Mama's en a.s. mama's die (weer gaan) studeren

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Polletjepiek, 21 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Het lijkt mij wel leuk om hier ervaringen te delen met moeders en moeders in spe die (weer) naar school gaan.

Ik start morgen met de opleiding secretarieel medewerker.

2. firegirl

firegirl Niet meer actief

Hmm. Ik zie dat er nog niemand heeft gereageerd. Dus dan ik maar ;).

Ik zit in mijn laatste jaar van de opleiding Management, Economie en Recht, ben aan het afstuderen. Emma is 16 maand, maar ik vind het behoorlijk zwaar! Ik werk ook nog 16 uur verdeeld over 3 dagen. Emma gaat maandag en donderdag naar mijn moeder en vrijdag naar het kdv, soms ook nog woensdag naar mijn schoonmoeder, maar niet elke week. Hoe doe jij dat?

3. diaantje1984

diaantje1984 Actief lid

17 jan 2008
    298
    0
    0
    Hoi,

Ik zit in mijn laatste jaar SPH, ben dus ook aan het afstuderen. Ik hoop in augustus klaar te zijn. Maar ik vind het erg zwaar hoor! Mijn dochtertje is nu 13 maanden, daarbij werk ik 24uur, en school is in mijn eigen tijd.
    Enigste voordeel is, dat ik onregelmatig werk, dus qua huiswerk is het op zich te plannen. Maar ja het loopt het meeste van tijd anders met zo'n kleintje in huis.
    Ik merk ook dat ik in ene veel moeite heb met leren, hierdoor heb ik steeds wel een herkansing in een periode. Terwijl ik nooit moeite had, alles ging van een leiendakje zeg maar. Maar ik zicht gewoon vaker met mijn gedachte ergens anders.
    Ook het geregeld eromheen qua oppas/werk/ school vind ik erg lastig vaak, mijn moeder past veel op. Maar zei werk alleen nachtdiensten, dus we plannen rondom elkaar heen als het kan. Mijn man werkt 42uur in de week en is het weekend thuis, dus als ik dan het weekend vrij ben, wil ik vaak dan ook lekker genieten met zijn drietjes.
    Door de weeks hebben we vaak geen tijd voor elkaar, omdat hij best een lange reistijd heeft van en naar zijn werk.
    Dus al met al kan ik zo nog wel door gaan, maar ik vind het gewoon zwaar. Ook omdat het gewoon niet loopt, hoe ik het graag zou willen zien.

Vindt het wel prettig om zo ervaringen over en weer te brengen, je kan ook even je verhaal kwijt.

4. firegirl

Hallo Diaantje,

Ik snap je helemaal! Ik vind het ook erg zwaar en kom ook bijna niet aan mijn schoolwerk toe, omdat ik zoveel andere dingen ook te doen heb (en wil doen). Weekends doe ik idd ook niks, maar ik zou nu bezig moeten zijn ;). Dus dit was even een kort berichtje. Succes hoor!

5. Polletjepiek

Joepie, toch nog een aantal studerende mama's

6. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    ik ook nog, hopelijk nog maar heel eventjes.. ik doe de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening hbo. Heb jaartje vertraging vanwege mijn zoontje, maar ik wil echt afstuderen in juni en hopelijk lukt dat, anders nog 1 laatste gesprek in september. dan ben ik er helemaal klaar mee haha

7. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Ik doe twee studies aan de HBO en universiteit, en ben nu aan het eind van mijn vierde jaar. In theorie zou ik in een jaar klaar kunnen zijn, maar nu heb ik er maar 2 jaar van gemaakt... Gelukkig midden in de zomervakantie uitgerekend, dan kan ik tenminste na de zomer weer rustig opstarten :)

8. firegirl

Ik zou ook erg graag in juni klaar willen zijn, maar denk dat dat pas augustus wordt... Zullen we er voor gaan? ;)

Dan ga ik nu aan de studie! Doegie!

9. Polletjepiek

Even wat meer wetenswaardigheden over mijn studie:

Ik doe dus de opleiding secretarieel medewerker. Ik doe de opleiding aan het Noorderpoortcollege, afdeling Centrum Vakopleidingen te Groningen. Ik ga op donderdag en vrijdag naar school van 8.30-17.00 uur. De opleiding duurt 120 dagdelen, dat betekent dat ik in november klaar ben, daarna moet ik nog een gelijke periode stagelopen.

Het is erg leuk, je bent zeer zelfstandig bezig. De opleidingsmethode is de hoofdelijk versnelde scholing. Dat betekent dat je al 'werkend' de opleiding doet. Je werkt dan voor een fictief bedrijf en doet dan allerlei opdrachten die straks op de echte werkvloer ook voor komen.

Als ik klaar ben met de studie, hoop ik een leuke passende parttime baan te vinden!!

10. firegirl

@saskia. Klinkt leuk zeg!

Ik doe de opleiding Management Economie en Recht in Leeuwarden. Ons meisje was een grote verrassing en daarom ben ik nog bezig. Ik ben dus nu aan het afstuderen (hoopte in juni klaar te zijn met mijn scriptie, maar dit wordt denk ik augustus). Merk wel dat dit forum mij helpt, want elke keer wanneer ik kom kijken voel ik me schuldig omdat ik eigenlijk bezig hoor te zijn haha.

