Doe ik het wel goed?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Shar079, 9 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam
    Hoi,

Ik heb een lief rustig dochtertje van 6 maanden oud.
    Ik heb voed haar op met de drie RRR - rust, regelmaat en reinheid.
    Dit heb ik vanaf het begin af aan toegepast.

Zij heeft vaste slaaptijden in de avond. En een vast bed-tijd ritueel. Wij gaan s'avonds ook de deur niet uit (vind ik persoonlijk niet nodig)
    Ook krijgt zij 2x een fruit of groentehapje (klein klein bordje)

Maar nu twijfel ik wel of ik het goed doe...
    Ze is echt de vrolijkste meid en qua ontwikkeling denk ik dat ze het ook goed doet..

Maar mijn schoonfamilie zegt dat zij hun eigen kinderen nooit met structuur opgevoed hebben totdat zij naar school gingen. Prima voor hun, maar ik vind dat een kind structuur nodig heeft. Een beschermde omgeving.

Zij vinden dat als ik b.v. op een verjaardag feestje ben s'avonds moet blijven dan willen zij haar in bad doen ect... maar dit wil ik niet, daarom ga ik in de middag zodat zij s'avonds op tijd thuis is voor slapengaan. Zij vinden dat ik haar te beschermend opvoed. Ook met voeden. Zij vinden dat ik alvast moet beginnen met liga en brood , dat wil ik niet. Zij heeft die onnodige suikers en gist ect... niet nodig. Ik probeer haar zo gezond mogelijk op te voeden. Zelf eet ik ook gezond, partner weer niet. Ook als zij b.v. huilt dan wilt een ander altijd haar oppakken en troosten, dat is natuurlijk lief. Maar ze moet door mij of haar vader getroost worden (ontwikkeling van mama/papa band) Ook met het wandelen, als de zon schijnt dan doe ik een doekje over die maxi cosi half zodat het niet in haar gezichtje schijnt. Mijn schoonzus denkt daar anders over die zegt ze moet aan de zon wennen. Ik vind van niet is nog niet nodig.

Ze hebben allemaal kinderen. En duidelijk een andere mening wat prima is, maar ik twijfel daardoor mijn eigen.

Doe ik het wel goed qua opvoeding? ben ik te beschermend? Hoe denken jullie hierover? Wat zouden jullie doen?

Ik hoor super graag jullie meningen...

Groetjes,
    Sha

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Als je dochtertje zich goed ontwikkelt en jij voelt je goed daarover, dan kan niemand zeggen dat je het fout doet.
    Een kindje is idd heel erg gebaat bij rust en regelmaat. Ik zou ze dus lekker laten kletsen want volgens mij doe je het hartstikke goed.

Ogen van baby's kunnen trouwens beschadigd raken door de felle zon, dus heel goed dat je d'r beschermt middels een doekje.
    )Maar weet wel dat een doekje heel warm is, het kan 10 graden warmer worden in de maxi-cosi.)

Mijn dochter krijgt overigens nu pas een half Liga koekje.

Laat ze maar lekker kletsen hoor ;)

3. Mienemuisje

Mienemuisje Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.161
    0
    0
    Meid, je doet het hartstikke goed!

Hier ook veel commentaar qua structuur, niet weg gaan savonds en zonlicht.
    Werd er ook enorm onzeker van. Maar weetje, het is MIJN dochter en ik weet wat het beste voor haar is!

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Volgens mij als je je kindje opvoedt op jouw gevoel doe je het altijd goed! Dus wat dat betreft moet je je geen zorgen maken.

Wel kunnen sommigen dingen geen kwaad, als bijvoorbeeld een beetje zon (vit. D) of een keertje laten troosten door iemand anders dan vader of moeder. Dit maakt de papa/mamaband niet minder sterk hoor.
    Wat betreft een verjaardag, ja dat is voor iedereen heel persoonlijk. Je zou ook met je partner kunnen afwisselen, dat jij eens langer blijft en hij met haar thuis blijft zodat ze het normale ritme kan blijven volgen. Maar ook hier is geen goed of fout, je moet doen waar jij je prettig bij voelt.
    Of het schade aan kan richten om haar bv een keertje mee te nemen en savonds elders te laten slapen, nee, je richt er geen schade mee aan.

Wat betreft je slaap en eetpatroon doe je het volgens mij super. Ik ben ook niet zo van de extra's en suikers etc, vroeger dachten ze daar gewoon anders over.

