Vriendin heeft groot geheim, kan er nog niet over praten.. Vermoeden misbruik dochter

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door sundance11, 4 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Gisteravond was ik met een vriendin aan het appen en toen kwam er iets ter sprake dat ze soms zo verdrietig is over de thuissituatie. Ik dacht eerst dat ze bedoelde dat ze wbt de opvoeding er alleen voor staat, haar man werkt veel. Maar dat was het niet. Ze kon het nog niet vertellen omdat ze het gevoel had dat ze haar man dan zwart zou maken terwijl ze heel goed wist dat hij fout zat en niet zei.

Ik heb altijd al het gevoel gehad dat daar meer aan de hand was. We zijn nu ongeveer 3 jaar vrienden. Haar man heeft een zoon uit een eerder huwelijk inmiddels 21, vrouw is gestorven toen zoontje 2 was. Zoontje heeft van 2 tot 5 jaar bij opa en oma gewoond, toen leerde de man zijn huidige vrouw kennen. Zoontje weer in huis genomen, maar ging altijd erg moeizaam, zoontje zag zijn vrouw nooit als moeder. Inmiddels hebben ze samen 2 kinderen gekregen dochters, 1 van 12 en van bijna 5. Dochter van 12 is ontzettend verlegen, zegt niks ook in de thuissituatie oogt ze heel bang/ depressief angstig.

Zoon is inmiddels het huis uit met heel veel ruzie, ze hebben geen contact meer met hem er zijn daar veel problemen mee geweest. man heeft hierdoor ook geen contact meer met zijn ouders.
    Nu heb ik het vermoeden dat die zoon de dochter van 12 heeft misbruik. Dat heb ik altijd al gedacht maar zeker nu ik weet dat er een groot geheim speelt. Nu weet ik alleen niet goed hoe ik er mee om moet gaan, moet ik wachten totdat vriendin er zelf weer over begint?
    Binnenkort gaan we een keer samen lunchen in de stad zonder kids erbij, is dat een moment om iets te vragen of zal ik dat juist niet doen? Ik wil ze graag helpen maar weet niet hoe. Volgens mij is ze bang voor haar man als ze begint te praten.
    Wbt haar man ik heb niet het idee dat hij de boosdoener is, losse handjes oid.

Hebben jullie tips/ advies?

2. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Jeetje wat erg, als het zo is!

Ik denk dat dat 1-op-1 moment inderdaad het juiste is om eens nacte vragen. Denk dat ze zich veilig genoeg moet voelen om vrijuit te kunnen praten. De vraag is even of dat zo is met zoveel mensen om zich heen..

Het enige wat je kan doen is haar laten weten dat je er voor haar bent. Mocht ze willen praten, kan dat bij jou zonder dat haar man het hoeft te horen.

Maar als het is wat jij denkt en ze zegt dit, zou ik me wel verplicht voelen om hier bij instanties melding van te maken..

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Vragen !! Echt ! Als ze ontkent kun je aan de reactie misschien wel zien of ze de waarheid spreekt of niet, het kan het meisje weer een aantal dagen weken maanden of jaren besparen, er zullen zoveel mensen zijn die misbruikt worden die denken " hadden ze maar " ik kon het niet maar als hun de vermoedens uitspraken ..."

Ik zou gewoon zoiets zeggen " hey even over laatst he, je zei me dat je een groot geheim had en dat je Pietje niet zwart wou maken maar dat hij wel degene is die fout zit, nu kan ik dit de afgelopen dagen niet loslaten, heb alle senarios in mijn hoofd gehaald van vreemdgaan tot misbruik van de kinderen, en vooral dat laatste komt steeds terug in mijn hoofd, en dan gewoon vragen of dat het is of zeggen" zeg me aub dat dat het iig niet is "

Iig niet te lang afwachten

Maar dat vind ik persoonlijk.

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    ik vind dat van hippo een mooie en aanvullend: vraag door.. ga niet voor haar invullen om wie het gaat maar laat haar dat vertellen zodat je niet per ongeluk de verkeerde conclusie trekt.

zou wel vreselijk zijn als je gelijk hebt.. maar wat heeft je vriendin dan als moeder gedaan? als je stiefzoon (of je man of de buurman of wie dan ook) je dochter iets aandoet... bij mij zouden de stoppen helemaal doorslaan denk ik zo :)

5. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Als je denkt dat het de zoon is zou ik niks doen tbh. Hij is buiten beeld, dus als het zo is zijn ze zelf al aan het dealen met de situatie. Voor het meisje is het ook een inbreuk als anderen er vanaf weten. Zou jou vriendin er niet mee omgaan, dan is instappen een optie.

