doen het nog niet hoor. de jongste mag toch neit dis is net een mnd en de uodste die is 3,5 en jah die is wel eens ziek en heeft al een paar maal koortstuip gehad ed maar geod dan crossen we wel naar ziekenhuis blijft ze er maar een paar dagen uitzieken oid. vind ook niet zo fijn dat er niks bekend is over deze vaccinatie op langere termijn.

is je kleintje een risico dan dat ie ook de gewone krijgt?

6. Nana79

Nana79 Actief lid

26 nov 2008
    148
    0
    0
    NL
    Hoi,
    Hij is nu 2 keer verkouden/griep dus die gewone vacc. is meer uit voorzorg (kan niet kwaad lijkt me of kan deze ook bijwerkingen/gevolgen hebben?)

7. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    geen idee of die andere ook kwaad kan. er zijn zoveel mensne die hem al jaren nemen. alleen kunnen sommige er heftig op reageren maar over het algemeen merk je er niks van. en bij heftig bedoel ik dat ze toch griep krijgen.

je kleintje gaat dan naar kdv oid dan dat ie nu al zo veel ziek geweest is?

hier heeft ons meisje ook al aaridg wat te pakken gehadm aar neit zo heel erg vaak wel een paar keer dus koortstuip en eens wat met de bronchieen. maar niet dat ze konstant verkouden is. mijn neefies hadden dit wel en die zijn allemaal de amandelen nu kwijt en nu zijn ze midner vaak vekrouden.

8. Marieke74

Marieke74 Actief lid

6 jul 2006
    242
    0
    0
    Duitsland
    Mijn man en ik hebben nog onze huisarts in Ned. Ik heb vanmiddag de eerste inenting gehad.
    Omdat onze tweede in januari geboren wordt, krijgt mijn man ook een inenting. Vond de huisarts toch wel nodig.
    En we moesten ons dochtertje van 2,5 ook maar bij haar laten inenten. Moest ik wel even overleggen met haar kinderarts in Dld., maar die moedigde het eigenlijk alleen maar aan. Hoe eerder hoe beter, zei zij. Want in Dld komen eerst de chronisch zieke kindjes in aanmerking voor een inenting.

Maar onze huisarts in Ned. zei wel dat de inenting dus niet voor onszelf was, wij kunnen de mex. griep wel aan. Maar dat het dus straks voor de baby is, want die kan het misschien nog niet aan en dan zou het niet handig zijn als wij hem zouden aansteken. (kunnen jullie het nog volgen???)

9. Nana79

Nana79 Actief lid

26 nov 2008
    148
    0
    0
    NL
    In Ned. is het zo als je kindje vacc. krijgt tegen de mex. griep dat de ouders/broers/zusjes ook meteen een oproep krijgen van de GGD om langs te komen om zich ook te laten vacc. alleen hoe zit het nu als je in DE woont, wij kunnen onze zoon bij de kinderarts laten vacc. maar ja ggd weet dat natuurlijk niet, hoe regel ik dat ik en mijn man ook die vacc. krijgen als mijn zoontje het ook krijgt? weet iemand dit?

10. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    wat ik dan weer wel apart vind he is dat ze dan ons inenten maar je kunt het net zo goed nog bij je dragen dus je kunt je kindje nog steeds ziek maken hoor. dus volgensm ij maakt het niks uit of je nou een prik hebt gehad of niet je kunt je baby nog steeds aansteken. dus hygiene blijft erg belangrijk maar las je dat dus doet zonder prik heb je toch dezelfde weerstand of niet?

vind het zowiezo nog een beetje een raar verhaal allemaal. omdat ze op hun site ,grieppandemie) zeggen dat het een hele ligte griep is en er dus niks aan de hand is. alleen de mensne die normaal al een prik krijgen zouden moeten hebben waarom dan toch ineens de kids terwijl die er ook volgens de berichten op hun site zo weer boven op zijn na een paar dagen bedrust.

maar goed hier doen ze het dus ngo neit dus komen ook niet in aanmerking weant ik heb geen ned ha meer dat was me een beetje te ver een ruim uur rijden voor de dok hihi. me man we want die zit in het leger maar die komt ook neit in aanmerking dus tjah wij moeten gewoon maar afwchten en goed op onze hygiene denken.

11. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Wij ook! zwemmen in Bochelt en emmerich! haha. Wat leuk!
    nou.. ik heb wel moeite met de spelling en grammatica. Zie dat jullie daar minder moeite mee hebben... (BLOOST!)