Wat dat betreft gewoon lekker laten lullen, en af en toe gewoon ja en amen zeggen (en lekker doen wat jullie zelf willen ;))

5. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Gewoon lekker doen zoals je het doet! Waar jij je goed bij voelt!
    Wij houden ons ook aan de rrr met onze zoon, hij is 5 maanden nu. En als we dat doen hebben we een vrolijke gezellige baby. Wijken we er vanaf, dan zitten we al snel met een kindje dat van vermoeidheid (te veel prikkels) niet meer weet wat hij met zichzelf aan moet.
    Dus als schoonzusje besluit haar verjaardag te gaan vieren vanaf 21.00, dan gaan we een ander keertje of 1 van beide gaat. Wij hebben s avonds een bedtijd ritueel, de kleine gaat in bad, krijgt boven zijn laatste flesje en rond 19.00 slaapt hij (door tot de volgende ochtend). Hij weet waar hij aan toe is en dat geeft hem rust. En tuurlijk zijn er soms momenten dat we het een keertje anders doen, maar dan zien we het terug in zijn gedrag en ondervinden we er allemaal (papa, mama en zoon) meestal toch last van.
    De avondjes weg komen wel weer, als hij wat ouder is. Ik geef er zelf ook niet zo om, vind het belangrijker dat zoon het goed doet en gelukkig denkt mijn man er net zo over. En hoe anderen het doen moeten ze vooral zelf weten.
    Ook met eten trouwens.. zoon krijgt hier een fruithapje en groente hapje (is hij trouwens gek op) maar ook geen liga en koeken enz.. nergens voor nodig.. hij is nog zo klein!
    Eerste jaren hoeft hij ook geen zoete drankjes, hooguit bij uitzondering! Is als hij zo klein is nergens voor nodig, en papa en mama drinken ook bij uitzondering frisdrank.. water vinden we prima! Ook daar zijn de meningen over verdeeld..
    Jij kent je kind het beste, jij bent de moeder, jij bepaald!

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jouw kindje, jouw keuzes. Al vind ik persoonlijk dat je op 6 maand al wel eens flexibeler mag worden qua dagschema. En kan ik het wel begrijpen dat anderen het jammer vinden dat zij jouw kindje niet mogen troosten. Een kind is immers gebaat bij meerdere vertrouwenspersonen in zijn leven. Ik begrijp ook niet waarom dat de band met mama en papa zou schaden?

Kortweg: jij kiest uiteraard, maar naar mijn gevoel moet je de teugels nu ook weer niet zó strak in handen willen houden.

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Het is niet mijn manier, ff té zeg maar, maar als jij en je dochtertje het hier goed op doen prima toch...maar bij sommige dingen begrijp ik wel dat je wat commentaar krijgt maar ook dan is het aan jou wat je ermee doet....goed of fout is niet echt aan de orde.

8. Gosh

Gosh Actief lid

31 aug 2014
    313
    0
    0
    Klinkt mij helemaal goed in de oren hoor wat jij allemaal beschrijft. Ik ben zelf ook niet zo van RRR, ik trek dat niet, maar als jij dat wel kan en je daar prettig bij voelt is het toch hardstikke goed!
    Niet aan jezelf gaan twijfelen, dat is nergens voor nodig! Laat je ook niet onder druk zetten door anderen.

Ik kan zelf totaal niet tegen de zon in mijn gezicht - verdraag sowieso geen fel licht en loop meestal met een zonnebril - dus ik vind het echt zielig als ik hoor dat kinderen daar aan moeten "wennen"

9. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het komt wel erg star over als zelfs oma's en tantes niet eens je kind mogen troosten. Ik snap dat het voor hen lastig is om daarmee om te gaan, helemaal als ze zelf niks hebben met de drie r'en.

Als je zelf helemaal achter je manier van opvoeden staat en je kindje doet het goed, dan is dat natuurlijk prima. Wel is het, en dat is mijn persoonlijke mening, misschien ook wel fijn om af en toe wat ontspannener met je regels om te gaan en te zien hoe dat gaat. Misschien is het voor je kindje wel geen enkel probleem om af en toe bijvoorbeeld eens op een afwijkende tijd door je schoonfamilie gebadderd te worden. Werkt het niet, dan doe je het niet weer.

Hoe denkt je partner hier eigenlijk over?

10. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Ik heb maar 1 richtlijn en dat is kijken naar mijn kind. Als deze manier voor jou kind werkt (en dat doet het aangezien je aangeeft dat het een tevreden en vrolijk kindje is) dan doe je het goed. Dan kunnen nog zoveel mensen commentaar hebben, schijnbaar vindt je kindje het prima!

HIer ook een RRR kindje, niet omdat ik het zo fijn vind, maar omdat hij het echt nodig had. Nu met 14 maanden begin ik wel iets losser te worden, maar merk wel dat hij daar wat moeite mee heeft. Hij vaart (net als zn mama) het best met regelmaat. En tuurlijk gaat hij wel eens wat later naar bed nu, maar ik ga ook niet met hem 's avonds naar een verjaardag. Ik doe hem er gewoon geen plezier mee.

Probeer naar je gevoel te luisteren en laat anderen. Adviezen zijn heel fijn, maar je hoeft ze natuurlijk niet altijd aan te nemen. Die keus maak je zelf. En pik eruit wat voor jou wel handig is en laat de rest aan je voorbij gaan.

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Je doet het goed maar ik vind je wel ietsje te beschermend.