P.s. Als je echt overtuigt bent van je gevoel. En als je het idee hebt dat ze geen verdere hulp krijgt zou ik er wel in proberen te mengen.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ben wel benieuwd hoe het ervoor staat.

7. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    TO ik weet niet in hoeverre de feiten kloppen, maar met die leeftijden en deze situatie zou het best eens herkenbaar kunnen zijn voor anderen. Wellicht even aanpassen, voor iemand dit gezin herkent.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou vooral geen aannames maken, maar met haar in gesprek gaan hierover als zij dat wil. Wie weet speelt er wel iets heeeel anders waar zij zich erg voor schamen.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Dat was ook het eerste wat ik dacht.

10. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Ik verwacht niet dat vriendin ook op zp zit.

Ik weet verder nog niks.

Ik wil het topic wel verwijderen voor het geval dat iemand het herkend maar hoe moet dat?

11. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Topic kun je niet meer verwijderen helaas..
    Volgens mij bij hoge uitzondering dat het beheer het verwijderd.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik ben nooit zo voor verwijderen van topics maar ik zou het in dit geval wel even vragen aan het beheer. Ligt wel heel gevoelig..

13. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Misschien zit zij er niet maar wel anderen die haar kennen. Zou in ieder geval de herleidbare info eruit halen zoals leeftijden, dat ex vrouw gestorven is en dat zoon bij opa en oma gewoond heeft etc. Dan wordt het iets algemener en de details voegen aan het topic ook niet echt wat toe.

14. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Boebels, ik ga jou niet citeren, want dan staat het weer in mijn bericht, maar nu noem je zelf ook weer allerlei details. Staan ze er dus alsnog.

15. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar als je haar als een vriendin ziet, dan vraag je toch gewoon waarom haar oudste dochter zo ongelukkig overkomt?

Je kan wel van alles gaan zitten bedenken en posten op een forum, maar daar is niemand bij gebaat. ..

16. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Maar dat zijn nog de minst zeggende details van het verhaal waarvan er wel honderden zijn en misschien wel duizenden... Heb ze met zorg gekozen ;) maar wel benoemd om duidelijk te maken wat ik bedoel.
    Zal ze alsnog wel even verwijderen.

17. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Poeh wat naar als het zo is en jij dat vermoeden hebt.
    Ik zou het ook vragen hoe moeilijk het ook is om zo'n gesprek te starten en voort te zetten. Stel dat het waar is kun je misschien iets betekenen voor je vriendin en haar dochter.
    SUcces!

18. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Ik vind het nogal wat als je zo'n vermoeden hebt. Omdat de oudste zoon veel problemen heeft gegeven? Of omdat de dochter zo verlegen/angstig etc is?

Daarbij vraag ik mij af waarom het van belang is dat jij van dit soort details op de hoogte moet zijn. Ze hebben het in de thuissituatie al aangepakt (zoon uit huis, weinig tot geen contact). Wat voegt het toe dat jij het dan weet? Als het echt zo is kan ik mij niet voorstellen dat de oudste dochter het kan waarderen dat vriendinnen van haar moeder dit weten.

En daarbij je weet het gewoon niet. Er kan van alles aan de hand zijn (tenzij er dingen spelen die je hier niet schrijft). Ik zou een vriendin niet zo voor het blok zetten.

Misschien is het beter om er niet direct naar te vragen. Maar vriendin aan te geven dat je het zo vervelend vind dat het niet goed met haar gaat. Of ze daar misschien over wil praten. Dat jij dingen geheim zult houden (alleen als jij dat ook echt kunt, ongeacht wat het geheim is!). Vraag jezelf af of jij om wilt en kunt gaan met een groot en heftig geheim van een ander.

Laat je vriendin weten dat ze altijd bij jou terecht kan als ze ergens over wil praten. Als ze het zelf wil. En eraan toe is komt ze wel naar je toe. Bij haar gaan vissen zou ik niet doen.

Deel Deze Pagina