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zit ook een beetje te twijfelen over die griepvaccinatie. Ons dochtertje is nu 7 maanden en zou ervoor in aanmerking kunnen komen. Zelf zitten we niet in de risicogroep, dus zouden ook geen oproep krijgen.
    K zal denk ik maar eens met de Kinderarts gaan bellen wat hij er van vindt.

13. Nana79

Nana79 Actief lid

26 nov 2008
    148
    0
    0
    NL
    Hallo,
    Er zijn al zoveel onderwerpen over de mex.griep maar mijn vraag heeft te maken met de ineenting van kinderen in DE. Vorige week heb ik van de kinderarts te horen gekregen dat ook de kinderen vanaf 6 maanden de vacc. tegen de mex.griep mogen krijgen (net als in NL) vandaag wilde ik bellen voor een afspraak voor mijn zoontje en kreeg te horen dat dat nu gewijzigd is en dat alleen baby's vanaf 6 maanden die chronisch ziek zijn die vacc. mogen hebben, maar gezonde baby's niet. Ook kinderen vanaf 3 jaar mogen wel die vacc. krijgen, chronisch ziek of niet.
    Is dit nu gewijzigd? Weten jullie hier wat meer over?

14. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    had er ook ff naar gevraagd van de wk bij de U3. en onze arts zei dat idd de chrinisch zieken natuurlijk voorgaan maar dat ook gewoon de kleintjes de vaccinatie kunnen krijgen omdat het geheel vrijwillig is. ik denk ook da het per arts en per bundesland verschilt dit ook met het ingekochte serum zeg maar. zo kregen we hier later de serums binnen en zijn ze nu dan zon 2 wk aan het vaccineren.

ze liet de keus voledig aan ons was dus neit echt helder van je meot het oden of niet. ze zei dan wel omdat duncan niet kan dat wij dan eventueel hem zouden kunnen halen. en onze dochter tjah daar was het ergenws dan wle verstandig voor omdat ze volgwens haar dan veel in kontakt is met anderen maar denk dat ze op kindergarten doelt maar daar gaat ze nog niet heen. en omdat ze een verleden heeft met koortstuipen en deze griep dus ineens heel hoog gaat en dan dus deze kans heel erg groot maakt.

nou jah weet neit of je er wat aan hebt maar dit zijn dus mijn bevonden heir hihi..

15. Nana79

Nana79 Actief lid

26 nov 2008
    148
    0
    0
    NL
    Hallo,

Mijn zoontje is nu 9 maanden en we willen hem inenten tegen de mex.griep maar onze kinderarts zegt dat het niet kan want alleen cronisch zieke baby mogen het hebben en kinderen vanaf 3 jaar. Terwijl drie weken geleden de kinderarts zelf heeft gezegd dat iedereen het kan hebben. Heel raar, maar ik vraag me af of dit in heel Duitsland zo is of per regio of per kinderarts?
    Wie kan ik bellen in Duitsland om dat te vragen?
    Hoe heet GGD in Duitsland?
    alvast bedankt

16. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Bij de U6 werd er bij ons helemaal niks over gezegd.
    En de KA blijft lekker vaag want ik belde vorige week op en hij zei dat er nog helemaal geen beleid is bij kleine kinderen.

17. Nana79

Nana79 Actief lid

26 nov 2008
    148
    0
    0
    NL
    lekker vaag allemaal..niet te geloven.. wat dat betreft hebben ze het in Nederland wel mooi geregeld, er is veel meer duidelijkheid..

18. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    heb het idee idd dat ze er hier nog neit zo voor zijn om ze te prikken want als je wat vraagt krijg je altijd vaag antwoord. en dat je het zelf meot wetne ed.

en aan de andere kant overdrijft ned dan volgens mij er weer mee.

19. Marieke74

Marieke74 Actief lid

6 jul 2006
    242
    0
    0
    Duitsland
    Wij kregen in Ned. van onze huisarts aangeboden om daar ingeent te worden. Moesten we dan wel eerst even overleggen met de kinderarts van Zara in Dld. Deze zei dat op dit moment alleen de chronisch zieke kindjes ingeent worden. Later komt de rest aan de beurt. Maar ze gaf wel aan dat hoe eerder we ingeent zouden worden hoe beter. Dus wij hebben er toen voor gekozen om ons alledrie in Ned. te laten inenten.

20. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Aangezien Nederland te ver is vanuit mijn woonplaats kan ik niet ff naar Nederland om daar de prik te halen.
    Maar er zijn hier in de omgeving helemaal niet zo veel gevallen. Misschien valt het wel mee.
    Ach ja, anders bel ik over een week of 2 wel weer op.

Deel Deze Pagina