Waarom mag iemand anders haar niet troosten? Het is juist goed als iemand anders haar kan en wil troosten. Als ze ooit eens gaan babysitten hoef je je geen zorgen te maken omdat hun band dan ook heel goed is. Een baby is niet alleen van jullie maar van jullie hele familie.
    Wij hebben bij oma en opa een hele slaapkamer staan voor mijn zoontje. Mijn oude slaapkamer. En daar slaapt hij ook heel goed en is ook handig voor met verjaardagen, kerst,...

Ook zou ik de vaste schema's al iets losser laten want over een halfjaar bestaat dat niet meer. Ze gaan steeds minder slaapjes doen en dat word heel rommelig in het begin, zeker de overgang naar 1 slaapje. Als je het nu al iets losser laat dan gaan die overgangen ook iets soepeler lopen.

Ik zeg niet dat je het niet goed doet. Je doet het heel goed alleen in mijn ogen iets te beschermend maar dat is gewoon mijn mening

12. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Zo doen wij het ook. In grote mate de 3 r-en, maar wel met hier en daar ruimte om er een beetje vanaf te wijken. Dus zo nu en dan ze ergens anders op bed leggen. Als wij naar vrienden gaan, neem ik ze liever mee en leg ze daar in een campingbedje te slapen, dan oppas te regelen.
    Nu met de tweede ben ik wel wat makkelijker geworden, maar dat is ook gewoon een makkelijke baby.

Iedereen doet het anders, als het maar werkt voor jullie en je dochter.

Maar ik ben wel nieuwsgierig, spreek je 's avonds dan ook nooit meer met vrienden af? Of komen die dan altijd bij jullie?

13. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Rotterdam

Hoi,

Bedankt voor je reactie.
    Klopt dat het heel warm kan worden, daarom doe is het half open voor lucht, maar wel dat haar gezichtje beschermd is. Hoe oud is jou dochtertje?

14. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Rotterdam
    Dank je voor je reactie.

Ik kan mij hier helemaal in vinden, omdat onze dochtertje ook ongeveer zo is. Zij houdt namelijk van haar rust, en slaap...vooral slaap! Zij gaat overigens 20:00 in bad, daarna insmeren met lavendelolie en papje, en dan om 20:30 ligt ze in bed en slaapt zij meestal door tot 7 a 7:30.

Ja ,ik heb het ook niet zo met zoete drankjes en koekjes en weet ik het allemaal wat er nog meer aan zoetigheid in de schappen liggen, mijn partner denkt daar heel anders over . hij wilt liever een liga aanbieden en ik liever een wortel/appel of banaan.

15. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Rotterdam
    Hoi,

Dank je voor je reactie.
    Wat bedoel je precies met dag-schema?

Ik had een paar maanden geleden ergens gelezen in een boek of tijdschrift weet ik even niet meer, dat het kind het eerste levensjaar altijd door mama of papa beschermd moet worden. Heeft te maken met de emotionele hechting later

16. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Rotterdam

Hoi ,

Dank je voor je reactie.
    Ik heb dit in het begin gedaan (afwijkend) maar dan hebben wij een oververmoeide dochtertje, dat helemaal over de toeren is, niet willen drinken, en niet getroost willen worden. Zij houdt eenmaal van haar rust en slapen :)

17. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Rotterdam

Hoi,

Dank je voor je reactie.
    Wij hebben ook zo een dochtertje, ik doe haar geen plezier mee als ik haar s'avonds in een drukke verjaardag meeneem terwijl zij continue in haar ogen aan het wrijven is. Daarnaast houdt ze niet van drukte. En sommige mensen begrijpen dat weer niet heel jammer , terwijl ze wel zelf kinderen hebben. De regel hoor ik dan ook: Ze moet wennen

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je gaf aan dat je heel stipt bent in alles. Maar de komende tijd zal het schema van je kindje nog heel veel veranderen (minder slaapjes, anders eten, meer bewegen). Nu iets minder rigide omgaan met "het is nu zo laat dus ze moet dat doen" kan later misschien voor minder stress zorgen.

Dat van die hechting klopt echt niet hoor. It takes a village to raise a child, weetjewel. Je wilt toch zeker wel dat je kindje een goeie band krijgt met andere opvoeders zoals oma's en tantes?

19. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Nee, maar dat zou ik ook nooit doen. Bedtijd is bedtijd. Ik wil zelf ook in bed liggen als het mijn slaaptijd is. Maar wij leggen ze dus wel ergens anders te slapen. Dan nemen we ze 's avonds gewoon weer mee en slapen ze de rest van de avond/nacht in hun eigen bed.

20. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Als je na een jaar pas begint om je kindje te laten troosten door een ander is het te laat. (meestal) worden de kindjes heel eenkennig hiervan. ( en nee, dat is echt niet leuk)
    Mijn dochter laat zich troosten door iedereen. En dat vind ik fijn. Als ze bij pake en beppe is en ze valt, kunnen die haar evengoed troosten dan ik.

Mijn zoontje is erg eenkennig, en dat vind ik jammer. Zodra ik de kamer uitloop is het al krijsen. Dan ga je niet lekker weg. Ik vind dit ook niet echt prettig, omdat je een erg huilende baby hierdoor hebt. (kwam pas met een maand of negen).

Deel Deze Pagina