Ik heb dan straks anderhalf jaar achterstand. Ben laat met mijn onderzoek begonnen, omdat ik geen opdracht kon vinden en ja, nu loopt het wat minder snel door mijn veranderde leven. Ben blij als ik straks dat papiertje in mijn zak heb... Wil misschien ooit nog wel eens wat via loi ofzo doen, maar voorlopig na deze studie eerst maar eens genieten van de rust!

Doen jullie de opleiding nu bewust naast je leven zeg maar of ben je er net als mij per ongeluk in beland?

11. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Ik ga in september weer beginnen met studeren. Het gaat om 1 middag en avond in de week (naast een baan waarbij ik 4,5 dagen werk)

12. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hey dames,

Hier inmiddels alweer een poosje klaar met studeren maar wil jullie even succes wensen! Ik weet hoe pittig het kan zijn, (af)studeren en een kindje thuis rond hebben hobbelen.
    Toch heb ik het niet als heeeel zwaar ervaren, ik vind werken veel zwaarder:) Maar de combinatie studie/werk heb ik gelukkig niet hoeven doen in mijn laatste jaar (HBO maatschappelijk werk) dus wat dat betreft heb ik het wel makkelijk gehad.

Dus kom op dames, jullie kunnen het! Hartstikke knap dat jullie je eigen ambities niet wegvegen! Girlpower!!!!:D

13. HappyMarie

HappyMarie Bekend lid

6 feb 2010
    509
    0
    0
    Noord-Brabant
    wat een fijn topic is dit. Ik heb op mijn werk de aanbieding gekregen om een hbo studie te gaan doen. maar ik ben dus ook bezig met zwanger worden. ik weet nog steeds niet wat ik moet kiezen, we willen in elk geval heel graag een kindje en of ik daarbij kan studeren... lastig

14. Polletjepiek

Ik heb altijd als keukenassistente gewerkt in zorginstellingen voor ouderen. Alleen werd mijn contract niet verlengd vorig jaar. Ik kwam toen in de ww terecht. Ik kon niet zo snel werk vinden in wat ik altijd al deed. En in overleg met mijn werkcoach heb ik besloten tot omscholing. Administratief/secreatrieel werk blijft altijd. En kijk naar de zorg, het eerste waar op wordt bezuinigd is op faciliteiten zoals voeding. Soms voel ik me wel eens 'schuldig' dat mijn studie gesubsidieert is. Maar ik zie het ook als een kans om iets anders te gaan doen.

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik studeer nog, organisatiepsychologie aan de universiteit. Ik ben nu bezig mijn bachelor af te ronden en 3 maanden na de geboorte van nummer twee begin ik met mijn master. Ik werk er gelukkig niet naast, studeer voltijd en zoonlief gaat 3 dagen naar het KDV en manlief werkt 1 dag thuis. Ik vind het op die manier meer dan goed te doen en denk dan ook dat ik werken een stuk zwaarder ga vinden (ik wil na mn studie 4 dagen per week werken).

De keuze voor zoonlief en voor nummer 2 waren beide bewust. Manlief werkt fulltime en is dus de enige kostwinner in huis. Dat gaat gelukkig allemaal wel, maar ik ben blij als ik straks ook geld in het laatje breng. Dan kunnen we eindelijk verhuizen naar een grotere woning, een schoonmaakster inhuren en weer meer gaan sparen ;)

Petje af voor de dames die studie en werk combineren!

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Er is hier trouwens lang geleden al een topic over geweest, maar die liep helaas al snel spaak.

17. Tinkerbel1984

Tinkerbel1984 Niet meer actief

Hmm ik had gehoopt hier wat info te vinden maar volgens mij is deze niet meer zo actief klopt dat? Als iemand dit nog leest, zouden jullie in de lounge willen reageren op mijn vraag over werken / studeren?

Thanks!

18. Polletjepiek

'K ga even kijken...

19. firegirl

Had ik al gedaan :p.

Misschien dat het idd minder zwaar is als je 'alleen' studeert, maar de combi met ook nog werken vind ik enorm zwaar. En nu valt het ook nog allemaal tegen.. Dacht bijna klaar te zijn, maar de docenten vinden van niet... Baal er echt enorm van, maar ik ga nu weer, want ik ben nu ook druk bezig! Ik zal echt enorm trots zijn als ik dat papiertje op zak heb, maar heb er nu ff echt geen zin in.:(

20. bosbesje

bosbesje Actief lid

8 apr 2010
    145
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben van plan om weer te gaan studeren. Ik werk 2 dagen in de week nu. Ik ben op zoek naar ander werk maar dat zit niet mee, vandaar de keuze om weer te gaan leren. Alleen, de HBO-studie die ik wil gaan doen is er alleen in voltijd! Ik baal er zo van.

Heeft iemand ervaring met voltijd studeren en een kindje of meer kindjes hebben en/of zwanger zijn? Ik moet in januari bevallen dus dan zou ik ook nog eens een onderbreking hebben. Is het te doen? Zit je echt 5 dagen per week in de klas? Hoe is dat tegenwoordig op de universiteit? Vnml. hoorcolleges zodat je veel thuis kan doen of ook veel uren op de universiteit?

Hebben jullie verder allemaal een deeltijdstudie gedaan? Een thuisstudie is het meest ideaal maar daar vind ik niet de studie die ik leuk vind. Stond op het punt een cursus te gaan doen maar eigenlijk is dat niet in de richting die ik op wil :(

Wat een vragen. Ik hoop dat iemand wat ervaringen kan delen.

Deel Deze Pagina